LIEFDE, spoorloos bij ons??

Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door kridje
Je hoort ook vaak dat er vanuit Evangelische gemeentes veel meer liefde en bewogenheid straalt.
Is dat ook daadwerkelijk zo? Bestaat het er wat betreft de liefde onderling een duidelijk verschil tussen de gereformeerde gezindte en de evangelischen? 'k Moet toegeven dat de liefde onderling ver te zoeken is. Maar is dat al niet zo binnen families? Staat toch ook in de Bijbel dat de liefde zal verkillen? Voordat ik begon met campingwerk heb ik een aantal malen 'evangelische' kerkdiensten bezocht en een weekend 'meegedraaid'. Kan het verschil niet echt aanwijzen. 't Is volgens mij wat je er zelf van probeert te maken.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
Bestaat het er wat betreft de liefde onderling een duidelijk verschil tussen de gereformeerde gezindte en de evangelischen?
ja
't Is volgens mij wat je er zelf van probeert te maken.
nee
En nu nog even jouw uitleg. Ik vind dat nl. klinkklare onzin.
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o.k. dat is dan jou mening

maar het is mijn ervaring
Dat is idd mogelijk. Ik ben blij dat ik dat dan toch anders zie. Of ik begeef me onder de kille evangelischen........
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
visje

Bericht door visje »

? Bestaat het er wat betreft de liefde onderling een duidelijk verschil tussen de gereformeerde gezindte en de evangelischen?
Volgens mij is er wel degelijk verschil.
Generaliserend gesproken dan.

De liefde binnen de ger. gezindte is vooral op zichzelf, de eigen club, gericht, terwijl het bij de evangelischen meer op degenen buiten hun eigen kring gericht is???

of zie ik dat verkeerd ?

Ik heb het idee dat evangelischen meer met het zieleheil van hun onbekeerde medemens bewogen zijn, en de ger. gez. vooral druk is met de leer , de dogma's etc.
Majorca

Bericht door Majorca »

Ik heb gekerkt bij een evangelische gemeente en ik moet zeggen op het eerste gezicht ziet het er allemaal heel enthousiast en liefdevol uit, maar het gaat niet erg diep. Het is nogal oppervlakkig, zoals ook het geloof dat men aanhangt aan de oppervlakte blijft.

In bijvoorbeeld de Oud Gereformeerde Gemeenten, lijkt het op het eerste gezicht nogal ernstig en "zwaar", maar daar vind je dan het tegenovergestelde. Zeker als je ware kinderen Gods mag spreken, dan proef je een liefde, die diep gaat. Dan is er een gunning in Christus die je voelt. Dat zijn mensen die er niet zo over praten, maar het blijkt uit hun daden. En van velen weet ik dat ze bij dagen en nachten in de binnenkamer op de knieën liggen om hun medemens op te dragen in het gebed. Dát is ware liefde!
visje

Bericht door visje »

kleine aanvulling op mijn eerdere posting.

Hoe was die uitspraak ook alweer : zoiets als : "bij de ger.gez. gaat het om de leer, bij de evangelischen om de Heer "

Dáár zit het 'm denk ik in.
Bij de ger.gez. merk je dat er veel óver het geloof gepraat wordt, ze weten het allemaal precies hoe het moet etc.
Bij de ev. wordt er uít het geloof gepraat, hoe is je relatie met de Heere Jezus.

Dat is ook de kern van de zaak !!
Als je Christus kent en Zijn liefde ervaart, dan heb je toch je naaste lief als jezelf ??
Dan doet die leer er in prinipe toch niks meer toe ???Ook al kun je nog zo goed allerlei leerstukken beheersen en het heel rechtzinnig beredeneren, als niet gelooft dat Christus ook voor jouw zonden gestorven is, zal dat allemaal tegen je getuigen.
Lecram

Bericht door Lecram »

We moeten de evangelischen nu niet gaan veridealiseren. Daar gebeuren net zo goed 'foute' en liefdeloze dingen. En ik denk niet minder dan elders.

En je hebt overal 'goede' en minder goede gemeenten tussen zitten.
Plaats reactie