Kerkelijke tucht

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Zeeuw »

Adje schreef: Een beetje vreemde reactie...

Het blijft niet altijd bij één keer..., maar dan nog! Is een overtreding van het vuurwerkverbod dan wel geoorloofd?

https://www.rd.nl/artikel/956771-waarom ... baal-maken

Het valt mij op dat het heel gemakkelijk praten is over een zonde die je zelf nooit zal doen (dat is voor mij persoonlijk in ieder geval een flinke leerles geweest)! Ruim 90 pagina's zijn er vol geschreven over de zonde van de homoseksualiteit. Als het echter over de zonde tegen het vijfde gebod gaat valt het stil! Het topic vuurwerkverbod telt bv. 4 pagina's! https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =2&t=14961

Hoe komt dat, dat een zonde tegen het ene gebod blijkbaar zoveel zwaarder weegt dan een zonde tegen een ander gebod?
Waarom bagatelliseren we de ene overtreding, terwijl we de andere overtreding in stevige bewoordingen afkeuren?

Wat Krabbendijke betreft, een beschamende vertoning!
In mijn woonplaats overigens precies hetzelfde: al maanden vóór de jaarwisseling een flinke vuurwerkoverlast en dan praten we nog maar niet over de vernielingen die aangericht zijn!
Het valt mij op dat je flinke overlast en vernielingen op 1 lijn lijkt te willen zetten met 1 keer vuurwerk afsteken en dat relateert aan de kerkelijke tucht.
En dat onderscheid wil ik wel maken. De tucht gaat m.i. over het volharden in openbare zonde. Daar schaar ik niet het afsteken van een vuurpijl of het een keer door rood rijden onder. Je mag dat zeker zien als zonde tegen het 5e gebod, maar voor het middel tucht is het gewoon niet zwaar genoeg.
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Willem87 »

Erkenning van verkeerde zondige zaken is een zaak die er altijd moet zijn.
Ik heb ook wel is vuurwerk afgestoken maar ik ben er nu ook wel achter dat het een verkeerde zaak is.
Vuurwerk gebruikte men vroeger ook om de zogenaamde boze geesten te verjagen.
Maar een vuurpijl gebruikt men toch ook wel is op een schip in nood. Zodat men gezien word door bijv. de kustwacht of een ander schip.
De laatste jaren kijk ik niet bewust meer naar vuurwerk. Vooral niet met de jaarwisseling om 12uur.
Ik kan er geen vreugde in vinden.
Zeg maar gewoon Willem.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef:
Adje schreef: Een beetje vreemde reactie...

Het blijft niet altijd bij één keer..., maar dan nog! Is een overtreding van het vuurwerkverbod dan wel geoorloofd?

https://www.rd.nl/artikel/956771-waarom ... baal-maken

Het valt mij op dat het heel gemakkelijk praten is over een zonde die je zelf nooit zal doen (dat is voor mij persoonlijk in ieder geval een flinke leerles geweest)! Ruim 90 pagina's zijn er vol geschreven over de zonde van de homoseksualiteit. Als het echter over de zonde tegen het vijfde gebod gaat valt het stil! Het topic vuurwerkverbod telt bv. 4 pagina's! https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =2&t=14961

Hoe komt dat, dat een zonde tegen het ene gebod blijkbaar zoveel zwaarder weegt dan een zonde tegen een ander gebod?
Waarom bagatelliseren we de ene overtreding, terwijl we de andere overtreding in stevige bewoordingen afkeuren?

Wat Krabbendijke betreft, een beschamende vertoning!
In mijn woonplaats overigens precies hetzelfde: al maanden vóór de jaarwisseling een flinke vuurwerkoverlast en dan praten we nog maar niet over de vernielingen die aangericht zijn!
Het valt mij op dat je flinke overlast en vernielingen op 1 lijn lijkt te willen zetten met 1 keer vuurwerk afsteken en dat relateert aan de kerkelijke tucht.
En dat onderscheid wil ik wel maken. De tucht gaat m.i. over het volharden in openbare zonde. Daar schaar ik niet het afsteken van een vuurpijl of het een keer door rood rijden onder. Je mag dat zeker zien als zonde tegen het 5e gebod, maar voor het middel tucht is het gewoon niet zwaar genoeg.
Waarom niet?

Ik zie toch eerder reden om wat milder te kijken naar zonden die ingeschapen zijn dan naar door rood rijden.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door FlyingEagle »

Ingeschapen zonden..?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:Ingeschapen zonden..?

Bijzonder he;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door FlyingEagle »

Misschien is er iets wat ik altijd over het hoofd heb gezien bij het bijbel lezen :) maar misschien heeft DDD er een goede uitleg bij.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door pierre27 »

FlyingEagle schreef:Misschien is er iets wat ik altijd over het hoofd heb gezien bij het bijbel lezen :) maar misschien heeft DDD er een goede uitleg bij.
Het kan maar zo kloppend gemaakt worden. In elk geval is het aardig bedacht.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Ad Anker »

Homoseksualiteit is onderdeel van je 'zijn', vuurpijlen niet. In de mildheidsweging is dat dan een punt, zo interpreteer ik DDD.

Of homoseksualiteit ingeschapen is, vraagt om nadere duiding.

Maar niet hier. Want hier gaat het over de tucht.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Adje »

Zeeuw schreef:
Adje schreef: Een beetje vreemde reactie...

Het blijft niet altijd bij één keer..., maar dan nog! Is een overtreding van het vuurwerkverbod dan wel geoorloofd?

https://www.rd.nl/artikel/956771-waarom ... baal-maken

Het valt mij op dat het heel gemakkelijk praten is over een zonde die je zelf nooit zal doen (dat is voor mij persoonlijk in ieder geval een flinke leerles geweest)! Ruim 90 pagina's zijn er vol geschreven over de zonde van de homoseksualiteit. Als het echter over de zonde tegen het vijfde gebod gaat valt het stil! Het topic vuurwerkverbod telt bv. 4 pagina's! https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... =2&t=14961

Hoe komt dat, dat een zonde tegen het ene gebod blijkbaar zoveel zwaarder weegt dan een zonde tegen een ander gebod?
Waarom bagatelliseren we de ene overtreding, terwijl we de andere overtreding in stevige bewoordingen afkeuren?

Wat Krabbendijke betreft, een beschamende vertoning!
In mijn woonplaats overigens precies hetzelfde: al maanden vóór de jaarwisseling een flinke vuurwerkoverlast en dan praten we nog maar niet over de vernielingen die aangericht zijn!
Het valt mij op dat je flinke overlast en vernielingen op 1 lijn lijkt te willen zetten met 1 keer vuurwerk afsteken en dat relateert aan de kerkelijke tucht.
En dat onderscheid wil ik wel maken. De tucht gaat m.i. over het volharden in openbare zonde. Daar schaar ik niet het afsteken van een vuurpijl of het een keer door rood rijden onder. Je mag dat zeker zien als zonde tegen het 5e gebod, maar voor het middel tucht is het gewoon niet zwaar genoeg.
Het was in dit geval verboden! Waarmee ik niet wil zeggen dat er gelijk een tuchtmaatregel toegepast moet worden. Mijn indruk was en is dat er op dit forum toch wel mensen zijn die niet zoveel problemen gehad hebben met het overtreden van dit verbod! Als echter de ene zonde als zonde benoemd mag/moet worden, mag/moet ook een andere zonde als zonde benoemd worden! Wij hoeven de zonden niet te wegen, van wat nu een zwaardere overtreding is of niet. Het lijkt mij goed omdat maar in Gods hand te laten, wij kunnen daar namelijk toch wel eens een verkeerde kijk op hebben.
God heeft ons tien geboden gegeven, om die te doen uit dankbaarheid!

https://www.vraaghetdepolitie.nl/vuurwe ... 20december.

Het lijkt mij niet zo moeilijk om zo'n verbod op te volgen! Zoveel opoffering vraagt dat nu ook weer niet van ons. Zeker niet in het licht van wat wij van een christelijke homo of lesbi vragen. Die ziet op jonge leeftijd voor zich dat hij/zij de weg alleen door dit leven moet gaan!

Wat de jongeren van Krabbendijke (en elders) betreft: een steeds terugkerende vuurwerkoverlast schaar ik persoonlijk onder een terugkerende zonde. De SGP van de gemeente Reimerswaal is de overlast, veroorzaakt door jongeren in met name Krabbendijke, zat. Nu nog een reactie van de plaatselijke kerk(en)!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door J.C. Philpot »

Adje schreef:Het was in dit geval verboden! Waarmee ik niet wil zeggen dat er gelijk een tuchtmaatregel toegepast moet worden. Mijn indruk was en is dat er op dit forum toch wel mensen zijn die niet zoveel problemen gehad hebben met het overtreden van dit verbod!
Uiteraard word een christen geroepen tot onderwerping aan de overheid. Dat is volkomen bijbels, ook als het gaat om een vuurwerkverbod.

Het overtreden van het vuurwerkverbod is in week 1 van 2022 uitgebreid aan de orde geweest. Het lijkt me goed om de discussie over vuurwerk in dat topic voort te zetten als je daar behoefte aan hebt. Ik kan me voorstellen dat dit je dwars zit, maar het lijkt me namelijk niet zinnig dat dit topic (en evt andere topics ook) allemaal vuurwerk topics worden. Dit topic gaat over de kerkelijke tucht, en dat is een belangrijke zaak, aangezien het volgens onze belijdenisgeschriften een kenmerk is van de ware kerk.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 21 jan 2022, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dat Adje enorm doorzeurt over dat vuurwerkverbod. Er is destijds een topic over geweest, die is gesloten. Het gaat hier over kerkelijke tucht. Al legt Adje daar natuurlijk wel weer een link mee.

Adje, hoe zie je het concreet voor je? Als het over belijdende leden hebt die illigaal vuurwerk afsteken is een vermaning/tuchtmaatregel best op z'n plaats denk ik. Voor doopleden moeten ouders aangesproken worden? Maar die zijn het er wel mee eens dat het niet mag. Maar heb je ook tucht voor doopleden?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Ad Anker »

J.C. Philpot schreef:maar het lijkt me namelijk niet zinnig dat dit topic (en evt andere topics ook) allemaal vuurwerk topics worden.
Tegelijk. Worden het geen GG topics worden het vuurwerktopics. Het kan verkeren. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Adje schreef:Wat de jongeren van Krabbendijke (en elders) betreft: een steeds terugkerende vuurwerkoverlast schaar ik persoonlijk onder een terugkerende zonde. De SGP van de gemeente Reimerswaal is de overlast, veroorzaakt door jongeren in met name Krabbendijke, zat. Nu nog een reactie van de plaatselijke kerk(en)!
In de Gereformeerde Gemeente van Krabbendijke is er op Oudjaar, door de plaatselijk predikant ds. P.C. Vlot, gepreekt over Micha 6: 9: De stem des HEEREN roept tot de stad (want Uw Naam ziet het wezen): Hoort de roede en Wie ze besteld heeft.

Dat lijkt me nou precies een tekst die spreekt over de tucht des Heeren, zeker als je leest wat de kanttekenaren bij deze tekst hebben geschreven.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:maar het lijkt me namelijk niet zinnig dat dit topic (en evt andere topics ook) allemaal vuurwerk topics worden.
Tegelijk. Worden het geen GG topics worden het vuurwerktopics. Het kan verkeren. :)
:yahoo
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke tucht

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
Adje schreef:Wat de jongeren van Krabbendijke (en elders) betreft: een steeds terugkerende vuurwerkoverlast schaar ik persoonlijk onder een terugkerende zonde. De SGP van de gemeente Reimerswaal is de overlast, veroorzaakt door jongeren in met name Krabbendijke, zat. Nu nog een reactie van de plaatselijke kerk(en)!
In de Gereformeerde Gemeente van Krabbendijke is er op Oudjaar, door de plaatselijk predikant ds. P.C. Vlot, gepreekt over Micha 6: 9: De stem des HEEREN roept tot de stad (want Uw Naam ziet het wezen): Hoort de roede en Wie ze besteld heeft.

Dat lijkt me nou precies een tekst die spreekt over de tucht des Heeren, zeker als je leest wat de kanttekenaren bij deze tekst hebben geschreven.
Gelukkig! Toch weer een GG-topic. :bobo
Plaats reactie