Gebedstopic

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Gebedstopic

Bericht door Van Ewijk »

-DIA- schreef:Nog één ding dan:
Wie is er werkelijk van overtuigd dat ik in een slachtofferrol ben gekropen?
Eerlijk antwoord graag.
Ik zie dat niet zo, waarom de zaak niet van alle standpunten belichten?
Ben het trouwens volledig eens met het volgende:
-DIA- schreef:Ik herinner me een uitspraak van een predikant die in een preek zei: Er zijn mensen die tot God spreken
net zoals ze met de fietsenmaker spreken. Dan is het besef van de hoogheid en heiligheid Gods zoek.
Om verdere misverstanden te voorkomen, het is vanzelf heel iets anders als een kinderlijk afhankelijk gebed
dat soms ook heel familiair kan zijn. Maar dan is er wel het diepe besef van de hoogheid en majesteit
van God.
Tegenover God past nederigheid en gepaste bejegening.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Gebedstopic

Bericht door Johannus »

refo schreef:Ik vind die oproepen ook wel wat bevreemdend. Ik weet niet wie Isala is en weet dus ook niet wie haar schoonzusje is.
Ik kan dus wel met Dia meevoelen.
Je kent de vervolgde Christenen in Noord-Korea wel persoonlijk? Of wordt daar ook niet voor gebeden, want ja, we kennen hen toch niet persoonlijk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic

Bericht door Isala »

De vraag om voorbede is niet evangelisch, reformatorisch of wat dan ook.
Maar wel bijbels en christelijk (zie mijn eerdere post hierover met een Bijbelse onderbouwing, waar helaas door velen niet op is ingegaan).
Het argument dat we op moeten passen dat we niet de evangelische kant op gaan met betrekking tot het bidden,
is denk ik helemaal niet van toepassing.
Ik vraag niet om met mij een kringgebed te doen. Of een gebed op het forum te schrijven.
De vraag was eenvoudig: willen jullie mijn schoonzusje gedenken in jullie gebeden?
Het persoonlijke gebed wordt door het bidden voor haar omstandigheden niet onheilig, of evangelisch of minder teer, profaan of zelfs commercieel (dit zijn de argumenten die hier de afgelopen dag zijn ingebracht).

Verder was er nog de vraag of je wel moet bidden voor iemand die je niet kent.
Als we ons gebed beperken tot het alleen bidden voor mensen die we persoonlijk kennen, dan zou er nooit gebed zijn voor de slachtoffers van de aardbeving in Nepal, of de zieke mensen die besmet zijn met Ebola, of de nabestaanden van de ramp MH17.
Voor deze mensen bidden we ook. Het maakt daarbij niet uit, of ze christen zijn of niet.
Jullie kennen mij niet persoonlijk, maar jullie hebben vast wel een indruk van mij hoe ik over zaken denk. Dat is al ietsje meer dan helemaal niets... (stel dat dat mee zou wegen in je beslissing om voor iemand te bidden)
Verder is het bidden voor haar niet verplicht.
En je mag in een PB ook altijd nog om wat meer duidelijkheid vragen, als je dat zou wensen.
Laatst gewijzigd door Isala op 27 mei 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic

Bericht door Isala »

Van Ewijk schreef:Tegenover God past nederigheid en gepaste bejegening.
Mee eens hoor. Maar dat hoeft voorbede voor je (verre of onbekende) naaste niet uit te sluiten toch?
Hora est!
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebedstopic

Bericht door Mannetje »

Een kleine reactie van mijn kant:
Voor mijn gevoel lopen er twee dingen door elkaar. De eerste vraag is wat je van een topic als dit vindt. De tweede is de specifieke vraag van Isala.
Dat maakt dat ik voorlopig even niet meer in dit topic reageer. Onbedoeld komen woorden hard binnen in een moeilijke situatie. Dat is niet mijn bedoeling en daarom doe ik er liever het zwijgen toe.
-
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Gebedstopic

Bericht door Johannus »

Mannetje schreef:Een kleine reactie van mijn kant:
Voor mijn gevoel lopen er twee dingen door elkaar. De eerste vraag is wat je van een topic als dit vindt. De tweede is de specifieke vraag van Isala.
Dat maakt dat ik voorlopig even niet meer in dit topic reageer. Onbedoeld komen woorden hard binnen in een moeilijke situatie. Dat is niet mijn bedoeling en daarom doe ik er liever het zwijgen toe.
Want zwijgen is dé oplossing binnen een moeilijke situatie? Ik bedoel het niet persoonlijk hoor, maar als iedereen zo zou redeneren komt men nergens, toch?
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gebedstopic

Bericht door Mannetje »

Johannus schreef:
Mannetje schreef:Een kleine reactie van mijn kant:
Voor mijn gevoel lopen er twee dingen door elkaar. De eerste vraag is wat je van een topic als dit vindt. De tweede is de specifieke vraag van Isala.
Dat maakt dat ik voorlopig even niet meer in dit topic reageer. Onbedoeld komen woorden hard binnen in een moeilijke situatie. Dat is niet mijn bedoeling en daarom doe ik er liever het zwijgen toe.
Want zwijgen is dé oplossing binnen een moeilijke situatie? Ik bedoel het niet persoonlijk hoor, maar als iedereen zo zou redeneren komt men nergens, toch?
Nog één reactie: soms is voorlopig zwijgen inderdaad de oplossing.
-
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic

Bericht door Isala »

Mannetje schreef:Voor mijn gevoel lopen er twee dingen door elkaar. De eerste vraag is wat je van een topic als dit vindt. De tweede is de specifieke vraag van Isala.
Ja dat is zo, deze dingen lopen hier door elkaar, want het topic is in principe gestart om voorbede te vragen, maar is helaas lichtelijk ontspoord. Toch vind ik de discussie wel zinvol.
Omdat ik het gebed, en daarom ook voorbede, erg belangrijk vindt. Daarom ben ik wel geïnteresseerd hoe jullie er over denken.
Hora est!
Moedervan3
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 mei 2015, 15:46

Re: Gebedstopic.

Bericht door Moedervan3 »

Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?
Waarheen dan, Dia? De verkeerde kant op, omdat er iemand voorbede vraagt? Wat heel Bijbels is. Ik zie hier echt het discussie punt niet hoor.

Moeten we wel of niet voor elkaar bidden? Ja, Jezus gebied ons zelfs voor onze vijanden te bidden. We zijn het bidden verleerd. We vinden het al raar om voor het schoonzusje van Isala te bidden, omdat we haar niet persoonlijk kennen, want wat moet je zeggen dan in gebed? Nou heel simpel: Heere, wilt U zijn bij het schoonzusje van Isala, wilt u haar genezen als U dat wilt, wilt U haar alles schenken wat zij nodig heeft, en boven alles dat zij U mag kennen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Moedervan3 schreef:
Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?
Waarheen dan, Dia? De verkeerde kant op, omdat er iemand voorbede vraagt? Wat heel Bijbels is. Ik zie hier echt het discussie punt niet hoor.

Moeten we wel of niet voor elkaar bidden? Ja, Jezus gebied ons zelfs voor onze vijanden te bidden. We zijn het bidden verleerd. We vinden het al raar om voor het schoonzusje van Isala te bidden, omdat we haar niet persoonlijk kennen, want wat moet je zeggen dan in gebed? Nou heel simpel: Heere, wilt U zijn bij het schoonzusje van Isala, wilt u haar genezen als U dat wilt, wilt U haar alles schenken wat zij nodig heeft, en boven alles dat zij U mag kennen.
Als ik niet geduld wordt krijg je bovenstaande karikaturen. Ik neem aan dat je je tot de moderators kunt wenden, die moeten toch begrijpen wat ik bedoelde?

Verder lijkt me niet meer echt vruchtbaar, na zo'n 7 jaar pogen om als belijder uit de rechterflank hier nog te zeggen waar het op staat, want dan ben je immers intolerant of eigenwijs. Dan geldt ook hier wat we in de wereld zien: Wat afwijkt van de meerderheid is intolerant. De vraag kan gesteld worden (even over nadenken kan geen kwaad): Wie wijkt er eigenlijk af?

Eén ding: Iedereen mag over mij heen lopen. Ik ken het wel een beetje in de praktijk, maar ik zoek niet. Maar één ding is voor mij heilig: Blijf van de Schift en de Belijdenis af. Als ik de toezegging zou krijgen dat ook de rechterflank hier welkom is, en ook de gedachten uit deze hoek (Drie formulieren van Enigheid) mogen worden gezegd dan kom ik graag terug.

In de praktijk blijkt echter dat je in generlei wijze enige steun krijgt als je in de leer strikt bent. Dan sta je vaak alleen en dan maakt wel eens verdrietig en zelfs wel eens moedeloos. Iedereen die hier langer post heeft ze zien vertrekken, de mensen uit de rechterflank: caprice, Erasmiaan, en meer. Voor Zonderling schijnt men nog wat ontzag te hebben, die is geleerd en weet het goed te verwoorden. Wat is er nu tegen de Waarheid? Ik weet het wel maar ik vraag het toch maar, als ik voor één keer net zo vrij en brutaal mag zijn als mijn bestrijders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Johannus
Berichten: 74
Lid geworden op: 09 mar 2015, 10:12

Re: Gebedstopic

Bericht door Johannus »

Je neemt het nogal hoog persoonlijk op -DIA-, ik zou je willen vragen. Wat is volgens jou de rechte lijn in deze? Als je de leer strikt neemt, wat is dan juist? geen voorbede, of?

Dit is een oprechte vraag!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33289
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gebedstopic

Bericht door Tiberius »

On-topic verder a.u.b.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebedstopic

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef:
Eén ding: Iedereen mag over mij heen lopen. Ik ken het wel een beetje in de praktijk, maar ik zoek niet. Maar één ding is voor mij heilig: Blijf van de Schift en de Belijdenis af. Als ik de toezegging zou krijgen dat ook de rechterflank hier welkom is, en ook de gedachten uit deze hooek (Drie formulieren van Enigheid) mogen worden gezegd dan kom ik graag terug.

In de praktijk blijkt echter dat je in generlei wijze enige steun krijgt als je in de leer strikt bent. Dan sta je vaak alleen en dan maakt wel eens verdrietig en zelfs wel eens moedeloos. Iedereen die hier langer post heeft ze zien vertrekken, de mensen uit de rechterflank: caprice, Erasmiaan, en meer. Voor Zonderling schijnt men nog wat ontzag te hebben, die is geleerd en weet het goed te verwoorden. Wat is er nu tegen de Waarheid? Ik weet het wel maar ik vraag het toch maar, als ik voor één keer net zo vrij en brutaal mag zijn als mijn bestrijders.
Laten we het hier bij het topic houden. Jij zegt in de lijn van schrift en belijdenis te staan, maar je verwijst niet naar schrift en belijdenis, maar je vereenzelvigt jouw mening wel met die van schrift en belijdenis.

Natuurlijk moet de heiligheid van God in het gebed tot uitdrukking komen (en ja dat mist wel eens in sommige evangelische kringen), maar dat heeft niets met voorbede te maken en is geen reden om breed te generaliseren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Johannus schreef:Je neemt het nogal hoog persoonlijk op -DIA-, ik zou je willen vragen. Wat is volgens jou de rechte lijn in deze? Als je de leer strikt neemt, wat is dan juist? geen voorbede, of?

Dit is een oprechte vraag!
De leer zoals verwoord in Schift en Belijdenis.

Tegen voorbede kan je natuurlijk niets hebben, dat is zelf een gebod of bevel, denk aan de eerder in dit topic geciteerde tekst van de apostel Paulus.

Maar vraag is of het past om dit op een openbaar forum te doen, wetende (of niet beseffende, uit spontaniteit) dat er dan dingen tussen kunnen konen die niet passen.

Verder had ook geproefd dat het in de richting kon gaan van evangelische gebedskringen.
Dat lijkt me niet goed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gebedstopic

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Verder had ook geproefd dat het in de richting kon gaan van evangelische gebedskringen.
Waar heb je dat precies uit op kunnen maken Dia? Ik heb dat zelf hier nog niet zo direct gelezen bij iemand.
-DIA- schreef:Maar vraag is of het past om dit op een openbaar forum te doen, wetende (of niet beseffende, uit spontaniteit) dat er dan dingen tussen kunnen konen die niet passen.
ik heb hier even een tijdje over nagedacht. Het forum is idd openbaar, daarom heb ik de info over mijn schoonzusje zo summier mogelijk gehouden. Ik denk ook dat we op de moderators mogen vertrouwen dat zij toezicht op houden op wat er openbaar te lezen valt.
Daarom is het fijn dat er een mogelijkheid is om een pb te sturen, mocht dat gewenst zijn.
Verder posten sommige mensen hier al jaren, en sommige mensen kennen elkaar al best redelijk, denk ik.
-DIA- schreef:De vraag kan gesteld worden (even over nadenken kan geen kwaad): Wie wijkt er eigenlijk af?
De vraag om voorbede is niet afwijkend van het Woord. In die zin wijkt niemand hier af, ook jij niet Dia, want je zegt:
-DIA- schreef:Tegen voorbede kan je natuurlijk niets hebben, dat is zelf een gebod of bevel, denk aan de eerder in dit topic geciteerde tekst van de apostel Paulus.

Het feit is dus, dat voorbede Bijbels is, alleen kan je van mening verschillen over wanneer je dat vraagt (forum) en voor wie je dat vraagt (onbekende). Maar dat heeft dan niet direct te maken met afwijken van de rechte leer.
We zijn er hier allemaal wel van overtuigt dat het gebed te teer is om lichtzinnig mee om te gaan.
Hora est!
Plaats reactie