Separeren

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Separeren

Bericht door GJdeBruijn »

Thomas Boston schreef:Daarom laten zij Hem gaan en keren weer terug tot hun
begeerlijkheden. Sommigen ontvangen een half gezicht op Christus' dierbaarheid en
vandaar een halve gewilligheid. Maar de wereld en haar begeerlijkheden blijven voor
hen zoeter dan Christus en daarom verlaten zij Hem wenend zoals Orpa.
Thomas Boston schreef:TOEPASSING
Neem dan acht op de liefelijke vermaning van de apostel: "Wreekt uzelf niet
beminden, maar geef de toorn plaats," geef plaats aan de toorn van uw tegenpartij. Ga
hem uit de weg, geef hem ruimte, verdraag en vergeef.
(..) Beschouw het ongelijk dat u God aandoet door uzelf te wreken. U neemt uit Zijn
hand wat Hij op goede gronden voor Zichzelf bewaard heeft. U maakt inbreuk op Zijn
vrijmachtig gezag, en neemt een parel uit de kroon des hemels om er uzelf mee te
versieren.
(1.) U trekt Zijn rechtvaardigheid in twijfel, alsof Hij evenals Gallio Zich van al deze
dingen niets aantrekt. U treedt op, alsof het kwade, dat u aangedaan is nooit zal
worden gewroken, indien u uzelf niet wreekt. Dit is de godslasterlijke taal van uw
gedrag. Wie, die gelooft dat alle ongerechtigheid rechtvaardige vergelding
ontvangen zal, durft het uit Zijn hand nemen?
Bron: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... VENTAL.pdf
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Separeren

Bericht door dennis »

De gelijkenis van het zaad dat wordt gestrooid zegt meer over de hoorders van de Evangelieboodschap dan over separerende prediking. Maar we kunnen hier m.i. wel uit leren dat die boodschap een verschillende uitwerking zal hebben. En ik zie geen enkele reden dat die verschillende hoorders ook op verschillende wijzen worden aangesproken.
Het is toch juist goed voor iemand die dreigt door de doornen - de zorgvuldigheden des levens - verstikt te worden, om vanaf de preekstoel te horen in wat voor gevaar hij verkeerd. Om maar een voorbeeld te noemen.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Separeren

Bericht door Panny »

Vandaag in een ingezonden brief in het RD een goede suggestie voor een vervolg op het boek separerende prediking: appellerende prediking!
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Separeren

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Wat bedoel je exact met je tweede voorbeeld. Is dat dat wij niet moeten separeren, of juist dat de Heere Jezus aangeeft dat er twee soorten christenen zijn?
Volgens ds. M. zijn er meer soorten. Onder de onbekeerde hoorders, deze vallen ook onder de groep christenen.
De onverschilligen, de Gallio-typen, de Orpa's, de hypocrieten, en die zichzelf bedriegen.

Ik vind het confronterend om te lezen.
Zo scherp wordt het bij ons (vrijwel) niet meer gepredikt.
Hier doe je een groot deel van de kerken waartoe je mag behoren tekort. Dat even als zijdelingse opmerking.

Het gaat er mij om dat je de separatie die Ds. M. voorstaat mist in onze prediking.
Dat je het een goede separatie vindt. Zelf heb ik het boekje gelezen en er blijft bij mij alleen maar vervreemding over. Ik sta een separerende prediking voor, dus in die zin kan ik mij meekomen met Ds. M. Alleen de argumenten die hij noemt zijn niet erg overtuigend. De kritiek op een dergelijke prediking weerlegt hij niet met argumenten, maar met "dat is in onze gemeenten niet zo" of lees die en die.
Daarnaast vraag ik mij af of je met een dergelijke theologie (die duidelijk naar voren komt) wel separerend kan preken. Zijn verbondsvisie is onze duidelijk niet (doet mij ook pijn en verdriet hoe hij op de drie verbonden in hakt!! ). Heeft Ds. M. een boodschap voor onbekeerden? Zoals Panny eigenlijk al aangaf mis je het appellerende bij de genoemde predikant. Ik ben nog aan het denken over de conclusies en de lijnen die hij aangeeft, maar kan wel alvast concluderen @mara: wees blij dat deze prediking in onze kerken niet gehoord wordt. Wat een leegte en wat afstandelijk. Hij moet het boekje van Prof. G. Wissr wat hij positief aanhaalde nog maar eens goed lezen, vraag mij af of hij het heeft begrepen. Er moet onderscheiden gepreekt worden, maar vraag mij af of het zo moet!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Separeren

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef: Hier doe je een groot deel van de kerken waartoe je mag behoren tekort. Dat even als zijdelingse opmerking.
Hoe groot is dat deel volgens jou? De helft, een kwart?
RefoCalvinist schreef:Heeft Ds. M. een boodschap voor onbekeerden?
Ja!
Je kunt i.i.g. niet met een gerust hartje achterover leunen. De boodschap: je moet Jezus volgen, kun je overal horen en maakt velen moedeloos. Want ze willen (misschien) wel, maar hoe doe je dat nou? En beter nog, hoe blijf je dat doen?
RefoCalvinist schreef:@mara: wees blij dat deze prediking in onze kerken niet gehoord wordt. Wat een leegte en wat afstandelijk.
Hij wordt nog wel gehoord, in een klein deel. En mensen die deze prediking niet begrijpen (niet willen) zeggen dat ze er depressief van worden. Maar hoe weet je dan of jezelf bedriegt voor de eeuwigheid?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Separeren

Bericht door Panny »

Het is niet separeren of apelleren.
Het moet allebei in een preek aanwezig zijn.

Zonder te separeren heeft appelleren ook geen zin.
Want waarom zou je oproepen tot bekering en geloof als alle mensen in de kerk toch al kinderen van God zijn.
Of wat heeft het voor nut Christus te verkondigen als je geen goddeloze zondaren in de kerk hebt zitten?

En adersom: als je alleen maar separeert en niet appelleert, dan heeft het separeren ook geen doel.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Separeren

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Hier doe je een groot deel van de kerken waartoe je mag behoren tekort. Dat even als zijdelingse opmerking.
Hoe groot is dat deel volgens jou? De helft, een kwart?
RefoCalvinist schreef:Heeft Ds. M. een boodschap voor onbekeerden?
Ja!
Je kunt i.i.g. niet met een gerust hartje achterover leunen. De boodschap: je moet Jezus volgen, kun je overal horen en maakt velen moedeloos. Want ze willen (misschien) wel, maar hoe doe je dat nou? En beter nog, hoe blijf je dat doen?
RefoCalvinist schreef:@mara: wees blij dat deze prediking in onze kerken niet gehoord wordt. Wat een leegte en wat afstandelijk.
Hij wordt nog wel gehoord, in een klein deel. En mensen die deze prediking niet begrijpen (niet willen) zeggen dat ze er depressief van worden. Maar hoe weet je dan of jezelf bedriegt voor de eeuwigheid?
Hoe groot dat deel is? In (minstens) de helft van de kerken wordt er nog een Schriftuurlijke prediking gehoord.
En ja, er zijn verschillen! Maar dat neemt niet weg dat er in de prediking in onze kerken nog steeds een scheidslijn loopt.
De oproep van bekering en geloof gehoord wordt en de noodzaak van de wedergeboorte verkondigd wordt.

Een boodschap voor onbekeerden? Jij zegt ja? Waar blijkt dat dan uit? Kan Hij Christus onvoorwaardelijk aanbieden aan iedereen die onder zijn gehoor zit? Kan hij de gemeente dringen om in te gaan? Neemt zijn verbondsvisie de scherpte van het Evangelie niet weg?
Ds. M. ontkent de verantwoordelijkheid van de mens behoorlijk. Op blz. 77 stelt hij:
Als de beloften Gods de gehele gemeente hoofd voor hoofd gelden, en toch niet ieder zalig wordt, moet men zich afvragen hoe het dan staat met Gods getrouwheid in het vervullen van Zijn beloften
Het verbreken van het verbond opgericht in Christus ligt niet aan de verbondstrouw van de Heere, maar in de ontrouw van de mens. Wij moeten de eis inwilligen! Hij heeft in Christus met ons een verbond opgericht wat in de doop aan ons voorhoofd is verzegeld. Dat is de menselijke verantwoordelijkheid. En die mogen wij nooit ontkennen, want 'gij' het niet gewild.

In dat deel waar deze (van Ds. M.) prediking te horen zou zijn, klinkt een geheel andere prediking. Niet alleen "hoe God Zijn volk bekeerd" (ja het moet gehoord worden!), niet alleen "staten en standen", maar ook dat appellerende aspect. Dat wordt nodeloos gemist. Terwijl de mens gedwongen moet worden om in te gaan. De Christus moet aan het hart gelegd worden.

Hoe je jezelf bedriegt voor de eeuwigheid? Aan de vruchten kent men de boom. Aan de vruchten van de wedergeboorte kan je zien of in of buiten Christus bent.

Ja wij moeten Jezus volgen, dat is de Bijbelse eis! En als wij daar geen gehoor aan geven zijn wij het Evangelie ongehoorzaam.
Want het niet kunnen @mara is het niet willen volgen van Jezus. En als wij gewillig gemaakt worden, dan zullen we zien niet te kunnen, maar dat in Christus alle ruimte en alles te verkrijgen is om zalig te worden. Dan hoef jij niet te gaan werken, want niet bekwaam tot enig geestelijk/zaligmakend goed (zondag 3). Maar in ootmoed buigen onder de eisende hand van God en zo in Christus het leven te mogen ontvangen. Wij zijn zondaren ja, diep gevallen en verdoemelijk voor God. Maar Hij, Christus, is een gewillige Zaligmaker. Hij wil het uitdelen het heil, dat goed dat nimmermeer vergaat. Vlucht dan tot Hem! Belijdende de onwil, de onkunde, het ongeloof!
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Separeren

Bericht door RefoCalvinist »

Panny schreef:Het is niet separeren of apelleren.
Het moet allebei in een preek aanwezig zijn.

Zonder te separeren heeft appelleren ook geen zin.
Want waarom zou je oproepen tot bekering en geloof als alle mensen in de kerk toch al kinderen van God zijn.
Of wat heeft het voor nut Christus te verkondigen als je geen goddeloze zondaren in de kerk hebt zitten?

En adersom: als je alleen maar separeert en niet appelleert, dan heeft het separeren ook geen doel.
Eens!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Separeren

Bericht door Mara »

Panny schreef:Het is niet separeren of apelleren.
Het moet allebei in een preek aanwezig zijn.

Zonder te separeren heeft appelleren ook geen zin.
Want waarom zou je oproepen tot bekering en geloof als alle mensen in de kerk toch al kinderen van God zijn.
Of wat heeft het voor nut Christus te verkondigen als je geen goddeloze zondaren in de kerk hebt zitten?

En adersom: als je alleen maar separeert en niet appelleert, dan heeft het separeren ook geen doel.
Laat ds M. dit liggen dan volgens jou?
RefoCalvinist schreef:Hoe je jezelf bedriegt voor de eeuwigheid? Aan de vruchten kent men de boom. Aan de vruchten van de wedergeboorte kan je zien of in of buiten Christus bent.
Maar moet een ander die vruchten (her)kennen of kun je dat zelf?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Separeren

Bericht door Ireneüs van Lyon »

RefoCalvinist schreef:Hoe je jezelf bedriegt voor de eeuwigheid? Aan de vruchten kent men de boom. Aan de vruchten van de wedergeboorte kan je zien of in of buiten Christus bent.
Maar moet een ander die vruchten (her)kennen of kun je dat zelf?[/quote]

Zie de DL Hoofdstuk 1 artikel 12

12.Van deze hun eeuwige en onveranderlijke verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te zijner tijd, hoewel bij onderscheiden trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuslijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der verkiezing, in het Woord Gods aangewezen , als daar zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.,, in zichzelven met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen , 2 Kor. 13:5,.
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Separeren

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef:Hoe je jezelf bedriegt voor de eeuwigheid? Aan de vruchten kent men de boom. Aan de vruchten van de wedergeboorte kan je zien of in of buiten Christus bent.
Maar moet een ander die vruchten (her)kennen of kun je dat zelf?
Hoe bedoel je het eerste gedeelte van de vraag?
Voor het tweede deel:

a. 1 Korinthe 11 vers 28:

Maar de mens 73 beproeve zichzelven, en 74 ete alzo 75 van het brood en drinke 76 van den drinkbeker.

73 Dat is, onderzoeke zijn gemoed en consciëntie, of hij ook in zijn hart gevoelt een recht leedwezen en droefheid over zijn zonden, alsook een vast geloof en vertrouwen op de verdiensten van Jezus Christus, en daarenboven een ongeveinsd voornemen om de zonden meer en meer af te sterven, en in een nieuw godzalig leven voor God te wandelen. Zie Gen. 17:1. 2 Kor. 13:5.
74 Namelijk nadat hij zichzelven recht zal beproefd en alzo bevonden hebben.
75 Gr. uit.
76 Gr. uit.

b. 2 Korinthe 13 vers 5:

Onderzoekt uzelven of gij in het geloof zijt, 18beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? Tenzij dat gij enigszins 19verwerpelijk zijt.

17 Namelijk om zekerlijk in uw gemoed overtuigd te worden van de waarheid van mijn apostelschap; want zulks doende zult gij bevinden dat gij het ware geloof in Christus hebt, en dat Christus in u door Zijn Geest leeft, hetwelk gij door mijn Evangelie hebt verkregen.
18 Namelijk aan de ware proeven en merktekenen van het ware geloof en van de ware vereniging met Christus.
19 Of: verworpen zijt, dat is, zodanige lieden zijt die de proef niet zoudt kunnen uitstaan. Het woord enigszins verzacht dit dreigement van den apostel, alsof hij zeide: Zo gij zulks niet bevindt, zo zijt gij in gevaar van verwerpelijk of verworpen te zijn. Want wie in Christus oprechtelijk gelooft, die is wel verzekerd dat hij uitverkoren is, Joh. 6:37; 8:47. Rom. 8:30, enz., maar die de predicatie van het Evangelie door een waar geloof niet aanneemt, en de aangeboden genade verzuimt of veracht, is wel in gevaar van een verworpen mens te zijn, doch men moet van hem niet wanhopen zolang hij leeft; omdat de Heere de mensen ook somwijlen te elfder ure roept, Matth. 20:6, 9, en ook in het laatste ogenblik van hun leven, gelijk den moordenaar aan het kruis, Luk. 23:40, enz. Hebr. 3:7, 13. En daarom kan dit alhier zo niet genomen worden. Anderen nemen dit woord verwerpelijk voor onbekwaam tot het geloof; doch alle mensen zijn daartoe van nature onbekwaam, totdat zij door Gods Geest bekwaam gemaakt worden, 2 Kor. 3:5.


Daarnaast zei je dat je vond dat Ds. M. wel een boodschap heeft voor onbekeerden. Mijn vraag daarop was
Waar blijkt dat dan uit? Kan Hij Christus onvoorwaardelijk aanbieden aan iedereen die onder zijn gehoor zit? Kan hij de gemeente dringen om in te gaan? Neemt zijn verbondsvisie de scherpte van het Evangelie niet weg?

Daarnaast vraag ik mij af wat je van het citaat van blz. 77 vind?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Separeren

Bericht door samanthi »

RefoCalvinist schreef:

Een boodschap voor onbekeerden? Jij zegt ja? Waar blijkt dat dan uit? Kan Hij Christus onvoorwaardelijk aanbieden aan iedereen die onder zijn gehoor zit? Kan hij de gemeente dringen om in te gaan? Neemt zijn verbondsvisie de scherpte van het Evangelie niet weg?
Ds. M. ontkent de verantwoordelijkheid van de mens behoorlijk. Op blz. 77 stelt hij:
Als de beloften Gods de gehele gemeente hoofd voor hoofd gelden, en toch niet ieder zalig wordt, moet men zich afvragen hoe het dan staat met Gods getrouwheid in het vervullen van Zijn beloften
Het verbreken van het verbond opgericht in Christus ligt niet aan de verbondstrouw van de Heere, maar in de ontrouw van de mens. Wij moeten de eis inwilligen! Hij heeft in Christus met ons een verbond opgericht wat in de doop aan ons voorhoofd is verzegeld. Dat is de menselijke verantwoordelijkheid. En die mogen wij nooit ontkennen, want 'gij' het niet gewild.

In dat deel waar deze (van Ds. M.) prediking te horen zou zijn, klinkt een geheel andere prediking. Niet alleen "hoe God Zijn volk bekeerd" (ja het moet gehoord worden!), niet alleen "staten en standen", maar ook dat appellerende aspect. Dat wordt nodeloos gemist. Terwijl de mens gedwongen moet worden om in te gaan. De Christus moet aan het hart gelegd worden.

Hoe je jezelf bedriegt voor de eeuwigheid? Aan de vruchten kent men de boom. Aan de vruchten van de wedergeboorte kan je zien of in of buiten Christus bent.

Ja wij moeten Jezus volgen, dat is de Bijbelse eis! En als wij daar geen gehoor aan geven zijn wij het Evangelie ongehoorzaam.
Want het niet kunnen @mara is het niet willen volgen van Jezus. En als wij gewillig gemaakt worden, dan zullen we zien niet te kunnen, maar dat in Christus alle ruimte en alles te verkrijgen is om zalig te worden. Dan hoef jij niet te gaan werken, want niet bekwaam tot enig geestelijk/zaligmakend goed (zondag 3). Maar in ootmoed buigen onder de eisende hand van God en zo in Christus het leven te mogen ontvangen. Wij zijn zondaren ja, diep gevallen en verdoemelijk voor God. Maar Hij, Christus, is een gewillige Zaligmaker. Hij wil het uitdelen het heil, dat goed dat nimmermeer vergaat. Vlucht dan tot Hem! Belijdende de onwil, de onkunde, het ongeloof!
Helemaal mee eens de Heere zegt gijlieden hebt niet gewild.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Separeren

Bericht door Mara »

RefoCalvinist schreef: Hoe groot dat deel is? In (minstens) de helft van de kerken wordt er nog een Schriftuurlijke prediking gehoord.
En ja, er zijn verschillen! Maar dat neemt niet weg dat er in de prediking in onze kerken nog steeds een scheidslijn loopt.
Is schriftuurlijk niet of wel hetzelfde als separerende prediking volgens jou?
RefoCalvinist schreef:n dat deel waar deze (van Ds. M.) prediking te horen zou zijn, klinkt een geheel andere prediking. Niet alleen "hoe God Zijn volk bekeerd" (ja het moet gehoord worden!), niet alleen "staten en standen", maar ook dat appellerende aspect. Dat wordt nodeloos gemist. Terwijl de mens gedwongen moet worden om in te gaan. De Christus moet aan het hart gelegd worden.
Dr. Graafland wees er in 1965! op dat er in zijn kring (de hervormd gereformeerden) geklaagd werd dat er zo weinig "onderscheidend" meer werd gepreekt.
De vertrouwde indeling tussen bevestigden, bekommerden en onbekeerden hoort men niet meer, evenmin als het analyseren van wat algemeen en bijzonder werk des Geestes is.
Inderdaad kan men deze prediking niet meer volhouden, wanneer het verbond Gods en de beloften Gods ernstig worden genomen.
(bladz. 70)

Het voert te ver om het gehele laatste hoofdstuk over te nemen.
Ik heb maar een paar keer onder zijn gehoor gezeten en dat is al lang geleden. Ik heb wel een paar boeken van hem.
Ik had een hele lieve oude vriendin - zij is helaas overleden - die geestelijk vaak in het donker zat. Maar de preken van ds M. waren haar tot rijke zegen.

Verder heb ik te weinig theologische kennis om preken te kunnen fileren. Zo luister en lees ik niet.
Maar als ik dat gedeelte lees van de verschillende typen, kan ik dat niet meer dan onderschrijven en wordt de blik naar binnen geworpen.
Een mens mag vaak niet meer bekommerd zijn, maar je kunt jezelf er toch niet uittillen?
RefoCalvinist schreef:Want het niet kunnen @mara is het niet willen volgen van Jezus. En als wij gewillig gemaakt worden, dan zullen we zien niet te kunnen, maar dat in Christus alle ruimte en alles te verkrijgen is om zalig te worden.
Dat moet wel gepredikt worden RC!

Ik las in het boekje van ds Neele (als ik Uw hemel aanzie, prachtig boekje!)
Voor de vruchten zal de Koning Zelf instaan. Zult u voor uw ambtsdragers bidden of de Heere hen zo een licht wil laten zijn dat ze mogen schijnen tot blijdschap van uw ziel, tot onderwijs van uw hart op reis naar de eeuwigheid?
Ook ds M heeft dat nodig.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Separeren

Bericht door Panny »

Mara schreef:
Panny schreef:Het is niet separeren of apelleren.
Het moet allebei in een preek aanwezig zijn.

Zonder te separeren heeft appelleren ook geen zin.
Want waarom zou je oproepen tot bekering en geloof als alle mensen in de kerk toch al kinderen van God zijn.
Of wat heeft het voor nut Christus te verkondigen als je geen goddeloze zondaren in de kerk hebt zitten?

En adersom: als je alleen maar separeert en niet appelleert, dan heeft het separeren ook geen doel.
Laat ds M. dit liggen dan volgens jou?
Ik kan me eerlijk gezegd geen preek van ds. M herinneren, dus durf dat niet te zeggen.
Maar binnen de GerGem komt het wel bij een aantal dominees voor dat ze wel separeren maar eigenlijk niet appelleren.
Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Hoe groot dat deel is? In (minstens) de helft van de kerken wordt er nog een Schriftuurlijke prediking gehoord.
En ja, er zijn verschillen! Maar dat neemt niet weg dat er in de prediking in onze kerken nog steeds een scheidslijn loopt.
Is schriftuurlijk niet of wel hetzelfde als separerende prediking volgens jou?
Separerende prediking is een onderdeel van schriftuurlijke prediking.
Maar een schriftuurlijke prediking bestaat uit meer dan separeren.
RefoCalvinist
Berichten: 545
Lid geworden op: 14 nov 2014, 21:38

Re: Separeren

Bericht door RefoCalvinist »

Mara schreef:
RefoCalvinist schreef: Hoe groot dat deel is? In (minstens) de helft van de kerken wordt er nog een Schriftuurlijke prediking gehoord.
En ja, er zijn verschillen! Maar dat neemt niet weg dat er in de prediking in onze kerken nog steeds een scheidslijn loopt.
Is schriftuurlijk niet of wel hetzelfde als separerende prediking volgens jou?
De prediking moet Schriftuurlijk zijn. En een Schriftuurlijke prediking valt in verschillende aspecten uiteen, waaronder de separatie. Maar ook de bevinding en het appellerende aspect. Of ben jij een andere mening toegedaan?
Mara schreef:
RefoCalvinist schreef:n dat deel waar deze (van Ds. M.) prediking te horen zou zijn, klinkt een geheel andere prediking. Niet alleen "hoe God Zijn volk bekeerd" (ja het moet gehoord worden!), niet alleen "staten en standen", maar ook dat appellerende aspect. Dat wordt nodeloos gemist. Terwijl de mens gedwongen moet worden om in te gaan. De Christus moet aan het hart gelegd worden.
Dr. Graafland wees er in 1965! op dat er in zijn kring (de hervormd gereformeerden) geklaagd werd dat er zo weinig "onderscheidend" meer werd gepreekt.
De vertrouwde indeling tussen bevestigden, bekommerden en onbekeerden hoort men niet meer, evenmin als het analyseren van wat algemeen en bijzonder werk des Geestes is.
Inderdaad kan men deze prediking niet meer volhouden, wanneer het verbond Gods en de beloften Gods ernstig worden genomen.
(bladz. 70)
En wat wil je met het citaat van Dr. Graafland zeggen? Dat is mij nu niet helder.
Mara schreef:Het voert te ver om het gehele laatste hoofdstuk over te nemen.
Ik heb maar een paar keer onder zijn gehoor gezeten en dat is al lang geleden. Ik heb wel een paar boeken van hem.
Ik had een hele lieve oude vriendin - zij is helaas overleden - die geestelijk vaak in het donker zat. Maar de preken van ds M. waren haar tot rijke zegen.

Verder heb ik te weinig theologische kennis om preken te kunnen fileren. Zo luister en lees ik niet.
Maar als ik dat gedeelte lees van de verschillende typen, kan ik dat niet meer dan onderschrijven en wordt de blik naar binnen geworpen.
Een mens mag vaak niet meer bekommerd zijn, maar je kunt jezelf er toch niet uittillen?
Het gaat hier over separerende prediking. En niemand heeft hier (tot nu toe) iets gezegd over wel of geen standen. Niemand heeft hier gezegd dat er wel of geen bekommerden zijn. Dus vanwaar deze opmerking met vraag?
Mara schreef:
RefoCalvinist schreef:Want het niet kunnen @mara is het niet willen volgen van Jezus. En als wij gewillig gemaakt worden, dan zullen we zien niet te kunnen, maar dat in Christus alle ruimte en alles te verkrijgen is om zalig te worden.
Dat moet wel gepredikt worden RC!
Maar als jij dat mist in onze kerken (ja er is een deel waar dat gemist wordt) doe je de kerken tekort, mijn inziens. In een groot deel van de kerken is deze Schriftuurlijke prediking te beluisteren. Of vind jij van niet?


En zou je nog hier op in willen gaan?
Een boodschap voor onbekeerden? Jij zegt ja? Waar blijkt dat dan uit? Kan Hij Christus onvoorwaardelijk aanbieden aan iedereen die onder zijn gehoor zit? Kan hij de gemeente dringen om in te gaan? Neemt zijn verbondsvisie de scherpte van het Evangelie niet weg?
Plaats reactie