Het merg van het Evangelie

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bezorgd schreef:Kijk uit met het lezen van dit boek en het verdiepen in de Marrow-strijd.

Je gaat heel anders naar veel hedendaagse preken luisteren.
Is dat zo erg dan?
Zoals jaren terug beveel ik het boek zeer aan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johannes S »

Jantje schreef:
Johannes S schreef:We worden verantwoordelijk gehouden voor ons eigen ongeloof en onze eigen zonden.

Niet voor de zonde van Adam, die is vlak gemaakt door de Tweede Adam.
Kun je nader verklaren wat je hiermee bedoelt? We zijn toch allen in ons verbondshoofd Adam de duivel toegevallen?
Ja. Ja, zeker (je tweede vraag). Het volgende staat geschreven over alle mensen uit Adam. Alleen Jezus als Mens dus niet.
Hij heeft in volkomen gehoorzaamheid aan Zijn Vader de wet vervult.

Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben. Romeinen 5:12

Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Romeinen 3:10-12

In Romeinen 5 en 1 Korinthe 15 worden Adam en de Tweede Adam genoemd.

Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
2 Korinthe 5:19-21

Er ligt zolang we in ongeloof leven een bedekking op het Evangelie, maar de weg is vrij gemaakt door Jezus Christus.

Daarom dewijl wij deze bediening hebben, naar de barmhartigheid, die ons geschied is, zo vertragen wij niet;
Maar wij hebben verworpen de bedekselen der schande, niet wandelende in arglistigheid, noch het Woord Gods vervalsende, maar door openbaring der waarheid onszelven aangenaam makende bij alle gewetens der mensen, in de tegenwoordigheid Gods.
Doch indien ook ons Evangelie bedekt is, zo is het bedekt in degenen, die verloren gaan;
In dewelke de god dezer eeuw de zinnen verblind heeft, namelijk der ongelovigen, opdat hen niet bestrale de verlichting van het Evangelie der heerlijkheid van Christus, Die het Beeld Gods is.
Want wij prediken niet onszelven, maar Christus Jezus, den Heere; en onszelven, dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil.
Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene, Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus.
2 Korinthe 4:1-6

De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons; de gerechtigheid des rechtvaardigen zal op hem zijn, en de goddeloosheid des goddelozen zal op hem zijn. Ezechiel 18:20
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Jantje »

Ik begrijp het niet. Als je onbekeerd sterft, wordt jou en mij toch ook de ongehoorzaamheid van de val in het paradijs aangerekend? Die ligt toch op het gehele menselijke geslacht?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johannes S »

@ Jantje. Als jij het anders ziet hoor ik het graag.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johannes S »

Bezorgd schreef:Kijk uit met het lezen van dit boek en het verdiepen in de Marrow-strijd.

Je gaat heel anders naar veel hedendaagse preken luisteren.
Welke hedendaagse preken? Dat is een ruim begrip met zo veel verschillende kerkverbanden/denominaties. Het is dus de vraag of dat erg is dat je anders gaat luisteren.
Kun je je waarschuwing onderbouwen?

Ik lees eigenlijk het liefst alleen de Bijbel :)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6466
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Johannes S schreef:Ongeloof is ongehoorzaamheid en is dus zonde. We worden verantwoordelijk gehouden voor ons eigen ongeloof en onze eigen zonden.

Niet voor de zonde van Adam, die is m.i. vlak gemaakt door de Tweede Adam.
Ook voor de zonde van Adam. Die is ons allen toegerekend, hoe moeilijk dit ook voor ons is om te begrijpen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Bezorgd »

Johann Gottfried Walther schreef:
Bezorgd schreef:Kijk uit met het lezen van dit boek en het verdiepen in de Marrow-strijd.

Je gaat heel anders naar veel hedendaagse preken luisteren.
Is dat zo erg dan?
Zoals jaren terug beveel ik het boek zeer aan.
Ik dacht dat dit wel begrepen zou worden.
Maar als ik dit boek aanbeveel, zou het zomaar kunnen dat het door sommigen hier juist gezien wordt als een boek dat je niet lezen moet ;)
Voor de duidelijkheid: ik denk dat het voor mij het boek is waar ik het meest van heb mogen leren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Jantje »

Johannes S schreef:@ Jantje. Als jij het anders ziet hoor ik het graag.
Lees de Dordtse Leerregels er maar op na.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johannes S »

Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:Ongeloof is ongehoorzaamheid en is dus zonde. We worden verantwoordelijk gehouden voor ons eigen ongeloof en onze eigen zonden.

Niet voor de zonde van Adam, die is m.i. vlak gemaakt door de Tweede Adam.
Ook voor de zonde van Adam. Die is ons allen toegerekend, hoe moeilijk dit ook voor ons is om te begrijpen.
Dat is een rare argumentatie. Je praat in algemene zin, maar misschien begrijpt een ander het wel.
Het is helemaal niet moeilijk te begrijpen dat als ik een schuld heb en ik overlijd dat mijn dochtertje die schuld erft.

Het gaat niet zozeer om begrijpen, maar om het Woord naspreken.
Ik lees zelf in de Bijbel dat Christus dit vlak heeft gemaakt en dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen zonde.
En we zijn zondig omdat we deze natuur meekrijgen van onze ouders.
Ik heb een Bijbelse onderbouwing gegeven. Kun jij dit ook?
Wij hoeven geen verantwoording af te leggen voor de zonde die Adam beging.

Soms kun je zoveel teksten noemen als je wilt, maar de theologie lijkt te heersen over Gods Woord.
Graag onderbouwing uit het Woord. Als het dan blijkt dat ik het verkeerd zie pas ik het aan.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Jantje »

Johannes S schreef:Soms kun je zoveel teksten noemen als je wilt, maar de theologie lijkt te heersen over Gods Woord.
Graag onderbouwing uit het Woord.
Waarom toch steeds dat gehamer daarop? Jij en ik zijn medeverantwoordelijk voor de zonde in het paradijs. Daar is de Heidelbergse Catechismus heel duidelijk over in de zondagen 3 en 4, de Dordtse Leerregels ook trouwens. Paulus schrijft er ook over in de Romeinenbrief. Ik mag toch aannemen dat je de Heidelbergse Catechismus niet bij het grofvuil wegzet. Dat is namelijk ook tegen de forumregels.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door JCRyle »

Johannes S schreef:
Posthoorn schreef:
Johannes S schreef:Ongeloof is ongehoorzaamheid en is dus zonde. We worden verantwoordelijk gehouden voor ons eigen ongeloof en onze eigen zonden.

Niet voor de zonde van Adam, die is m.i. vlak gemaakt door de Tweede Adam.
Ook voor de zonde van Adam. Die is ons allen toegerekend, hoe moeilijk dit ook voor ons is om te begrijpen.
Dat is een rare argumentatie. Je praat in algemene zin, maar misschien begrijpt een ander het wel.
Het is helemaal niet moeilijk te begrijpen dat als ik een schuld heb en ik overlijd dat mijn dochtertje die schuld erft.

Het gaat niet zozeer om begrijpen, maar om het Woord naspreken.
Ik lees zelf in de Bijbel dat Christus dit vlak heeft gemaakt en dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen zonde.
En we zijn zondig omdat we deze natuur meekrijgen van onze ouders.
Ik heb een Bijbelse onderbouwing gegeven. Kun jij dit ook?
Wij hoeven geen verantwoording af te leggen voor de zonde die Adam beging.

Soms kun je zoveel teksten noemen als je wilt, maar de theologie lijkt te heersen over Gods Woord.
Graag onderbouwing uit het Woord. Als het dan blijkt dat ik het verkeerd zie pas ik het aan.
Romeinen 5:12 -

"Daarom, gelijk door één mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood, en als de dood tot alle mensne doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben".

Romeinen 5:16 -

"En niet gelijk de schuld was door den enen die gezondigd heeft, alzo is de gift. Want de schuld is wel uit één misdaad tot verdoemenis, maar de genadegift is uit vele misdaden tot rechtvaardigmaking."

Romeinen 5:18 -

"Zo dan, gelijk door één misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, (...)"

Met andere woorden: De val van Adam is onze val. De afval van God door Adam is onze afval van God. En hoe zien we dat? Door onze eigen zonden. Romeinen 5:12 zegt het als het ware zo: In de zonde van Adam hebben wij allen (heel de wereld) gezondigd.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11946
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Herman »

Dus Johannes staat niet achter de erfzonde?
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door JCRyle »

Herman schreef:Dus Johannes staat niet achter de erfzonde?
Wij hoeven geen verantwoording af te leggen voor de zonde die Adam beging.
Daar lijkt het op. En als hij er wel in gelooft, dan stelt hij dat deze vlak gemaakt is door Christus. Hij vergeet dat dit voor de gelovigen vlak ligt, voor de ongelovigen is er geen grond om aan te nemen dat de zonde van Adam hun niet meer toegerekend zal worden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door eilander »

JCRyle schreef:
Herman schreef:Dus Johannes staat niet achter de erfzonde?
Wij hoeven geen verantwoording af te leggen voor de zonde die Adam beging.
Daar lijkt het op. En als hij er wel in gelooft, dan stelt hij dat deze vlak gemaakt is door Christus. Hij vergeet dat dit voor de gelovigen vlak ligt, voor de ongelovigen is er geen grond om aan te nemen dat de zonde van Adam hun niet meer toegerekend zal worden.
Jullie lezen het niet goed. @JCRyle heeft teksten aangedragen, omdat Johannes S schreef
Johannes S schreef:Graag onderbouwing uit het Woord. Als het dan blijkt dat ik het verkeerd zie pas ik het aan.
Dus ik neem aan dat hij het nu aangepast heeft. Bedankt JCR!
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Het merg van het Evangelie

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:
Johannes S schreef:Graag onderbouwing uit het Woord. Als het dan blijkt dat ik het verkeerd zie pas ik het aan.
Dus ik neem aan dat hij het nu aangepast heeft. Bedankt JCR!
Ik heb (nog) niets aangepast. Ik heb wat meer tijd nodig om te reageren. Ik wil zorgvuldig om gaan met Gods Woord en ik had nog andere dingen te doen. Je conclusie is iets te voorbarig dus @eilander. Jij staat er wel achter vermoed ik, aangezien je JCR bedankt voor zijn aangedragen teksten. Maar waar sta je precies achter? Zie mijn reacties aan Herman en JCR zometeen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie