Zekerheid en zonden

Plaats reactie
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Zekerheid en zonden

Bericht door Susanna »

Hoe weet je zeker of hij of je echt een christen bent (als je nog zo met zonde worstelt). Ik bedoel met echt een christen: wedergeboren en in Christus, door gelovig zien op Hem.

1. Klopt het wel dat je daar nog last hebt ( en eigenlijk veel meer ziet hoe erg de zonde is en hoe diep het in je zit)
2. Hoe moet je daarmee omgaan?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Zekerheid en zonden

Bericht door J.C. Philpot »

Wellicht dat het stukje dat ik gisteren postte hier iets over te zeggen heeft.
Ds. A. Comrie schreef:U hebt geen goed begrip over de groei en wasdom in de genade, en daarom kunt u de vruchten die u zo graag wilt ondervinden, niet bij u bespeuren, hoewel u die in werkelijkheid wel hebt. U denkt dat de vruchten moeten bestaan in een toenemen in kennis, in gebedsgaven en dergelijke. Deze kunnen er echter zijn zonder zaligmakende genade. Maar kijk eens of u de kracht van uw verdorvenheid niet des te inniger leert kennen, en ook de totale machteloosheid, de noodzaak van de vrije genade om het allerminste te kunnen doen. Dat is groei! De bomen brengen niet altijd knoppen, bladeren, nieuwe takken en vruchten voort. Maar toch worden ze dikker, en wortelen ze dieper. Trek daarom uit uw gebreken nu niet de conclusie dat u geen groei kent, maar geloof nu juist dat het zien en treuren over uw gebreken werkelijk groei betekent.
Een boom waar de vrucht des geloofs aan hangt, is geen fier omhoog staande tak. Hoe meer vrucht, hoe dieper de tak naar de grond hangt.

Er wordt weleens gezegt: minder zonde doen, maar in eigen waarneming een grotere zondaar worden. Dat blijft een hele strijd.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 apr 2022, 21:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 11546
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zekerheid en zonden

Bericht door Zeeuw »

Susanna schreef:Hoe weet je zeker of hij of je echt een christen bent (als je nog zo met zonde worstelt). Ik bedoel met echt een christen: wedergeboren en in Christus, door gelovig zien op Hem.

1. Klopt het wel dat je daar nog last hebt ( en eigenlijk veel meer ziet hoe erg de zonde is en hoe diep het in je zit)
2. Hoe moet je daarmee omgaan?
Voor mij was deze preek heel helder: https://www.hhggoes.nl/kerkdienst/diens ... -1-11-1-15
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Zekerheid en zonden

Bericht door ejvl »

Susanna schreef:Hoe weet je zeker of hij of je echt een christen bent (als je nog zo met zonde worstelt). Ik bedoel met echt een christen: wedergeboren en in Christus, door gelovig zien op Hem.

1. Klopt het wel dat je daar nog last hebt ( en eigenlijk veel meer ziet hoe erg de zonde is en hoe diep het in je zit)
2. Hoe moet je daarmee omgaan?
Ik denk dat het ook veel met karakter te maken heeft.
Ik ken een persoon, al overleden maar een "bekende in den lande", die een opgeruimd standvastig karakter had. Hij gaf aan nooit te twijfelen. Dat betekende niet dat hij geen last had van z'n zonde maar er wel altijd vastigheid was bij hem.
Ik ken ook een persoon met een twijfel-karakter, een beetje zwaarmoedig, die vaak blijft hangen op de zonde, nauwelijks durt te zeggen dat God wat in z'n leven gedaan heef, veel aanvechtingen heeft, enzovoorts.

Ik denk dat zondag 7 een goede samenvatting geeft.
Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil.
Last van zonden zal een mens altijd hebben zolang we hier nog op aarde zijn, dat kan altijd beleden worden bij naam en toenaam aan God en het voornemen niet meer te zondigen.
Je kunt ook niet verklaren wanneer iemand verliefd is bijvoorbeeld, dat voel je, dat weet je, zo is het ook in het geestelijk leven denk ik.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zekerheid en zonden

Bericht door Susanna »

Wat een helpende antwoorden. Dank je wel allemaal. De preek ga ik nog luisteren.
Plaats reactie