Kinderen binnen op zondag?

Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Miscanthus »

Kinderen binnen op zondag?

ik kom zelf uit een milieu waar het " not done" is dat kinderen buiten spelen (evt. met onkerkelijke vriendjes). Ook komen er geen onkerkelijke vriendjes over de vloer. Ze lijken op zondag iets besmettelijks te hebben. Altijd spelen kinderen samen, midden in de week maar 's zondags niet. Dan hangen ze over de bank, eten zich vol aan chips en zeuren over snoep of lezen zich suf in Engelandvaarders, Donald Duck of spelen met de lego.
Is dit de wil van God?

Hoe kan het anders? Je kunt ook niet de hele dag bijbelstudie gaan doen met kinderen? Liefst trek ik er zondags op uit, het bos in met een bijbel en een dagboek in mijn rugzak en fris, koek en een voetbal. Of een inklapbaar stoeltje en de institutie of voorbereiding van de Bijbelstudie in het zonnetje, terwijl de kinderen een loofhut maken.
God verbood in het OT arbeid, maar toch niet de kinderen om te spelen?
Hoe doen jullie dit en hoe voelen jullie je erbij zoals je het van huis
uit hebt meegekregen?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

ik ben nu wel verplicht om te reageren !! :wink:

Wij houden onze kinderen wel in en rond huis op zondag.
Ook mijn vrouw en ik zelf zijn dit gewend van thuis uit.

Waarom doe ik dit nu nog ??
Het is idd wel eens een punt hoe ver je in deze zaken moet gaan.
maar alles overwegend vind ik toch dat het een afgezonderde dag is samen met je kinderen die je in familieverband doorbrengt.

Ik ervaar het ook niet als belastend en ik heb ook niet het idee dat de kinderen het zo ervaren.
Je hebt wel de plicht als ouders om van de zondag dan een gezellige dag te maken.

Als ze op straat spelen dan is er geen verschil met andere dagen en je probeert in alle te kort toch de zondag apart te benaderen als een dag die in het teken moet staan van God en Zijn dienst.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Bericht door Gabrielle »

De kids zijn 's zondags haast niet mee te krijgen.
Wij willen nog wel eens een boswandeling oid maken, maar dan kun je op protest rekenen.
Ze vinden zondag een fijne dag , zeiden ze onlangs nog.
Heerlijk lang in de pyama rondlopen , gezellig koffiedrinken met elkaar, echt een familiedag.
En natuurlijk met z'n allen naar de kerk.

En niet zoals hier heel gebruikelijk is , de hele zondagmiddag in bed of op de bank, terwijl de kids zich maar moeten zien te vermaken.
Ik sluit me aan bij geledu, dat de zondag een afgezonderde dag is.
Dus geen verjaardagsvisites en bij elkaar op de koffie na kerktijd.

ps. je hebt het over je kinderen en de zondag. Hoe vaak neem je die mee naar de kerk. Is 1 keer genoeg of moeten ze vaker ?
en wanneer, op welke leeftijd ? Ben ik wel benieuwd naar
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Gabrielle schreef:ps. je hebt het over je kinderen en de zondag. Hoe vaak neem je die mee naar de kerk. Is 1 keer genoeg of moeten ze vaker ?
en wanneer, op welke leeftijd ? Ben ik wel benieuwd naar
ik heb 3 lieve kinderen van 10, 8 en 3 jaar.
De oudsten gaan 2 keer, soms past de oudtse wel eens op de jongste. Joel van 3 gaat's morgens naar de creche en blijft 's avonds thuis.

ze hebben idd vaak geen zin om te " wandelen" . Misschien heb ik daar dan zelf meer zin in.... :D
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Bericht door Toeschouwer »

Wat nog op deze topic, nog op de andere 'werken op zondag', dat ik nog niet heb gelezen dat voor ons gelovigen uit de volken er geen gebod is voor de sabbat.

Wij zijn het zo gewoon dat de zondag in de plaats van de sabbat is gekomen dat het bij weinigen opkomt om te zeggen maar dat is voor ons gelovigen uit de volken ook niet nodig.

Op het zgn. Apostelconvent worden alleen de 7 Noachtische geboden genoemd en daar wordt niet over de sabbat gesproken.

Laten we zuinig zijn op de zondag (dag naar de zon genoemd) daar niet van. Maar ik kan het niet in de Bijbel lezen, gelukkig hebben we een vrije dag om speciaal in de dienst van God bezig te zijn, maar dat is een extraatje, nogmaals laten we er zuinig op zijn.
Maar wat we nu precies op zondag mogen doen, is toch iets van de vervangingstheologie, wij in de plaats van Israël. In het orthodoxe Jodendom hebben ze allerlei regels voor de Sabbat. Is het de bedoeling dat wij dat overzetten naar de zondag?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Toeschouwer schreef:. In het orthodoxe Jodendom hebben ze allerlei regels voor de Sabbat. Is het de bedoeling dat wij dat overzetten naar de zondag?
Ik be het met je eens.
Toch heeft de sabbat veel mooie dingen die voor ons ook nuttig en heilzaam zijn. Het is een voorsmaak van de eeuwige rust. Jezus was ook Heer van de sabbat. Dat is natuurlijk deels omdat Jij Jood was, maar Hij is de bron en bestemming van de sabbat. Hebreen spreekt van de eeuwige sabbat. De Joden steken een sabbatskaars aan om aan te geven dat God er is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

In onze gemeente is het gebruikelijk dat kinderen in de basisschoolleeftijd (die nog niet naar catechisatie gaan) naar de zondagschool gaan. En dat is -hoe kan het ook anders- op zondag.

Ook de JV is zondag. In één van de kerken is dienst aan het eind van de middag. Aansluitend op die dienst is er JV. En aansluitend op JV blijven veel jongelui nog als groep bij elkaar om ergens koffie te drinken.

Zo kan de kerk wel een helpende hand bieden bij de -inderdaad niet eenvoudige- taak van de ouders om de zondag te maken tot een dag die zowel fijn als afgezonderd is.

Zondagschool en verenigingswerk op zondag zijn echter in veel kerkverbanden een brug te ver, zo blijkt.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Sinds kort wandelen wij op zondagmiddag in een natuurgebied. We hebben er lang over gedacht, maar de zondag was 9 van de 10 keer een regelrechte ramp in ons gezin. We ervaren dit wandelen echt als het toppunt van zondagsrust.

Pas hoorde ik ds. K.E. Bras op de radio over dit onderwerp. Hij heeft kinderen op wat oudere leeftijd. Ook hij wandelt met zijn gezin en één opmerking van hem trof mij wel: Al wandelend in bos, op de hei of het strand, kom je haast vanzelf tot een goed gesprek.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Unionist schreef:Sinds kort wandelen wij op zondagmiddag in een natuurgebied. We hebben er lang over gedacht, maar de zondag was 9 van de 10 keer een regelrechte ramp in ons gezin. We ervaren dit wandelen echt als het toppunt van zondagsrust.

Pas hoorde ik ds. K.E. Bras op de radio over dit onderwerp. Hij heeft kinderen op wat oudere leeftijd. Ook hij wandelt met zijn gezin en één opmerking van hem trof mij wel: Al wandelend in bos, op de hei of het strand, kom je haast vanzelf tot een goed gesprek.
Beste Unionist,
Ik zelf ben niet opgegroeid binnen de gereformeerde gezindte, en ik vroeg me wat nu het probleem is van vele gereformeerden om op zondag's niet te wandelen.
Persoonlijk geloof ik dat we de zondag moeten heiligen, en deze dag niet gearbeid moet worden voor financiele redenen. Het is dag van rust waarin we het aangezicht van de Here God opzoeken persoonlijk, samen met het gezin en in de plaatselijke kerk/gemeente. Maar al die wetten van niet mogen wandelen, niet mogen fietsen of de auto niet gebruiken om naar de kerk dienst te gaan heeft voor mij totaal geen schriftuurlijke basis. Mischien dat iemand hier eens op kan reageren, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik denk dat het vooral een traditie is, maar breken met een traditie is best ingrijpend.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

mayflower schreef:
Unionist schreef:Sinds kort wandelen wij op zondagmiddag in een natuurgebied. We hebben er lang over gedacht, maar de zondag was 9 van de 10 keer een regelrechte ramp in ons gezin. We ervaren dit wandelen echt als het toppunt van zondagsrust.

Pas hoorde ik ds. K.E. Bras op de radio over dit onderwerp. Hij heeft kinderen op wat oudere leeftijd. Ook hij wandelt met zijn gezin en één opmerking van hem trof mij wel: Al wandelend in bos, op de hei of het strand, kom je haast vanzelf tot een goed gesprek.
Beste Unionist,
Ik zelf ben niet opgegroeid binnen de gereformeerde gezindte, en ik vroeg me wat nu het probleem is van vele gereformeerden om op zondag's niet te wandelen.
Persoonlijk geloof ik dat we de zondag moeten heiligen, en deze dag niet gearbeid moet worden voor financiele redenen. Het is dag van rust waarin we het aangezicht van de Here God opzoeken persoonlijk, samen met het gezin en in de plaatselijke kerk/gemeente. Maar al die wetten van niet mogen wandelen, niet mogen fietsen of de auto niet gebruiken om naar de kerk dienst te gaan heeft voor mij totaal geen schriftuurlijke basis. Mischien dat iemand hier eens op kan reageren, ben benieuwd!
Ik denk dat wij goed in het oog moeten houden wat onze Heere Jezus Christus zegt tegen de schriftgeleerden als ze de discipelen aan spreken op dat de koren op de sabbat plukte.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
schaap

Bericht door schaap »

Ik heb ook een zware achtergrond. En op s'ondags mochten we echt heel weinig. Doezen bijv. mocht niet. Ook geen spelletjes of biet-christelijke boeken. Dat heb ik nooit begrepen.
Tegenwoordig denk ik zelf dat het belangrijker is wat je WEL doet dan wat je NIET doet. En dan hoeven we niet al te krampachtig te doen. Geniet vooral. De zondag is er voor de mens.
Petrus

Bericht door Petrus »

mayflower schreef: Maar al die wetten van niet mogen wandelen, niet mogen fietsen of de auto niet gebruiken om naar de kerk dienst te gaan heeft voor mij totaal geen schriftuurlijke basis. Mischien dat iemand hier eens op kan reageren, ben benieuwd!
in onze (zware) gg-gemeente, komt men dus écht wel met auto, bromfiets en fiets naar de kerk.

of het feit dat de kerk ietwat "in the middle of nowhere" staat daar aan meewerkt zal haast wel
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 2057
Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
Locatie: Zeeland

Bericht door Christiaan »

Petrus schreef:
mayflower schreef: Maar al die wetten van niet mogen wandelen, niet mogen fietsen of de auto niet gebruiken om naar de kerk dienst te gaan heeft voor mij totaal geen schriftuurlijke basis. Mischien dat iemand hier eens op kan reageren, ben benieuwd!
in onze (zware) gg-gemeente, komt men dus écht wel met auto, bromfiets en fiets naar de kerk.

of het feit dat de kerk ietwat "in the middle of nowhere" staat daar aan meewerkt zal haast wel
Bij ons in de stad en ook in de omliggende dorpen komen erg veel mensen (van de Ger.Gem.) met de auto naar de kerk.
Bij ons in de gemeente komen veel mensen uit de omgeving en komen dus met de auto.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Een (ex)ouderling bij ons zei eens: je kinderen moeten niet het gevoel hebben dat de zondag de vreselijkste dag van de week is
Probeer er echt een feestdag van te maken

daar moet ik vaak aan denken

Dus, wij eten op zondag patat
hebben lekkere dingen bij de koffie/fris
's avonds chips e.d
voor de groten een glaasje wijn

Ze mogen aan hun hobby werken, creatief bezig zijn en
lezen (mits verantwoord, geen lachen gieren brullen-boeken)
Slapen is niet verplicht 's middags, maar mag wel een poosje
Het is wel verplicht voor de pubers onder ons die de week ervóór op zondagavond zaten te knikkebollen en vervolgens in slaap zakten

's Avonds lezen we voor en zingen we psalmen, gezangen en geestelijke liedekens
Vooral de gele zangbundel is geliefd
Instrumenten mag, dus horen en zien vergaat je soms door triangel, fluit, sambaballen, trommel en tamboerijn
Soms komen er vriendinnen/nichten meedoen en dan pakken we de gitaar en het keybord erbij

Heel gezellig (vind ik als moeder, m'n pubers denken er weleens anders over.............)
Plaats reactie