?? ik dacht Hendrikus zal dat wel kunnen vertellen jammer danHendrikus schreef:Vertel!Oude-Waarheid schreef:Tja en wat heeft die frisse wind opgeleverd?? :
Kerkelijke achtergrond Refoforumbezoekers.
- Oude-Waarheid
- Berichten: 1822
- Lid geworden op: 02 sep 2005, 23:42
- Locatie: Amsterdam
Haha, grappig dat je dat als "evangelisch" classificeert Alles wat een beetje moderner en minder behoudend is wordt gelijk maar evangelisch genoemd... Beetje erg simplistisch, er zijn volgens mij ook genoeg dingen die heel gereformeerd zijn, maar die door sommigen gelijk als "evangelisch" getypeerd worden omdat ze wat progressiever zijn... En er zijn ook een hoop opvattingen die volgens sommigen oer-gereformeerd zijn, maar waar reformatoren / oudvaders hun wenkbrauwen gefronsd zouden hebben.Gert10 schreef:Nou Hendrikus, mijn verbazing over het feit dat zoveel (zie poll) GG-ers dit forum bezoeken en de wat evangelisch-getinte postings die ik regelmatig voorbij zie komen vragen om een verklaring! :|
Ik denk dat anderen dat zelfde doel hebben.... Overigens haal je met je laatste opmerking van rechts uit.... er zijn genoeg GG-ers die niet maar meewaaien met alle wind van leer, er zijn ook genoeg gereformeerden die weloverwogen, op basis van de bijbel, een minder behoudende koers kiezen... ik krijg nog steeds wel eens het idee dat er conservatieven zijn die denken dat hoe behoudender alles is, hoe bijbelser het is.... en gelukkig komen steeds meer christenen tot de conclusie dat dat absoluut niet het geval is. En dat is heel wat anders dan met alle winden meewaaien...Gert10 schreef:Inderdaad is MV goed in staat een 'linkse directe' te pareren. Hij is absoluut niet aan het boxen, want daarbij is het doel de ander overwinnen. Bij hem gaat het over het neerzetten en verdedigen van zijn mening en overtuiging. De boxers in dit geval zijn de personen die erop uit zijn deze mening en overtuiging willens en wetens onderuit te halen.
Ik als GG (Ex-GGiN) ben wel eens bang dat vele GG-ers die dit forum bezoeken meewaaien met "alle wind van leer"!
Je slaat de spijker op de kop!Marnix schreef:Beetje erg simplistisch, er zijn volgens mij ook genoeg dingen die heel gereformeerd zijn, maar die door sommigen gelijk als "evangelisch" getypeerd worden omdat ze wat progressiever zijn... En er zijn ook een hoop opvattingen die volgens sommigen oer-gereformeerd zijn, maar waar reformatoren / oudvaders hun wenkbrauwen gefronsd zouden hebben.
Het klinkt allemaal heel rechtzinnig, en heel evenwichtig, maar jou theorie pakt mijns inziens in de praktijk heel anders uit. Want hoe lang moet over wat gepreekt worden? Als er teveel aandacht voor het een is, is het niet goed, en teveel aandacht voor het ander, dan is het ook niet goed. Het is helaas helaas bij ons mensen nooit goed. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, en iedereen heeft een eigen mening over hoe er gepreekt moet worden. Daarom is het eigenlijk ook geen punt van discussie. Oneens zijn we het toch, en eens worden we het niet. Het is alleen wel eens jammer, dat er bepaalde meningen als het ware doorgedrukt worden. Een ieder in zijn waarde laten is voor sommige mensen erg moeilijk.memento schreef:
Quote:
Is het een idee om een poll op te zetten met de vraag of de GG-forumbezoekers zich bij links, uiterst links, rechts, uiterst rechts, midden, rechts van het midden, links van het midden rekenen?
Wat is links, en wat is rechts?
Ik sta voor:
1. Een prediking waarin iedereen die geen waar geloof heeft, verteld wordt dat hij verloren gaat.
2. Een prediking die stelt dat bekering een werk van God is
3. Een prediking die de mens wijst op zijn verantwoordelijkheid, doch niet oproept tot doods activisme
4. Een prediking met een algemeen aanbod van genade, waaraan niets wordt afgedaan
4. Een prediking waarin de bevinding niet buitengesloten wordt
5. Het gebruik van normaal, hedendaags taalgebruik vanaf de kansel, en tijdens het pastorale werk
6. Het maken en gebruiken van een verantwoord alternatief (die HSV zie ik niet als zodanig) voor de Statenvertaling, in hedendaags Nederlands.
7. Een kerk die actief evangeliseerd, met pakkende en duidelijke folders
Kortom, wat ben ik, links of rechts?
Hoelang er over wat gesproken wordt; dat is de vrijheid van de predikant. Maar de punten die ik noem, komen uit de Schrift (ik heb het even over de punten die gaan over de leer). Het is triest dat men zowel ter linker, als ter rechterzijde afdoet van die punten, en daarmee vaak vervalt in een leer die niet 'de volle raad Gods' meer is.Het klinkt allemaal heel rechtzinnig, en heel evenwichtig, maar jou theorie pakt mijns inziens in de praktijk heel anders uit. Want hoe lang moet over wat gepreekt worden? Als er teveel aandacht voor het een is, is het niet goed, en teveel aandacht voor het ander, dan is het ook niet goed. Het is helaas helaas bij ons mensen nooit goed. Iedereen heeft zijn eigen waarheid, en iedereen heeft een eigen mening over hoe er gepreekt moet worden. Daarom is het eigenlijk ook geen punt van discussie. Oneens zijn we het toch, en eens worden we het niet. Het is alleen wel eens jammer, dat er bepaalde meningen als het ware doorgedrukt worden. Een ieder in zijn waarde laten is voor sommige mensen erg moeilijk.
De makkelijkste manier is natuurlijk om te stellen dat de prediking geen onderwerp van discussie mag zijn. Dat willen de meeste predikanten, dat willen de meeste kerkmensen. En dat wil satan ook. Want waar we de discussie over de prediking beginnen, gaan we ons bezinnen over de leer die gebracht wordt, en moeten we onherroepelijk terug naar de Schrift, meestal om te ontdekken dat we iets te weinig hebben benadrukt. Bezinnen wil vaak zeggen: Eerlijk naar je eigen fouten kijken. En we zijn hopelijk toch wel nog zó rechtzinnig, dat we toegeven dat wij mensen altijd fouten maken?
Daarbij is het pure liefde, om te staan voor een rechte prediking. Wie zijn naaste liefhebt, zal toezien dat de leer die aan hem gepredikt wordt zo zuiver, zo volledig, mogelijk is. Alles maar in de doofpot stoppen, loze kreten van onze tijd als 'een ieder in zijn waarde laten' roepen, etc, getuigd niet van liefde tot de naaste, maar meer van liefde tot jezelf. Liever iedereen te vriend houden, dan strijden voor de waarheid en het heil van je naaste...
Dit zijn ook de rechtvaardigingsgronden voor kerkscheuringen...loze kreten van onze tijd als 'een ieder in zijn waarde laten' roepen, etc, getuigd niet van liefde tot de naaste, maar meer van liefde tot jezelf. Liever iedereen te vriend houden, dan strijden voor de waarheid en het heil van je naaste...
Deze prediking wordt zowel ter linker als ter rechter zijde vernomen. Dan is het inderdaad zoals jij aangeeft de verantwoordelijkheid van de predikant hoeveel van wat gepredikt wordt. Dus waar zou je kritiek op moeten hebben. Kritiek is zo makkelijk. Maar Hij werkt dwars door accentsverschillen in prediking heen!1. Een prediking waarin iedereen die geen waar geloof heeft, verteld wordt dat hij verloren gaat.
2. Een prediking die stelt dat bekering een werk van God is
3. Een prediking die de mens wijst op zijn verantwoordelijkheid, doch niet oproept tot doods activisme
4. Een prediking met een algemeen aanbod van genade, waaraan niets wordt afgedaan
4. Een prediking waarin de bevinding niet buitengesloten wordt
Nee, weet je wat de satan wil? Dat de prediking onderwerp van discussie is.De makkelijkste manier is natuurlijk om te stellen dat de prediking geen onderwerp van discussie mag zijn. Dat willen de meeste predikanten, dat willen de meeste kerkmensen. En dat wil satan ook.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
- FlyingEagle
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Hm... kuch....hm, volgens onze forumregels moeten leden-->jakobmarin schreef:We hébben jammergenoeg niet eens een 'evangelische' broeder of zuster in ons midden, als ik de Poll moet geloven ....Marnix schreef: Haha, grappig dat je dat als "evangelisch" classificeert
Het onderschrijven van de Grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kúnnen verlaten
Nou, wees blij.jakobmarin schreef:We hébben jammergenoeg niet eens een 'evangelische' broeder of zuster in ons midden, als ik de Poll moet geloven ....Marnix schreef: Haha, grappig dat je dat als "evangelisch" classificeert
Het is maar gelukkig voor die broeder of zuster, dat die hier niet tussenzit.
Met alle respect overigens voor iedereen. Maar zo iemand moet wel een olifantenhuid hebben om zich hier te kunnen thuisvoelen.
Groet,
Houthakker.
't is maar hoe je het bekijkt....Houthakker schreef:Nou, wees blij.jakobmarin schreef:We hébben jammergenoeg niet eens een 'evangelische' broeder of zuster in ons midden, als ik de Poll moet geloven ....Marnix schreef: Haha, grappig dat je dat als "evangelisch" classificeert
Het is maar gelukkig voor die broeder of zuster, dat die hier niet tussenzit.
Met alle respect overigens voor iedereen. Maar zo iemand moet wel een olifantenhuid hebben om zich hier te kunnen thuisvoelen.
Groet,
Houthakker.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Haha, maar daar doe ik als gereformeerd vrijgemaakte ook niet aan, en ik ben ook nog steeds welkom Maar omdat ik altijd zo oer-gereformeerd over kom mag ik blijvenFlyingEagle schreef:Hm... kuch....hm, volgens onze forumregels moeten leden-->jakobmarin schreef:We hébben jammergenoeg niet eens een 'evangelische' broeder of zuster in ons midden, als ik de Poll moet geloven ....Marnix schreef: Haha, grappig dat je dat als "evangelisch" classificeert
Het onderschrijven van de Grondslag en het staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie uit zich in het (doop- of belijdend-)lidmaatschap van één van de volgende kerkgenootschappen:
. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland voor zover het vanwege de grondslag van de PKN bezwaarde leden betreft die daarvan echter lid zijn omdat zij deze niet kúnnen verlaten