Het mooiste van het geloof

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De rechtvaardiging van het geloof in de vierschaar der consciëntie.
Ik ben wel benieuwd, vind het heel bijzonder hoe je het omschrijft. "Rechtvaardiging van het geloof". Hoe functioneert dat als 'het mooiste'?
Ik behoef alleen een toelichting, niet een discussie over het punt an sich, daar zijn al topics genoeg voor.
Ik meen dat op dat punt de zondaar, die Gods recht heeft leren toevallen, van zijn zonde en schuld vrijgepleit en vrijgesproken wordt door de Middelaar Gods en der mensen. En dat is voor mij hét kernpunt van het geloof. Want daar leert de zondaar zien wie de Borg voor hem wilde zijn door Zijn lijden en sterven waarmee Hij het eeuwige leven voor zondaren heeft verworven.
Mooi om dat van een GG lid te horen. Een kernpunt maken van een nadere, niet persé noodzakelijke weldaad, zoals gepredikt in dat kerkverband.
Verder heel erg eens hoor, dat dit een kernpunt is. Maar het 'mooiste', dat vind ik wat lastig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Het mooiste van het geloof vind ik, met de tonen van Psalm 116: 'Ik heb lief, want de HEERE hoort mijn stem, mijn smekingen; want Hij neigt Zijn oor tot mij; daarom zal ik Hem in mijn dagen aanroepen.'
Dat is heel bijzonder. Dat hoor ik weinig. Dat is een liefde die voortspruit uit het welbehagen Gods. waar geen mens naar gezocht heeft, maar waar God de ziel opgehaald heeft uit de angsten der hel. Als je daaruit hoort praten is het verwondering. Dit is van den Heere geschiedt, en het is wonderlijk in onze ogen.
Het mooiste? Ik zou het noemen, het wonderlijkste wonder.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Mistig »

Eén van de mooiste dingen uit het christelijk geloof vind ik de (verschillende) muzikale traditie(s).
In zoveel culturen, komt het zo verschillend tot uiting. Toch zijn er vaak overeenkomsten.
Als je in kerken komt, waar ook ter wereld, dan voel je je vaak één als er gezongen gaat worden.
Terwijl je tijdens de preek soms niets verstaat (of soms zelfs een beetje bevreemding voelt).
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Christen »

Gemeenschap met God en daarna mensen meebrengen naar zijn troon.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De rechtvaardiging van het geloof in de vierschaar der consciëntie.
Ik ben wel benieuwd, vind het heel bijzonder hoe je het omschrijft. "Rechtvaardiging van het geloof". Hoe functioneert dat als 'het mooiste'?
Ik behoef alleen een toelichting, niet een discussie over het punt an sich, daar zijn al topics genoeg voor.
Ik meen dat op dat punt de zondaar, die Gods recht heeft leren toevallen, van zijn zonde en schuld vrijgepleit en vrijgesproken wordt door de Middelaar Gods en der mensen. En dat is voor mij hét kernpunt van het geloof. Want daar leert de zondaar zien wie de Borg voor hem wilde zijn door Zijn lijden en sterven waarmee Hij het eeuwige leven voor zondaren heeft verworven.
Mooi om dat van een GG lid te horen. Een kernpunt maken van een nadere, niet persé noodzakelijke weldaad, zoals gepredikt in dat kerkverband.
Verder heel erg eens hoor, dat dit een kernpunt is. Maar het 'mooiste', dat vind ik wat lastig.
Het is niet 'een nadere, niet persé noodzakelijke weldaad', maar juist hét kernpunt van het geloof en noodzakelijk voor ieder en ons allen. De noodzakelijkheid van de rechtvaardiging van de goddeloze door het geloof (dus niet 'Rechtvaardiging van het geloof', zoals ik eerst schreef, maar 'Rechtvaardiging dóór het geloof') dient daarom een plaats te krijgen in de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Erskinees »

Dit topic gaat toch niet om het dogmatische kernpunt? Maar wat voor jou persoonlijk het mooiste van het geloof is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Herman »

Het begrip mooiste is natuurlijk arbitrair en kan van persoon tot persoon en van dag tot dag verschillen.

Ik noemde de vernieuwing van alle dingen, maar als je Psalm 103 leest, dat staat deze in een rijtje van allerlei genadegaven van God. Het zijn geen tegenstellingen, maar gaven.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Christen »

Mistig schreef:Eén van de mooiste dingen uit het christelijk geloof vind ik de (verschillende) muzikale traditie(s).
In zoveel culturen, komt het zo verschillend tot uiting. Toch zijn er vaak overeenkomsten.
Als je in kerken komt, waar ook ter wereld, dan voel je je vaak één als er gezongen gaat worden.
Terwijl je tijdens de preek soms niets verstaat (of soms zelfs een beetje bevreemding voelt).
Prijs de Heere met blijde galmen. Mooi!
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Hendrien »

Susanna schreef:
Johannes S schreef:Wat vind u/jij het mooiste van het christelijke geloof?
Wie God is. De Schrift vertelt ons dat er niets mooiers, niets bevredigender is dan God Zelf. Dat vind ik het mooiste van het christelijke geloof: God-Zelf.
Precies, Susanna! En dan in het bijzonder dat we een drie-enige God hebben, Die elkaar verheerlijken.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Christen »

Mooi om verschillende reacties te lezen.. dat wil ik even zeggen. Je geeft toch wat verborgens weer.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Panny »

Johannes S schreef:Wat vind u/jij het mooiste van het christelijke geloof?
Leven uit genade.
Dat Gods trouw elke dag weer nieuw is ook al brengen wij er niets van terecht.
HersteldHervormd
Berichten: 5987
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door HersteldHervormd »

GerefGemeente-lid schreef:En dat is voor mij hét kernpunt van het geloof. Want daar leert de zondaar zien wie de Borg voor hem wilde zijn door Zijn lijden en sterven waarmee Hij het eeuwige leven voor zondaren heeft verworven.
Persoonlijk?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Panny »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De rechtvaardiging van het geloof in de vierschaar der consciëntie.
Ik ben wel benieuwd, vind het heel bijzonder hoe je het omschrijft. "Rechtvaardiging van het geloof". Hoe functioneert dat als 'het mooiste'?
Ik behoef alleen een toelichting, niet een discussie over het punt an sich, daar zijn al topics genoeg voor.
Ik meen dat op dat punt de zondaar, die Gods recht heeft leren toevallen, van zijn zonde en schuld vrijgepleit en vrijgesproken wordt door de Middelaar Gods en der mensen. En dat is voor mij hét kernpunt van het geloof. Want daar leert de zondaar zien wie de Borg voor hem wilde zijn door Zijn lijden en sterven waarmee Hij het eeuwige leven voor zondaren heeft verworven.
Niet elke gelovige kent een "vierschaar der consciëntie" ervaring. En het is ook niet de ​zaligmakende ervaring.
Iedereen die in geloof (hoe klein en bestreden ook) tot Christus vlucht is zalig. Dit is wat Jezus steeds een groot geloof noemde.
De zekerheid is niet bij elke gelovige even sterk.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Susanna »

Naast de Heere ( veel mooier dan de andere mensenkinderen; genade is op Zijn lippen uitgegoten ) denk dat het mooiste van het christendom de manier is waarop de Heilige Geest verharde zondige mensen tot nieuwe scheppingen in Christus maakt.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Het mooiste van het geloof

Bericht door Van Ewijk »

Johannes S schreef:Wat vind u/jij het mooiste van het christelijke geloof?
Jezus Christus.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie