Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Genesis 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.
Het bovenstaande markeert een verandering in de relatie van een kind met hun ouders. Als een kind trouwt, en een eigen gezin vormt, is de man van dat nieuwe gezin degene die uiteindelijk (in liefde en zelfbverloochening) voor God verantwoordelijk voor de keuzes, en niet de ouders van die man.
Maar verliezen de ouders dan hun gezag?
Jazeker; sowieso bij het volwassen worden. Of ze nu wel of niet getrouwd zijn.
De rol van ouders verandert dan meer in een adviserende rol. Dat is overigens een proces, niet opeens als ze 18 jaar zijn.
Waar staat dat in de Bijbel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
J.C. Philpot schreef:
Genesis 2:24 Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn.
Het bovenstaande markeert een verandering in de relatie van een kind met hun ouders. Als een kind trouwt, en een eigen gezin vormt, is de man van dat nieuwe gezin degene die uiteindelijk (in liefde en zelfbverloochening) voor God verantwoordelijk voor de keuzes, en niet de ouders van die man.
Maar verliezen de ouders dan hun gezag?
Jazeker; sowieso bij het volwassen worden. Of ze nu wel of niet getrouwd zijn.
De rol van ouders verandert dan meer in een adviserende rol. Dat is overigens een proces, niet opeens als ze 18 jaar zijn.
Waar staat dat in de Bijbel?
Eigenlijk op elke bladzijde.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Efeze 6:1 Gij kinderen, zijt uw ouders gehoorzaam in den Heere; want dat is recht.
Een kind moet ten alle tijden zijn ouders gehoorzamen, en respect betonen. Een kind van 14 dat zich tegen de wens van de ouders in zich laat inenten, zondigd dus tegen God. Toch is er een moment dat er wel dergelijk iets veranderd in de relatie van kinderen tot hun ouders.
Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen van 14 jaar kunnen dat uitstekend zelf beslissen, eventueel met advies van de ouders.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6458
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef: Eigenlijk op elke bladzijde.
Ja, zo kan ik het ook. ;)
Een aanwijzing hiervoor vind je overigens in het OT, als het gaat over de beloften van een vrouw. Zo lang zij niet getrouwd is, kan de vader haar belofte ongedaan maken. Als zij getrouwd is, kan alleen de man dat doen. De vrouw is dan kennelijk onder het gezag van de man gesteld, en niet meer onder dat van haar vader.
Blijft de vraag staan, in welke mate het gezag van de ouders wel en niet blijvend is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef: Eigenlijk op elke bladzijde.
Ja, zo kan ik het ook. ;)
Klopt omdat zo'n vraag een erg biblicistische omgang met de Bijbel veronderstelt. ;)
Maar voorbeelden lees je o.a. bij de bruiloft in Kana, de omgang van David met zijn schoonvader Saul, koning Asa met zijn moeder, enz.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Tiberius schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen van 14 jaar kunnen dat uitstekend zelf beslissen, eventueel met advies van de ouders.
Dus jouw dochter van 14 mag bij de huisarts een anticonceptiepil vragen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk dat we meer beinvloed zijn door het westers-moderne individualisme, en dat de bijbelse noties over gezag en het eren van ouders in de culturen in het Midden-Oosten beter begrepen worden als in de Westerse cultuur.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door HersteldHervormd »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat we meer beinvloed zijn door het westers-moderne individualisme, en dat de bijbelse noties over gezag en het eren van ouders in de culturen in het Midden-Oosten beter bewaard zijn gebleven als in de Westerse cultuur.
Dat denk ik inderdaad ook. Het gaat om gezag. De ouders dragen verantwoordelijkheid. Want als de ouders de kinderen voorgaan in specifieke zonde ligt daar ook een verantwoordelijkheid. Andersom moet dat er dus ook zijn.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: COVID-19

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen van 14 jaar kunnen dat uitstekend zelf beslissen, eventueel met advies van de ouders.
Dus jouw dochter van 14 mag bij de huisarts een anticonceptiepil vragen?
Dat helpt toch niet tegen Covid-19?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Ik denk dat we meer beinvloed zijn door het westers-moderne individualisme, en dat de bijbelse noties over gezag en het eren van ouders in de culturen in het Midden-Oosten beter begrepen worden als in de Westerse cultuur.
Dat zou kunnen, maar op een gegeven moment zijn kinderen - hoe je het ook wendt of keert - zelfstandige volwassenen geworden, die hun eigen beslissingen nemen, ook op geloofsgebied.
In het NT zie je onder invloed van hellenisering al veel meer afstand tot de oude middenoosterse cultuur.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door Valcke »

Ouders moeten een leven lang geëerd worden door de kinderen. Tegelijk neemt de ruimte om zelf beslissingen te nemen toe bij het volwassen worden en zeker wanneer kinderen een eigen huishouden (kunnen en mogen) voeren.

Hierin is een balans nodig. Het is ongezond wanneer ouders hun kinderen wanneer zij volwassen zijn, geen ruimte geven voor eigen beslissingen. Anderzijds behoren kinderen ook wanneer zij volwassen zijn, indien enigszins mogelijk, hun ouders ter wille te zijn en te volgen in hun raad. Hoe dan ook gaat het eren wel een leven lang door.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door Floppy »

Valcke schreef:... Anderzijds behoren kinderen ook wanneer zij volwassen zijn, indien enigszins mogelijk, hun ouders ter wille te zijn en te volgen in hun raad. ...
Dat lijkt me iets te stellig geformuleerd (het dikgedrukte deel). Ouders kunnen zeker een adviserende rol hebben, en het hoort inderdaad bij het eren van de ouders om dat advies serieus te nemen. Maar zoals het door Valcke geformuleerd is, lijkt het alsof de kinderen verplicht zijn hun ouders te volgen (tenzij er redenen zijn om dat niet te doen). Een recept voor verstoorde familierelaties, denk ik. De ene ouder kan ook beter advies geven zonder te overheersen dan de ander.
Volwassen kinderen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: COVID-19

Bericht door merel »

Mara schreef:
Tiberius schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Kinderen van 14 jaar kunnen dat uitstekend zelf beslissen, eventueel met advies van de ouders.
Dus jouw dochter van 14 mag bij de huisarts een anticonceptiepil vragen?
Nee, dat is niet conform de WGBO. Tot 16 jaar is toestemming van ouder en kind nodig.
Gebruikersavatar
parel
Berichten: 364
Lid geworden op: 24 feb 2012, 11:17

Re: RE: Re: Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door parel »

Floppy schreef:
Valcke schreef:... Anderzijds behoren kinderen ook wanneer zij volwassen zijn, indien enigszins mogelijk, hun ouders ter wille te zijn en te volgen in hun raad. ...
Dat lijkt me iets te stellig geformuleerd (het dikgedrukte deel). Ouders kunnen zeker een adviserende rol hebben, en het hoort inderdaad bij het eren van de ouders om dat advies serieus te nemen. Maar zoals het door Valcke geformuleerd is, lijkt het alsof de kinderen verplicht zijn hun ouders te volgen (tenzij er redenen zijn om dat niet te doen). Een recept voor verstoorde familierelaties, denk ik. De ene ouder kan ook beter advies geven zonder te overheersen dan de ander.
Volwassen kinderen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Daarbij komt: wie ben je het meeste eer verschuldigd? Je ouders? schoonouders? Echtgenoot? In mijn geval zou ik drie compleet andere reacties krijgen denk ik. Ik ben toch echt mijn echtgenoot daarin het meeste verschuldigd.
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Eert uw vader en uw moeder (uit: COVID-19)

Bericht door Valcke »

Floppy schreef:
Valcke schreef:... Anderzijds behoren kinderen ook wanneer zij volwassen zijn, indien enigszins mogelijk, hun ouders ter wille te zijn en te volgen in hun raad. ...
Dat lijkt me iets te stellig geformuleerd (het dikgedrukte deel). Ouders kunnen zeker een adviserende rol hebben, en het hoort inderdaad bij het eren van de ouders om dat advies serieus te nemen. Maar zoals het door Valcke geformuleerd is, lijkt het alsof de kinderen verplicht zijn hun ouders te volgen (tenzij er redenen zijn om dat niet te doen). Een recept voor verstoorde familierelaties, denk ik. De ene ouder kan ook beter advies geven zonder te overheersen dan de ander.
Volwassen kinderen hebben een eigen verantwoordelijkheid.
Eens met de laatste zin. Ik zei namelijk ook: indien enigszins mogelijk. Het zal niet altijd mogelijk zijn en de kinderen hebben ook vanuit hun eigen verantwoordelijkheid en geweten te handelen. Maar een goede raad van de ouders kan en mag niet straffeloos in de wind geslagen worden.

Ook eens met Parel dat een getrouwde vrouw allereerst onder haar man staat.
Plaats reactie