Het merg van het Evangelie

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

geledu schreef:
Zonderling schreef:
Die voorrede is niet van Comrie, maar van James Hog, ook één van de Marrow men.


De voorrede van James Hog is dat dus, door Comrie vertaald.
Ik weet dat de auteur onjuist genoemd staat in de uitgave van De Groot Goudriaan, dat is heel verwarrend. Die voorrede is níet van Comrie
Dat is dan een grote fout !
Het staat echt letterlijk in het boekje en ook de titel van de voorrede in deze uitgave luid : " Voorrede van Alexander Comrie Over de Evangelische Heiligmaking "
Het is inderdaad een fout.

Het bewijs dat Comrie deze voorrede niet geschreven heeft, is al direct te halen uit de titelpagina van de vertaling van Comrie zelf uit 1757 (ik heb een reprint gebruikt).

1. Comrie zegt daar op die titelpagina dat het Mergh én de Voorrede beide uit het Engels vertaald zijn naar de 12e druk.
2. Bovendien noemt hij als auteur van de voorrede N.N., terwijl hij zichzelf als vertaler noemt Philalethes Irenaeus (zijn schuilnaam).
Christiaan schreef:... in een brief meldt hij [Comrie]: Ik heb een uit het Engels vertalld boekje uitgegeven en dat doen vooraf gaan van een voorrede over de evangelische en wettische prediking...
Wat Comrie schrijft klopt wel, want hij heeft dit boek inderdaad vooraf doen gaan van een voorrede. Ten onrechte is uit deze woorden geconcludeerd dat Comrie die voorrede zelf geschreven heeft. De voorrede staat namelijk reeds in de uitgave door James Hog en is dus - zoals ook op de titelpagina van de eerste Nederlandse uitgave staat - door Comrie vertaald, en níet door hem geschreven.

Inderdaad jammer dat De Groot Goudriaan c.q. Van Valen deze fout gemaakt hebben. Het was ook niet nodig, want in de reprint van de uitgave van 1757 die ik heb en die ook Van Valen vermoedelijk gebruikt heeft, staat reeds duidelijk in een voetnoot vermeld dat James Hog de schrijver was van de voorrede.

@Geledu,
Ik ben het wel met je eens dat Comrie in hoofdzaken het met het Mergh eens was. Toch zie ik ook verschillen. Met name in zijn latere geschriften vaart Comrie toch op diverse punten een andere koers dan The Marrow en de Schotse 'Marrow men'. Ik verzet mij dan ook beslist tegen de voorstelling die Comrie maakt tot een soort verlengstuk van de Marrow men. De verschillen tussen Boston en de Erskines enerzijds en Comrie anderzijds, zijn wat dat betreft te groot. (Maar dat is inderdaad off-topic, beter voor een ander onderwerp.)

Waarom het tweede deel van The Marrow niet uitgegeven zou zijn door James Hog en (daarom?) niet vertaald is door Comrie, kan ik je ook niet vertellen. In de uitgave van Thomas Boston is het tweede deel wél opgenomen.

M.vr.gr.,
Zonderling
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Maar het hele Marrow conflict is dat gebaseerd op alleen het eerst deel of op beide delen van het Merg ?

Als het Marrow debat alleen heeft plaatsgevonden naar aanleiding van het eerste deel , dan is het tweede deel, integenstelling met wat Ds Moerkerken zich afvraagt, in deze context helemaal niet van belang ?
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

geledu schreef:Maar het hele Marrow conflict is dat gebaseerd op alleen het eerst deel of op beide delen van het Merg ?

Als het Marrow debat alleen heeft plaatsgevonden naar aanleiding van het eerste deel , dan is het tweede deel, integenstelling met wat Ds Moerkerken zich afvraagt, in deze context helemaal niet van belang ?
Bij mijn weten ging het conflict om bepaalde uitdrukkingen in het eerste deel van de uitgave. Het punt van ds. Moerkerken dat het tweede deel de verdenking van antinomianisme had kunnen wegnemen, is natuurlijk wel terecht. Anderzijds blijkt ook uit het eerste deel zeer duidelijk dat The Marrow beslist niet antinomiaans is. Ik denk dan ook niet dat de tegenstanders van The Marrow echt anders hadden geoordeeld wanneer het boek compleet verschenen zou zijn.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Zonderling schreef:
geledu schreef:Maar het hele Marrow conflict is dat gebaseerd op alleen het eerst deel of op beide delen van het Merg ?

Als het Marrow debat alleen heeft plaatsgevonden naar aanleiding van het eerste deel , dan is het tweede deel, integenstelling met wat Ds Moerkerken zich afvraagt, in deze context helemaal niet van belang ?
Bij mijn weten ging het conflict om bepaalde uitdrukkingen in het eerste deel van de uitgave. Het punt van ds. Moerkerken dat het tweede deel de verdenking van antinomianisme had kunnen wegnemen, is natuurlijk wel terecht. Anderzijds blijkt ook uit het eerste deel zeer duidelijk dat The Marrow beslist niet antinomiaans is. Ik denk dan ook niet dat de tegenstanders van The Marrow echt anders hadden geoordeeld wanneer het boek compleet verschenen zou zijn.

Toch wel heel bijzonder dat zo'n klein boekje van maar een kleine 200 blz zoveel teweeg heeft gebracht in de kerkgeschiedenis.
En ook dat de vragen die in dat boekje worden besproken tot op deze dag nog heel erg actueel blijken te zijn.
Hoe pastoraal gaat de schrijver van dit boekje ook met al deze praktische geloofsvragen om !

Het lijkt soms wel of al deze vragen steeds weer terug komen in allerlei theologische discussies ....

Ik hoop ook echt dat de uitgave van de twee delen met de aantekeningen van Thomas Boston nog eens in het nederlands verschijnt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

geledu schreef:Ik hoop ook echt dat de uitgave van de twee delen met de aantekeningen van Thomas Boston nog eens in het nederlands verschijnt.
Mee eens.

Dat geldt ook voor de eerste verantwoording van de Marrow men (bij mijn weten nooit eerder in het Nederlands verschenen en bezit ik ook niet) en de tweede verantwoording in de vorm van beantwoording van 12 vragen die door de Synode gesteld waren (wel 1x in 1947 in het Nederlands verschenen door E. Kuyk, maar moeilijk verkrijgbaar).

Wel denk ik dat de werken van Boston en de Erskines minstens zo nuttig zijn als The Marrow. Wat dat betreft is er natuurlijk al heel erg veel uitgegeven. Hoeveel onderwijs is ook in de vertaalde preken van Boston en de Erskines niet te vinden!

Wel heel verdrietig dat hun zeer indringende, ontdekkende én evangelische prediking nog steeds zoveel weerstanden oproept, ook in Reformatorische kringen. Wanneer we terug willen naar een zuivere prediking ten aanzien van wet, evangelie, beloften en aanbod, dan kunnen we niet heen om de Marrow men.

Een studie van Boston en de Erskines zou ook kunnen helpen om eens wegwijs te worden in het doolhof van de 20e eeuw en erachter te komen waar het onderscheid van wet en evangelie bewaard is gebleven en wat te denken van ds. Paauwe en de twisten rond ds. Kok en dr. Steenblok.

M.vr.gr.,
Zonderling
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Zonderling schreef:
geledu schreef:Ik hoop ook echt dat de uitgave van de twee delen met de aantekeningen van Thomas Boston nog eens in het nederlands verschijnt.
Mee eens.

Dat geldt ook voor de eerste verantwoording van de Marrow men (bij mijn weten nooit eerder in het Nederlands verschenen en bezit ik ook niet) en de tweede verantwoording in de vorm van beantwoording van 12 vragen die door de Synode gesteld waren (wel 1x in 1947 in het Nederlands verschenen door E. Kuyk, maar moeilijk verkrijgbaar).
Bedoel je dit ?: http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/kuyk-wet-evangelie.html
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

geledu schreef:
Zonderling schreef:
geledu schreef:Ik hoop ook echt dat de uitgave van de twee delen met de aantekeningen van Thomas Boston nog eens in het nederlands verschijnt.
Mee eens.

Dat geldt ook voor de eerste verantwoording van de Marrow men (bij mijn weten nooit eerder in het Nederlands verschenen en bezit ik ook niet) en de tweede verantwoording in de vorm van beantwoording van 12 vragen die door de Synode gesteld waren (wel 1x in 1947 in het Nederlands verschenen door E. Kuyk, maar moeilijk verkrijgbaar).
Bedoel je dit ?: http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/kuyk-wet-evangelie.html
Inderdaad! Mooi dat het op internet staat.
In een boekje leest het natuurlijk wel gemakkelijker.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ds. C. Harinck heeft hier ook een boekje over geschreven; hij gaat daarin ook in op de zgn. twaalf vragen.
'Om het hart van het Evangelie', zal wel niet meer verkrijgbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 01 sep 2007, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re:

Bericht door Johannes S »

geledu schreef:
E. Fisher in : Het Merg van het Evangelie schreef:
Het recht om in Christus te geloven

Neophytus: Maar, mijnheer, heeft zo iemand als ik het recht om in Christus te geloven?
Heel oud topic wat ik tegenkwam, maar niet erg om een vraag te plaatsen lijkt me.
Ik zat wat info te zoeken over dit boek, n.a.v. berichten en recensies van andere mensen, en kwam bij dit topic uit. Wil het misschien eens gaan lezen.

Waar komt die vraag vandaan? 'Het recht om in Christus te geloven?'

Zijn we het niet verplicht dan?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door eilander »

Allereerst zou ik willen adviseren het hele boek te lezen, aan allen die dit nog niet gedaan hebben.
Voorts meen ik dat dit een vraag is die bij veel mensen in onze kerken wel speelt: mág ik wel zomaar tot Christus gaan?
Dat is dus een andere vraag dan: ben ik daartoe verplicht?
Die laatste vraag (of we verplicht zijn te geloven) wordt dan meer gezien als: natuurlijk, we zijn ook verplicht om de hele wet te houden, en zo dus ook om te geloven. Maar dat kunnen we niet meer.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Mannetje »

Ik zou inderdaad zeggen: neem en lees. Een dergelijke vraag staat in een context.
-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Re:

Bericht door samanthi »

Johannes S schreef:
geledu schreef:
E. Fisher in : Het Merg van het Evangelie schreef:
Het recht om in Christus te geloven

Neophytus: Maar, mijnheer, heeft zo iemand als ik het recht om in Christus te geloven?
Heel oud topic wat ik tegenkwam, maar niet erg om een vraag te plaatsen lijkt me.
Ik zat wat info te zoeken over dit boek, n.a.v. berichten en recensies van andere mensen, en kwam bij dit topic uit. Wil het misschien eens gaan lezen.

Waar komt die vraag vandaan? 'Het recht om in Christus te geloven?'

Zijn we het niet verplicht dan?
Je moet het boek lezen om te snappen waar het over gaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:Allereerst zou ik willen adviseren het hele boek te lezen, aan allen die dit nog niet gedaan hebben.
Dank, @eilander. Dat lijkt me wel een goed advies, beter zo'n boek dan een hoop andere lectuur lijkt mij, ook daar deze vraag natuurlijk in een bepaalde context staat.
eilander schreef:Voorts meen ik dat dit een vraag is die bij veel mensen in onze kerken wel speelt: mág ik wel zomaar tot Christus gaan?
Blijkbaar speelde het rond 1640 ook. Ik meen ook op te merken dat dit ook vandaag de dag best wel speelt.
eilander schreef:Dat is dus een andere vraag dan: ben ik daartoe verplicht?
Ik bedoel dat niet in de zin van 'het moet maar', maar meer verplicht in de zin dat we verschuldigd zijn naar God toe het Evangelie te gehoorzamen.

Een recht hebben we niet in de zin dat we onrecht(vaardig) zijn van nature. Daarom wordt de mens in de Bijbel juist opgeroepen tot bekering en het Evangelie te geloven. We moeten geloven. Hij is alleen alle eer waardig en heeft de woorden van het eeuwige leven. Zijn Zoon ongehoorzaam zijn, dan blijft de toorn van God op ons. Die klem moet er liggen. Er is geen derde weg. Ongeloof is ongehoorzaamheid en is dus zonde. We worden verantwoordelijk gehouden voor ons eigen ongeloof en onze eigen zonden.

Niet voor de zonde van Adam, die is m.i. vlak gemaakt door de Tweede Adam.

Wet (Gods eis) en genade (Gods gave) moeten scherp uit elkaar gehouden worden en niet vermengd worden. Ik vermoed dat daardoor die vragen komen.
eilander schreef:Die laatste vraag (of we verplicht zijn te geloven) wordt dan meer gezien als: natuurlijk, we zijn ook verplicht om de hele wet te houden, en zo dus ook om te geloven. Maar dat kunnen we niet meer.
De klem moet er dus liggen. Waar we niet onderuit kunnen. Niet van 'we kunnen het niet en ondertussen onbekommerd leven in de wetenschap dat een groot deel verloren gaat'.

Wet wordt vaak tegenover Evangelie gezet, maar dit kom ik zo in de Bijbel niet tegen. Paulus noemt het Evangelie juist regelmatig in één adem met het gehele Woord, dus inclusief de wet. Zie bijvoorbeeld Efeze 1 en 6 en Fillipensen 1.
Zie Efeze 6 in deze link: https://www.statenvertaling.net/bijbel/efez/6.html

Er staat wel in Johannes 1:17:
Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid is door Jezus Christus geworden.

In Christus, door Zijn Geest, kunnen we de wet vervullen. God liefhebben boven alles en onze naaste als onszelf.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Jantje »

Johannes S schreef:We worden verantwoordelijk gehouden voor ons eigen ongeloof en onze eigen zonden.

Niet voor de zonde van Adam, die is vlak gemaakt door de Tweede Adam.
Kun je nader verklaren wat je hiermee bedoelt? We zijn toch allen in ons verbondshoofd Adam de duivel toegevallen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

Kijk uit met het lezen van dit boek en het verdiepen in de Marrow-strijd.

Je gaat heel anders naar veel hedendaagse preken luisteren.
Plaats reactie