Kinderen binnen op zondag?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Dodo »

Arie Flipse schreef:
Wat is een getuigenis op zondag? Is uw zoon dan ambtsdrager?
Je leek me wel iemand die het topic over zondagse diensten wel zou lezen, maar kennelijk niet. Het ging over deze post.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Als ik voor het Zeeuwse spreek komt het hier nog zeker wel voor. Volgens mij vooral in de Gereformeerde Gemeenten.
Dat weet ik intussen, smiddags leesdienst en dan kun je op de banken liggen. ;)
Maar dat de dominee driemaal preekt in zijn eigen gemeente?
Dat maakte ik vroeger mee, ja. In de OGGiN.
Maar we hadden maar een aantal jaren een eigen predikant.
In de praktijk zag je dat veel mensen twee diensten bezochten, maar het wel redelijk verdeelden over de dag. Er waren dus mensen die alleen 's middags en 's avonds kwamen bijvoorbeeld. Dus erg leeg was het toen niet.
Ik moest later na onze verhuizing wel wennen aan een lange zondag...
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door helma »

Het zal inderdaad per kind wel verschillend ervaren worden.
Ergens kan ik me het gevoel van saaiheid wel voorstellen. Aan de andere kant... Moet alles leuk zijn dan? Sommige dingen zijn niet leuk maar wel nuttig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door eilander »

helma schreef:Het zal inderdaad per kind wel verschillend ervaren worden.
Ergens kan ik me het gevoel van saaiheid wel voorstellen. Aan de andere kant... Moet alles leuk zijn dan? Sommige dingen zijn niet leuk maar wel nuttig.
Over die spanning hebben we het hier al vaker gehad, en daarin maken mensen verschillende keuzes, begrijpelijk genoeg. Dat sommigen geen enkele blijk geven van een spanningsveld, dat vind ik dan weer onbegrijpelijk.
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Arie Flipse »

Dodo schreef:
Arie Flipse schreef:
Wat is een getuigenis op zondag? Is uw zoon dan ambtsdrager?
Je leek me wel iemand die het topic over zondagse diensten wel zou lezen, maar kennelijk niet. Het ging over deze post.
Ik lees zeker niet alles. Maar dat hoeft mijns inziens ook niet, getuige uw bijdrage inclusief link. Ik begrijp dat ik wat lui overkom maar helaas heb ik er de tijd niet voor maar ik vind dit forum reuze interessant. Zoveel stromingen, meningen, soms zelfs dwalingen. Prachtig toch.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door J.C. Philpot »

Arie Flipse schreef: Ik lees zeker niet alles. Maar dat hoeft mijns inziens ook niet, getuige uw bijdrage inclusief link. Ik begrijp dat ik wat lui overkom maar helaas heb ik er de tijd niet voor maar ik vind dit forum reuze interessant. Zoveel stromingen, meningen, soms zelfs dwalingen. Prachtig toch.
Inderdaad erg boeiend, al die verschillende persoonlijkheden. Uitdagend soms ook.

Alleen die dwalingen vind ik wat minder prachtig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Arie Flipse »

J.C. Philpot schreef:
Arie Flipse schreef: Ik lees zeker niet alles. Maar dat hoeft mijns inziens ook niet, getuige uw bijdrage inclusief link. Ik begrijp dat ik wat lui overkom maar helaas heb ik er de tijd niet voor maar ik vind dit forum reuze interessant. Zoveel stromingen, meningen, soms zelfs dwalingen. Prachtig toch.
Inderdaad erg boeiend, al die verschillende persoonlijkheden. Uitdagend soms ook.

Alleen die dwalingen vind ik wat minder prachtig.
Maakt het wel leuk. Alhoewel we de ernst ervan wel moeten blijven zien.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door J.C. Philpot »

Arie Flipse schreef: Maakt het wel leuk. Alhoewel we de ernst ervan wel moeten blijven zien.
Sorry, maar bij mij komt het woord leuk niet voor in relatie met dwaling. Omdat dwaling afbreuk doet aan Gods waarheid, en mensen misleid voor de eeuwigheid.

Maar misschien kun je uitleggen wat je precies leuk vind aan dwalingen op dit forum? Misschien begrijp ik je wel verkeerd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Arie Flipse »

J.C. Philpot schreef:
Arie Flipse schreef: Maakt het wel leuk. Alhoewel we de ernst ervan wel moeten blijven zien.
Sorry, maar bij mij komt het woord leuk niet voor in relatie met dwaling. Omdat dwaling afbreuk doet aan Gods waarheid, en mensen misleid voor de eeuwigheid.

Maar misschien kun je uitleggen wat je precies leuk vind aan dwalingen op dit forum? Misschien begrijp ik je wel verkeerd.
Ik vind het leuk om te zien hoe al die verschillen hier samenkomen en soms over elkaar heen vallen. Dit komt mede omdat sommigen hier regelrechte dwalingen aanhangen. De oorzaak is de droevige en afkeurenswaardig dwaling. Ik ben het dus volledig met je eens.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door liz boer »

Arie Flipse schreef:
liz boer schreef:
Arie Flipse schreef:
Dodo schreef:Naar aanleiding van het getuigenis van onze zoon, afgelopen zondag, kwam het gesprek op de zondagen vroeger. Hij zei letterlijk in zijn getuigenis dat de zondagen maar saai waren, vroeger.
Ik vond dat lastig, we hebben altijd ons best gedaan om er een gezellige dag van te maken. Extra lekker eten, de enige dat dat ze chips kregen, spelletjes, voorlezen. Op de dochter na gingen ze niet naar zondagschool.
Later heb ik al de kinderen nog eens gevraagd: was de zondag een saaie dag? En alledrie de jongens zeiden van wel, de dochter juist van niet. Die vond het gezellig. Maar de jongens hadden, denk ik, meer afleiding en beweging nodig. Hoewel ze voor een stuk wandelen niet te porren waren.
We hebben er op zich goede gesprekken over gehad. Waarom deden wij wat we deden. En was het echt altijd saai, of waren er ook gezellige zondagen? Ik denk dat vooral de zomers lastiger waren. Ze mochten overigens wel in de tuin, ook wel in een badje als het warm was. Maar geen vriendjes over de vloer, of naar vriendjes toe.
Als ik er nu voor stond met jonge kinderen weet ik niet wat ik anders moest doen. Je wil toch ook geen zondag met in- en uitrennende kinderen en vrienden, net of het doordeweeks is.

Ik ben wel benieuwd naar andere ouders van volwassen kinderen. Hoe kijken die terug op de zondagen? Zouden jullie nu dingen anders doen?
Wat is een getuigenis op zondag? Is uw zoon dan ambtsdrager?
Moet je daar ambtsdrager voor zijn dan?
Waarom denk je dat ik het vraag?
Misschien zie je dit als domheid, maar ik zou het echt niet weten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Bezorgd »

Arie Flipse schreef: (...) ik vind dit forum reuze interessant. Zoveel stromingen, meningen, soms zelfs dwalingen. Prachtig toch.
Soms heb ik bij het lezen van jou postings opeens gedachten aan wezens uit de Noorse mythologie, maar toch staat er regelmatig voldoende in om serieus te reageren.

Je opmerking over het forum deel ik. Het is een bijzondere mengelmoes van ultra orthodox gereformeerd tot aan evangelisch gereformeerd en alles er tussenin. Dat levert kleurrijke reacties, onbegrip en aardige debatten op.
Dwalingen kun je volgens mij niet prachtig vinden. Maar eerlijk gezegd kom ik die niet veel tegen.
Hooguit een aantal hypercalvinistische postings. Maar het is dan de vraag of je die dan echt als dwalingen moet zien of een bepaalde overaccentuering in een ongenuanceerde discussie.

Welke dwalingen bedoel jij eigenlijk?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door merel »

helma schreef:Het zal inderdaad per kind wel verschillend ervaren worden.
Ergens kan ik me het gevoel van saaiheid wel voorstellen. Aan de andere kant... Moet alles leuk zijn dan? Sommige dingen zijn niet leuk maar wel nuttig.
Niet alles hoeft inderdaad leuk te zijn, Sommige dingen zijn inderdaad nuttig zonder dat ze leuk zijn. Ik schaar daar school e.d. onder.
Ik vind het alleen wel belangrijk dat de kinderen de zondag leuk vinden en ook de kerkgang danwel de kindernevendienst. Daar moet immers het zaadje geplant worden voor latere trouwe kerkgang en zondagsheiliging.
Ik vind daarom de zondag ook zo fijn, niets hoeft en veel mag. Al was mijn oudste pas zwaar teleurgesteld, omdat meedoen met karatewedstrijden een van de weinige dingen waren die op zondag niet mogen. Hij was nl. geselecteerd om mee te doen. Hij had zelf al de oplossing gebracht om dat tussen de kerkdiensten door te doen :D , helaas voor hem.

@ dodo
ik merk bij ons ook dat onze dochter het heerlijk vindt om rustig thuis spelletjes te doen en te knutselen. Onze jongens hebben beduidend meer beweging nodig en vinden dit echt niet elke week gezellig. Daarom gaan wij ook regelmatig wat fysieks met hen doen en spelen zij ook rustig buiten bij de sloot ( wel met oude kleding en laarzen aan)
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Arie Flipse »

Bezorgd schreef:
Arie Flipse schreef: (...) ik vind dit forum reuze interessant. Zoveel stromingen, meningen, soms zelfs dwalingen. Prachtig toch.
Soms heb ik bij het lezen van jou postings opeens gedachten aan wezens uit de Noorse mythologie, maar toch staat er regelmatig voldoende in om serieus te reageren.

Je opmerking over het forum deel ik. Het is een bijzondere mengelmoes van ultra orthodox gereformeerd tot aan evangelisch gereformeerd en alles er tussenin. Dat levert kleurrijke reacties, onbegrip en aardige debatten op.
Dwalingen kun je volgens mij niet prachtig vinden. Maar eerlijk gezegd kom ik die niet veel tegen.
Hooguit een aantal hypercalvinistische postings. Maar het is dan de vraag of je die dan echt als dwalingen moet zien of een bepaalde overaccentuering in een ongenuanceerde discussie.

Welke dwalingen bedoel jij eigenlijk?
Ik vind dwalingen niet prachtig, het mengelmoes en de gevolgen vind ik mooi.

Aan welk Noors figuur dacht je precies?

Ik heb hier dingen voorbij zien komen die remonstrants waren. zelfs iemand die een praktische homofiel probeerde goed te praten.
Mensen die nog steeds de volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid door elkaar halen etc.
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door liz boer »

Arie Flipse schreef:
Bezorgd schreef:
Arie Flipse schreef: (...) ik vind dit forum reuze interessant. Zoveel stromingen, meningen, soms zelfs dwalingen. Prachtig toch.
Soms heb ik bij het lezen van jou postings opeens gedachten aan wezens uit de Noorse mythologie, maar toch staat er regelmatig voldoende in om serieus te reageren.

Je opmerking over het forum deel ik. Het is een bijzondere mengelmoes van ultra orthodox gereformeerd tot aan evangelisch gereformeerd en alles er tussenin. Dat levert kleurrijke reacties, onbegrip en aardige debatten op.
Dwalingen kun je volgens mij niet prachtig vinden. Maar eerlijk gezegd kom ik die niet veel tegen.
Hooguit een aantal hypercalvinistische postings. Maar het is dan de vraag of je die dan echt als dwalingen moet zien of een bepaalde overaccentuering in een ongenuanceerde discussie.

Welke dwalingen bedoel jij eigenlijk?
Ik vind dwalingen niet prachtig, het mengelmoes en de gevolgen vind ik mooi.

Aan welk Noors figuur dacht je precies?

Ik heb hier dingen voorbij zien komen die remonstrants waren. zelfs iemand die een praktische homofiel probeerde goed te praten.
Mensen die nog steeds de volgorde van ellende, verlossing en dankbaarheid door elkaar halen etc.
En mensen die het allemaal precies weten.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Arie Flipse »

We hadden het over dwalingen, niet over betweters. :nananere
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Plaats reactie