Separeren

Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Separeren lijkt me wel zo gezond, maar de vraag is of het nodig is in een rechte prediking. Het evangelie en het Woord separeerd namelijk al meer dan voldoende naar mijn mening. Daar hoeft de dominee niet met een wijzend vingertje een schep boven op te doen.
-Schrijft Kaw

Mijn reactie: mee eens!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

ndonselaar schreef:Separeren tussen geloof en ongeloof is naar het Woord. Separeren in het geloof niet! De Schrift spreekt niet over een historieel geloof, etc. De Schrift vraagt u, jouw en mij: wie zegt gij dat Ik ben?!
De Schrift gebruikt het woord geloof wel in een aantal verschillende betekenissen. Zie wat Calvijn hiervan schrijft in de Inst. boek III, aan het begin.
Paulus en Johannes spraken in hun brieven de (nieuwtestamentische) gemeente van Christus aan. Jezus sprak het volk als geheel aan. Daar zit een verschil tussen. Op wie lijken wij als gemente? De vraag stellen is hem beantwoorden.
Dat laatste is cruciaal, denk ik. Een eerstegeneratie-huisgemeente benader je anders dan een al generaties lang bestaande gemeente. Vergeet niet, dat het 'volk' dat Jezus aansprak, de toenmalige 'gemeente' was!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Het vervelende is dat -als er sterk separerend gepreekt wordt: een woordje voor "Gods volk" en een woord voor "de onbekeerden", vaak Christus en Zijn bloed aan de gelovigen wordt voorgesteld en de hel aan de onbekeerden. Dat is geen evangelie en daar is de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze verworden tot de rechtvaardiging van de vrome.
Helaas gaat dit vaak samen op.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Miscanthus schreef:Het vervelende is dat -als er sterk separerend gepreekt wordt: een woordje voor "Gods volk" en een woord voor "de onbekeerden", vaak Christus en Zijn bloed aan de gelovigen wordt voorgesteld en de hel aan de onbekeerden. Dat is geen evangelie en daar is de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze verworden tot de rechtvaardiging van de vrome.
Helaas gaat dit vaak samen op.
Je slaat de spijker op zijne kop. Dit is ook mijn moeite met separerend preken.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
timo

Bericht door timo »

[font=Arial] [/font] Wat maakt het uit voor jou als gelovugen als er gesepareerd gepreekt word. Alleen omdat we anders misschien kritich naar ons geloof moeten kijken. We voelen ons veel te beperkt als we separerend bepreekt worden. Maar duidelijk is wel dat je ook voor Gods kinderen moet preken en die stof tot nadenken moet geven. EN evne voor de duidelijk heid Calvij was ook een separerende prediker op zijn tijd.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

timo schreef:[font=Arial] [/font] Wat maakt het uit voor jou als gelovugen als er gesepareerd gepreekt word. Alleen omdat we anders misschien kritich naar ons geloof moeten kijken. We voelen ons veel te beperkt als we separerend bepreekt worden. Maar duidelijk is wel dat je ook voor Gods kinderen moet preken en die stof tot nadenken moet geven. EN evne voor de duidelijk heid Calvij was ook een separerende prediker op zijn tijd.
Dat Calvijn separerend zou preken maakt op mij geen indruk.

Het volle evangelie moet worden verkondigd aan de hand van de preekstof. De HG geeft ons dan wel "stof tot nadenken" op Zijn tijd en wijze.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

plebe schreef:
Miscanthus schreef:Het vervelende is dat -als er sterk separerend gepreekt wordt: een woordje voor "Gods volk" en een woord voor "de onbekeerden", vaak Christus en Zijn bloed aan de gelovigen wordt voorgesteld en de hel aan de onbekeerden. Dat is geen evangelie en daar is de leer van de rechtvaardiging van de goddeloze verworden tot de rechtvaardiging van de vrome.
Helaas gaat dit vaak samen op.
Je slaat de spijker op zijne kop. Dit is ook mijn moeite met separerend preken.
Mee eens. Christus wordt vaak gepredikt aan 'het volk van God', maar Christus moet aan iedereen gepredikt worden! Hij is beschikbaar voor iedereen.
timo

Bericht door timo »

Kunnen jullie mij op papier daar conctrete voorbeelden van Geven. Ik vind het niet terecht en ben je dan als "bekeerde" te goed om te luisteren naar de godeloze stukjes. Of voel je er dan buitenstaan en dat irtiteerd je.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

timo schreef:Kunnen jullie mij op papier daar conctrete voorbeelden van Geven. Ik vind het niet terecht en ben je dan als "bekeerde" te goed om te luisteren naar de godeloze stukjes. Of voel je er dan buitenstaan en dat irtiteerd je.
Timo, het gaat er niet om dat een 'bekeerde' niet naar een preek voor onbekeerden moet luisteren en omgekeerd, het gaat erom dat het Evangelie aan alle mensen verkondigd moet worden en niet alleen aan hen die daar geschikt voor zijn.
Toevallig beluisterde ik pas een preek van ds. Moerkerken, die je ook kunt vinden in zijn boekje 'Diepten der zee'. Die preek ging over de koperen zee. Hij zei er best mooie dingen in, maar aan het eind wordt dan Gods volk toegesproken en wordt hun gezegd wat er in Jezus te vinden is. Dat is niet juist. Aan de gehele gemeente moet dat worden gezegd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

timo schreef:Kunnen jullie mij op papier daar conctrete voorbeelden van Geven. Ik vind het niet terecht en ben je dan als "bekeerde" te goed om te luisteren naar de godeloze stukjes. Of voel je er dan buitenstaan en dat irtiteerd je.
Timo, het gaat er niet om dat een 'bekeerde' niet naar een preek voor onbekeerden moet luisteren en omgekeerd, het gaat erom dat het Evangelie aan alle mensen verkondigd moet worden en niet alleen aan hen die daar geschikt voor zijn.
Toevallig beluisterde ik pas een preek van ds. Moerkerken, die je ook kunt vinden in zijn boekje 'Diepten der zee'. Die preek ging over de koperen zee. Hij zei er best mooie dingen in, maar aan het eind wordt dan Gods volk toegesproken en wordt hun gezegd wat er in Jezus te vinden is. Dat is niet juist. Aan de gehele gemeente moet dat worden gezegd.
Een voorbeeld van hoe het wel moet: Ik beluisterde pas een preek van ds. L. Kievit over Jezus in de Hof van Gethsemané. En daar weest hij er bijv. op dat de zonde kwaad en bitter is, dat de Heere Jezus daar zó voor heeft moeten lijden. Dat zei hij tegen de hele gemeente. Moet een ieder zich dan niet schamen, bekeerd en onbekeerd?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Separatie is voluit bijbels.

De Bijbel tekent ons de Gemeente als een gemeente met twee soorten verbondskinderen, gelovig en ongelovig. Beide groepen dienen aangesproken te worden. Dat leert ons de gelijkenis van het zaad, de gelijkenis van dwaze en de wijze maagden, de dwaze en de wijze bouwer, de brede en de smalle weg.

In het boek van de Psalmen en de Spreuken wordt telkens de tegenstelling rechtvaardig en goddeloos gebruikt.

Jesaja 3 leert ons de noodzaak van de separatie: 10 Zegt de rechtvaardige, dat het hem wel gaan zal; dat zij de vrucht van hun werken zullen eten.
11 Wee de goddeloze, het zal hem kwalijk gaan, want de vergelding zijner handen zal hem geschieden.

In 1 Korinthe 5 separeert Paulus heel sterk.

1 Johannes is ook een brief waar de toetssteen wordt aangelegd voor een waar en een vals geloof, evenals in Jakobus.
Ook in de gemeenten van Openbaringen wordt gesepareerd.

Bij de verkondiging van wet en evangelie behoort de separatie. Altijd zal toch ook rekening gehouden moeten worden dat het boekje in handen komt van onbekeerde mensen, of mensen die zich inbeelden dat ze bekeerd zijn. Natuurlijk is dat niet de voornaamste groep, maar je mag er niet vanuit gaan dat al je lezers Christus kennen, zeker niet in de gereformeerde gezindte (gelet op de Avondmaalsgang).

Groet,
Refojongere
Q!

Bericht door Q! »

wijkie schreef:Ik ben het met Kaw eens.

Q!, in de brief aan de gemeente van Sardis bijv. (Openb. 3:1-6)
Daar lees je: Ik weet uw werken, dat gij de naam hebt, dat gij leeft, en gij zijt dood....want Ik heb uw werken niet vol gevonden voor God. Gedenk dan, hoe gij het ontvangen en gehoord hebt, en bewaar het en BEKEER U.

Het is dus duidelijk dat er ook in de brieven separerend wordt gepreekt/gesproken.
Is dit separeren? Volgens mij wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen gelovigen/ongelovigen, maar krijgt de hele gemeente er van langs. Waren ze allemaal onbekeerd? Geloof ik niks van. Volgens mij leefden ze heel vleselijk en worden ze daarom berispt.
En het argument:
Kun je de prediking van de Heere Jezus model stellen voor de Nieuwtestamentische gemeente? Dat vraag ik me af.
Wil jij beweren dat de prediking van de onveranderlijke God, toch veranderlijk is? Dat de manier waarop de Heere Jezus op aarde preekte, "ouderwets, niet meer van deze tijd" is? M.i. blijft de ware prediking altijd hetzelfde.
Dat is natuurlijk onzinnig. Niemand vindt dat. Het ging mij er alleen om of de manier waarop Jezus de joden aansprak dezelfde is waarop in de apostolische kerk gesproken wordt tegen de heidenen. God sprak tegen Job ook andere dingen dan tegen Paulus. Je praat dan over twee heel verschillende bedelingen.
Curie
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 mei 2015, 11:07

Re: Separeren

Bericht door Curie »

Ds. A. Moerkerken: Zonder separatie geen preek

08-10-2015 17:55 | gewijzigd 08-10-2015 20:10 | Albert-Jan Regterschot


Wat is separerende prediking? „Liefde tot jongeren” bracht ds. A. Moerkerken ertoe om een boekje te schrijven over dit onderwerp. Tegelijk vat hij de belangrijkste inzichten uit de predikkunde, de homiletiek, erin samen. „Als jongeren niet meer horen dat er een scheidslijn dwars door de gemeente loopt, dan heeft dat funeste gevolgen.”

De term separerende prediking wordt niet vaak meer gebezigd, constateert ds. Moerkerken, rector van de Theologische School van de Gereformeerde Gemeenten. Veel erger vindt hij het...

[Dit artikel bestaat uit 1855 woorden. U kunt het volledige artikel lezen en bekijken met uw DigibronPlus abonnement.]
Bron: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... k_1_944691
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Separeren

Bericht door dennis »

Hoewel ik in heel veel reacties waardevolle dingen lees, mis ik m.i. toch wel iets.
Net als Calvijn, maar ook de puriteinen etc. denk ik dat het zeer belangrijk is dat er separerend wordt gepreekt, omdat de hoorder eerlijk moet worden aangesproken.
Het is wel waar dat de Christus aan heel de gemeente moet worden verkondigd. Maar dan moeten we niet vergeten dat alleen degenen die Hem door wedergeboorte in beginsel zijn gaan kennen, werkelijk waarde in hem zien.
Onbekeerde luisteraars zien die waarde nog niet. Er is voor hen nog 'geen gedaante nog heerlijkheid' aan Hem. Wordt dat niet te gemakkelijk 'vergeten'?
Wel moeten ze jaloers gemaakt worden op het werk van de Heere in Zijn volk. Maar dat is iets anders.
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Separeren

Bericht door DDD »

Dit draadje zet alle ontboezemingen in een ander draadje in een geheel ander licht. Als ik dit draadje lees, dan doen de hartenkreters op zijn zachtst gezegd aan eenzijdige geschiedschrijving.

Voor het overige is onderscheidend preken mijns inziens erg belangrijk. Maar nog belangrijker is, of bijbelse onderscheidingen worden aangebracht, of dat er alleen voortdurend pogingen worden ondernomen om het basisvertrouwen van mensen te ondermijnen. Dat heeft funeste psychologische gevolgen, die je bij sommige mensen dan ook ziet. Verwrongen karakters, waarin de algemeen menselijke liefde soms is verkild tot een dode rechtzinnigheid die erger is dan de toestand van een heiden.
Plaats reactie