Kinderen binnen op zondag?

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
olfie schreef:
Miscanthus schreef: Mij lukt het iig niet.
Ben benieuwd waarom niet.
Waarom de een wel en de ander niet?

Of wordt het dan te persoonlijk?
1. Ds R. Kok
2. 1931
3. Louter genade
4. erf van het verbond
5. avondmaalsmijding
6. en persoonlijker zaken....
1,2 en 4. Onzin, zie andere topic.
3. Dat "Louter genade", daar blijft de mens zich tegen verzetten. De Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid.
5. Jij hebt liever de Schotse manier van Avondmaal?
6. Jammer. Maar mensen kom je overal tegen. En kalkoense hanen ook.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Jij begrijpt mensen tenminste :mrgreen:
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Tiberius schreef: En kalkoense hanen ook.
we zouden toch niet op de man spelen? En ik weet het, ik ben blond maar leg jij mij het 'erf van het verbond' eens uit. Dat snap ik niet helemaal.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Loyalus schreef:
Tiberius schreef: En kalkoense hanen ook.
we zouden toch niet op de man spelen?
Dat is ook niet op de man spelen, maar op de mannen. Ik bedoelde te zeggen: Overal vind je mensen die proberen de baas te spelen over een ander en over een anders geweten. Van superlinks tot ultrarechts. (Ik weet niet of je wel eens een kalkoense haan hebt gezien, maar dan weet je gelijk wat ik bedoel).
Je kan daarom om persoonlijke zaken een kerkverband wel verlaten, maar diezelfde soort personen kom je in een ander kerkverband ook weer tegen. Al duurt het soms even voor je dat door hebt.
Loyalus schreef:En ik weet het, ik ben blond maar leg jij mij het 'erf van het verbond' eens uit. Dat snap ik niet helemaal.
De term "erf van het verbond" wordt soms gebruikt om het woord verbondskinderen te vermijden. Soms om gewoon eens een andere omschrijving in je rede te gebruiken. Maar daar gaat het in een ander topic al over.
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:
olfie schreef:
Miscanthus schreef: Mij lukt het iig niet.
Ben benieuwd waarom niet.
Waarom de een wel en de ander niet?

Of wordt het dan te persoonlijk?
1. Ds R. Kok
2. 1931
3. Louter genade
4. erf van het verbond
5. avondmaalsmijding
6. en persoonlijker zaken....
1,2 en 4. Onzin, zie andere topic.
3. Dat "Louter genade", daar blijft de mens zich tegen verzetten. De Joden een ergernis en de Grieken een dwaasheid.
5. Jij hebt liever de Schotse manier van Avondmaal?
6. Jammer. Maar mensen kom je overal tegen. En kalkoense hanen ook.
Ad. 2 en 4: je zal maar 'ja' moeten zeggen bij de doop van je kind en je staat niet achter de verbondsverarming van de GG.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Dodo »

Naar aanleiding van het getuigenis van onze zoon, afgelopen zondag, kwam het gesprek op de zondagen vroeger. Hij zei letterlijk in zijn getuigenis dat de zondagen maar saai waren, vroeger.
Ik vond dat lastig, we hebben altijd ons best gedaan om er een gezellige dag van te maken. Extra lekker eten, de enige dat dat ze chips kregen, spelletjes, voorlezen. Op de dochter na gingen ze niet naar zondagschool.
Later heb ik al de kinderen nog eens gevraagd: was de zondag een saaie dag? En alledrie de jongens zeiden van wel, de dochter juist van niet. Die vond het gezellig. Maar de jongens hadden, denk ik, meer afleiding en beweging nodig. Hoewel ze voor een stuk wandelen niet te porren waren.
We hebben er op zich goede gesprekken over gehad. Waarom deden wij wat we deden. En was het echt altijd saai, of waren er ook gezellige zondagen? Ik denk dat vooral de zomers lastiger waren. Ze mochten overigens wel in de tuin, ook wel in een badje als het warm was. Maar geen vriendjes over de vloer, of naar vriendjes toe.
Als ik er nu voor stond met jonge kinderen weet ik niet wat ik anders moest doen. Je wil toch ook geen zondag met in- en uitrennende kinderen en vrienden, net of het doordeweeks is.

Ik ben wel benieuwd naar andere ouders van volwassen kinderen. Hoe kijken die terug op de zondagen? Zouden jullie nu dingen anders doen?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door DDD »

Ik vind het wel fijn om te zien dat het tegenwoordig niet zo gebruikelijk is dat kinderen niet buiten mogen spelen. Wij mochten dat overigens wel, maar ik hield er zelf niet van. Voor de gemiddelde jongen is het echt vervelend als hij de hele dag binnen moet zitten en ik snap ook niet waarom dat aan de sabbatsvreugde bij zou dragen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Dodo »

Wij hebben vier kinderen. Op een gewone woensdagmiddag was dat een komen en gaan van kinderen. Vriendjes in en uit, voetballen in het plantsoen voor de deur, wat te drinken komen halen, weer weg hollen omdat ze bij iemand iets gingen spelen. Ik wilde dat onrustige gedoe niet op zondag.
Onze jongste speelde heel veel met een onkerkelijk buurjongen. Die begreep maar niet waarom ze op zondag niet samen mochten spelen. Dan liepen ze zich apart van elkaar te vervelen. Toen hebben we een tussenoplossing gekozen: op zondagmiddag mocht de buurjongen bij ons spelen. Maar niet onze zoon bij hen (televisie en dergelijke). Dat werkte redelijk. Gelukkig was er lego, ook op zondag ;-)
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door ejvl »

Dodo schreef:Wij hebben vier kinderen. Op een gewone woensdagmiddag was dat een komen en gaan van kinderen. Vriendjes in en uit, voetballen in het plantsoen voor de deur, wat te drinken komen halen, weer weg hollen omdat ze bij iemand iets gingen spelen. Ik wilde dat onrustige gedoe niet op zondag.
Onze jongste speelde heel veel met een onkerkelijk buurjongen. Die begreep maar niet waarom ze op zondag niet samen mochten spelen. Dan liepen ze zich apart van elkaar te vervelen. Toen hebben we een tussenoplossing gekozen: op zondagmiddag mocht de buurjongen bij ons spelen. Maar niet onze zoon bij hen (televisie en dergelijke). Dat werkte redelijk. Gelukkig was er lego, ook op zondag ;-)
Bij ons mogen ook vriendinnetjes komen spelen, ook onkerkelijke, kunnen ze gelijk mee naar de middagviering wat gek genoeg altijd mag van die ouders terwijl sommigen echt "anti" zijn.
Verder zit er een schoolplein en buurtspeeltuintje op loopafstand waar ze ook mogen spelen, uiteraard wel zorgen dat er genoeg tijd over is voor de stille tijd en tijd om met de zondag, het Woord en de kerk bezig te zijn.
De hele dag binnen blijven of alleen in eigen tuin (klein) zou een hoop herrie geven. Ik heb liever dat ze een uurtje of wat hun energie kwijt kunnen en dan met goede aandacht een kerkdienst kunnen bijwonen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Dodo »

Maar eigenlijk was ik vooral benieuwd naar hoe volwassen kinderen terugkijken op de zondagen vroeger :)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door CvdW »

Als zeer positief!!
Heerlijk op de bank een goed boek lezen. Als kind een jeugdboek, later (<18) ook theologische boeken.
Zomers in de tuin zitten en lezen. Uiteraard was er ook tijd voor gesprek, maar iedereen bij ons las/leest graag.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Mara »

Op zich positief, maar het stond wel in het teken van veel dingen niet mogen.
Niet buiten spelen, niet handwerken, geen radio aan, niet fietsen.
De zondag begon op zaterdagavond 12 uur en eindigde op zondagavond om 12 uur.
En daarin werd door vrijwel iedereen strikt de grens gehandhaafd.
Kerkdiensten duurden lang, vaak bijna 2 uur en de zondagsschool duurde ook een uur, dus daar verstreek al een groot gedeelte van de dag mee, net als het lopen naar en van de kerk. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door eilander »

Mara schreef:Op zich positief, maar het stond wel in het teken van veel dingen niet mogen.
Niet buiten spelen, niet handwerken, geen radio aan, niet fietsen.
De zondag begon op zaterdagavond 12 uur en eindigde op zondagavond om 12 uur.
En daarin werd door vrijwel iedereen strikt de grens gehandhaafd.
Kerkdiensten duurden lang, vaak bijna 2 uur en de zondagsschool duurde ook een uur, dus daar verstreek al een groot gedeelte van de dag mee, net als het lopen naar en van de kerk. :)
Dus het positieve was....?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Mara »

eilander schreef:
Mara schreef:Op zich positief, maar het stond wel in het teken van veel dingen niet mogen.
Niet buiten spelen, niet handwerken, geen radio aan, niet fietsen.
De zondag begon op zaterdagavond 12 uur en eindigde op zondagavond om 12 uur.
En daarin werd door vrijwel iedereen strikt de grens gehandhaafd.
Kerkdiensten duurden lang, vaak bijna 2 uur en de zondagsschool duurde ook een uur, dus daar verstreek al een groot gedeelte van de dag mee, net als het lopen naar en van de kerk. :)
Dus het positieve was....?
Dat ik niet omzie in wrok of verwijt. :)
Je moet dit soort dingen ook in het tijdsbestek plaatsen.
Ik hoor veel volwassenen verzuchten dat ze de zondagen zo saai vonden, niks mochten, terwijl dat bij hen thuis best meeviel. Je vriendjes en vriendinnetjes mochten het ook niet. Dus toen wist je niet beter.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door merel »

Ik vond het eerlijk gezegd ook wel saai en ging daarom van pure ellende maar slapen. Deden mijn ouders helaas ook. Daarom mogen onze kinderen gewoon buiten spelen en enorm vies worden. Soms gaan we fietsen, wandelen, skaten, vliegeren. Gewoon om even uit te razen
Laatst gewijzigd door merel op 13 mar 2019, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie