Meditatie

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

heusden-op schreef:Ik denk dat er sprake is van een vergissing. Ik heb een meditatie geplaatst die ik heel mooi vond. Men oefent kritiek op bepaalde zinnen uit die meditatie. Ik vind niet dat ik dan alles tot in de punt en komma moet verdedigen.
Het rare is, dat mensen over de meditatie van ds. Roos gaan schrijven: 'mijn opponent schrijft...' enz. Ik ga daar even niet op reageren, als je het niet erg vindt.
Wat mij wel verbaast, is dat er zo kritisch wordt geschreven over de meditatie van ds. J. Roos, maar dat mijn kritiek op het feit dat een dominee die één van de 3FvE ter discussie stelt, wordt neergesabeld. Ik heb nu eenmaal meer vertrouwen in een meditatie van ds. J. Roos dan in een preek van ds. Van Campen. Daar wil ik het maar bij laten. Ook een goedenavond.
Dergelijke zaken komen helaas hier meer voor. Bepaalde preken lijken niet goed te kunnen, of tenminste, die lokken veel reacties uit. Preken, zo het lijkt, moeten een beetje neutraal zijn, niet te scherp of te ontdekkend. Daar komt meestal wel wat op af.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:Is dat die dominee die op de kansel een keer de Dordtse Leerregels in twijfel getrokken heeft? Daar zou ik mijn kostelijke ziel maar niet aan wagen!
Waar baseer je dat op? Graag bronvermelding.

Matth. 7:
1 Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.
2 Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden.

Enige uitspraken van ds Van Campen waar hij de DL aanhaalt:

Ook wil ik nog een paar artikelen voorlezen uit de Dordtse Leerregels, Hoofdstuk 5 (Van de volharding der heiligen), 9 en Van deze bewaring van de uitverkorenen tot de zaligheid en van de volharding van de ware gelovigen in het geloof, kunnen de gelovigen zelf verzekerd zijn en zij zijn het ook naar de mate van het geloof, waarmee zij zekerlijk geloven, dat zij zijn en altijd blijven zullen ware en levende leden der kerk, dat zij hebben vergeving der zonden en het eeuwige leven. 10. En dienvolgens spruit deze zekerheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn woord zeer overvloedig tot onze troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis van de Heilige Geest, Die met onze geest getuigt dat wij kinderen en erfgenamen Gods zijn; eindelijk, uit de ernstige en heilige oefening van een goede consciëntie en van goede werken. En zo de uitverkorenen van God deze vaste troost in deze wereld niet hadden, dat zij de overwinning behouden zullen, mitsgaders dit onbedrieglijke pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn. Tenslotte lezen we ook paragraaf 5 van de Verwerping der dwalingen: 5. De synode dan verwerpt de dwalingen van mensen die leren: dat men geen zekerheid van de toekomende volharding in dit leven kan hebben zonder bijzonder openbaring. Want door deze leer wordt de vaste troost van de ware gelovigen in dit leven weggenomen en de twijfeling der pausgezinden in de Kerk weer ingevoerd; terwijl de Heilige Schrift deze zekerheid telkens afleidt, niet uit een bijzondere openbaring, maar uit de eigen merktekenen van de kinderen van God, en uit de zeer standvastige beloften Gods. Inzonderheid de apostel Paulus: Geen schepsel zal ons kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onze Heere. En Johannes: Die Zijn geboden bewaart, blijft in Hem, en Hij in dezelven. En hieraan kennen wij dat Hij in ons blijft, namelijk uit de Geest, die Hij ons gegeven heeft.
...
In ons dorp wonen heel wat Rooms-katholieken en ik kan je vertellen dat zij eigenlijk de zekerheid van het geloof ook niet hebben, ook niet mógen hebben. De zekerheid is bij hen iets wat je alleen mag hebben op grond van een bijzondere ervaring of na het horen van de stem van een engel. Vandaar dat de Dordtse Leerregels daar ook tegenin gaan.
...
Brakel zegt: Er zijn mensen die met schrik in de hemel zullen vallen. Je kunt behouden worden en toch niet blij zijn. Ik zeg niet dat dit goed is, maar je wordt wel behouden. Je kunt veilig zijn zonder zeker te zijn. Want de Dordtse Leerregels zeggen: Je bent verzekerd naar de mate van het geloof.
...
Het heeft ook te maken met Zondag 23 (vraag en antwoord 60). Daar wordt ook onderscheid gemaakt tussen geloof en zekerheid. Vraag: Hoe zijt gij rechtvaardig voor God? Antwoord: Alleen door een waar geloof in Jezus Christus; alzo dat, al is het, dat mij mijn consciëntie aanklaagt, dat ik tegen al de geboden Gods zwaarlijk gezondigd en geen daarvan gehouden heb, en nog steeds tot alle boosheid geneigd ben, nochtans God, zonder enige verdienste mijnerzijds, uit louter genade, mij de volkomen genoegdoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus schenkt en toerekent, evenals had ik nooit zonde gehad noch gedaan, ja, als had ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht die Christus voor mij volbracht heeft, in zoverre ik zulk een weldaad met een gelovig hart aanneem. In het laatste zinnetje gaat het over de rechtvaardigmaking. Dat heeft ook weer te maken met dat naar de mate van het geloof, zoals we dat in de Dordtse Leerregels ook gelezen hebben.

bron:
http://docplayer.nl/15382498-Heb-jij-ze ... woord.html
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Meditatie

Bericht door heusden-op »

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/139 ... s-bestemd/
Deze link maar eens goed lezen, Roos. Dan komt u 'Dordt' vanzelf tegen. Velen tuinen er trouwens in, in zijn redenering.
dam-leer
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

heusden-op schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/139 ... s-bestemd/
Deze link maar eens goed lezen, Roos. Dan komt u 'Dordt' vanzelf tegen. Velen tuinen er trouwens in, in zijn redenering.
Waar kom ik Dordt dan tegen in dit artikel?
Overigens vind ik de uitdrukking "Velen tuinen er trouwens in" van weinig respect getuigen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Meditatie

Bericht door eilander »

Roos2017 schreef:
heusden-op schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/139 ... s-bestemd/
Deze link maar eens goed lezen, Roos. Dan komt u 'Dordt' vanzelf tegen. Velen tuinen er trouwens in, in zijn redenering.
Waar kom ik Dordt dan tegen in dit artikel?
Overigens vind ik de uitdrukking "Velen tuinen er trouwens in" van weinig respect getuigen.
Ds. Van Campen spreekt expliciet de DL niet na als het gaat over de verwerping van eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meditatie

Bericht door DDD »

Ik denk dat hij een of twee zinnen uit de DL zo niet voor zijn rekening neemt, inderdaad. Maar hij blijft mijns inziens dichter bij de DL dan menig reformatorisch predikant die de verwerping en verkiezing op één lijn stelt of zelfs de hele verbondsleer daarin loochent.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik denk dat hij een of twee zinnen uit de DL zo niet voor zijn rekening neemt, inderdaad. Maar hij blijft mijns inziens dichter bij de DL dan menig reformatorisch predikant die de verwerping en verkiezing op één lijn stelt of zelfs de hele verbondsleer daarin loochent.
Wat wil je hier nu precies mee zeggen? Relativeren? Goed praten? Of wil je feitelijk iets heel anders in de discussie brengen?
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meditatie

Bericht door DDD »

Relativeren. Om misverstanden te voorkomen. Wat jij stelt is technisch juist, maar er zijn genoeg predikanten die andere paragrafen niet voor hun rekening nemen, zoals over de jonggestorven kinderen van gelovigen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Meditatie

Bericht door eilander »

DDD schreef:Relativeren. Om misverstanden te voorkomen. Wat jij stelt is technisch juist, maar er zijn genoeg predikanten die andere paragrafen niet voor hun rekening nemen, zoals over de jonggestorven kinderen van gelovigen.
Dat is erg genoeg, maar ik doe aan dat relativeren niet mee. En ook niet aan het inbrengen van andere punten in de onderhavige discussie (overigens is er nu hierover geen discussie, dat vind ik ook prima).
Paul
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 dec 2017, 17:25

Re: Meditatie

Bericht door Paul »

---knip--- On-topic aub
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Meditatie

Bericht door Tiberius »

Hier alleen meditaties enz. plaatsen aub.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Meditatie

Bericht door -DIA- »

In juli 1934 schreef wijlen ds. J.C. Wielhouwer in De Banier der Waarheid (thans The Banner of Truth), een ernstige meditatie over de tijd waarin hij leefde. Ik geloof dat deze tijd, waarin wij samen leven niet beter of minder ernstig is, maar ik geloof dat het ook zelfs waar wordt dat het oordeel dat in deze meditatie wordt genoemd over ons is uitgegoten. Misschien dat er sommigen mogen ontwaken of bemerken wat er in onze tijd zich openbaart.
Ik heb oude spelling wat aangepast, zover het geen staande, bekende Bijbelse uitdrukkingen betreft.


EEN GEEST DES DIEPEN SLAAPS

Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen. Romeinen 11:8a

DE Apostel handelt in dit hoofdstuk over de verwerping der Joden en de verkiezing der heidenen. Hoezeer hij zijn volk een toegenegen hart toedroeg, en voor dat volk bad (hfst. 10:1), de Apostel moest zeggen, dat hetgeen Israël zocht, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn (naar Gods rechtvaardig oordeel) verhard geworden (hfst. 11:7).
Door ongeloof verblind hadden zij Gods profeten gesmaad, des Heeren Woord verworpen, en verstonden zij maar niet, dat het niet is desgenen die wil, noch desgenen die loopt, doch des ontfermenden Gods. De gehele dag had de Heere zijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. Maar aan die tijd van lankmoedigheid en aan die dag der genade kwam een einde.

Toen het bleek, dat zegeningen noch oordelen als kastijding hielpen, bracht God over die weerspannigen een ander oordeel, en wel het zwaarste oordeel dat een mens treffen kan, n.l. het oordeel der verharding. Dat oordeel had Jesaja zijn tijdgenoten reeds aangekondigd (Jes. 6 en 29): God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps.
Wat is een mens, als hij in een diepe slaap ligt? Die is onbewust van het gevaar, dat hem omringt; ontwaakt ook niet, als anderen hem waarschuwen, en al wordt het onheil van ogenblik groter, hij slaapt rustig voort.

Het woord slaap moet in onze tekst in oneigenlijke zin genomen worden, en dan doen deze woorden, geest des diepen slaaps, denken aan een toestand van verregaande verblinding en gevoelloosheid. Gelijk een mens in de slaap niet ziet, noch hoort, zoo is ook op geestelijk gebied de mens in een toestand als hier bedoeld, zonder gezicht en gehoor.

Het ontbrak ook niet aan roepstemmen, die Gods volk kreeg; denk eens aan den arbeid van Gods profeten; denk ook eens aan de leidingen Gods met Zijn oude volk. Gedurig bleek het, dat er geen god was aan Israëls God gelijk; aan Die God, Die Zijn volk met een sterke hand uitleidde uit de slavernij, hun een weg baande door de Schelfzee, hen onderhield en verzorgde in de woestijn, hen verloste uit de hand van hun tegenpartijders, die sterker waren dan zij. Israëls volk had dus een bijzondere geschiedenis, en toch vielen velen van hun in de woestijn door ongeloof, bevangen door de geest des diepen slaaps. En toen later de Zone Gods op aarde verscheen, en door tekenen en wonderen Zijn prediking bevestigde, konden en wilden velen nog niet geloven. Bleek daaruit niet, dat zij die niet geloofden, met een geest des diepen slaaps bevangen waren?

De apostel Judas spreekt in zijn zendbrief (vs. 8), van zulken, die, in slaap gebracht zijnde, het vlees verontreinigen, de heerschappij verwerpen, en de heerlijkheden lasteren. En Paulus, schrijvende aan de Christenen te Rome, dringt er op aan wat hen betaamt, met deze woorden: “En dit zeg ik te meer, dewijl wij de gelegenheid des tijds weten, dat het de ure is dat wij uit den slaap opwaken.” (Rom. 13:11).

Door Gods wondervolle beschikking werd, toen het oude bondsvolk met een geest des diepen slaaps was bevangen, de Heidenen toegeroepen: “Ontwaakt gij, die slaapt, en staat op uit de dooden en Christus zal over u lichten.” Velen zijn uit den doodslaap opgewekt en ten eeuwigen leven ingezameld, doch hoe velen bleven er niet met een geest des diepen slaaps bevangen?
En heden, de volken uit het heidendom verlost, levende onder de bedeling der genade en het licht van het Evangelie, zijn ze niet grotendeels met een geest des diepen slaaps bevangen? Hoe langer hoe meer begint men God te verlaten, Zijn heilig Woord te verwerpen, en Gods ordonnantiën te achten als iets vreemds. Er wordt heel wat gearbeid, en schatten geofferd om het Evangelie te brengen tot de volken, die nog in de schaduw des doods gezeten zijn, doch veelal worden duizenden rondom ons vergeten, die met een geest des diepen slaaps zijn bevangen.

Zie eens rondom ons die snel toenemende godsdienstloosheid, ongevoeligheid, onverschilligheid omtrent en spotzucht met de heilige dingen. Het is maar niet een gewoon verschijnsel, doch een oordeel Gods, dat Hij over de volken brengt, en dat zich steeds meer op schrikbarende wijze openbaart: God heeft gegeven een geest des diepen slaaps. Wat is dan de verantwoordelijkheid der kerk groot; deze toch is geroepen om te getuigen van de Christus en te waarschuwen met het oog op de naderende oordelen en het Godsgericht, als wanneer God een iegelijk zal vergelden naar zijn werken.

Waar is de kerk der Reformatie, zo mag men wel vragen, of wat is van de meeste kerken der Reformatie geworden? Er zijn er, daar volkomen leervrijheid is; anderen, hoewel in naam aan een rechtzinnige belijdenis gebonden, zijn al ver afgegleden, en tasten de hoofdwaarheden aan, waaruit volgt een leven, waarin alles er bij door kan. Niets is heilig in onze tijd; de grote daden van een onbegrijpelijk God (want dat zijn de wonderen des Heeren in de Heilige Schrift zo kennelijk geopenbaard) wil men vanuit een wetenschappelijk standpunt verklaren, en dan denkt men waarlijk nog, met zulke beginselen van hogere kritiek God te kunnen verheerlijken.
Is ook dit geen geest des diepen slaaps, lezer?

En zien we in onze eigen enge kring, och! wat is dan het fijne goud verdonkerd, en de kostelijke kinderen Sions als den aarden flessen gelijk geworden. Wat is Jacob dun geworden, en Sion onvruchtbaar! Wat wordt de kerk dan in ’t vlees gebouwd. Is dat ook geen bewijs van een geest des diepen slaaps? Wisten wij niet, dat de Heere nog een overblijfsel heeft naar de verkiezing der genade, en voor zijn erfdeel zorgen zal, we zouden geen hoop behouden voor de toekomst. Hoe klein Jezus’ kuddeke dan ook moge zijn, hun Koning is getrouw en machtig, hun het koninkrijk te geven.

O, kinderen Gods, deze waarheid roept ons tot verootmoediging voor Gods aangezicht. Ziende op de oordelen Gods, en ontwakende uit de slaap, dan is er, bij het bewust worden van de gevaren die dreigen, nog raad, n.l. om de toevlucht tot de Heere te nemen. Veelbetekenend en ernstig, en vooral voor onzen tijd opmerkingswaardig is het woord des Heilands: “En hetgeen Ik u zeg, dat zeg Ik allen: Waakt!”
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Meditatie

Bericht door Laag »

Een gepast woord. Ik weet nog dat toen de Golfoorlog uitbrak, er gezegd werd dat de kerken voller zaten. Als ik hoor en lees wat er in Syrië gebeurd, de taal van Trump, Poetin, Erdogan, het vluchtelingenvraagstuk, Israël, ons land, ons kerkelijk leven...... Meestal komen we niet verder dan: Ach, vroeger was het ook wat...en dat is beangstigend, is het zo dat we echt niet opmerken, of kijken we bewust weg?
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Meditatie

Bericht door heusden-op »

Nasrani schreef:
Hiermee doe je ds van Campen geen recht denk ik. Luister zijn preken maar hoeveel hij oa oudvaders aanhaalt en bijv ook ds v/d Poel. Dat hij soms tot andere inzichten komt dat is toch ook niet uniek? Hoeveel predikanten wijken niet af op andere terreinen.
Ik vind je argumenten niet overtuigend. Dat deze dominee oudvaders en ds. V/d Poel aanhaalt, zegt toch nog niets. Desondanks kan hij toch wel heel verwerpelijke opvattingen huldigen? En ook de schijn wekken dat hij het beter weet dan een complete traditie? Dat is wel een beetje het geval. Diepgang is vaak ver te zoeken. Ooit moet hij gezegd hebben dat het gebed 'Bekeer ons, zo zullen wij bekeerd zijn' alleen maar verwijst naar de terugkeer uit ballingschap, en dat andere dominees ten onrechte een hele theologie bouwen op zo'n tekst. Een raar verhaal. Ik heb op aanraden van een vriend een aantal verklaringen van die tekst gelezen en al die verklaringen zeggen, dat 'bekeer ons' hier allereerst betekent: Bekeer ons, nl. tot God. Dat vind ik nu een voorbeeld van pedant om je heen roepen en intussen dwalingen zaaien.
dam-leer
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Meditatie

Bericht door Vorst »

Nounounou.
Plaats reactie