Gelezen (geloofsopbouwend)

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Hieruit blijkt dus, dat "komen tot Christus" wil zeggen "in uw geest en wil uitgaan tot Hem." Er zijn vele arme zielen die tot Christus komen en toch niet kunnen zeggen of ze dat werkelijk geloven, omdat zij denken dat het komen tot Hem iets vreemds en wonderbaarlijks is. Nu is het dat inderdaad ook. Ik bedoel echter, dat zij voorbijzien aan de neiging van hun wil, het uitgaan van hun geest en het rommelen van hun ingewanden in verlangen naar Hem. Deze dingen beschouwen zij niet als iets vreemds en wonderbaarlijks. En toch is dit een van de grootste wonderwerken in deze wereld, om te zien dat een mens die eertijds dood in de zonde was, bezeten door de duivel, een vijand van Christus en van alle geestelijk goed, ik zeg, om te zien dat zo'n mens met zijn geest uitgaat naar de Heere Jezus Christus, dat is een van de grootste wonderen in de wereld.

Ds. J. Bunyan
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Mooi!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Het komen tot Christus is een uitgaan van de geest naar Hem dat ontstaat uit een diep besef van de volstrekte behoefte die iemand heeft om door Hem gerechtvaardigd en behouden te worden. Want zonder dit besef van onze verloren toestand buiten Hem, zal onze geest niet naar Hem uitgaan. Een uitgaan naar Hem met onze mond, dat kan er in zo'n geval wel zijn: "Want met hun mond bewijzen zij veel liefde" Ez. 33:31.
Zulke mensen als degenen die hier bedoeld worden, zullen precies zo komen als Gods ware volk komt, dat wil zeggen in schijn en naar het uiterlijk lijkt. Zij zetten zich ook neer voor Gods dienstknechten, precies zoals Gods ware volk zich onder hun gehoor zet. Zij luisteren ook naar hun woorden, maar zij willen ze niet doen. Dat wil zeggen, zij willen niet inwendig tot Hem komen met hun geest: "Want met hun mond bewijzen zij veel liefde", maar hun hart of hun geest "wandelt hun hebzucht na." De oorzaak van dit alles is, dat zij geen krachtig besef hebben van de ellendige toestand waarin zij van nature verkeren. Zolang zij dat besef namelijk niet hebben, zullen zij in hun geest niet tot Hem uitgaan.

(...)

We zien hoe de nood hier aan het werk is, want de nood dreef hen om daarheen te gaan om huns levens wil; anders zouden zij nooit daarheen gegaan zijn. Zo is het ook met degenen die oprecht tot Jezus Christus komen. Zij hebben de dood voor ogen; ze zien de dood en voelen hem; hij doet zich aan hen te goed en zal hen geheel verslinden als zij niet tot Jezus Christus komen. En daarom komen zij, door de nood gedreven, omdat zij daartoe gedrongen worden door het besef dat zij volkomen en voor eeuwig verloren zouden zijn, als zij geen behoudenis in Hem vinden. Dezen zijn het die komen zullen. Ja, dezen zijn het ook die uitgenodigd worden om te komen. "Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven" Matth. 11:28.

Ds. J. Bunyan
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Henk J »

Er zijn ook mensen in de gemeente die zeggen: Ja, bekeerd ben ik wel niet, maar ik ben wel de waarheid toegedaan. En ik begrijp zo ongeveer wat ze ermee bedoelen. Maar dacht u niet dat hier eigenlijk achter verborgen zit dat mensen toch nog wat hebben? Ze zijn weliswaar niet zie ze werkelijk wezen moeten of zoals God ze hebben wil, maar ze hebben toch wat!
Een vreselijk gevaarlijke godsdienst. De eerste de beste boef is eerder tot bekering te brengen dan deze mensen, want ze hebben geen zondebesef. De schepping staat niet tegen hen op. Ze horen de schepping en het schepsel niet kreunen onder de vloek Gods om onze zonden.
....
En wanneer hier mensen zijn met sterke verdorvenheden, die gebonden zijn door de duivel, gebonden door hun zonden, gebonden door de blindheid van hun verstand en als een ezel in een cirkel ronddraaien, laat ze het nooit opgeven! Vraag naar deze God, Die Zich hier in Zijn Woord openbaart! Opdat u verstand ontvangt om Hem te kennen. En dat is niet een kwestie van ontwikkeling, hoe kostelijk die gave ook is, maar het is een geschenk van God: een verlicht verstand. Wetenschap dat die God ons geschapen heeft. Dat er een breuk ligt. En dat Hij van Zichzelf uit die Zaligmaker naar ons toeschuift in het aanbod van het Evangelie. Dat is een verlicht verstand. 'Want die tot God komt, moet geloven dat Hij is en dat Hij een Beloner is dergenen die Hem zoeken' (Hebr. 11:6).

Ds. G. Boer in zijn preek over H.C. zondag 8.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Mensen behagen is het kenmerk van een valse leraar en van iemand die geen dienaar van Christus is. Mensen behagen is niet zozeer een kwestie van je eigen eer zoeken of onder de indruk raken van de lof van anderen, als wel van je in geestelijke zaken laten leiden door het oordeel en de mening van andere mensen.

Erasmus Sarcerius, Annotaties op Galaten
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld wordt: Met dit gebod waarschuwde Jezus tegen het oordelen over anderen, want als wij dat doen, zullen wij op soortgelijke wijze geoordeeld worden.

i. Onder degenen die niets van de Bijbel schijnen te weten, is dit het vers dat het meest populair lijkt. Toch begrijpen de meeste mensen die dit vers aanhalen niet wat Jezus zei. Zij schijnen te denken (of te hopen) dat Jezus een universele aanvaarding van elke levensstijl of leer opdroeg.

ii. Even later in deze zelfde preek (Mattheüs 7:15-16) gebiedt Jezus ons onszelf en anderen te kennen aan de vrucht van hun leven, en daarvoor is een soort beoordeling nodig. De christen is geroepen tot onvoorwaardelijke liefde, maar de christen is niet geroepen tot onvoorwaardelijke goedkeuring. Wij kunnen echt van mensen houden die dingen doen die niet zouden moeten worden goedgekeurd.

iii. Dus hoewel dit niet verbiedt het leven van anderen te onderzoeken, verbiedt het zeker het te doen in de geest waarin het vaak wordt gedaan. Een voorbeeld van een onrechtvaardig oordeel was de veroordeling door de discipelen van de vrouw die de voeten van Jezus met olie kwam zalven (Mattheüs 26:6-13). Zij dachten dat zij iets verspilde; Jezus zei dat zij een goed werk had gedaan dat altijd herinnerd zou worden. Zij hadden een onbezonnen, hardvochtig, onrechtvaardig oordeel.

- We overtreden dit gebod als we het slechtste van anderen denken.
- We overtreden dit gebod als we anderen alleen maar aanspreken op hun fouten.
- We overtreden dit gebod als we een heel leven alleen beoordelen op zijn slechtste momenten.
- We overtreden dit gebod als we de verborgen motieven van anderen beoordelen.
- We overtreden dit gebod wanneer we anderen beoordelen zonder onszelf in dezelfde omstandigheden te bezien.
- We overtreden dit gebod als we anderen beoordelen zonder er rekening mee te houden dat we zelf beoordeeld zullen worden.

c. Want met welk oordeel gij oordeelt, gij zult geoordeeld worden: Jezus heeft het oordelen over anderen niet verboden. Hij eist alleen dat ons oordeel volkomen rechtvaardig is, en dat we anderen alleen beoordelen naar een maatstaf waarmee we zelf ook beoordeeld willen worden.

Ds. D. Guzik
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Onbekende »

-knip-
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door refomart »

Genoeg, de afschuwelijkste booswicht, die ooit terechtgesteld werd, was niet slechter, dan wij allen van nature zijn. In één woord, wij liggen in het boze en zijn zonder God in de wereld.

Intussen ver boven ons op de Troon Zijner heiligheid zit God, zit Hij, Die Zich openbaart, zoals Hij is, heilig en rechtvaardig, barmhartig en genadig, - en Die Zich ontfermt, over wie Hij wil. Hij geeft den zondaar een strijd te strijden tegen deze of gene zonde, welker strafwaardigheid hij voor God niet erkende, of voor welke hij tot dusverre bewaard werd. Het geweten wordt wakker geschud, - de zondaar slaapt vaster in; een zekere onrust overvalt hem, - de zondaar zinkt dieper; hij begint iets onbekends te vermoeden, - de begeerte bindt hem. Nu komt de Wet en zegt: "gij zult niet begeren", en zie, de zonde neemt oorzaak aan het gebod en wekt in den zondaar allerlei begeerte.

Goede voornemens baten hier ook niet; de ijverigste pogingen om vroom en heilig te leven en zichzelf te bekeren, gelukken evenmin. Hij zoekt iets, doch kan het niet vinden. Hij moet iets hebben, om de leegte in zijn hart aan te vullen; hij weet echter niet, van waar het te nemen. Alles veroordeelt hem, en leest hij in de Bijbel, - wat hem Evangelie moest zijn, is hem een reuk des doods; ja, het verwondert hem zelfs, dat hij niet levend in den afgrond der helle wegzinkt.
Daar verbrijzelt de Almachtige hem het hart. De zondaar werpt zich als dood en verloren voor de Onzichtbare neder, spreekt zijn eigen vonnis uit, verdoemt zichzelf, en moet God in het recht stellen, dat Hij hem voor eeuwig verwerpt: - zo ligt hij daar in angst en vreze af te wachten wat God met hem doen zal; het is met hem gedaan, zijne verdoemenis is een uitgemaakte zaak.

Daar ligt hij voor de Troon van de heilige en vertoornde God. Zou er nog wel genade zijn voor zulk een ellendige? Hij roept: ,,0 God, wees mij zondaar genadig!" - doch neen, - genade, dat ware te groot. Nu eens hoopt hij, dan weer is hij geestelijk wanhopig. Zalig echter hij, die zichzelf aanklaagt en God in het recht stelt!

Daar gaat, als de bliksem, de trekking des Vaders hem door de ziel, en door de Geest, Die de doden levend maakt in hun zonden, wordt hij door het geloof met Christus Jezus verenigd, en liefelijke vrede en stille vreugde doorstromen zijn hart, terwijl hij de woorden verneemt: "Wees welgemoed, uwe zonden zijn u vergeven", of "Het bloed van Jezus Christus reinigt u van alle onreinheid".

Dr. H.F. Kohlbrugge
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Volmaakt in Christus Jezus. Kolossenzen 1 vers 28

Voel je in je eigen ziel niet, dat er geen volmaaktheid in je te vinden is? Leert iedere dag je dit niet? Elke traan, die langs je wang biggelt, zegt: ‘Onvolmaaktheid…’’, elke zucht, die aan je hart ontsnapt, roept: ‘Onvolmaaktheid…’, elk hard woord dat je lippen voortbrengen, fluistert: ‘Onvolmaaktheid…’. Je hebt al te vaak in je eigen hart gekeken om maar één moment te dromen van volmaaktheid in jezelf. Maar te midden van dit verdrietige bewustzijn van onvolmaaktheid, is hier toch troost te vinden. Je bent volmaakt in Christus Jezus. In Gods ogen ben je in Hem volmaakt, en nu al ben je begenadigd in de Geliefde. Maar er is nog een andere volmaaktheid, die ook bereikt zal worden en die aan iedere gelovige verzekerd is. Is het niet geweldig om uit te zien naar het moment waarop iedere zondevlek van de gelovige afgenomen wordt, en hij volmaakt voor de troon zal staan, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks? De kerk van Christus zal dan zo rein zijn, dat zelfs het oog van de Alwetende geen vlek of gebrek in haar zal vinden. Zij zal zo heilig en zo heerlijk zijn, dat Joseph Hart (18e eeuwse predikant,die veel hymns dichtte) de waarheid spreekt als hij zegt: In des Heilands mantel veilig, als de Heiland Zelve heilig. Dan zullen we kennen en proeven, en de zaligheid van deze veel omvattende woorden ervaren: ‘Volmaakt in Christus Jezus’. Niet eerder zullen wij ten volle begrijpen wat de hoogten en diepten zijn van de verlossing in Jezus. Springt je hart niet van vreugde op als je hieraan denkt? Zo zwart als je nu bent, zo wit zul je eens zijn; zo vuil als je nu bent, zo rein zul je worden. O, wat een wonderlijke verlossing! Christus neemt een worm en maakt er een engel van; Hij neemt een zwart en ongevormd ding en maakt het rein en zo mooi dat het nergens mee te vergelijken is. Hij maakt het onvergelijkelijk in schoonheid. Hij maakt het geschikt om een metgezel van de engelen te zijn. O mijn ziel, sta vol aanbidding stil voor de gelukkige waarheid van de volmaaktheid in Christus!

Ds. C.H. Spurgeon
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Bertiel »

Voor je een pen op papier zet, terwijl je nog bezig bent met het nadenken over het antwoord, moet je ernstig voor je tegenstander bidden. Vraag of de Heere hem wil zegenen en onderwijzen. Dit alleen al zal invloed hebben op iedere alinea die je schrijft. Bedenkt dat je hem binnenkort innig zult liefhebben als je in de hemel naast hem staat. Mocht het zo zijn dat je de ander ziet als een onbekeerd persoon (hoewel je zeer terughoudend en onwillig zou moeten zijn om zoiets te denken), dan is hij al helemaal iemand die eerder je compassie nodig heeft dan je irritatie. Realiseer je dat je voorheen net zo was als hij. Even blind. Misschien word jij wel het middel waardoor zijn ogen geopend worden. Als je daarentegen uitdrukkingen gebruikt die hem irriteren en zijn vooroordelen bevestigen, ben jij het die struikelbokken op zijn pad legt!

Je denkt bij het schrijven aan je tegenstander, maar misschien zijn er wel duizend of tienduizend lezers. Daarbij is vast en zeker een groep die niet in staat is om te oordelen over de kwestie, maar wel de geest achter het schrijven proeft. Zij weten weinig van dogmatiek maar weten wel dat zachtmoedigheid, nederigheid en liefde kenmerken zijn van een christelijke houding. Wie denkt de waarheid een dienst te doen door een stevig polemisch verhaal neer te zetten, brengt in werkelijkheid de waarheid in diskrediet. Argumenten gedompeld in mildheid overtuigen, misschien niet over de kwestie zelf maar wel over je positieve intentie. En dan nog dit: als jij je gekwetst voelt door de ander, zie dat als een kans. Nu kun je laten zien dat je geheel anders bent en echt een discipel van Jezus wilt zijn (1 Petrus 2:23). Ten slotte, de waarheid verdedigen is een gevaarlijk werk. Want wat baat het een mens als hij ijzersterke stukken schrijft, waardering oogst en aanhang wint, maar tegelijk zijn ootmoed en tere verhouding tot God verliest?
Uit een brief van John Newton
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef:
Voor je een pen op papier zet, terwijl je nog bezig bent met het nadenken over het antwoord, moet je ernstig voor je tegenstander bidden. Vraag of de Heere hem wil zegenen en onderwijzen. Dit alleen al zal invloed hebben op iedere alinea die je schrijft. Bedenkt dat je hem binnenkort innig zult liefhebben als je in de hemel naast hem staat. Mocht het zo zijn dat je de ander ziet als een onbekeerd persoon (hoewel je zeer terughoudend en onwillig zou moeten zijn om zoiets te denken), dan is hij al helemaal iemand die eerder je compassie nodig heeft dan je irritatie. Realiseer je dat je voorheen net zo was als hij. Even blind. Misschien word jij wel het middel waardoor zijn ogen geopend worden. Als je daarentegen uitdrukkingen gebruikt die hem irriteren en zijn vooroordelen bevestigen, ben jij het die struikelbokken op zijn pad legt!

Je denkt bij het schrijven aan je tegenstander, maar misschien zijn er wel duizend of tienduizend lezers. Daarbij is vast en zeker een groep die niet in staat is om te oordelen over de kwestie, maar wel de geest achter het schrijven proeft. Zij weten weinig van dogmatiek maar weten wel dat zachtmoedigheid, nederigheid en liefde kenmerken zijn van een christelijke houding. Wie denkt de waarheid een dienst te doen door een stevig polemisch verhaal neer te zetten, brengt in werkelijkheid de waarheid in diskrediet. Argumenten gedompeld in mildheid overtuigen, misschien niet over de kwestie zelf maar wel over je positieve intentie. En dan nog dit: als jij je gekwetst voelt door de ander, zie dat als een kans. Nu kun je laten zien dat je geheel anders bent en echt een discipel van Jezus wilt zijn (1 Petrus 2:23). Ten slotte, de waarheid verdedigen is een gevaarlijk werk. Want wat baat het een mens als hij ijzersterke stukken schrijft, waardering oogst en aanhang wint, maar tegelijk zijn ootmoed en tere verhouding tot God verliest?
Uit een brief van John Newton
Nou, dat mag iedereen wel eens lezen voordat hij of zij weer wat 'stevigs' post!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

Gebed, geduld en geloof
Richard Newton merkte eens op: ‘De voornaamste reden voor mijn geringe succes is een onverklaarbare onwil tot bidden. Ik kan schrijven, of lezen, of praten, of luisteren met een open hart; maar bidden is veel geestelijker en meer op het innerlijk gericht dan al de bovengenoemde dingen en hoe geestelijker een taak is, hoe meer mijn hart geneigd is zich daarvan af te wenden. Gebed, geduld en geloof worden nooit beschaamd. Lang geleden heb ik geleerd dat ik, als ik ooit predikant wilde worden, dit alleen door geloof en gebed zou kunnen bereiken. Wanner ik mijn hart kan leren bidden, zal al het andere betrekkelijk gemakkelijk zijn.’

Uit email van Vorming voor elke dag.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door Marck »

Marck schreef:Gebed, geduld en geloof
Richard Newton merkte eens op: ‘De voornaamste reden voor mijn geringe succes is een onverklaarbare onwil tot bidden. Ik kan schrijven, of lezen, of praten, of luisteren met een open hart; maar bidden is veel geestelijker en meer op het innerlijk gericht dan al de bovengenoemde dingen en hoe geestelijker een taak is, hoe meer mijn hart geneigd is zich daarvan af te wenden. Gebed, geduld en geloof worden nooit beschaamd. Lang geleden heb ik geleerd dat ik, als ik ooit predikant wilde worden, dit alleen door geloof en gebed zou kunnen bereiken. Wanner ik mijn hart kan leren bidden, zal al het andere betrekkelijk gemakkelijk zijn.’

Uit email van Vorming voor elke dag.
Dit volgde trouwens in de mail:

Gemeenteleden
Dit raakt overigens ook gemeenteleden. Jonathan Edwards zegt daarover: ‘Als de christenen die klaagden over hun predikanten minder gezegd hadden tegen de mensen, maar krachtiger voor deze predikanten hadden gebeden – zó de hemelpoort bestormd hadden met hun ootmoedig, vurig en onophoudelijk gebed, zouden zij veel meer bereikt hebben.’

Het gebed in de stilte voor het aangezicht van God, raakt dus niet alleen de prediker, maar elke gelovige. In de stille gemeenschap met de Heere, laat Hij Zich al meer kennen. Maar Hij schenkt daarbij ook Zijn wonderlijke uitgietingen van genade op het gebed. Jakobus zegt terecht: ‘U hebt niet, omdat u niet bidt.’ Zoals Jezus de stilte en eenzaamheid zocht, zo maant Hij ook Zijn volgelingen dat te doen. ‘Maar gij, wanneer gij bidt, gaat in uw binnenkamer, en uw deur gesloten hebbende, bidt uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.’ (Matt. 6: 6)
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door refomart »

God komt tot ons, als Zijn Woord tot ons komt; God geeft Zichzelf, als Hij Zijn Woord geeft. Waar Zijn Woord is, daar is Hij; waar Zijn Woord blijft, blijft Hij, en wanneer wij in Zijn Woord blijven, zo blijft Hij in ons, zo hebben wij Hem. Bevinden Zich dan de Vader en de Zoon in het Woord?

Neen, Zij bevinden Zich niet in het Woord, maar Zij zijn op geen andere wijze voor ons te verkrijgen, te hebben; op geen andere wijze zijn Zij aan te grijpen, op geen andere wijze vast te houden; Zij schenken de genade van Hun gemeenschap met de mens op geen andere wijze dan zo, dat dit geschiede door het Woord. De openbaring, de mededeling van Hun genade, de genadige tegenwoordigheid en inwoning, de bedekking der genade, de bekleding met barmhartigheid, de omhanging met heiligheid geschiedt alles alleen door het Woord. En dit Woord hebben wij te geloven, - dat is Gods wil; en aan dit Woord mogen wij ons toevertrouwen met lichaam en ziel,
voor tijd en eeuwigheid, omdat het zo Gods wil is.

Maar nu dit Woord te geloven, daar komt het juist op aan, dat kan ik niet", zal menigeen tegenwerpen. Nu ja, wie dat ook kan, zal wel niet meer dan een historisch geloof hebben, waarmede hij zichzelf zal geholpen hebben, weswege ook bij al zijn geloof het werk niet deugen za!.
Hier is echter geen spraak van een "kunnen" van de zijde van de mensen, maar van een "mogen" van de zijde Gods en van een "moeten" van de zijde des mensen.
Is het een mens alleen te doen om zalig te worden, dat is, om de gaven, zo zal hij kunnen geloven, of wel zich het geloof opdringen; is het hem echter te doen om de Vader en de Zoon, is het hem te doen om God, dat hij God hebbe, omdat hij alleen in God voor de eeuwigheid kan rusten, zo zal hij moeten geloven; de nood zal hem dringen.
Een oprecht mens, wie het om God te doen is, wie het om de Personen gaat en niet om de gaven, verliest ten laatste alles, zelfs zijn oprechtheid.
Wat blijft hem over? wat zal hem oprichten? Alleen dit ene: "Er staat geschreven"; en alleen op dit ene: "Er staat geschreven", wil ik de geest geven

Van welk Woord nu is het, dat ik spreek? Ik spreek van het Woord, dat aan een zondaar troost geeft, aan een zondaar, wie het om verlossing van zijn zonden te doen is, wien het gaat om het recht der Wet, om het houden van de geboden Gods veelmeer nog dan om zijn eigene zaligheid; maar ach, hij weet niet hoe daartoe te geraken.
Ik spreek van een Woord, dat een ellendig mens, die naar Boven zucht: "Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" vertroost, - een ellendig mens, die genade moet gevonden hebben in de ogen Gods, anders komt hij om; - een mens, die God, de God des levens, tot zijn heil en deel begeert, die zich moet bevonden weten in de gemeenschap met de Vader en de Zoon, die de Vader en de Zoon moet hebben, opdat hij voor eeuwig verlost, eeuwig bij zijnen Heiland in het Paradijs moge zijn, om Hem in gerechtigheid te aanschouwen en geduriglijk verzadigd te word en met Zijn Beeld. (Ps, 17: 15)

Hoe heet het Woord, dat alleen hem een eeuwige troost kan geven, troost in het leven, troost in het sterven? Het heet: de leer van Christus.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door newton »

2 februari
Johannes 3:36 schreef:Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
Met deze woorden legt Johannes uit dat niemand met een kwijnend hart hoeft uit te zien naar een ver verwijderd voorrecht. 'Die in de Zoon gelooft, die hééft het eeuwige leven.' Vergeving, vrede en een volkomen recht op de hemel zijn dan een onmiddelijk bezit. Dit alles wordt het eigendom van een gelovige vanaf het moment dat hij in Christus gelooft. Niet één mens kan ooit meer volkomen Christus' eigendom worden, al zou hij zo oud worden als Methusalem.
Deze waarheid is een van de heerlijk voorrechten van het Evangelie. Daar zijn geen werken voor te doen. Daar zijn voorwaarden voor te vervullen. Er hoeft geen prijs voor betaald te worden, er hoeven geen vermoeiende proefjaren voor doorgebracht te worden voordat een zondaar aangenomen kan worden. Het enige wat gedaan moet worden, is geloven in Christus. Dan ontvangt hij dadelijk vergeving. Ziet u hoe dichtbij de zaligheid is voor de voornaamste der zondaren? Het enige wat gevraagd wordt, is berouw en geloof. Zij die in Christus geloven, worden op hetzelde moment van alles gerechtvaardigd.

Uit 'Het Brood des levens'. Bijbels dagboek aan de hand van uitleggende gedachten van J.C. Ryle. over het evangelie van Mattheus, Markus, Lukas en Johannes.
Plaats reactie