Separeren

DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separeren

Bericht door DDD »

refo schreef:
dennis schreef:
refo schreef:Separeren is onnodig en misschien zelfs schadelijk.
Als je gaat scheiden tijdens de preek krijg je vanzelf een gesepareerde kerk: "Nu luister ik, dit is voor mij." Even later: "Nee, dit ken ik niet, dat is meer wat voor die en die." Aan het eind: "Viel tegen, was niet veel voor me bij!" of juist "Mooie preek, kon m'n hart er naast leggen!".
Terwijl het Woord 'tweesnijdend moet zijn en tot de samenvoegselen en het merg' moet gaan bij allen.

Iedereen die in de kerk de preek hoort heeft hetzelfde nodig. Iedere zondag komt iedereen weer met z'n mislukte goede voornemens en zondige week ter kerke en heeft daarvoor genade nodig. Dezelfde genade. En niet de één een beetje meer en de ander minder.
Jammer dat in de liturgie de boetedoening na de wetslezing is vervallen. Nu is het lezen van die wet een gewoonte geworden. We weten nog wel te vertellen waarom die gelezen wordt, maar de aandacht glijdt snel uit bij de bekende klanken.
In zekere zin heeft iedereen die de preek hoort inderdaad hetzelfde nodig: genade. Maar er is toch wel meer over te zeggen. De bijbel spreekt immers zelf over 'melk' en 'vaste spijs.'
Er is een oproep tot geloof en bekering nodig, maar er is ook 'voedsel op de weg' nodig voor degenen die door genade wedergeboren mogen zijn tot een levende hoop.
Melk en vaste spijs, akkoord, maar of dat separeren is?

Ik las pas een boek over Amos. Die profeteert tegen het sociale onrecht in Israël. Als we nu separerend gaan preken doen we dat zo:
de sociaal onrechtvaardigen zijn de onbekeerden en/of de wereldlingen. De sociaal onderdrukten het volk van God. De hele boodschap van Amos verdwijnt dan onder het vloerkleed. Wordt vergeestelijkt door dat gesepareer. Terwijl sociaal onrecht evengoed door Gods volk bedreven kan worden. Zie maar eens hoe 'rechts' sommige SGP-ers op dat punt zijn.

Zo zijn er meer Bijbelgedeelten die op deze wijze alle kracht verliezen.
Dat is geen reden om niet te separeren! Maar een aansporing om op een juiste wijze te separeren. Dan kan het heel goed zijn dat mensen die jij voor Gods volk lijkt te houden, er ten enenmale buiten vallen. Want geen gierigaard zal in het Koninkrijk Gods binnengaan, alle mogelijke vrome belevenissen ten spijt, als hij zich niet bekeert.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Separeren

Bericht door refo »

DDD schreef:
refo schreef:
dennis schreef:
refo schreef:Separeren is onnodig en misschien zelfs schadelijk.
Als je gaat scheiden tijdens de preek krijg je vanzelf een gesepareerde kerk: "Nu luister ik, dit is voor mij." Even later: "Nee, dit ken ik niet, dat is meer wat voor die en die." Aan het eind: "Viel tegen, was niet veel voor me bij!" of juist "Mooie preek, kon m'n hart er naast leggen!".
Terwijl het Woord 'tweesnijdend moet zijn en tot de samenvoegselen en het merg' moet gaan bij allen.

Iedereen die in de kerk de preek hoort heeft hetzelfde nodig. Iedere zondag komt iedereen weer met z'n mislukte goede voornemens en zondige week ter kerke en heeft daarvoor genade nodig. Dezelfde genade. En niet de één een beetje meer en de ander minder.
Jammer dat in de liturgie de boetedoening na de wetslezing is vervallen. Nu is het lezen van die wet een gewoonte geworden. We weten nog wel te vertellen waarom die gelezen wordt, maar de aandacht glijdt snel uit bij de bekende klanken.
In zekere zin heeft iedereen die de preek hoort inderdaad hetzelfde nodig: genade. Maar er is toch wel meer over te zeggen. De bijbel spreekt immers zelf over 'melk' en 'vaste spijs.'
Er is een oproep tot geloof en bekering nodig, maar er is ook 'voedsel op de weg' nodig voor degenen die door genade wedergeboren mogen zijn tot een levende hoop.
Melk en vaste spijs, akkoord, maar of dat separeren is?

Ik las pas een boek over Amos. Die profeteert tegen het sociale onrecht in Israël. Als we nu separerend gaan preken doen we dat zo:
de sociaal onrechtvaardigen zijn de onbekeerden en/of de wereldlingen. De sociaal onderdrukten het volk van God. De hele boodschap van Amos verdwijnt dan onder het vloerkleed. Wordt vergeestelijkt door dat gesepareer. Terwijl sociaal onrecht evengoed door Gods volk bedreven kan worden. Zie maar eens hoe 'rechts' sommige SGP-ers op dat punt zijn.

Zo zijn er meer Bijbelgedeelten die op deze wijze alle kracht verliezen.
Dat is geen reden om niet te separeren! Maar een aansporing om op een juiste wijze te separeren. Dan kan het heel goed zijn dat mensen die jij voor Gods volk lijkt te houden, er ten enenmale buiten vallen. Want geen gierigaard zal in het Koninkrijk Gods binnengaan, alle mogelijke vrome belevenissen ten spijt, als hij zich niet bekeert.
Dat bedoel ik ook. Het separeren gaat helemaal verkeerd. Gods volk wordt opgebouwd in standen, maar kunnen gewoon sociaal onrecht blijven plegen.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Separeren

Bericht door Wim Anker »

refo schreef:Dat bedoel ik ook. Het separeren gaat helemaal verkeerd. Gods volk wordt opgebouwd in standen, maar kunnen gewoon sociaal onrecht blijven plegen.
Ik kan dit wel plaatsen, maar kun je concreet sociaal onrecht noemen wat aanwijsbaar voorkomt maar waartegen niet geageerd wordt?

Overigens ben ik het met @DDD eens dat het beide moet, het is geen of/of.
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Separeren

Bericht door dennis »

Wim Anker schreef:
refo schreef:Dat bedoel ik ook. Het separeren gaat helemaal verkeerd. Gods volk wordt opgebouwd in standen, maar kunnen gewoon sociaal onrecht blijven plegen.
Ik kan dit wel plaatsen, maar kun je concreet sociaal onrecht noemen wat aanwijsbaar voorkomt maar waartegen niet geageerd wordt?

Overigens ben ik het met @DDD eens dat het beide moet, het is geen of/of.
Natuurlijk kan dat helemaal niet. Degenen die de Heere gaan liefkrijgen ontvangen ook het verlangen om naar al Zijn goede geboden te gaan leven. En de samenvatting van die geboden is: God liefhebben boven alles EN de naaste als jezelf.
Daar past echt geen sociaal onrecht bij.,
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Separeren

Bericht door eilander »

Even uit een ander topic verplaatst.
ejvl schreef:
eilander schreef:Allemaal waar, maar ik lees op de hele website niets over de noodzaak van wedergeboorte, over wat de Heere ons toezegt in het Evangelie en de belofte die Hij verzegelt in de doop, enzovoorts, enzovoorts. Als deze halfbakken boodschap van de website dan separerend moet heten, dan praten we echt niet over hetzelfde.
Maar goed, het zal er wel op uitdraaien dat ik onder die prediking moet gaan zitten om er iets over te mogen zeggen.
Ach, op de website van een willekeurige GG of GGIN of OGG staat dat ook niet, daarvoor is een website immers gedeeltelijk ongeschikt. Maar je hoeft niet onder die prediking te gaan zitten hoor, op Youtube staan er genoeg, ze zullen vast niet allemaal goed zijn overigens, pak in ieder geval geen gastendienst oid als je een keer wilt luisteren.
Waar onder separeren versta ik, dood en leven, vloek en zegen, zonde en genade, etc.
Ik wil op dat laatste zinnetje nog wel even ingaan. Want de vraag is natuurlijk: hoe functioneert dat in de prediking?
Ongetwijfeld zal, als we tenminste niet vrijzinnig geworden zijn, klinken dat de Heere Jezus de dood heeft overwonnen, en zonde wil vergeven op grond van Zijn kruisdood.
Maar wordt ook nog gepreekt dat wij van nature kinderen des toorns zijn, en als we niet wedergeboren worden, naar de hel gaan? De noodzaak van bekering.
En verder: wordt iedereen die tot Christus gekomen is, aangespoord tot zelfonderzoek (Beproeft uzelven of gij in het geloof zijt)? Of wordt er weer een nieuwe broeder of zuster met vreugde begroet...?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Separeren

Bericht door ejvl »

eilander schreef: Ik wil op dat laatste zinnetje nog wel even ingaan. Want de vraag is natuurlijk: hoe functioneert dat in de prediking?
Ongetwijfeld zal, als we tenminste niet vrijzinnig geworden zijn, klinken dat de Heere Jezus de dood heeft overwonnen, en zonde wil vergeven op grond van Zijn kruisdood.
Maar wordt ook nog gepreekt dat wij van nature kinderen des toorns zijn, en als we niet wedergeboren worden, naar de hel gaan? De noodzaak van bekering.
En verder: wordt iedereen die tot Christus gekomen is, aangespoord tot zelfonderzoek (Beproeft uzelven of gij in het geloof zijt)? Of wordt er weer een nieuwe broeder of zuster met vreugde begroet...?
Ik ben het volkomen met je eens dat beide kanten verkondigd moeten worden, kinderen des toorns en de noodzaak van bekering. Geen kabbelend praatje, maar klare taal.
Ik heb natuurlijk geen volledig recht van spreken omdat ik slechts enkele keren bij eerder genoemde kerk geweest ben omdat ik daar het weekend verbleef en er in de buurt van Almere niets anders was, maar ik kan mij nog herinneren dat ik daar binnenkwam en mij zeer ongemakkelijk voelde aangaande het uiterlijk van vele verschillende nationaliteiten, maar toen ik de prediking hoorde ik zeer verrast was een volop reformatorisch geluid te horen, alle preken die ik daar gehoord heb (een stuk of 10).

Maar zoals eerder gesteld, helaas gaan veel zaken hand in hand. Het verdwijnen van het hoofddeksel, een oppervlakkige prediking, minder frequent kerkbezoek en dergelijken. Waar ik mij echter altijd tegen verzet is dat dit als algemeen feit wordt bestempeld, want dat is gewoon niet altijd zo, wel vaak, misschien wel meestal, maar het is geen feit.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Separeren

Bericht door refo »

eilander schreef:Even uit een ander topic verplaatst.
ejvl schreef:
eilander schreef:Allemaal waar, maar ik lees op de hele website niets over de noodzaak van wedergeboorte, over wat de Heere ons toezegt in het Evangelie en de belofte die Hij verzegelt in de doop, enzovoorts, enzovoorts. Als deze halfbakken boodschap van de website dan separerend moet heten, dan praten we echt niet over hetzelfde.
Maar goed, het zal er wel op uitdraaien dat ik onder die prediking moet gaan zitten om er iets over te mogen zeggen.
Ach, op de website van een willekeurige GG of GGIN of OGG staat dat ook niet, daarvoor is een website immers gedeeltelijk ongeschikt. Maar je hoeft niet onder die prediking te gaan zitten hoor, op Youtube staan er genoeg, ze zullen vast niet allemaal goed zijn overigens, pak in ieder geval geen gastendienst oid als je een keer wilt luisteren.
Waar onder separeren versta ik, dood en leven, vloek en zegen, zonde en genade, etc.
Ik wil op dat laatste zinnetje nog wel even ingaan. Want de vraag is natuurlijk: hoe functioneert dat in de prediking?
Ongetwijfeld zal, als we tenminste niet vrijzinnig geworden zijn, klinken dat de Heere Jezus de dood heeft overwonnen, en zonde wil vergeven op grond van Zijn kruisdood.
Maar wordt ook nog gepreekt dat wij van nature kinderen des toorns zijn, en als we niet wedergeboren worden, naar de hel gaan? De noodzaak van bekering.
En verder: wordt iedereen die tot Christus gekomen is, aangespoord tot zelfonderzoek (Beproeft uzelven of gij in het geloof zijt)? Of wordt er weer een nieuwe broeder of zuster met vreugde begroet...?
Dat is geen separeren.
Separeren is: 1) wie gelooft, is behouden. 2) Wie niet gelooft, gaat verloren.

De evangelieverkondiging is: geloof in de Heere Jezus en gij zult behouden worden. Daar wordt niet gesepareerd, omdat iedereen dat aangaat. Daar past een zekere aansporing bij.
Wedergeboorte, zoals deze gedefinieerd is in onze gezindte, hoeft niet ter sprake te komen. Hoe kun je iemand nu aansporen: wees wedergeboren!

De tekst uit 2 Kor 13 is niet nauwkeurig geciteerd. Het gaat daar ook meer over twisten in de gemeente.

En de nieuwe broeders zouden best wel eens met wat minder argwaan tegemoetgetreden kunnen worden, ja.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Separeren

Bericht door refo »

ejvl schreef:
eilander schreef: Ik wil op dat laatste zinnetje nog wel even ingaan. Want de vraag is natuurlijk: hoe functioneert dat in de prediking?
Ongetwijfeld zal, als we tenminste niet vrijzinnig geworden zijn, klinken dat de Heere Jezus de dood heeft overwonnen, en zonde wil vergeven op grond van Zijn kruisdood.
Maar wordt ook nog gepreekt dat wij van nature kinderen des toorns zijn, en als we niet wedergeboren worden, naar de hel gaan? De noodzaak van bekering.
En verder: wordt iedereen die tot Christus gekomen is, aangespoord tot zelfonderzoek (Beproeft uzelven of gij in het geloof zijt)? Of wordt er weer een nieuwe broeder of zuster met vreugde begroet...?
Ik ben het volkomen met je eens dat beide kanten verkondigd moeten worden, kinderen des toorns en de noodzaak van bekering. Geen kabbelend praatje, maar klare taal.
Ik heb natuurlijk geen volledig recht van spreken omdat ik slechts enkele keren bij eerder genoemde kerk geweest ben omdat ik daar het weekend verbleef en er in de buurt van Almere niets anders was, maar ik kan mij nog herinneren dat ik daar binnenkwam en mij zeer ongemakkelijk voelde aangaande het uiterlijk van vele verschillende nationaliteiten, maar toen ik de prediking hoorde ik zeer verrast was een volop reformatorisch geluid te horen, alle preken die ik daar gehoord heb (een stuk of 10).

Maar zoals eerder gesteld, helaas gaan veel zaken hand in hand. Het verdwijnen van het hoofddeksel, een oppervlakkige prediking, minder frequent kerkbezoek en dergelijken. Waar ik mij echter altijd tegen verzet is dat dit als algemeen feit wordt bestempeld, want dat is gewoon niet altijd zo, wel vaak, misschien wel meestal, maar het is geen feit.
Als het aangevoerd wordt, is het meestal in de vorm van: O God, ik dank u dat bij ons alles nog in orde is: wij gaan twee of driemaal per week, de vrouwen hebben een hoedje op, onze preken zijn zwaar. Wat ontbreekt ons nog? (We verkopen liever niet alles wat we hebben, dus graag een bij ons passend antwoord, Heere)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Separeren

Bericht door eilander »

@refo, ik ga op jouw (in mijn ogen vreemde) opmerkingen echt niet reageren. Ik weet niet waar je dit soort gedachten vandaan haalt.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Separeren

Bericht door Maanenschijn »

Separeren betekent in mijn optiek: afzonderen. Separeren is dus niet: twee wegen, wet en evangelie, wie gelooft is behouden t.o.v. geen behoud enz.

Separeren lijkt mij te zijn: de onderscheiden/afzonderlijke kerkgangers aanspreken (niet limitatief): de vrome onbekeerden op hun onbekeerlijkheid, de onverschilligen in hun onverschilligheid. De bekommerden ter bemoediging, vaste spijze voor hen die dat nodig hebben enz. Maar ook ontdekkend voor hen die menen behouden te zijn, maar geen grond daarvoor hebben. Kortom, in een rechte onderscheidend of separerende prediking heeft ieder een boodschap meegekregen. Hierbij mag je ook de onderscheiden standen in het genadeleven betrekken. Ik denk zelfs dat een separerende prediking ook veelal veel schriftuurlijk-bevindelijke kenmerken bevat.

Ik zit zelf altijd redelijk onbevangen in een kerkdienst, veelal heb ik de meetlat thuis gelaten. Ik zal dan ook niet een prediking beoordelen op de 'hoeveelheid separatie'. Toch weet ik uit ervaring ik dat ik bij een prediking (nee, alles hoeft voor mij niet in één dienst) waarbij separatie gemist wordt, ik zeker een gemis ga ervaren en dorheid in het geestelijk leven optreed.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separeren

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:De onbekeerden moeten geen handvatten krijgen, maar alles uit handen geslagen worden.
Dat is mijn inziens heilzamer.
Ik zet deze opmerking maar even hier.

Maar dit kopt natuurlijk niet. Je moet zowel het Evangelie als de wet laten uitgaan. Lees Jesaja 45 maar na. Laatste gedeelte.
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Separeren

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:
JCRyle schreef:De onbekeerden moeten geen handvatten krijgen, maar alles uit handen geslagen worden.
Dat is mijn inziens heilzamer.
Ik zet deze opmerking maar even hier.

Maar dit kopt natuurlijk niet. Je moet zowel het Evangelie als de wet laten uitgaan. Lees Jesaja 45 maar na. Laatste gedeelte.
Aan het Evangelie gaat de Wet vooraf. De afsnijding gaat voor aan de inlijving. Dat is Bijbels. Als een geheel verloren zondaar, daar heeft Christus waarde voor. Ja dat klinkt voorwaardelijk, wellicht is dat het ook. Maar in een weg van recht en buigen onder dat recht komt God aan Zijn eer en de zondaar aan de zaligheid.

Maar goed hier denken mensen onderling verdeeld over.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Separeren

Bericht door Isala »

Ik verbaas mij er over dat veel topics uiteindelijk steeds weer uitkomen bij dit ene onderwerp.
ik vermoed dat dit nog vele jaren door zal blijven gaan...
Hora est!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Separeren

Bericht door Johann Gottfried Walther »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
JCRyle schreef:De onbekeerden moeten geen handvatten krijgen, maar alles uit handen geslagen worden.
Dat is mijn inziens heilzamer.
Ik zet deze opmerking maar even hier.

Maar dit kopt natuurlijk niet. Je moet zowel het Evangelie als de wet laten uitgaan. Lees Jesaja 45 maar na. Laatste gedeelte.
Aan het Evangelie gaat de Wet vooraf. De afsnijding gaat voor aan de inlijving. Dat is Bijbels. Als een geheel verloren zondaar, daar heeft Christus waarde voor. Ja dat klinkt voorwaardelijk, wellicht is dat het ook. Maar in een weg van recht en buigen onder dat recht komt God aan Zijn eer en de zondaar aan de zaligheid.

Maar goed hier denken mensen onderling verdeeld over.
En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem. Lukas 24v47

Beginnende van Jeruzalem juist aan hen die Hem hadden verworpen moest in Christus naam bekering en vergeving van zonden worden gepredikt. Dat Christus Jezus pas waarde krijgt voor de gelovige neemt niet weg dat aan ALLEN het evangelie moet worden gepredikt.
Evangelieprediking in de lijn van Zondag 31.

God komt niet aan Zijn eer door mensen of door een bepaalde bekering of weg of voorwaarde, God wordt alleen verheerlijkt in Christus, en in wat Hij gedaan heeft. Jezus Christus heeft aan het recht Gods voldaan, je haalt dingen door elkaar, en ja dan krijg je een voorwaardelijk verhaal.
Gods eer is er alleen in Christus Jezus, en door genade past de Heilige Geest de gerechtigheid van Jezus toe aan zondaren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Separeren

Bericht door Herman »

JCRyle schreef:
Herman schreef:
JCRyle schreef:De onbekeerden moeten geen handvatten krijgen, maar alles uit handen geslagen worden.
Dat is mijn inziens heilzamer.
Ik zet deze opmerking maar even hier.

Maar dit kopt natuurlijk niet. Je moet zowel het Evangelie als de wet laten uitgaan. Lees Jesaja 45 maar na. Laatste gedeelte.
Aan het Evangelie gaat de Wet vooraf. De afsnijding gaat voor aan de inlijving. Dat is Bijbels. Als een geheel verloren zondaar, daar heeft Christus waarde voor. Ja dat klinkt voorwaardelijk, wellicht is dat het ook. Maar in een weg van recht en buigen onder dat recht komt God aan Zijn eer en de zondaar aan de zaligheid.

Maar goed hier denken mensen onderling verdeeld over.
Ik vraag me af of je tweede zin bijbels is. Volgens mij niet bijbels in die zin dat deze beelden ook zo in de schrift voorkomen, dat je ze kunt aandragen binnen het vraagstuk van het aanzeggen van wet en evangelie aan hoorders.

Afijn. Volgens jou doet het er niet zo toe. Dat maak ik uit je woorden 'maar goed' op. Dat lijkt me tegenstrijdig met de inhoud van je zwart-witte opmerkingen.

Het is er mij wél aan gelegen dat een juiste eenheid van oordeel en genade wordt gehanteerd. En over dit aangelegen punt zeg ik dan. Het Evangelie is niet voorwaardelijk, maar er is wel een weg waardoor dat geleerd wordt.
Plaats reactie