Kinderen binnen op zondag?

windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door windorgel »

CvdW schreef:Als zeer positief!!
Heerlijk op de bank een goed boek lezen. Als kind een jeugdboek, later (<18) ook theologische boeken.
Zomers in de tuin zitten en lezen. Uiteraard was er ook tijd voor gesprek, maar iedereen bij ons las/leest graag.
Zo heb ik het ook ervaren.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Panny »

Wij mochten op zondag ook niet met vriendjes spelen en buiten de eigen tuin komen.
Ook bleef de computer op zondag uit.
Mijn vader en moeder lagen eigenlijk het grootste gedeelte van de zondagmiddag op bed.
Maar verder was het best wel gezellig met de broertjes en zusjes.
Wat ik wel heel jammer vond is dat er bij ons thuis eigenlijk niet over het geloof gesproken werd.
Dus er waren wel de 'regeltjes', maar daar bleef het eigenlijk bij.
Mijn ouders gebruikten de zondag ook niet om bijvoorbeeld zelf wat tijd te besteden aan het lezen van een goed boek of ons te stimuleren dat te doen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Nasrani »

Panny schreef:Wij mochten op zondag ook niet met vriendjes spelen en buiten de eigen tuin komen.
Ook bleef de computer op zondag uit.
Mijn vader en moeder lagen eigenlijk het grootste gedeelte van de zondagmiddag op bed.
Maar verder was het best wel gezellig met de broertjes en zusjes.
Wat ik wel heel jammer vond is dat er bij ons thuis eigenlijk niet over het geloof gesproken werd.
Dus er waren wel de 'regeltjes', maar daar bleef het eigenlijk bij.
Mijn ouders gebruikten de zondag ook niet om bijvoorbeeld zelf wat tijd te besteden aan het lezen van een goed boek of ons te stimuleren dat te doen.
Herkenbaar. Zeker ook het laatste!
Mijn vader ging 3x naar de kerk....
Nu gaan we wel lekker naar buiten met en zonder de hond... heerlijk even fietsen of wandelen..
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door FlyingEagle »

Panny schreef:Wij mochten op zondag ook niet met vriendjes spelen en buiten de eigen tuin komen.
Ook bleef de computer op zondag uit.
Mijn vader en moeder lagen eigenlijk het grootste gedeelte van de zondagmiddag op bed.
Maar verder was het best wel gezellig met de broertjes en zusjes.
Wat ik wel heel jammer vond is dat er bij ons thuis eigenlijk niet over het geloof gesproken werd.
Dus er waren wel de 'regeltjes', maar daar bleef het eigenlijk bij.
Mijn ouders gebruikten de zondag ook niet om bijvoorbeeld zelf wat tijd te besteden aan het lezen van een goed boek of ons te stimuleren dat te doen.
Zo ging het bij ons ook
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik ben wel benieuwd naar andere ouders van volwassen kinderen. Hoe kijken die terug op de zondagen? Zouden jullie nu dingen anders doen?
Ik kan hier voor onze eigen kinderen nog moeilijk antwoord op geven, omdat de oudste net volwassen is.
Maar aangezien anderen ook terugkijken naar hun eigen jeugd, zal ik dat ook maar doen. Wij mochten ook weinig. We gingen drie keer naar de kerk en mochten niet naar buiten. Toch kijk ik er zeker niet negatief op terug: er werd bij ons wel gesproken over de preken, over Gods Woord, en over hoe goed het is om de Heere te dienen. Verder werd er gezongen en voorgelezen.
Hoewel we als kinderen daarna onze eigen keuzes wel hebben gemaakt, is er toch niemand afgehaakt.
Eigenlijk doen wij het nog hetzelfde, behalve dat we dan bij mooi weer buiten zitten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Mara »

eilander schreef:We gingen drie keer naar de kerk en mochten niet naar buiten.
Ik wist tot voor een aantal jaren terug niet dat er standaard 3 kerkdiensten zouden zijn op een zondag.
Is dit regiogebonden? In bepaalde kerkverbanden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
eilander schreef:We gingen drie keer naar de kerk en mochten niet naar buiten.
Ik wist tot voor een aantal jaren terug niet dat er standaard 3 kerkdiensten zouden zijn op een zondag.
Is dit regiogebonden? In bepaalde kerkverbanden?
Als ik voor het Zeeuwse spreek komt het hier nog zeker wel voor. Volgens mij vooral in de Gereformeerde Gemeenten.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Als ik voor het Zeeuwse spreek komt het hier nog zeker wel voor. Volgens mij vooral in de Gereformeerde Gemeenten.
Dat weet ik intussen, smiddags leesdienst en dan kun je op de banken liggen. ;)
Maar dat de dominee driemaal preekt in zijn eigen gemeente?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Maanenschijn »

Ik ben, in tegenstelling tot mijn vrouw, in betrekkelijke zondagse vrijheid opgegroeid. Het ouderlijk boerenbedrijf heeft hier denk ik ook aan bijgedragen. Er was altijd nog werk te doen, wat de dag ook wat afwisseling bezorgde.

Wij mochten lezen, wandelen, fietsen, voetballen enz, tussen de twee kerkdiensten door. Ook dronken we regelmatig koffie bij anderen.

In ons gezin is dat ongeveer het zelfde. Ik vraag hier net even aan de drie volwassenen en de drie niet volwassenen hoe ze onze zondagen ervaren. In de winter saaier als zomers. In de zomer is er buiten meer te doen, zoals voetballen, samen wandelen of fietsen, spelletjes en lezen.

Ook eten we vaak uitgebreid, 's zomer graag met gebruik van de bbq.

'S avonds zingen we met elkaar, bidden we om de beurt en drinken we een lekker glaasje en hebben we meestal goede gesprekken.

Edit: ik ben het samen muziek maken nog vergeten, piano, harmonium, dwarsfluit, trompet en trombone. We wonen gelukkig erg vrij :)

Conclusie: men vind hier de zondag niet echt saai, 's winters iets meer, zomers zeker niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door refo »

Ik kwam een paar jaar geleden in contact met een vroeger buurmeisje. Die 'deden nergens aan', maar de zondagen waren voor haar erg saai. Omdat wij niet naar buiten kwamen.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef: Als ik voor het Zeeuwse spreek komt het hier nog zeker wel voor. Volgens mij vooral in de Gereformeerde Gemeenten.
Dat weet ik intussen, smiddags leesdienst en dan kun je op de banken liggen. ;)
Maar dat de dominee driemaal preekt in zijn eigen gemeente?
Naar mijn ervaring wordt de middagdienst gebruikt om een vacante gemeente te dienen. En ja, qua opkomst is het percentage zeer laag.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door liz boer »

Wij mochten vroeger buiten wandelen, niet spelen, mijn zus ia een keer met haar mooie zondagse jurkje in een moddersloot gevallen, tja we waren gewoon aanhet wandelen... :)
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Arie Flipse »

Dodo schreef:Naar aanleiding van het getuigenis van onze zoon, afgelopen zondag, kwam het gesprek op de zondagen vroeger. Hij zei letterlijk in zijn getuigenis dat de zondagen maar saai waren, vroeger.
Ik vond dat lastig, we hebben altijd ons best gedaan om er een gezellige dag van te maken. Extra lekker eten, de enige dat dat ze chips kregen, spelletjes, voorlezen. Op de dochter na gingen ze niet naar zondagschool.
Later heb ik al de kinderen nog eens gevraagd: was de zondag een saaie dag? En alledrie de jongens zeiden van wel, de dochter juist van niet. Die vond het gezellig. Maar de jongens hadden, denk ik, meer afleiding en beweging nodig. Hoewel ze voor een stuk wandelen niet te porren waren.
We hebben er op zich goede gesprekken over gehad. Waarom deden wij wat we deden. En was het echt altijd saai, of waren er ook gezellige zondagen? Ik denk dat vooral de zomers lastiger waren. Ze mochten overigens wel in de tuin, ook wel in een badje als het warm was. Maar geen vriendjes over de vloer, of naar vriendjes toe.
Als ik er nu voor stond met jonge kinderen weet ik niet wat ik anders moest doen. Je wil toch ook geen zondag met in- en uitrennende kinderen en vrienden, net of het doordeweeks is.

Ik ben wel benieuwd naar andere ouders van volwassen kinderen. Hoe kijken die terug op de zondagen? Zouden jullie nu dingen anders doen?
Wat is een getuigenis op zondag? Is uw zoon dan ambtsdrager?
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door liz boer »

Arie Flipse schreef:
Dodo schreef:Naar aanleiding van het getuigenis van onze zoon, afgelopen zondag, kwam het gesprek op de zondagen vroeger. Hij zei letterlijk in zijn getuigenis dat de zondagen maar saai waren, vroeger.
Ik vond dat lastig, we hebben altijd ons best gedaan om er een gezellige dag van te maken. Extra lekker eten, de enige dat dat ze chips kregen, spelletjes, voorlezen. Op de dochter na gingen ze niet naar zondagschool.
Later heb ik al de kinderen nog eens gevraagd: was de zondag een saaie dag? En alledrie de jongens zeiden van wel, de dochter juist van niet. Die vond het gezellig. Maar de jongens hadden, denk ik, meer afleiding en beweging nodig. Hoewel ze voor een stuk wandelen niet te porren waren.
We hebben er op zich goede gesprekken over gehad. Waarom deden wij wat we deden. En was het echt altijd saai, of waren er ook gezellige zondagen? Ik denk dat vooral de zomers lastiger waren. Ze mochten overigens wel in de tuin, ook wel in een badje als het warm was. Maar geen vriendjes over de vloer, of naar vriendjes toe.
Als ik er nu voor stond met jonge kinderen weet ik niet wat ik anders moest doen. Je wil toch ook geen zondag met in- en uitrennende kinderen en vrienden, net of het doordeweeks is.

Ik ben wel benieuwd naar andere ouders van volwassen kinderen. Hoe kijken die terug op de zondagen? Zouden jullie nu dingen anders doen?
Wat is een getuigenis op zondag? Is uw zoon dan ambtsdrager?
Moet je daar ambtsdrager voor zijn dan?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Arie Flipse
Verbannen
Berichten: 96
Lid geworden op: 16 feb 2019, 20:20

Re: Kinderen binnen op zondag?

Bericht door Arie Flipse »

liz boer schreef:
Arie Flipse schreef:
Dodo schreef:Naar aanleiding van het getuigenis van onze zoon, afgelopen zondag, kwam het gesprek op de zondagen vroeger. Hij zei letterlijk in zijn getuigenis dat de zondagen maar saai waren, vroeger.
Ik vond dat lastig, we hebben altijd ons best gedaan om er een gezellige dag van te maken. Extra lekker eten, de enige dat dat ze chips kregen, spelletjes, voorlezen. Op de dochter na gingen ze niet naar zondagschool.
Later heb ik al de kinderen nog eens gevraagd: was de zondag een saaie dag? En alledrie de jongens zeiden van wel, de dochter juist van niet. Die vond het gezellig. Maar de jongens hadden, denk ik, meer afleiding en beweging nodig. Hoewel ze voor een stuk wandelen niet te porren waren.
We hebben er op zich goede gesprekken over gehad. Waarom deden wij wat we deden. En was het echt altijd saai, of waren er ook gezellige zondagen? Ik denk dat vooral de zomers lastiger waren. Ze mochten overigens wel in de tuin, ook wel in een badje als het warm was. Maar geen vriendjes over de vloer, of naar vriendjes toe.
Als ik er nu voor stond met jonge kinderen weet ik niet wat ik anders moest doen. Je wil toch ook geen zondag met in- en uitrennende kinderen en vrienden, net of het doordeweeks is.

Ik ben wel benieuwd naar andere ouders van volwassen kinderen. Hoe kijken die terug op de zondagen? Zouden jullie nu dingen anders doen?
Wat is een getuigenis op zondag? Is uw zoon dan ambtsdrager?
Moet je daar ambtsdrager voor zijn dan?
Waarom denk je dat ik het vraag?
Wat fijn om broeders in het geloof te zijn.
Plaats reactie