Dankdag 2020

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Dat klinkt erg rooms!
En dat is dus tekenend voor de geestelijke bloedarmoede van de huidige gereformeerde gezindte. Namelijk dat het stuk der bekering als Rooms wordt aangemerkt. :nonnon
Echt niet, je hoeft niets mee te brengen, als je dat of dat kunt nazeggen ben je dicht bij een blijvende bekering? Waar haal je het vandaan, je boetvaardigheid gaat niet vooraf hoor, als iets wat je moet hebben...

We leren de rechtvaardiging van een goddeloze, die belijden hun schuld niet, wel mensen die door de Heere getrokken zijn uit de duisternis.

Maar ik ga niet opnieuw de hele discussie overnieuw doen.

De ware boetvaardigheid wordt geleerd ná wedergeboorte en bekering.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

DDD schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Dat klinkt erg rooms!
Wat is daar precies Rooms aan dan? Ik herken er niets typisch Rooms in, in ieder geval.
De werken... boete doen eerst een belijdenis doen ed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jantje »

Framboos schreef:
Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Deze post is voor mij een verademing. "Ik dank u, Heere, dat Gij toornig op mij geweest bent. Maar nu is Uw toorn afgewent en Gij vertroost mij." Hoe kan zo'n tekst nu waarheid zijn, als we niets van die toorn en niets van Gods slaande hand kennen? Daar begint het toch mee? Het lijkt wel of refoforum alleen maar over de jubel van het geloofsleven kan of wil praten, maar de zwarte achtergrond van zonde, verdorvenheid en dood, waartegen de genade schittert, volledig kwijt is..
Juist. Ik deel je post volledig. Laten we ons allen voor God verootmoedigen.

Dit roept veel herkenning op...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2020

Bericht door Herman »

DDD schreef:Echt dankbaar zijn, kan toch niet zonder verootmoediging?
Ok. Maar je stel ook "Los daarvan: het hoort niet op dankdag".

Ik snap even je positie niet meer. Wat hoort niet op dankdag?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2020

Bericht door Herman »

samanthi schreef:Echt niet, je hoeft niets mee te brengen, als je dat of dat kunt nazeggen ben je dicht bij een blijvende bekering? Waar haal je het vandaan, je boetvaardigheid gaat niet vooraf hoor, als iets wat je moet hebben...

We leren de rechtvaardiging van een goddeloze, die belijden hun schuld niet, wel mensen die door de Heere getrokken zijn uit de duisternis.

Maar ik ga niet opnieuw de hele discussie overnieuw doen.

De ware boetvaardigheid wordt geleerd ná wedergeboorte en bekering.
1. Over het meebrengen: Ik heb niets geformuleerd over meebrengen. Dus dat lijkt me een veronderstelling die je in mijn post inleest
2. Over blijvende bekering: het is een afsterven van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. Dat is iets wat dagelijks voortgaat en wordt nota bene geplaatst in het leven van de dankbaarheid.
3. Boetvaardigheid: ik stel dat boetvaardigheid erbij hoort, ik heb geen standpunt verwoord over vooraf of achteraf
4. Over de rechtvaardiging van de goddeloze: ik kan daar geen chocola van maken. Deze zaken horen bij elkaar genomen te worden en niet tegenover elkaar
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Dankdag 2020

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
samanthi schreef:Echt niet, je hoeft niets mee te brengen, als je dat of dat kunt nazeggen ben je dicht bij een blijvende bekering? Waar haal je het vandaan, je boetvaardigheid gaat niet vooraf hoor, als iets wat je moet hebben...

We leren de rechtvaardiging van een goddeloze, die belijden hun schuld niet, wel mensen die door de Heere getrokken zijn uit de duisternis.

Maar ik ga niet opnieuw de hele discussie overnieuw doen.

De ware boetvaardigheid wordt geleerd ná wedergeboorte en bekering.
1. Over het meebrengen: Ik heb niets geformuleerd over meebrengen. Dus dat lijkt me een veronderstelling die je in mijn post inleest
2. Over blijvende bekering: het is een afsterven van de oude mens en de opstanding van de nieuwe mens. Dat is iets wat dagelijks voortgaat en wordt nota bene geplaatst in het leven van de dankbaarheid.
3. Boetvaardigheid: ik stel dat boetvaardigheid erbij hoort, ik heb geen standpunt verwoord over vooraf of achteraf
4. Over de rechtvaardiging van de goddeloze: ik kan daar geen chocola van maken. Deze zaken horen bij elkaar genomen te worden en niet tegenover elkaar
Jij stelt dat als Jeremia nazegt een bekering niet ver weg is, daar reageer ik op, alleen Gods kinderen belijden dat nl.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Framboos schreef:
Herman schreef:Als je dankdag niet viert in het licht van de drie stukken van de catechismus, dan kan je het begrip boete wel overslaan. Het lijkt me tekenend voor het tekort aan geestelijk gehalte in onze gezindte als we die notie overslaan. "Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn". Als je als christen dat kunt naspreken, dan is blijvende bekering niet ver weg.
Deze post is voor mij een verademing. "Ik dank u, Heere, dat Gij toornig op mij geweest bent. Maar nu is Uw toorn afgewend en Gij vertroost mij." Hoe kan zo'n tekst nu waarheid zijn, als we niets van die toorn en niets van Gods slaande hand kennen? Daar begint het toch mee? Het lijkt wel of refoforum alleen maar over de jubel van het geloofsleven kan of wil praten, maar de zwarte achtergrond van zonde, verdorvenheid en dood, waartegen de genade schittert, volledig kwijt is..
Ik weet het niet hoor, maar ik geloof niet dat er hier veel mensen zijn die ooit met Gods slaande hand kennis hebben gemaakt. En dat is maar goed ook, want dan zou er van een mens niet zoveel overblijven.

Om de juiste kennis van onze verlorenheid te hebben, behoeven wij gelukkig geen inzicht in Gods toorn. Zelfs een oppervlakkige kennismaking zou al te veel zijn.

Voor het overige generaliseer je nogal, want de opvallendste bijdragen hier zijn juist van mensen ter uiterste rechterzijde van de gereformeerde gezindte. Dat komt natuurlijk ook omdat mijn bijdragen mij in het geheel niet opvallen.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Herman schreef:
DDD schreef:Echt dankbaar zijn, kan toch niet zonder verootmoediging?
Ok. Maar je stel ook "Los daarvan: het hoort niet op dankdag".

Ik snap even je positie niet meer. Wat hoort niet op dankdag?
Verootmoediging hoort wel op dankdag, maar tirades horen niet op dankdag. En gejammer over de nood der tijden ook niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Dankdag 2020

Bericht door J.C. Philpot »

DDD schreef:Verootmoediging hoort wel op dankdag, maar tirades horen niet op dankdag. En gejammer over de nood der tijden ook niet.
En waar in kerkelijk Nederland werden er gisteren tirades gehoord? Ik heb dat denk ik gemist.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Dat klopt. Dat is gecensureerd, dus helaas valt deze vraag niet meer te beantwoorden. Forummer kan het je vertellen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Dankdag 2020

Bericht door Herman »

Los van de tirades lijkt het mij geen probleem om de nood der tijden aan de orde te stellen. Gewoon omdat Gods Woord ook iets zegt over het voortschrijden van de tijd en dat het er niet makkelijker op wordt. Totdat de dag van de herschepping aanbreekt.

Misschien kan dit document helpen om je daar op te oriënteren: https://www.izb.nl/blog/2020/07/07/Moet ... inNode=282

Ook de aanbevolen preek/lezing van prof. dr. H. van den Belt ergens anders op dit forum behandeld de thematiek van de huidige coronacrisis in het licht van geestelijke duisternis.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dankdag 2020

Bericht door DDD »

Ik vind dat heel belangrijk hoor. De GKN hebben er een speciale biddag voor uitgeroepen, dat spreekt mij meer aan. Al moeten we dat ook niet ieder jaar doen.

Dankdag heeft echter als het goed is een ander accent.

https://nederlandzingt.eo.nl/afspeellij ... O_12989958
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Dankdag 2020

Bericht door Jantje »

Wat ik altijd hoor in boetepreken is dat deze vaak staan in het teken van de naderende wederkomst en de tekenen van de eindtijd.

Dat heeft niets met tirades en gejammer over de nood der tijden te maken, @DDD.

En verder raaskal je nogal. Want de bijdragen van deze dag die het meest opvallen zijn mijns inziens wel degelijk van personen ter uiterst linkerzijde in de gereformeerde gezindte. Ik zal geen namen noemen. Maar erg blij wordt ik vandaag niet van dit forum. Mijn hart vervult zich met grote zorg. Ik geloof dat ik nu eindelijk @DIA pas goed kan doorgronden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dankdag 2020

Bericht door -DIA- »

Verwarring.
We zijn de weg kwijt (en als we eerlijk zijn merken we dat bij onszelf ook) en we hebben er geen erg in. Ik geloof dat dit het ergste is. Zien dat we van de weg af zijn en er niet weer op kunnen komen. Ik weet niet of iemand het begrijpt.
Evangelisatie zal weinig meer doen als we overgegeven worden aan de verharding. Ik kan hier niet meer meedoen. Maar met schrik en verbaasdheid zie ik wat hier en elders staat.

Wat zal ik zeggen. Wat zie ik en wat ben ik?
Een mens die de weg kwijt is en die alleen maar dwaalwegen ziet die verder in de benauwdheid brengen. Is er nog een weg terug?
Ja, maar met die wetenschap zijn we er nog niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dankdag 2020

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:Verwarring.
We zijn de weg kwijt (en als we eerlijk zijn merken we dat bij onszelf ook) en we hebben er geen erg in. Ik geloof dat dit het ergste is. Zien dat we van de weg af zijn en er niet weer op kunnen komen. Ik weet niet of iemand het begrijpt.
Evangelisatie zal weinig meer doen als we overgegeven worden aan de verharding. Ik kan hier niet meer meedoen. Maar met schrik en verbaasdheid zie ik wat hier en elders staat.

Wat zal ik zeggen. Wat zie ik en wat ben ik?
Een mens die de weg kwijt is en die alleen maar dwaalwegen ziet die verder in de benauwdheid brengen. Is er nog een weg terug?
Ja, maar met die wetenschap zijn we er nog niet.
Evangelisatie is Gods werk, dus wat we als mensen verkondigen hoef je niet te meten.
Omdat het niet de weg is om je te roemen hoeveel mensen je hebt bekeerd.
Plaats reactie