Discussieren over Theologie: hart- of hoofdzaak?

Plaats reactie
TheKeimpe
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 mar 2002, 17:34

Discussieren over Theologie: hart- of hoofdzaak?

Bericht door TheKeimpe »

Al lezend op het forum kwam de volgende gedachte cq vraag bij mij op:

Hoe ervaren jullie het discussieren over theologische onderwerpen. Is het een zaak van verstand en beredenering, of zijn jullie er ook persoonlijk bij betrokken?

Ik zie dat mensen veel dominee's, oudvaders en andere respectabele mensen aanhalen. Dat is op zich een prima zaak, maar wel vraag ik me altijd af, in hoeverre mensen de woorden die ze van iemand overnemen op zichzelf toepassen.

Let wel, ik heb niemand persoonlijk op het oog, daarvoor kom ik hier te weinig om dat concreet te kunnen doen. Het is gewoon een algemene vraag naar jullie beleving.
Zonder hart doet het hoofd ook niets
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Hoe ervaren jullie het discussieren over theologische onderwerpen. Is het een zaak van verstand en beredenering, of zijn jullie er ook persoonlijk bij betrokken?

Persoonlijk interesseren me discussies het meest als ik er in het dagelijkse leven mee bezig ben of om me heen zie. Het liefst lees ik dan ook pastorale uiteenzettingen. Hele dogmatische zaken als 'algemene' of 'particuliere' verzoening hebben grote invloed op de prediking en de geloofsbeleving. Zo worden de discussies dan heel actueel en niet stoffig. Ik zou niet discussieren over zaken waar ik niet met het hart op betrokken ben.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Als ik heel eerlijk ben, reageer ik het meest op onderwerpen die me aanspreken, of nog beter gezegd, waar ik me mee verbonden voel.

Discussie's over het geloof en aanverwante onderwerpen zijn voor mij geen dogmatische discussie's, integendeel daar voel ik me zeer persoonlijk bij betrokken.

Jongerenavonden zijn heus niet ontstaan vanuit een behoefte tot dogmatisch theologiseren, nee ze zijn ontstaan vanuit een behoefte aan pastorale gesprekken. Gesprekken die antwoord geven op levensvragen, waar heel veel jongeren maar ook ouderen mee worstelen.

Dit is voor mij één van de redenen om deel te nemen aan deze discussie's.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
roseline

Bericht door roseline »

Hoe ervaren jullie het discussieren over theologische onderwerpen. Is het een zaak van verstand en beredenering, of zijn jullie er ook persoonlijk bij betrokken?

Als het een zaak van verstand en beredenering zou zijn en in het praktische dagelijkse leven niet op zou gaan, dan zou t voor mij totaal geen waarde hebben. Dan zou t veel gepraat en weinig wol zijn...

Laten we er op toezien, en God bidden om kracht, dat hetgeen we schrijven ook daadwerkelijk in praktijk wordt gebracht en het niet blijft bij mooie theologische volzinnen.

Groeten, Rose.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re:

Bericht door Arja »

roseline schreef:Hoe ervaren jullie het discussieren over theologische onderwerpen. Is het een zaak van verstand en beredenering, of zijn jullie er ook persoonlijk bij betrokken?

Als het een zaak van verstand en beredenering zou zijn en in het praktische dagelijkse leven niet op zou gaan, dan zou t voor mij totaal geen waarde hebben. Dan zou t veel gepraat en weinig wol zijn...

Laten we er op toezien, en God bidden om kracht, dat hetgeen we schrijven ook daadwerkelijk in praktijk wordt gebracht en het niet blijft bij mooie theologische volzinnen.

Groeten, Rose.
Ik was topic "bezinning" aan het bekijken. Goud! :dispute
Plaats reactie