Geloofsbelijdenis

DDD
Berichten: 28706
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door DDD »

Dit citaat uit een ander draadje past hier ook heel goed, van dr. De Vries:
Van
belang is naar voren te brengen dat
iedereen die het Woord hoort, Christus
niet mag verwerpen. Daar komt
bij dat als wij uitgaan van de Doop
van kleine kinderen, zij die als kind
gedoopt zijn en tot de volwassenheid
gekomen zijn, het sacrament ontheiligen
als zij Christus niet toebehoren.
Voor een predikant is het een schrale
troost te weten dat wellicht slechts een
enkeling het Avondmaal ontheiligt als
het overgrote deel van zijn kerkgangers
al vele jaren hun Doop ontheiligt
en het Woord veracht, omdat zij
Christus verachten.
Porder
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2015, 20:10

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Porder »

Mannetje schreef:
Porder schreef:
Posthoorn schreef: Het is een 'onopgelost vraagstuk' waar het geestelijk leven precies begint (zie alle discussies hierover).
Wie het kent, weet het. Voor diegene is het geen vraagstuk meer.
Dat het er is, of waar het begonnen is?
J.C. Ryle schreef:Nog eens moet ik dit noemen, n.l. dat we acht slaan op onze leer inzake het werk van de Heilige Geest. Laat ons dit vaststellen dat Zijn werk niet onzeker is, onzichtbaar werkt in 't hart; en waar Hij is en werkt, daar is Hij niet verborgen of onopgemerkt. Wij geloven niet dat de dauw, wanneer het valt, niet kan worden gevoeld, of gezien en daar waar leven is in een mens, dat het niet kan worden gezien en opgemerkt bij zijn adem. Zo is het met de invloed van de Heilige Geest. Geen mens heeft enig recht hier aanspraak op te maken, tenzij door zijn vruchten, zijn bevindelijke uitwerkingen, die worden gezien in zijn leven. Waar Hij is, daar is een nieuw schepsel, een nieuwe mens. Waar Hij is, daar zal altijd zijn: kennis, geloof, heiligheid, vruchten in 't leven, in de familie, in de wereld, in de kerk. En waar deze vernieuwde dingen niet zijn en worden gezien, daar mogen wij niet met vertrouwen zeggen: daar is géén werk van de Heilige Geest.
Mannetje
Berichten: 7762
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Mannetje »

Kun je het stuk van Ryle ook concreet maken als antwoord op mijn vraag?

Weet iemand die het werk van de Geest in zijn leven mag opmerken alleen dat het het werk van de Geest is, of ook wanneer het begonnen is?
Om in de beeldspraak van Ryle te blijven: je kunt merken dat er dauw is, je voelt het vocht. Maar weet je ook wanneer het begon?
-
Porder
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 apr 2015, 20:10

Re: Geloofsbelijdenis

Bericht door Porder »

Ik hoorde dat iemand tot ruimte gekomen was, hieropvolgend heeft deze persoon openbare belijdenis van het geloof gedaan, is gedoopt geworden alsook de kinderen, echter niet de echtgenoot.
Dat de echtgenoot niet gedoopt werd bevreemd mij. Deze hoort toch ook bij het huisgezin?!
Plaats reactie