Meditatie

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10602
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Meditatie

Bericht door Ad Anker »

Mij dorst.

Na al die uren van lijden is Zijn lichaam een en al dorst. In dit woord ligt een schreeuw van smart. Het is de enige klacht om lichamelijk lijden, die over Zijn lippen kwam. Maar heel het helse lijden dat wij verdienden en dat Hij droeg is erin vertolkt. Het vuur brandt in Zijn aderen. De zon is neergeschroeid op Zijn ontblote ledematen. Het levensbloed is weggevloeid. 'O, dodelijk uur, wat hitte doet mij branden.' Nu schreeuwt Hij om water. Terwille van een volk dat eeuwig moest dorsten. Dat de brand der zonde leert kennen en de brand van Gods toorn. Maar dat ook dorst van het heimwee naar God. 'Gelijk een hert schreeuwt naar waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God.' Nu is de heilsfontein ontsloten op Golgotha. De hitte van Gods gramschap is geblust. Nu dalen verkwikking en lafenis neer tot elk naar God dorstend hart. Stromen van levend water vloeien in het binnenste van wie gelooft. 'Zij zullen niet hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.'

ds. J.T. Doornenbal
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Meditatie

Bericht door Jeremiah »

Ad Anker schreef:Mij dorst.

Na al die uren van lijden is Zijn lichaam een en al dorst. In dit woord ligt een schreeuw van smart. Het is de enige klacht om lichamelijk lijden, die over Zijn lippen kwam. Maar heel het helse lijden dat wij verdienden en dat Hij droeg is erin vertolkt. Het vuur brandt in Zijn aderen. De zon is neergeschroeid op Zijn ontblote ledematen. Het levensbloed is weggevloeid. 'O, dodelijk uur, wat hitte doet mij branden.' Nu schreeuwt Hij om water. Terwille van een volk dat eeuwig moest dorsten. Dat de brand der zonde leert kennen en de brand van Gods toorn. Maar dat ook dorst van het heimwee naar God. 'Gelijk een hert schreeuwt naar waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God.' Nu is de heilsfontein ontsloten op Golgotha. De hitte van Gods gramschap is geblust. Nu dalen verkwikking en lafenis neer tot elk naar God dorstend hart. Stromen van levend water vloeien in het binnenste van wie gelooft. 'Zij zullen niet hongeren, en zullen niet meer dorsten, en de zon zal op hen niet vallen, noch enige hitte.'

ds. J.T. Doornenbal
Dank voor het plaatsen. Had ds. Kievit kunnen zijn.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Meditatie

Bericht door Bijdrager »

Of Vroegindewey!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Meditatie

Bericht door hage »

Moest hieraan denken toen ik 't stukje van ds Doornebal las:
Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen,
daß man ein solch scharf Urtheil hat gesprochen?
Was ist die Schuld? In was für Missethaten
bist du gerathen?
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

CvdW schreef:Wedergeboren zijn en Christus nog niet kennen.
Daarom houd ik het bij de Bijbel en meerdere oudvaders (niet omdat ze oud zijn).
Om in de lijn van Bunyan te blijven, Christen is door het smalle poortje gegaan en op het smalle pad naar het leven gegaan. Daarmee mag je toch aannemen dat Christen wedergeboren is.
Maar hij kwam niet direct bij het kruis terecht waar zijn zondepak van hem afviel. Zo kan ook de zondaar wedergeboren zijn maar niet direct tot kennis van Christus zijn gekomen.
Daar gaat een weg aan vooraf, bij de een is deze weg langer dan bij de ander. De Heere is daar vrij in. De Heere houdt heel onderscheiden wegen met Zijn kinderen. Niet iedereen heeft een Paulus bekering.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Meditatie

Bericht door Bijdrager »

Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Leg me nu eens de toeleidende weg uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Meditatie

Bericht door Jeremiah »

Bijdrager schreef:Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. Leg me nu eens de toeleidende weg uit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Werd de moordenaar die lasterde gelijk door Jezus verlost? Nee, hij werd aan zichzelf ontdekt. Hij werd overtuigd van zonde, en begon om genade te smeken.

40 Maar de andere antwoordende bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?
41 En wij toch rechtvaardiglijk, want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Meditatie

Bericht door Bijdrager »

Waar is hij wedergeboren?



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

Bijdrager schreef:Waar is hij wedergeboren?
Het kan zijn aan het kruis maar het kan ook dat de Heere tijdens zijn detentie tijd in zijn hart heeft gewerkt.
Gods Woord vermeldt het niet; wanneer hij wedergeboren werd is blijkbaar niet het van belang te vermelden, maar dat hij wedergeboren is blijkt wel uit de woorden van de Heere Jezus: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.
Joh. 3 : 7 : Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Meditatie

Bericht door helma »

Roos2017 schreef:
Bijdrager schreef:Waar is hij wedergeboren?
Het kan zijn aan het kruis maar het kan ook dat de Heere tijdens zijn detentie tijd in zijn hart heeft gewerkt.
Gods Woord vermeldt het niet; wanneer hij wedergeboren werd is blijkbaar niet het van belang te vermelden, maar dat hij wedergeboren is blijkt wel uit de woorden van de Heere Jezus: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.
Joh. 3 : 7 : Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
Hij werd als een goddeloze, als een vuurbrand uit het vuur gerukt. Hij spotte volop mee, dus er blijkt niets van een omkeer tijdens detentie.

Er hingen 3 kruiselingen; de Middelste stierf vóór de zonde; de tweede stierf door de zonde en de derde stierf zonder zonde; want hij mocht 'gerechtvaardigd naar huis'. (Gehoord van ds Kaptein vanmorgen)
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Meditatie

Bericht door Bijdrager »

Daar waar hij tot geloof kwam toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

helma schreef: Hij werd als een goddeloze, als een vuurbrand uit het vuur gerukt. Hij spotte volop mee, dus er blijkt niets van een omkeer tijdens detentie.
Lukas 23: 39 : En een der kwaaddoeners, die gehangen waren, lasterde Hem, zeggende: Indien Gij de Christus zijt, verlos Uzelven en ons.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: Meditatie

Bericht door Bijdrager »

Wie zegt dat hij in detentie heeft gezeten?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Meditatie

Bericht door eilander »

helma schreef:Er hingen 3 kruiselingen; de Middelste stierf vóór de zonde; de tweede stierf door de zonde en de derde stierf zonder zonde; want hij mocht 'gerechtvaardigd naar huis'. (Gehoord van ds Kaptein vanmorgen)
Mooi. Vind ik op deze avond even genoeg, geen zin in discussie.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Meditatie

Bericht door Roos2017 »

Bijdrager schreef:Daar waar hij tot geloof kwam toch?
Je bedoelt aan het kruis?
Plaats reactie