Vroege kerk

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

De laatste tijd ben ik mij weer meer aan het verdiepen in de Vroege Kerk.
Sommigen menen dat wij veel van de Vroege Kerk kunnen leren.
Dit wil ik zeker niet ontkennen.

Maar nu ik bezig ben in het boek: Christus volgen. Doop en avondmaal in de Vroege Kerk. Van Dr. M.A. van Willigen.

Leerde ik wel dat bepaalde dwalingen juist uit de Vroege Kerk komen, en dan niet zo zeer bij ketters.

Ambrosius (339 - 397) die leert dat het Heilig Avondmaal, een (symbolisch) offer is.

Daarom offeren wij, terwijl wij Zijn uiterst eervolle lijden en opstanding van de doden en hemelvaart in herinnering houden, dit vlekkeloze offer, dit billijke offer, dit offer zonder bloed, dit heilige boord en deze beker van het eeuwige leven aan U o God; en wij vragen en bidden dat U dit offer zult ontvangen op Uw altaar in den hoge, door de handen van de engelen. (Uit Sacamentis)

Augustinus, die leert dat de Doop de erfzonde afwast.

De gerichtheid op uiterlijkheden, in de kerkdienst maar ook rond de Doop.

Plus de associatieve en/of allegorische exegese.


Ook vond ik weer een extra bron, voor de kinderdoop: De canones Hippolyti (omstreeks 200 na Chr.)
Waarin duidelijk wordt beschreven dat de kleine (kinderen) eerst gedoopt moeten worden, en dat de ouders of voogden antwoord op de Doop vragen moeten geven voor de kinderen.


Zijn er anderen die zich verdiepen in de Vroege Kerk, en welke ervaringen hebben jullie hierbij?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vroege kerk

Bericht door Chrisje72 »

Nee maar ik vind het wel interessant. Hoe kom jij aan je bronnen?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Chrisje72 schreef:Nee maar ik vind het wel interessant. Hoe kom jij aan je bronnen?
Wat ik hier aanhaalde komt uit het genoemde boek: Christus volgen. Doop en avondmaal in de Vroege Kerk. Van Dr. M.A. van Willigen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vroege kerk

Bericht door Chrisje72 »

Ja sorry dat zag ik. Maar ik bedoel meer, hoe vind je dat soort boeken, of liever nog artikelen want ik kan niet allemaal boeken aanschaffen
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Vroege kerk

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Vroege kerk

Bericht door Chrisje72 »

Super!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vroege kerk

Bericht door parsifal »

Zelf heb ik vrij veel gelezen over de vroege kerk. Vertaalde bronnen zelf (apostolische vaders, vroege Afrikaanse kerkvaders etc) en boeken over hen.

Ik denk dat ingeburgerde praktijken uit die tijd waarschijnlijk wel al onder de apostelen gebruik waren. Een praktijk aanpassen valt op bij iedereen en gaat met discussie gepaard. Onder andere aarom denk ik dat er heel wat te zeggen is voor kinderdoop, maar ook voor kinderen aan de tafel van de Heere. Theologische inzichten zijn meer flexibel en daarvoor moet je dieper kijken of de leer van de kerkvaders al in de Bijbelse tijd geleerd werd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vroege kerk

Bericht door DDD »

Ik zou maar niet zo snel zeggen dat dat allemaal dwalingen zijn.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Vroege kerk

Bericht door Henk J »

DDD schreef:Ik zou maar niet zo snel zeggen dat dat allemaal dwalingen zijn.
Als Augustinus leert dat de doop de erfzonde afwast, lijkt mij dat niet in lijn met de gereformeerde leer. Een dwaling zou ik zeggen, maar ik heb nog geen geschriften gelezen van Augustinus over de doop.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vroege kerk

Bericht door Isala »

Johann Gottfried Walther schreef:De laatste tijd ben ik mij weer meer aan het verdiepen in de Vroege Kerk.
Sommigen menen dat wij veel van de Vroege Kerk kunnen leren.
Dit wil ik zeker niet ontkennen.

Maar nu ik bezig ben in het boek: Christus volgen. Doop en avondmaal in de Vroege Kerk. Van Dr. M.A. van Willigen.

Leerde ik wel dat bepaalde dwalingen juist uit de Vroege Kerk komen, en dan niet zo zeer bij ketters.

Ambrosius (339 - 397) die leert dat het Heilig Avondmaal, een (symbolisch) offer is.

Daarom offeren wij, terwijl wij Zijn uiterst eervolle lijden en opstanding van de doden en hemelvaart in herinnering houden, dit vlekkeloze offer, dit billijke offer, dit offer zonder bloed, dit heilige boord en deze beker van het eeuwige leven aan U o God; en wij vragen en bidden dat U dit offer zult ontvangen op Uw altaar in den hoge, door de handen van de engelen. (Uit Sacamentis)

Augustinus, die leert dat de Doop de erfzonde afwast.

De gerichtheid op uiterlijkheden, in de kerkdienst maar ook rond de Doop.

Plus de associatieve en/of allegorische exegese.


Ook vond ik weer een extra bron, voor de kinderdoop: De canones Hippolyti (omstreeks 200 na Chr.)
Waarin duidelijk wordt beschreven dat de kleine (kinderen) eerst gedoopt moeten worden, en dat de ouders of voogden antwoord op de Doop vragen moeten geven voor de kinderen.


Zijn er anderen die zich verdiepen in de Vroege Kerk, en welke ervaringen hebben jullie hierbij?
Als je nog vroeger wilt gaan dan de canones Hippolyti, dan is er nog een klein manuscript: de Didaché.
Deze wordt gedateerd rond ongeveer 100 na Christus. Dan zit je nog heel dicht bij de leer van de apostelen.
Er staan ook aanwijzingen in over hoe Doop en Avondmaal gehouden moeten worden.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c8971227a8

Hier helemaal leesbaar:
http://www.bijbelaantekeningen.nl/files/subject?3261
Hora est!
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Vroege kerk

Bericht door Susanna »

Er zijn mooie citaten te lezen.

Irenaeus zegt bijvoorbeeld dat de hele Schrift worden gebruikt om het verlossende werk van God te begrijpen. Het louter samenvoegen van bepaalde teksten om in iemands theologie te passen, kan nooit het "mooie beeld van de koning" produceren, maar het levert eerder een vertekend beeld op van "een hond of een vos" (Against Heresies 1.8.1).

De vroege kerk verdedigde de leer van Christus zo krachtig omdat het evangelie en de zaligheid zelf op het spel stonden. Daar kunnen we nu nog naar teruggrijpen, naast de Bijbel.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vroege kerk

Bericht door Floppy »

Henk J schreef:
DDD schreef:Ik zou maar niet zo snel zeggen dat dat allemaal dwalingen zijn.
Als Augustinus leert dat de doop de erfzonde afwast, lijkt mij dat niet in lijn met de gereformeerde leer. Een dwaling zou ik zeggen, maar ik heb nog geen geschriften gelezen van Augustinus over de doop.
De gereformeerde leer is duizend jaar recenter dan Augustinus. Kan je je voorstellen dat Augustinus de gereformeerde leer een dwaling zou kunnen vinden op dit vlak?

Overigens komt het idee van de afwassing van de erfzonde niet zomaar uit de lucht vallen.

Ik ben het zeer eens met DDD.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vroege kerk

Bericht door Floppy »

Johann Gottfried Walther schreef:...
Zijn er anderen die zich verdiepen in de Vroege Kerk, en welke ervaringen hebben jullie hierbij?
Je bent niet de enige, en je bent niet de enige die tot de conclusie is gekomen dat de vroege kerk alles behalve bevindelijk gereformeerd was.

Er zijn twee mogelijke (extreme) uitkomsten van een dergelijk onderzoek:
  • Je wordt Rooms-Katholiek, of Oosters-orthodox. Hoe je het went of keert, die kerken zijn misschien niet 100% identiek aan de vroege kerk, maar de lijn is onmiskenbaar terug te traceren. Niet de RKK dwaalt, maar het calvinisme / lutheranisme /... is dan een dwaling.
  • Je gaat er - met de dispensationalisten oa - vanuit dat de Vroege Kerk al heel snel afweek van de 'leer van de apostelen' en van de Bijbel, en dus niet als normatief kan gelden voor het ware geloof. In die visie zet de Reformatie de zaken dan éindelijk weer recht (en of dat voldoende is gedaan is dan een punt van discussie)
Misschien zijn er ook nog tussenposities mogelijk. Dat hoor ik graag. Het probleem van punt 1 hierboven zal voor het forum helder zijn; maar als je daarom voor punt twee kiest, dan ga je er dus vanuit dat de kerk voor een jaar of 1300 (van 200 nC - 1500 nC) zwaar heeft gedwaald op cruciale punten. Dat is nogal wat.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vroege kerk

Bericht door DDD »

Je kunt natuurlijk ook zeggen dat mensen soms de neiging hebben hun eigen inzichten teveel te verabsoluteren. Mensen die menen dat de bevindelijk-gereformeerde traditie één op één samenhangt met het nieuwe testament, hebben gewoon geen historisch besef.

Maar het lijkt mij geen hoofdzaak of de doop de erfzonde wel of niet afwast.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Vroege kerk

Bericht door John Galt »

Ik beluister momenteel een podcast over de Bijbel van een Grieks-Orthodoxe professor. Deze podcast verwijst veel naar de kerkvaders, vooral Chrysostomos en Cyrillus van Alexandrië. Ik ben begonnen met de afleveringen over de Opstanding en vind het heel boeiend welke uitleg deze antieke godgeleerden geven aan de diverse aspecten van het Opstandingsverhaal.
https://www.ancientfaith.com/podcasts/s ... scriptures
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie