De geboden van Christus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

De geboden van Christus

Bericht door Johannes S »

Ik dacht dat er al ergens een topic over was, maar ik kan het in ieder geval niet meer vinden.
Het lijkt me mooi eens met jullie na te denken over de geboden van Christus.

In 1 Johannes 2 staat:
3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden bewaren.
4 Die daar zegt: Ik ken Hem, en Zijn geboden niet bewaart, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet;
5 Maar zo wie Zijn Woord bewaart, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt geworden; hieraan kennen wij, dat wij in Hem zijn.
6 Die zegt, dat hij in Hem blijft, die moet ook zelf alzo wandelen, gelijk Hij gewandeld heeft.
zie 1 Joh. 2 in z'n geheel.

Welke geboden/Woorden zijn dit?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De geboden van Christus

Bericht door Gian »

Het is de wetmatigheid van het nieuwe Leven, het verlangen Gods wil te doen (Gal.6vs2). In bepaalde opzichten het tegenovergestelde van de geboden die enkel de vleselijke mens betrof.

Je afvragen of iets wel of niet mag is dus wat anders. Dat zijn vleselijke overwegingen. Wat uit God is zondigt niet omdat het niet kan zondigen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De geboden van Christus

Bericht door Johannes S »

Gian schreef:Het is de wetmatigheid van het nieuwe Leven, het verlangen Gods wil te doen (Gal.6vs2). In bepaalde opzichten het tegenovergestelde van de geboden die enkel de vleselijke mens betrof.

Je afvragen of iets wel of niet mag is dus wat anders. Dat zijn vleselijke overwegingen. Wat uit God is zondigt niet omdat het niet kan zondigen.
Zou je onderstreepte zin toe kunnen lichten?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: De geboden van Christus

Bericht door Gian »

Johannes S schreef:
Gian schreef:Het is de wetmatigheid van het nieuwe Leven, het verlangen Gods wil te doen (Gal.6vs2). In bepaalde opzichten het tegenovergestelde van de geboden die enkel de vleselijke mens betrof.

Je afvragen of iets wel of niet mag is dus wat anders. Dat zijn vleselijke overwegingen. Wat uit God is zondigt niet omdat het niet kan zondigen.
Zou je onderstreepte zin toe kunnen lichten?
Goedemorgen, zeker. Het oude gebod was op het vlees gelegd. Dat was een kwestie van plichten met daaraan verbonden zegen en vloek. Het nieuwe gebod is in het hart geschreven en komt voort uit het nieuwe Leven wat uit God is. Dat is geen plicht maar eeen vanzelfsprekendheid ofwel een wetmatigheid ofwel de wet van Christus. Anders gezegd; wet tegenover genade, oude of nieuwe mens/identiteit.

Rom8vs3 Want hetgeen der wet onmogelijk was, dewijl zij door het vlees krachteloos was,

Maw, de wet was nutteloos en zwak zoals de Hebreën schrijft omdat het geenzins door het vlees uitvoerbaar was en is. Daarom heeft Jezus die in het vlees moeten volbrengen.
Daarom zegt vs 5 van Rom 8 ook

Rom.8:5 Immers, zij die naar het vlees zijn, bedenken de dingen van het vlees, maar zij die naar de Geest zijn, de dingen van de Geest.

Daarom hebben wij geen wet op stenen tafels nodig, omdat de wet al in ons hart is. Daarom is het niet goed de oude wet voor te lezen aan gelovigen, omdat je daarmee eigenlijk zegt dat het vlees niet met Christus in Zijn doop gedood is, maar nog leeft.
Daarom zegt Rom6vs11

Rom6:11 Zo dient ook u uzelf te rekenen als dood voor de zonde,

Inhoudelijk is de wet niet anders, en wordt die juist uitgebreid of verdiept. De verdieping van die wet maakt Jezus duidelijk in Matth. 5.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De geboden van Christus

Bericht door Johannes S »

Goedemorgen/middag, dankjewel!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: De geboden van Christus

Bericht door Johannes S »

Johannes 13

34 Een nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat ook gij elkander liefhebt. 35 Hieraan zullen zij allen bekennen, dat gij Mijn discipelen zijt, zo gij liefde hebt onder elkander.

Waarom is dit een nieuw gebod?

Ik ken ook het gebod Marcus 12: 30 En gij zult den Heere, uw God, liefhebben uit geheel uw hart, en uit geheel uw ziel, en uit geheel uw verstand, en uit geheel uw kracht. Dit is het eerste gebod.
31 En het tweede aan dit gelijk, is dit: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Er is geen ander gebod, groter dan deze.

Is dit (Joh.13:34) een nieuw gebod omdat het expliciet over broeders en zusters in de Heere gaat?

En omdat het meer inhoud dan 'uw naaste liefhebben als uzelven', zelfverloochening t.o.v. alle naasten.
De Heere Jezus vernederde zich ook tot de kruisdood, voor goddelozen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie