Kerst en bevinding

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Kerst en bevinding

Bericht door KDD »

Forummer schreef:
KDD schreef:
I. Ambrosius schreef:
In gemeenzaamheid met God is er een gemeenzame ommegang tussen God en de Heiligen. En hierin zijn deze twee bijzonderheden:
1. God openbaart Zichzelf op een gepaste wijze naar de standen van Zijn volks, Zich naar hun stand zó voegende, dat hoewel Zijn Majesteit oneindig is, toch zal ze hen niet tot een schrik zijn. De Schrift spreekt van de gemeenzame omgang die God met zijn Volk hier heeft, dat zij Vrienden genoemd worden. Abraham werd Gods Vriend genoemd. En de Discipelen werden Vrienden genoemd. Maar hierna zal de Vriendschap volkomen en zoeter wezen.
2. God maakt Zichzelf aan zijn Heiligen bekent. Veeltijds wordt er gezegd dat God Zichzelf aan zijn Volk bekend maakt; Psalm 25. Spr. 3. 1 Cor. 2: 16. Hoogl. 1: 4. Zij werden in Zijn Binnenkameren gebracht; dat is, Hij openbaart hen zijn verborgenheden. De verborgenheden des Koninkrijks worden de Heiligen hier geopenbaard, hoe veel temeer dan in de hemel! God zal alle verborgenheden daar openbaren. Zij zullen niet alleen Zijn aangezicht zien, maar Gods hart zien.
Hier wordt letterlijk het woord standen gebruikt, maar verder lijkt me dit vooral geen verdediging van de standenleer...
De zogenaamde standenleer is gewoon een onderdeel van de leer van de heiligmaking.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Kerst en bevinding

Bericht door KDD »

Forummer schreef:Overigens is de term 'bedekte schuld is nog geen vergeven schuld' ook niet Bijbels, dat is hier ook al meerdere malen langskomen.

Dit soort dwalingen zorgen voor zoveel duisternis in het leven van veel mensen...
Die termen komen voort uit een aangaande dieper ervaring van de drie stukken. Het gaat ook samen met de dieper kennis van de Middelaar in Zijn ambten. Het zijn geen dwalingen dus.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Forummer »

In het oude testament werd de schuld bedekt door het bloed van de offers. Alles wees heen naar de komende Messias.
In het nieuwe testament is door het werk van de Messias de schuld vergeven. Vanaf dat moment kunnen en mogen we dus niet meer spreken van een bedekte schuld, alleen van een vergeven schuld!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:In het oude testament werd de schuld bedekt door het bloed van de offers. Alles wees heen naar de komende Messias.
In het nieuwe testament is door het werk van de Messias de schuld vergeven. Vanaf dat moment kunnen en mogen we dus niet meer spreken van een bedekte schuld, alleen van een vergeven schuld!
bedekt = vergeven, ook in het OT. Zie Psalm 32:1: "Welgelukzalig is hij wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is."
De offers beeldden de vergeving af, maar de ceremonie staat niet gelijk aan de vergeving zelf.
Laatst gewijzigd door Valcke op 16 mar 2022, 13:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Maanenschijn »

Forummer schreef:In het oude testament werd de schuld bedekt door het bloed van de offers. Alles wees heen naar de komende Messias.
In het nieuwe testament is door het werk van de Messias de schuld vergeven. Vanaf dat moment kunnen en mogen we dus niet meer spreken van een bedekte schuld, alleen van een vergeven schuld!
Je gaat voorbij aan het juiste gebruik van de uitdrukking. Het kleinste geloof is genoeg voor een volkomen rechtvaardiging van de zondaar. Maar in de beleving van de gerechtvaardigde zondaar kan het geheel anders liggen. Daar kan in de beleving bedekte schuld nog wel eens geen vergeven schuld zijn. KDD gaf dat al aan.

Overigens, ook in het Oude Testament is de schuld vergeven geweest. Of ben je van mening dat de gelovigen in het Oude Testament met bedekte schuld zalig zijn geworden of pas in de eeuwigheid zijn zalig geworden bij Christus dood en opstanding?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Valcke »

Maanenschijn schreef:Je gaat voorbij aan het juiste gebruik van de uitdrukking. Het kleinste geloof is genoeg voor een volkomen rechtvaardiging van de zondaar. Maar in de beleving van de gerechtvaardigde zondaar kan het geheel anders liggen. Daar kan in de beleving bedekte schuld nog wel eens geen vergeven schuld zijn. KDD gaf dat al aan.
De uitdrukking lijkt mij sowieso in strijd met Psalm 32:1, waar volgens de kenmerken van het Hebreeuws het ene woord uit het andere verklaard wordt. Volgens mij mogen we dus zo niet spreken. Het gaat m.i. verkeerd wanneer mensen vanuit de beleving Bijbelse termen op hun situatie gaan toepassen buiten de betekenis die die termen in de Bijbel hebben.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Maanenschijn »

Valcke schreef:
Maanenschijn schreef:Je gaat voorbij aan het juiste gebruik van de uitdrukking. Het kleinste geloof is genoeg voor een volkomen rechtvaardiging van de zondaar. Maar in de beleving van de gerechtvaardigde zondaar kan het geheel anders liggen. Daar kan in de beleving bedekte schuld nog wel eens geen vergeven schuld zijn. KDD gaf dat al aan.
De uitdrukking lijkt mij sowieso in strijd met Psalm 32:1, waar volgens de kenmerken van het Hebreeuws het ene woord uit het andere verklaard wordt. Volgens mij mogen we dus zo niet spreken. Het gaat m.i. verkeerd wanneer mensen vanuit de beleving Bijbelse termen op hun situatie gaan toepassen buiten de betekenis die die termen in de Bijbel hebben.
Ben je hierin, gevoed door je grote kennis van de Bijbel, niet te rechtlijnig en ga je daarmee niet voorbij aan de terminologie van eenvoudige mensen waar deze uitdrukking (naar ik meen) in onderlinge contacten is ontstaan?

Ik ben het helemaal eens met je dat we geen Bijbelse termen op onze situatie moeten toepassen buiten de betekenis van de de termen om. Maar veel van dit soort gezegden zijn niet ontstaan met voldoende technische kennis van de brontekst, maar ontstaan tijdens gezelschappen waar met elkaar gesproken is over de legeringen van de ziel. Ik heb daar een beetje zwak voor, kan het ook slecht hebben dat er dan een karikatuur (niet door jou) wordt gemaakt van dit soort ongetwijfeld kromme, maar oprechte gezegden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Herman »

Als iets niet bijbels is, dan kan het wel oprecht klinken, maar het niet zijn.

Overigens heb ik in het boek van Van Dam, 'Komt luistert toe' al eenmaal een veroordeling gelezen waarin de dominee onder het mom van deze uitspraak iemands oprechte belijdenis van haar zondevergeving onder het tafelkleed heeft geveegd. Vooral dit laatste hindert mij zeer om positieve gedachten te formuleren.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Kerst en bevinding

Bericht door helma »

Herman schreef:Als iets niet bijbels is, dan kan het wel oprecht klinken, maar het niet zijn.

Overigens heb ik in het boek van Van Dam, 'Komt luistert toe' al eenmaal een veroordeling gelezen waarin de dominee onder het mom van deze uitspraak iemands oprechte belijdenis van haar zondevergeving onder het tafelkleed heeft geveegd. Vooral dit laatste hindert mij zeer om positieve gedachten te formuleren.
Dit is helaas ook mijn ervaring geweest.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: RE: Re: Kerst en bevinding

Bericht door KDD »

helma schreef:
Herman schreef:Als iets niet bijbels is, dan kan het wel oprecht klinken, maar het niet zijn.

Overigens heb ik in het boek van Van Dam, 'Komt luistert toe' al eenmaal een veroordeling gelezen waarin de dominee onder het mom van deze uitspraak iemands oprechte belijdenis van haar zondevergeving onder het tafelkleed heeft geveegd. Vooral dit laatste hindert mij zeer om positieve gedachten te formuleren.
Dit is helaas ook mijn ervaring geweest.
Daarom vind ik belangrijk om oudvaders te lezen. Die hebben de gave om in woorden zetten wat er vanbinnen is beleefd. Dat kan heel moeilijk zijn - je eigen ervaringen in woorden over te brengen aan een ander.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Kerst en bevinding

Bericht door KDD »

Herman schreef:Als iets niet bijbels is, dan kan het wel oprecht klinken, maar het niet zijn.

Overigens heb ik in het boek van Van Dam, 'Komt luistert toe' al eenmaal een veroordeling gelezen waarin de dominee onder het mom van deze uitspraak iemands oprechte belijdenis van haar zondevergeving onder het tafelkleed heeft geveegd. Vooral dit laatste hindert mij zeer om positieve gedachten te formuleren.
Je moet de kind niet weggooien met de badwater.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kerst en bevinding

Bericht door Forummer »

En we moeten niet recht willen praten wat krom is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Kerst en bevinding

Bericht door Herman »

KDD schreef:
Herman schreef:Als iets niet bijbels is, dan kan het wel oprecht klinken, maar het niet zijn.

Overigens heb ik in het boek van Van Dam, 'Komt luistert toe' al eenmaal een veroordeling gelezen waarin de dominee onder het mom van deze uitspraak iemands oprechte belijdenis van haar zondevergeving onder het tafelkleed heeft geveegd. Vooral dit laatste hindert mij zeer om positieve gedachten te formuleren.
Je moet de kind niet weggooien met de badwater.
Er is geen sprake van een kind.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Kerst en bevinding

Bericht door KDD »

Een bijbelse leer kan verkeerd uitgelegd en toegepast worden. Dat legt niet aan de leer maar aan de mensen. We moeten voor die reden de leer niet weggooien.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Kerst en bevinding

Bericht door GGotK »

Valcke schreef:
Maanenschijn schreef:Je gaat voorbij aan het juiste gebruik van de uitdrukking. Het kleinste geloof is genoeg voor een volkomen rechtvaardiging van de zondaar. Maar in de beleving van de gerechtvaardigde zondaar kan het geheel anders liggen. Daar kan in de beleving bedekte schuld nog wel eens geen vergeven schuld zijn. KDD gaf dat al aan.
De uitdrukking lijkt mij sowieso in strijd met Psalm 32:1, waar volgens de kenmerken van het Hebreeuws het ene woord uit het andere verklaard wordt. Volgens mij mogen we dus zo niet spreken. Het gaat m.i. verkeerd wanneer mensen vanuit de beleving Bijbelse termen op hun situatie gaan toepassen buiten de betekenis die die termen in de Bijbel hebben.
Dit wordt ook wel onderkend door dominees die de de zogenaamde 'standenleer' in sterke mate bezigen in hun prediking.
Een stukje uit de SB van 2017, geschreven door ds A. Schot:
Wat beleeft een zondaar voor wie het Kerstfeest mag worden? Een zondaar die met een geloofsoog in de kribbe mag
zien, vindt alles in de Zaligmaker, alles wat hij nodig heeft. Daar ontbreekt helemaal niets aan. Wie Hem vindt, vindt het leven.
Wat is de nuttigheid van Christus geboorte? ‘Dat Hij onze Middelaar is, en met Zijn onschuld en volkomen heiligheid mijn zonde, waarin ik ontvangen en geboren ben, voor Gods aangezicht bedekt (HC, Zondag 36). Als de schuld bedekt ligt, deelt de zondaar in Gods zalige gemeenschap. Mogelijk komt van dit woordje ‘bedekt’ de uitdrukking ‘Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld’. We moeten met deze uitdrukking wel oppassen. In Psalm 32 is een bedekte schuld wel degelijk een vergeven schuld. Maar de bedoeling van deze uitdrukking is om aan te geven dat met Kerstfeest de verzoening nog niet is aangebracht. Er loopt daarom een weg van Bethlehem naar Golgotha. Dat is in het bevindelijke leven opnieuw zo’n grote verborgenheid.
Plaats reactie