Opwas in Christus-kennis. Of niet? (vh: Verdeeldheid forum)

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Afgewezen schreef: Zeg me niet dat dit niet waar is, want dan sluit je je ogen voor de werkelijkheid.
Wat is dit? Monddood maken?
Het is pertinent NIET waar!!
Je zegt het zelf al:
Het is níet waar dat dat geleerd wordt in de GerGem. Wél dat er bevindelijk in de eerste gangen er een uitzien is naar Christus zonder dat de Christus gekend wordt. Maar geen dominee legt je dan de handen op en zegt dat je er dan wel bent.
Door zó over die eerste gangen te spreken, wórden de mensen de handen opgelegd. Dat is nu die dubbelheid.
Dat heeft niets met handen opleggen te maken, maar het is 1 van de 3 stukken die bevindelijk gekend moeten worden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Maar intussen wordt door bijna elke dominee gezegd dat je een kind van God kunt zijn terwijl je Christus nog niet kent.
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wel dat de wedergeboorte voor Christus-kennis ligt. Evenals de Catechismus dat heel duidelijk doet.
Misschien is dat je verwarring?
Míjn verwarring? Nee, dat is gemeengoed in de GG.
Het uitziende volk etc. etc.
Maar wat is jouw probleem met het naspreken van de Catechismus?
Wees blij, dat dat gemeengoed is in de GG.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Maar intussen wordt door bijna elke dominee gezegd dat je een kind van God kunt zijn terwijl je Christus nog niet kent.
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wel dat de wedergeboorte voor Christus-kennis ligt. Evenals de Catechismus dat heel duidelijk doet.
Misschien is dat je verwarring?
Míjn verwarring? Nee, dat is gemeengoed in de GG.
Het uitziende volk etc. etc.
Maar wat is jouw probleem met het naspreken van de Catechismus?
Wees blij, dat dat gemeengoed is in de GG.
Dit is geen naspreken van de catechismus!

(Overigens stel ik voor de discussie waardig te houden. Het lijkt soms te ontaarden in elkaar vliegen willen afvangen. Laten we dat niet doen.)
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 31 dec 2007, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Bericht door aritha »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Maar intussen wordt door bijna elke dominee gezegd dat je een kind van God kunt zijn terwijl je Christus nog niet kent.
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wel dat de wedergeboorte voor Christus-kennis ligt. Evenals de Catechismus dat heel duidelijk doet.
Misschien is dat je verwarring?
Waar staat dat dan in de Catechismus?
Is wedergeboorte hetzelfde als zaligmakende verlichting?
Ik zit in 'De Kennis der zaligheid' te lezen maar ik kan niets vinden over de wedergeboorte.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Ik stel voor om de Cathechismus dan maar af te schaffen. Wat heb je aan een document dat iedereen voor zichzelf kaapt en waar iedereen dingen in legt die er niet in staan. 'Bevindelijk' lijkt wel een toverwoord waarmee je alles een theologisch-correcte draai kunt geven. Voor mij hoeft heel die cathechismus zo niet meer.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

aritha schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Maar intussen wordt door bijna elke dominee gezegd dat je een kind van God kunt zijn terwijl je Christus nog niet kent.
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wel dat de wedergeboorte voor Christus-kennis ligt. Evenals de Catechismus dat heel duidelijk doet.
Misschien is dat je verwarring?
Waar staat dat dan in de Catechismus?
Is wedergeboorte hetzelfde als zaligmakende verlichting?
Ik zit in 'De Kennis der zaligheid' te lezen maar ik kan niets vinden over de wedergeboorte.
In de catechismus wordt gesproken over het stuk der ellende. En nu kun je erover twisten of kennen daarvan vóór of na de wedergeboorte valt. Wat mij betreft, gaat het daar niet zozeer om.
Maar de catechismus leert niet een succievelijk doorleven van de ambten van Christus en de heilsfeiten. Beslissend is het geloof van Zondag 7!
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Bericht door aritha »

Afgewezen schreef:
aritha schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Maar intussen wordt door bijna elke dominee gezegd dat je een kind van God kunt zijn terwijl je Christus nog niet kent.
Dat heb ik nog nooit gehoord.
Wel dat de wedergeboorte voor Christus-kennis ligt. Evenals de Catechismus dat heel duidelijk doet.
Misschien is dat je verwarring?
Waar staat dat dan in de Catechismus?
Is wedergeboorte hetzelfde als zaligmakende verlichting?
Ik zit in 'De Kennis der zaligheid' te lezen maar ik kan niets vinden over de wedergeboorte.
In de catechismus wordt gesproken over het stuk der ellende. En nu kun je erover twisten of kennen daarvan vóór of na de wedergeboorte valt. Wat mij betreft, gaat het daar niet zozeer om.
Maar de catechismus leert niet een succievelijk doorleven van de ambten van Christus en de heilsfeiten. Beslissend is het geloof van Zondag 7!
Mee eens
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

De ware beleving van het stuk der ellende valt binnen de wedergeboorte. Uiteraard.
Dan is zondag 7 cruciaal. Wat is een waar geloof? Daar gaat het om. Vervolgens worden de ambten van Christus en de heilsfeiten bezien als geloofszaken. Laat dat helder zijn, net zo helder als de heidelberger zelf:
Ondermeer: In vraag 32 worden de ambten van Christus bevindelijk voorgesteld (de zalving deelachtig), de nuttigheid van de offerande en de dood van Christus aan het kruis voor de gelovige (43), het nut van de hemelvaart (49), het nut van de heerlijkheid (51) om in zondag 23 in de rechtvaardigmaking terecht te komen. Wat baat het u nu dat gij dit alles gelooft?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Dat de bediening van Christus te verdelen valt onder heilsfeiten en ambten is de discussie niet. Dat is duidelijk genoeg (HC).

Het gaat alleen fout als dit bevindelijk 'in volgorde' geleerd moet worden. Misschien leer je van alles wel telkens iets meer, of misschien leer je nooit meer dan de helft. Heeft de moordenaar aan het kruis ook alles bevindelijk op volgorde geleerd voordat het einde er was?

Dat er mensen zijn die dit in een bepaalde volgorde willen rangschikken en ordenen is dat prima zolang ze dat maar voor zichzelf blijven geloven.

Daarom snap ik niet dat Ds Moerkerken die standenleer er zo door geduwt heeft. De gg heeft rond deze discussie al zo veel geleden, en er zijn al zoveel gelovigen aan het twijfelen geslagen. Het zou beter zijn publiekelijk afstand te nemen van de standenleer en excuus te brengen voor de ontstane verwarring afgelopen jaren.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

De standenleer, zoals deze gedestilleerd wordt uit enkele 'boekjes' van ds Moerkerken, is slechts een verfijning van wat ds Kersten ook al leerde. De 'opkomst' van ds Moerkerken heeft zich tot nu toe ook nog steeds niet geuit in bijvoorbeeld een verminderde avondsmaalsgang binnen de GG.
En dat er gevaren kleven aan deze standenleer onderkent ook ds Moerkerken.
"............................................................."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:(Overigens stel ik voor de discussie waardig te houden. Het lijkt soms te ontaarden in elkaar vliegen willen afvangen. Laten we dat niet doen.)
Daar heb je gelijk in. Ik laat deze rotonde voorlopig even links liggen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

bezinning

Bericht door pierre27 »

Al met al, ik ken ds Moerkerken niet persoonlijk maar heb alleen al als ik let op de beoordeling hier op het forum met hem te doen.
Ze laten hem buikspreken hier...en dat niet alleen, we hebben het over een knecht van God.
Een aantal figuren hier mogen daar wel eens goed aan denken, een mooi voornemen voor 2008.

Verder een ieder een fijne jaarwisseling.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Hmm, krijg een rotonde gevoel hier... :|
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:Hmm, krijg een rotonde gevoel hier... :|
Ha, ik heb een rotrondegevoel..
:?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11409
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

pierre27 schreef:
Mister schreef:Hmm, krijg een rotonde gevoel hier... :|
Ha, ik heb een rotrondegevoel..
:?
Kan hetzelfde zijn...
Plaats reactie