kwalijk bidden

edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Marnix schreef: Met allerlei moeilijke woorden en statige ouderwetse taal enzo... ik weet het niet, ik heb het daar niet zo op. Je mag God aanspreken als je Vader... eerbiedig, dat zeker, maar eerbied zit hem niet in oude taal of een bepaalde toon.... eerbied zoals een kind voor zijn vader heeft. Die gebruikt geen moeilijk taal maar is gewoon zichzelf... en toch is er die eerbied.

Oh ja, de tekst :)

7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. (Mat 6)
Yep, bedankt! Het staat er! Tja, die ouderwetse taal weet ik ook niet zo goed. Misschien is dat ook wel gewoonte, of omdat predikanten het idee hebben dat dit van hen verwacht wordt? Ik weet het niet, kan niet in de huid van een predikant kruipen...

Nog een andere vraag: Wanneer je het geloof mag hebben dát God je Vader is, dan nog denk ik dat ik dan andere woorden zal gebruiken. Mijn aardse vader om het zo maar even te zeggen is mens, doet verkeerde dingen, maar geeft ook liefde. En God geeft alleen genade. Mag en kán je God dan wel op de zelfde manier aanspreken als je aardse vader?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

edele strijdster schreef:
Nog een andere vraag: Wanneer je het geloof mag hebben dát God je Vader is, dan nog denk ik dat ik dan andere woorden zal gebruiken. Mijn aardse vader om het zo maar even te zeggen is mens, doet verkeerde dingen, maar geeft ook liefde. En God geeft alleen genade. Mag en kán je God dan wel op de zelfde manier aanspreken als je aardse vader?
Ik denk het niet, je vader spreek je toch ánders aan dan de Heere.
God is heilig, dat is je vader niet. En tot een Heilig God spreek je toch anders dan tegen je vader, met meer eerbied zeg maar. Dat kun je zo één,twee,drie niet in woorden vatten maar het is ánders.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Mariavt schreef:
edele strijdster schreef:
Nog een andere vraag: Wanneer je het geloof mag hebben dát God je Vader is, dan nog denk ik dat ik dan andere woorden zal gebruiken. Mijn aardse vader om het zo maar even te zeggen is mens, doet verkeerde dingen, maar geeft ook liefde. En God geeft alleen genade. Mag en kán je God dan wel op de zelfde manier aanspreken als je aardse vader?
Ik denk het niet, je vader spreek je toch ánders aan dan de Heere.
God is heilig, dat is je vader niet. En tot een Heilig God spreek je toch anders dan tegen je vader, met meer eerbied zeg maar. Dat kun je zo één,twee,drie niet in woorden vatten maar het is ánders.
Ja, dat zelfde gevoel heb ik. Het is anders, maar hoe omschrijf je dat?Nu komt in mij op: "Eerbiedig naderen" Voor zover wij dat kunnen als mens, probeer je dat toch in je gebed. Bij je vader hoeft dit niet, hij verwacht het ook niet...
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

edele strijdster schreef:
Mariavt schreef:
edele strijdster schreef:
Nog een andere vraag: Wanneer je het geloof mag hebben dát God je Vader is, dan nog denk ik dat ik dan andere woorden zal gebruiken. Mijn aardse vader om het zo maar even te zeggen is mens, doet verkeerde dingen, maar geeft ook liefde. En God geeft alleen genade. Mag en kán je God dan wel op de zelfde manier aanspreken als je aardse vader?
Ik denk het niet, je vader spreek je toch ánders aan dan de Heere.
God is heilig, dat is je vader niet. En tot een Heilig God spreek je toch anders dan tegen je vader, met meer eerbied zeg maar. Dat kun je zo één,twee,drie niet in woorden vatten maar het is ánders.
Ja, dat zelfde gevoel heb ik. Het is anders, maar hoe omschrijf je dat?Nu komt in mij op: "Eerbiedig naderen" Voor zover wij dat kunnen als mens, probeer je dat toch in je gebed. Bij je vader hoeft dit niet, hij verwacht het ook niet...
Precies, zo voel ik het ook.......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Mariavt schreef:
edele strijdster schreef:
Mariavt schreef:
edele strijdster schreef:
Nog een andere vraag: Wanneer je het geloof mag hebben dát God je Vader is, dan nog denk ik dat ik dan andere woorden zal gebruiken. Mijn aardse vader om het zo maar even te zeggen is mens, doet verkeerde dingen, maar geeft ook liefde. En God geeft alleen genade. Mag en kán je God dan wel op de zelfde manier aanspreken als je aardse vader?
Ik denk het niet, je vader spreek je toch ánders aan dan de Heere.
God is heilig, dat is je vader niet. En tot een Heilig God spreek je toch anders dan tegen je vader, met meer eerbied zeg maar. Dat kun je zo één,twee,drie niet in woorden vatten maar het is ánders.
Ja, dat zelfde gevoel heb ik. Het is anders, maar hoe omschrijf je dat?Nu komt in mij op: "Eerbiedig naderen" Voor zover wij dat kunnen als mens, probeer je dat toch in je gebed. Bij je vader hoeft dit niet, hij verwacht het ook niet...
Precies, zo voel ik het ook.......
Ja, maar niet met zo'n opgezwollen, uiterst langzame, stem, met grote en opgezwollen woorden een gebed doen van zo'n minuut of 15-20 aan de preek voorafgaande.............is dát wat je voor ogen staat?

Nee, een paar ons minder mag ook wel zeg.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

edele strijdster schreef:
Marnix schreef: Met allerlei moeilijke woorden en statige ouderwetse taal enzo... ik weet het niet, ik heb het daar niet zo op. Je mag God aanspreken als je Vader... eerbiedig, dat zeker, maar eerbied zit hem niet in oude taal of een bepaalde toon.... eerbied zoals een kind voor zijn vader heeft. Die gebruikt geen moeilijk taal maar is gewoon zichzelf... en toch is er die eerbied.

Oh ja, de tekst :)

7 En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden. (Mat 6)
Yep, bedankt! Het staat er! Tja, die ouderwetse taal weet ik ook niet zo goed. Misschien is dat ook wel gewoonte, of omdat predikanten het idee hebben dat dit van hen verwacht wordt? Ik weet het niet, kan niet in de huid van een predikant kruipen...

Nog een andere vraag: Wanneer je het geloof mag hebben dát God je Vader is, dan nog denk ik dat ik dan andere woorden zal gebruiken. Mijn aardse vader om het zo maar even te zeggen is mens, doet verkeerde dingen, maar geeft ook liefde. En God geeft alleen genade. Mag en kán je God dan wel op de zelfde manier aanspreken als je aardse vader?
De tekst die ik aanhaalde wordt gevolgd door het Onze Vader. Kort, krachtig, zonder moeilijke woorden.

Onze Vader in de hemel,
laat uw naam geheiligd worden,
10 laat uw koninkrijk komen
en uw wil gedaan worden
op aarde zoals in de hemel.
11 Geef ons vandaag het brood
dat wij nodig hebben.
12 Vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij hebben vergeven
wie ons iets schuldig was.
13 En breng ons niet in beproeving,
maar red ons uit de greep van het kwaad.
van het kwaad. Want aan u behoort het koningschap, de macht en de majesteit tot in eeuwigheid. Amen

Maar goed... op welke vlakken moet je anders praten dan? Je mag gewoon met Hem praten, vertellen hoe je je voelt, waar je mee zit, waar je van geniet, wat er verkeerd ging. God wil een persoonlijke relatie met je, een Vader-kind-relatie... geen afstandelijke Koning-burger-relatie. Daarom is hij het allebei. Regeerden van alles.... en tegelijk je Vader. Daarom mag je Hem ook aanspreken zoals je bent en hoef je je niet anders voor te doen... eerbied zit in je hart. Denk je nou echt dat God liever heeft dat je moeilijke woorden en statige taal en een ander toontje gebruikt bij het praten met Hem, dan dat je gewoon met Hem praat? Hij kent je door en door, je hoeft je niet anders voor te doen dan je bent.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Rens schreef: Ja, maar niet met zo'n opgezwollen, uiterst langzame, stem, met grote en opgezwollen woorden een gebed doen van zo'n minuut of 15-20 aan de preek voorafgaande.............is dát wat je voor ogen staat?

Nee, een paar ons minder mag ook wel zeg.
Tja.. een opgezwollen en uiterst langzame stem is weer wat anders. Ook niet nodig denk ik mijn ogen! En toch dat een gebed voorafgaand aan de dienst 15-20 minuten duurt vind ik nog niet zo vreemd. Zeker wanneer je jezelf bedenkt dat in dit gebed alle zorgen en noden uit de gemeenten worden opgedragen (weduwen, wezen, weduwnaren, lichamelijk gehandicapten, verborgen kruizen, geboortes, psychische noden, ziekten, overlijden, huwelijken, ouderen, minder begaafden, en de rest) maar ook nog datgene wat in het land (besluiten, evenementen, overheid, koningshuis) en in de wereld (honger, oorlog, watersnood, beleid). Dat duurt wel even. En dan benoem ik nog niet eens de liefde die aan het verkouden is, de mensen die elkaar niet meer kunnen luchten of zien enz....

Daarbij komt dat het gebed ook is bedoeld om de Naam van de Heere groot te maken en de Heere te danken. In kerkelijke gemeenten valt ook veel te danken!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Hartelijke groeten, edele strijdster ...............

ja jij ook de hartelijke groeten...........maar is het dan alléén voorbehouden aan de predikant om ál deze noden aan Hem voor te leggen in de dienst, terwijl het voor e'lke Christen het zijn/haar "taak" is dit zélf te doen, het opdragen van al de noden der wereld veraf en heel dichtbij............

van sommige zaken is het voor te stellen dat het in een gezamelijk gebed gedaan wordt (vorstenhuis/regering/parlement), en ook voor hen die net in die week zijn opgenomen/ ontslagen in/uit het ziekenhuis...........

maar het gaat ietwat ver om het allemaal in het gezamelijke gebed te gaan benoemen.................naar mijn gevoelen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Rens schreef:Hartelijke groeten, edele strijdster ...............

ja jij ook de hartelijke groeten...........maar is het dan alléén voorbehouden aan de predikant om ál deze noden aan Hem voor te leggen in de dienst, terwijl het voor e'lke Christen het zijn/haar "taak" is dit zélf te doen, het opdragen van al de noden der wereld veraf en heel dichtbij............

van sommige zaken is het voor te stellen dat het in een gezamelijk gebed gedaan wordt (vorstenhuis/regering/parlement), en ook voor hen die net in die week zijn opgenomen/ ontslagen in/uit het ziekenhuis...........

maar het gaat ietwat ver om het allemaal in het gezamelijke gebed te gaan benoemen.................naar mijn gevoelen.
Hartelijke groeten ja! :mrgreen:

Toch vind niet iedereen dit te ver gaan, want het gebeurd nog elke zondag in verschillende kerken verspreid over ons hele land...
I kdenk dat het juist niet alleen voorbehouden is aan een predikant om dit alleen te doen. Ik vind het juist ook een taak van ons allemaal persoonlijk om voor deze zaken te bidden. Alleen, wat moet dan wel in het gemeenschappelijk gebed op zondag en wat niet? Of... is dat ook weer een persoonlijke keus van de kerkenraad/ predikant? Wanneer je als gemeente samen grote en kleine zorgen draag bind dat toch ook weer samen en kun je elkaar meer tot steun zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

edele strijdster schreef:Toch vind niet iedereen dit te ver gaan, want het gebeurd nog elke zondag in verschillende kerken verspreid over ons hele land...
I kdenk dat het juist niet alleen voorbehouden is aan een predikant om dit alleen te doen. Ik vind het juist ook een taak van ons allemaal persoonlijk om voor deze zaken te bidden. Alleen, wat moet dan wel in het gemeenschappelijk gebed op zondag en wat niet? Of... is dat ook weer een persoonlijke keus van de kerkenraad/ predikant? Wanneer je als gemeente samen grote en kleine zorgen draag bind dat toch ook weer samen en kun je elkaar meer tot steun zijn? Of zie ik dat verkeerd?
Ik ben het met je eens edele strijdster. Een kerkelijke gemeente hoort iets uit te stralen van de gemeenschap der heiligen. Juist door het gemeenschappelijk gebed kun je als gemeente elkaar opdragen. Dit is samenbindend. En ik vind het inderdaad ook een zaak van ieder persoonlijk. Ik denk dat een gemeente meer liefde naar elkaar toe zou uitstralen als dit vaker zou gebeuren.
Ik denk dat het gemeenschappelijk gebed niet elke keer alleen een opsomming moet zijn, maar dat elke keer weer eens bijzonder ingegaan wordt op één bepaalde nood, bijv. problemen in gezinnen. Een andere keer zijn dit de rouwdragenden, weer een andere keer de verborgen kruizen, enz.
Je ziet vaak dat dit wel een keus is van een predikant of ouderling. Ik merk zelf ook wel verschillen tussen de één of de ander. De éne predikant of ouderling heeft meer een gevoelig hart voor dit soort zaken dan de andere. Dit maakt ieder ook wel weer uniek. Bij mij heeft dat als uitwerking dat ik ieder weer op zijn eigen wijze waardeer.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

Lydianne schreef: Dit is samenbindend.................... Ik denk dat een gemeente meer liefde naar elkaar toe zou uitstralen als dit vaker zou gebeuren.

===


Samenbindend in een gemeente waar iedereen, direct nadat het orgel begint te spelen, probeerd zo snél mogelijk wég te wezen??????

Liefde naar elkaar toe uitstralen.........als de één de ander met de nek aankijkt omdat je niet hoogbekeerd bent???????????

Het gaat er hier dan wel merkwaardig aan toe...............maar je haalt wél de mensen er tussen uit die hier "ter dorpe" behoort, gans ánders dan vanuit omliggende dorpen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Rens schreef:Lydianne schreef: Dit is samenbindend.................... Ik denk dat een gemeente meer liefde naar elkaar toe zou uitstralen als dit vaker zou gebeuren.

===


Samenbindend in een gemeente waar iedereen, direct nadat het orgel begint te spelen, probeerd zo snél mogelijk wég te wezen??????

Liefde naar elkaar toe uitstralen.........als de één de ander met de nek aankijkt omdat je niet hoogbekeerd bent???????????

Het gaat er hier dan wel merkwaardig aan toe...............maar je haalt wél de mensen er tussen uit die hier "ter dorpe" behoort, gans ánders dan vanuit omliggende dorpen.
Tja, iets hiervan herken ik wel, al wil ik het niet in de zelfde woorden beschrijven als jou. Mensen die je gisteren netjes gedag zeggen, lopen je vandaag voorbij omdat je naar hun idee met de verkeerde mensen op stap bent. Nu ja, verkeerde mensen, mensen met verkeerde kleding. Tja... Of mensen die je voorbij lopen, twee minuten nadat de kerk uit is en geen woord zeggen!
Ook dat is niet de bedoeling vind ik! Het moeilijke vind ik alleen dat ik zelf geen haar beter ben. Ik kan me daar (soms jaren later nog) verschrikkelijk kwaad overmaken wat ook weer niet bindend en liefdevol werkt... Dus moet ik maar bij mezelf beginnen!
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Rens schreef:Lydianne schreef: Dit is samenbindend.................... Ik denk dat een gemeente meer liefde naar elkaar toe zou uitstralen als dit vaker zou gebeuren.

===


Samenbindend in een gemeente waar iedereen, direct nadat het orgel begint te spelen, probeerd zo snél mogelijk wég te wezen??????

Liefde naar elkaar toe uitstralen.........als de één de ander met de nek aankijkt omdat je niet hoogbekeerd bent???????????

Het gaat er hier dan wel merkwaardig aan toe...............maar je haalt wél de mensen er tussen uit die hier "ter dorpe" behoort, gans ánders dan vanuit omliggende dorpen.
Voorbede doen enzo is op zich toch alleen maar goed?
Als je de brieven van de apostelen doorleest kom je telkens de aandrang tegen, waarmee de voorbede van de gemeente gevraagd wordt. De apostelen hechten er heel veel waarde aan.
Waar niet meer voor anderen gebeden wordt, zakt de naastenliefde, broederliefde weg.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Rens schreef:Lydianne schreef: Dit is samenbindend.................... Ik denk dat een gemeente meer liefde naar elkaar toe zou uitstralen als dit vaker zou gebeuren.

===


Samenbindend in een gemeente waar iedereen, direct nadat het orgel begint te spelen, probeerd zo snél mogelijk wég te wezen??????

Liefde naar elkaar toe uitstralen.........als de één de ander met de nek aankijkt omdat je niet hoogbekeerd bent???????????

Het gaat er hier dan wel merkwaardig aan toe...............maar je haalt wél de mensen er tussen uit die hier "ter dorpe" behoort, gans ánders dan vanuit omliggende dorpen.
De vraag is dan: Hoe staat het met het gemeenschappelijk gebed en hoe staat het met het persoonlijk gebed voor elkaar (te beginnen bij mij/jezelf)?

En dat andere wat je schrijft, is dat niet de Veluwse volksaard? Ik heb de indruk dat deze erg op zichzelf gericht zijn en het als vreemde of westerling erg moeilijk is om je daarbij te voegen.
uitgeworpen
Berichten: 939
Lid geworden op: 11 sep 2006, 20:10

Bericht door uitgeworpen »

Lydianne schreef:
Rens schreef:Lydianne schreef: Dit is samenbindend.................... Ik denk dat een gemeente meer liefde naar elkaar toe zou uitstralen als dit vaker zou gebeuren.

===


Samenbindend in een gemeente waar iedereen, direct nadat het orgel begint te spelen, probeerd zo snél mogelijk wég te wezen??????

Liefde naar elkaar toe uitstralen.........als de één de ander met de nek aankijkt omdat je niet hoogbekeerd bent???????????

Het gaat er hier dan wel merkwaardig aan toe...............maar je haalt wél de mensen er tussen uit die hier "ter dorpe" behoort, gans ánders dan vanuit omliggende dorpen.
De vraag is dan: Hoe staat het met het gemeenschappelijk gebed en hoe staat het met het persoonlijk gebed voor elkaar (te beginnen bij mij/jezelf)?

En dat andere wat je schrijft, is dat niet de Veluwse volksaard? Ik heb de indruk dat deze erg op zichzelf gericht zijn en het als vreemde of westerling erg moeilijk is om je daarbij te voegen.
Misschien is het de volksaard. Maar toen er in Nijkerk een opwekking kwam waren de kerkgangers ineens niet zo individualistisch meer...
Dus misschien is het gebed om 'herleving' hier op z'n plaats. ( persoonlijk/kerkelijk).
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
Plaats reactie