Gebedstopic

Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16745
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gebedstopic.

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef: Misschien omdat je de inhoud van het forum ziet veranderen. DIA zit hier al langer dan u, en dan zie je wel de inhoud van postings veranderen.
Alles is relatief. Toen DIA hier nog niet was, waren de postings ook anders.

(Niet om het nou specifiek op DIA te focussen, laat dat duidelijk zijn. Maar wel om aan te geven dat er ook nog een pre-DIA tijdperk is geweest)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Gebedstopic.

Bericht door helma »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
Moedervan3 schreef: Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
Het is niet kritiek bedoeld, nee, maar meer mijn zorg: Waar gaat we heen?
Om je zorg kenbaar te maken, hoef je niet beweringen toe doen als "Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied weg" en "verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je bidt hoe beter". Dat is geen verwoording van zorg, maar een beschuldiging. Misschien niet als zodanig bedoeld, maar wel als zodanig verwoord.
We zijn er goed in een karikatuur van elkaar te maken. Zoals er vanuit Evangelische hoek vaak karikaturen gemaakt worden van Refo's; gebeurt dat andersom ook.
De beste remedie is om zelf het goede voorbeeld te geven.
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
Moedervan3 schreef:
-DIA- schreef: Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
Misschien omdat je de inhoud van het forum ziet veranderen. DIA zit hier al langer dan u, en dan zie je wel de inhoud van postings veranderen.
Wat ik op dit forum waarneem is iets wat zich overal om ons heen voordoet: De gereformeerde gezindte wordt breder en verliest het oude uit het oog, wellicht zonder dat te beseffen. Wat ook zorgen baart is dat het oude (en het nieuwe vanzelf!) bevindelijke leven wordt aangevallen, soms openlijk, vaker bedekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gebedstopic.

Bericht door Orchidee »

-DIA- schreef:
Orchidee schreef::oO Werkelijk ongelooflijk wat een oordelen en vooroordelen dit allemaal! :fuite

ONGELOOFLIJK =
1) Fabelachtig 2) Fabuleus 3) Fantastisch 4) Heidens 5) Incroyabel 6) Niet te begrijpen 7) Niet te geloven 8) Onbestaanbaar 9) Ontstellend 10) Onwaarschijnlijk 11) Onaannemelijk 12) Verbijsterend 13) Verbluffend 14) Waanzinnig
Wiens taal is dit? Dit past in genen dele.
Gewoon de dikke van Dale :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic.

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Orchidee schreef::oO Werkelijk ongelooflijk wat een oordelen en vooroordelen dit allemaal! :fuite

ONGELOOFLIJK =
1) Fabelachtig 2) Fabuleus 3) Fantastisch 4) Heidens 5) Incroyabel 6) Niet te begrijpen 7) Niet te geloven 8) Onbestaanbaar 9) Ontstellend 10) Onwaarschijnlijk 11) Onaannemelijk 12) Verbijsterend 13) Verbluffend 14) Waanzinnig
Wiens taal is dit? Dit past in genen dele.
Gewoon de dikke van Dale :)
Maar ik bedoel in dit verband, en daarbij die grote groene letters. Ik houd van een goede lay-out, een mooi lettertype, maar het moet wel passen. Bovendien had het niet een echt positieve inbreng in dit topic.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 mei 2015, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Martijn
Berichten: 726
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Gebedstopic.

Bericht door Martijn »

-DIA- schreef:
Luther schreef:
Moedervan3 schreef:
-DIA- schreef: Als het maar niet verwordt tot wat we in de Evangelische hoek zien.
Gebed vragen is goed, maar hier lijkt het me niet zo passen. We zijn vreemden voor elkaar
en kennen elkaars zorgen en noden niet echt.
Zoals er in Evangelische kringen met het gebed wordt omgegaan is alle heiligheid en eerbied
weg. Gebed is een uiterst tere zaak. En verwordt het gebed tot een soort middel, dat hoe meer je
bidt hoe beter.
Dit wordt soms haast profaan en soms zelfs commercieel, tenminste ik zie het die kant wel
eens opgaan.
Soms snap ik niet goed wat voor u de reden is om hier op dit forum te posten. Overal hebt u kritiek op, er is altijd wel iets wat niet goed is. Ik word er moe van!
Misschien omdat je de inhoud van het forum ziet veranderen. DIA zit hier al langer dan u, en dan zie je wel de inhoud van postings veranderen.
Wat ik op dit forum waarneem is iets wat zich overal om ons heen voordoet: De gereformeerde gezindte wordt breder en verliest het oude uit het oog, wellicht zonder dat te beseffen. Wat ook zorgen baart is dat het oude (en het nieuwe vanzelf!) bevindelijke leven wordt aangevallen, soms openlijk, vaker bedekt.
Bedoel je met het oude, het bevindelijke? Is dat de norm?

Om ontopic te blijven, als iemand behoefte/verlangen heeft om gebed te vragen dan moet dat toch kunnen?
Al kennen we elkaar niet persoonlijk, ik denk dat er zeker steun ervaren zal worden als mensen weten dat anderen voor hen bidden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Gebedstopic

Bericht door parsifal »

-DIA- schreef: Wat ik op dit forum waarneem is iets wat zich overal om ons heen voordoet: De gereformeerde gezindte wordt breder en verliest het oude uit het oog, wellicht zonder dat te beseffen. Wat ook zorgen baart is dat het oude (en het nieuwe vanzelf!) bevindelijke leven wordt aangevallen, soms openlijk, vaker bedekt.
Nee wat gebeurt is dat je zelf karikaturen maakt. Vervolgens vat je kritiek op je schrijven op als kritiek op de gereformeerde gezindte en kruip je in een slachtofferrol.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

parsifal schreef:
-DIA- schreef: Wat ik op dit forum waarneem is iets wat zich overal om ons heen voordoet: De gereformeerde gezindte wordt breder en verliest het oude uit het oog, wellicht zonder dat te beseffen. Wat ook zorgen baart is dat het oude (en het nieuwe vanzelf!) bevindelijke leven wordt aangevallen, soms openlijk, vaker bedekt.
Nee wat gebeurt is dat je zelf karikaturen maakt. Vervolgens vat je kritiek op je schrijven op als kritiek op de gereformeerde gezindte en kruip je in een slachtofferrol.
Oké, als dat dan zo is, dan zal ik hier verder zwijgen. Dan bent u verlost van een stem die in alle
gebrek nog wat tegenwicht probeerde te geven.
Gaat dan uw gang, en ziet waar ge uitkomt. Ik zal dan zeggen dat ik me in slachtofferrol gekropen.
Er is immers geen doen meer aan? Alles gaat door.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 mei 2015, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32736
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gebedstopic

Bericht door -DIA- »

Nog één ding dan:
Wie is er werkelijk van overtuigd dat ik in een slachtofferrol ben gekropen?
Eerlijk antwoord graag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5736
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Gebedstopic

Bericht door ejvl »

Geen persoonlijke maar wel een slachtofferrol aangaande wat de waarheid is.
De waarheid is niet iets maar Iemand.
Lees puriteinse werken, of werken van Luther bijvoorbeeld. Deze staan voor dezelfde Waarheid. Echter ben ik bang als bijvoorbeeld Hooker of Bunyan of Spurgeon nu zou leven en een bijdrage aan dit forum zou leveren, ze ook afgestempeld zouden worden als remonstrants of afgeweken van de Waarheid. Ook als het gaat om gebedsbijeenkomsten en dergelijke. Dat is niet direct evangelisch. De Waarheid is veel breder. Zeker als het gaat om bevindelijke prediking. Puriteinen bijvoorbeeld waren bevindelijk nogal verschillend dan jij voor ogen hebt denk ik. De kern zal hetzelfde moeten zijn. Laat er dan ook ruimte zijn aangaande deze zaken. Ook onze oudvaders waren hierin nogal verschillend.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gebedstopic

Bericht door refo »

Ik vind die oproepen ook wel wat bevreemdend. Ik weet niet wie Isala is en weet dus ook niet wie haar schoonzusje is.
Ik kan dus wel met Dia meevoelen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gebedstopic

Bericht door Orchidee »

Weet jij wel wie je naasten zijn die in Nigeria, Korea, China, Syrie enz.enz wonen/leven ???
Waarschijnlijk niet, dus maar niet meer bidden voor onze naasten!!!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gebedstopic

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:Nog één ding dan:
Wie is er werkelijk van overtuigd dat ik in een slachtofferrol ben gekropen?
Eerlijk antwoord graag.
Niet opzettelijk, maar ik denk inderdaad dat je soms wel erg veel achter dingen zoekt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gebedstopic

Bericht door samanthi »

refo schreef:Ik vind die oproepen ook wel wat bevreemdend. Ik weet niet wie Isala is en weet dus ook niet wie haar schoonzusje is.
Ik kan dus wel met Dia meevoelen.
Romeinen 1 : 10
Paulus wist ook niet wie het allemaal precies waren, hij was er nog nooit geweest.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Gebedstopic.

Bericht door Van Ewijk »

Luther schreef:Wat is de bedoeling van dit topic?
Oproep tot gebed ten bate van één of terloops meerdere medechristenen die vervolgd worden, dat lijkt me toch vrij duidelijk in het citaat de openingspost.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie