Opwas in Christus-kennis. Of niet? (vh: Verdeeldheid forum)

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Entiteitxx schreef:Ik denk niet dat wij ooit tot praten komen (ik zie geen verwantschap), maar bedenk iig dat er ook mensen zijn die ook ernstig studie maken van wat ds Moerkerken leert, en niet tot dezelfde conclusies komen als jij. Bovendien verdedig ik de visie van ds Moerkerken niet (helemaal).
Beste E., dat jij geen verwantschap ziet, is denk ik voornamelijk te wijten aan het feit dat ik kritiek durf te hebben op een bepaalde visie van ds. Moerkerken. Dat er dan geen verwantschap zou zijn, is een conclusie die ik voor jouw rekening laat.
De opmerking dat er ook mensen zijn die ernstig studie maken van ds. Moerkerken, maar tot een andere conclusie komen, is natuurlijk wel een zwaktebod. In ieder geval blijkt je eigen onkunde op dit gebied hieruit des te duidelijker.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Bericht door aritha »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Zonderling schreef:En wie Christus kent, kent Hem in Zijn drie ambten en is in Christus verenigd met een drie-enig God.
En dat leert hij op één dag?
Ja!
Als God Zich openbaart als een verzoend God in Christus, dan weet die zondaar op dat moment alles wat er te weten is tot zaligheid.
Dat hij in bepaalde stukken meer onderwijs zal krijgen, betekent niet dat er wezenlijk iets toegevoegd wordt, ook niet in zijn beleving.
Hij weet niet alles, hij heeft alles.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

aritha schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Zonderling schreef:En wie Christus kent, kent Hem in Zijn drie ambten en is in Christus verenigd met een drie-enig God.
En dat leert hij op één dag?
Ja!
Als God Zich openbaart als een verzoend God in Christus, dan weet die zondaar op dat moment alles wat er te weten is tot zaligheid.
Dat hij in bepaalde stukken meer onderwijs zal krijgen, betekent niet dat er wezenlijk iets toegevoegd wordt, ook niet in zijn beleving.
Hij weet niet alles, hij heeft alles.
Op de bodem van zijn ziel ligt vast wat hij weten moet tot zaligheid:
1 Joh. 2:20, 27:
Maar u hebt de zalving van de Heilige en u weet alles.
En wat u betreft, de zalving die u van Hem hebt ontvangen, blijft in u, en u hebt het niet nodig dat iemand u onderwijst; maar zoals deze zalving u onderwijst met betrekking tot alle dingen – en die zalving is waar en is geen leugen – en zoals zij u heeft onderwezen, zo zult u in Hem blijven.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Afgewezen schreef:
Entiteitxx schreef:Ik denk niet dat wij ooit tot praten komen (ik zie geen verwantschap), maar bedenk iig dat er ook mensen zijn die ook ernstig studie maken van wat ds Moerkerken leert, en niet tot dezelfde conclusies komen als jij. Bovendien verdedig ik de visie van ds Moerkerken niet (helemaal).
Beste E., dat jij geen verwantschap ziet, is denk ik voornamelijk te wijten aan het feit dat ik kritiek durf te hebben op een bepaalde visie van ds. Moerkerken. Dat er dan geen verwantschap zou zijn, is een conclusie die ik voor jouw rekening laat.
De opmerking dat er ook mensen zijn die ernstig studie maken van ds. Moerkerken, maar tot een andere conclusie komen, is natuurlijk wel een zwaktebod. In ieder geval blijkt je eigen onkunde op dit gebied hieruit des te duidelijker.

Dit is zelfs voor jou te makkelijk. Maar gezien mijn onkunde kun je beter gewoon niet meer reageren op mij. Je kunt beter praten met je geloofsgenoten, no hard feelings..
"............................................................."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Maar in deze standenleer wordt de veelkleurigheid van de werkingen van Gods Geest miskent en in deze leer is het mogelijk om een kind van God te zijn zonder dat Christus aan je is geopenbaard.
Beide aantijgingen kloppen niet, Wilhelm.
1. De veelkleurigheid wordt niet miskend. Het is alleen een beschrijving van Gods gewone weg.
2. Er wordt geen rust gegeven buiten Christus om. Wel een "Haast en spoed u om uws levens wil", maar geen rust. Pas achteraf kan je zeggen of het zaligmakende of algemene werkingen waren de Geest.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

entiteitxx schreef:
Afgewezen schreef:
Entiteitxx schreef:Ik denk niet dat wij ooit tot praten komen (ik zie geen verwantschap), maar bedenk iig dat er ook mensen zijn die ook ernstig studie maken van wat ds Moerkerken leert, en niet tot dezelfde conclusies komen als jij. Bovendien verdedig ik de visie van ds Moerkerken niet (helemaal).
Beste E., dat jij geen verwantschap ziet, is denk ik voornamelijk te wijten aan het feit dat ik kritiek durf te hebben op een bepaalde visie van ds. Moerkerken. Dat er dan geen verwantschap zou zijn, is een conclusie die ik voor jouw rekening laat.
De opmerking dat er ook mensen zijn die ernstig studie maken van ds. Moerkerken, maar tot een andere conclusie komen, is natuurlijk wel een zwaktebod. In ieder geval blijkt je eigen onkunde op dit gebied hieruit des te duidelijker.

Dit is zelfs voor jou te makkelijk. Maar gezien mijn onkunde kun je beter gewoon niet meer reageren op mij. Je kunt beter praten met je geloofsgenoten, no hard feelings..
Ik vind deze opmerking anders wel keihard. Wie zijn mijn geloofsgenoten?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Speel niet op de persoon, mensen, maar houd het inhoudelijk, aub.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik ben het topic begonnen met een andere intentie!

Sluit hem maar moderaters!

Dit heeft geen samenbindende werking!!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Maar in deze standenleer wordt de veelkleurigheid van de werkingen van Gods Geest miskent en in deze leer is het mogelijk om een kind van God te zijn zonder dat Christus aan je is geopenbaard.
Beide aantijgingen kloppen niet, Wilhelm.
1. De veelkleurigheid wordt niet miskend. Het is alleen een beschrijving van Gods gewone weg.
Ik denk niet dat het goed is om de beschrijving van de bekering zó ingewikkeld te maken en dat ook nog 'Gods gewone weg' te noemen. Daar is toch weinig meer van de eenvoud van het geloof in te bespeuren.
2. Er wordt geen rust gegeven buiten Christus om. Wel een "Haast en spoed u om uws levens wil", maar geen rust.
Ja en nee. Wat er geleerd wordt, is eigenlijk: het is niet genoeg, maar je kunt er (eventueel) wel mee sterven.
Pas achteraf kan je zeggen of het zaligmakende of algemene werkingen waren de Geest.
Ja, en daarom is het niet zinvol om dit alles zo in schema te brengen. Het gaat erom dat het doel bereikt wordt: redding.
Wat ik echter zie gebeuren in de GG, is dat het accent zó op de wedergeboorte wordt gelegd, dat de verlossing, de redding, de rechtvaardiging van de zondaar steeds meer naar en zelfs tot achter de horizon verschoven wordt. "Als het begín maar goed is, dan..."
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 28 dec 2007, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Oude Paden schreef:Ik ben het topic begonnen met een andere intentie!

Sluit hem maar moderaters!

Dit heeft geen samenbindende werking!!!
Het lijkt me op zich wel goed dit gesprek voort te zetten. Misschien in een andere topic (Tiberius?).

Ok, is gesplitst; mvg TB
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Bericht door aritha »

Afgewezen schreef:
aritha schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef: En dat leert hij op één dag?
Ja!
Als God Zich openbaart als een verzoend God in Christus, dan weet die zondaar op dat moment alles wat er te weten is tot zaligheid.
Dat hij in bepaalde stukken meer onderwijs zal krijgen, betekent niet dat er wezenlijk iets toegevoegd wordt, ook niet in zijn beleving.
Hij weet niet alles, hij heeft alles.
Op de bodem van zijn ziel ligt vast wat hij weten moet tot zaligheid:
1 Joh. 2:20, 27:
Maar u hebt de zalving van de Heilige en u weet alles.
En wat u betreft, de zalving die u van Hem hebt ontvangen, blijft in u, en u hebt het niet nodig dat iemand u onderwijst; maar zoals deze zalving u onderwijst met betrekking tot alle dingen – en die zalving is waar en is geen leugen – en zoals zij u heeft onderwezen, zo zult u in Hem blijven.
Ik zal het eens nakijken :shock:
Of dit bdeoelt wordt weet ik niet...
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Gezien het nu toch het vragenuurtje is? Misschien kan iemand mij vertellen wat de HHK-kandidaat van afgelopen zondag bedoelde met het volgende: "Geloven wat er in de bijbel staat of wat de dominee preekt is niet genoeg. Je moet het van God Zelf gehoord hebben." Ik snapte er geen snars van. De context was dat de engel Gabriël aan Maria de blijde boodschap vertelde en dat Maria in tegenstelling met Zacharias de boodschap van Gabriël wel geloofde.
Gebruikersavatar
aritha
Berichten: 1054
Lid geworden op: 20 dec 2007, 11:51
Locatie: Veenendaal

Bericht door aritha »

Kaw schreef:Gezien het nu toch het vragenuurtje is? Misschien kan iemand mij vertellen wat de HHK-kandidaat van afgelopen zondag bedoelde met het volgende: "Geloven wat er in de bijbel staat of wat de dominee preekt is niet genoeg. Je moet het van God Zelf gehoord hebben." Ik snapte er geen snars van. De context was dat de engel Gabriël aan Maria de blijde boodschap vertelde en dat Maria in tegenstelling met Zacharias de boodschap van Gabriël wel geloofde.
Wat denk je zelf dan? :shock:
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het interessante is dat de Bijbel Gods Woord is. Hij spreekt niet meer rechtstreeks.
Zelfs al hoor je het rechtstreeks van Gabriël is dat toch niet het evangelie. God gebruikt mensjes uit het stof verrezen om het te laten horen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

refo schreef:Het interessante is dat de Bijbel Gods Woord is. Hij spreekt niet meer rechtstreeks.
Zelfs al hoor je het rechtstreeks van Gabriël is dat toch niet het evangelie. God gebruikt mensjes uit het stof verrezen om het te laten horen.
Inderdaad. Lees Galaten 1 maar.
Plaats reactie