Eisen of pleiten? (uit: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?)

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Foutje, niet van ds. Lamain maar van de statenvertalers. Nou ja, komt in de buurt toch? :)
Ik denk dat je taalgevoel niet klopt. Zodra je het woord straf in meervoud gaat plaatsen, krijgt de zin een andere betekenis.
Daar komt bij dat je het hele 'hunner' weglaat. Dan is het dus een zelfstandige woordgroep net als 'bergen der heiligheid'.
Laatst gewijzigd door DDD op 05 mei 2020, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is trouwens grappig om te zien hoe dominees in extremisme voor elkaar niet onder willen doen. Was het eerst nog zo dat mensen spraken over het 'aanvaarden' van deze 'straffen der ongerechtigheid', later zijn er zelfs mensen die spreken over een 'welgevallen' in deze 'straffen der ongerechtigheid'. De heilige Paulus waarschuwde al om niet te eniger tijd door te vloeien.

Maar dat geheel terzijde.
Het is me wat. Nu ga je de rechterzijde nog beschuldigen van doorvloeien, terwijl ik vermoed dat driekwart van de huidige predikanten het citaat uit de preek van wijlen ds. L. Huisman niet deelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW
Berichten: 2944
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:
Ouderling schreef:Beste mensen, het gaat hier om woorden waarin ik een ieder wel kan begrijpen die hier wat roept.
Voor een ander kun je gerust op grond van Gods Woord spreken over eisen en pleiten hoewel ik zelf ook nooit maar dan ook nooit die woorden zal gebruiken. Ja, de Heere zegt: roept, klopt en bidt. Dat mag ook en dat moet ook. Maar ik kan Jantje en Erasmiaan zeer goed begrijpen. Want als je als uitgewerkte, verdoemelijke zondaar die werkelijk alles verzondigd heeft, neervalt en een welgevallen krijgt aan de straffen der ongerechtigheid, dan reken je nergens meer op, niet op genade, niet op Christus, maar alleen dat je met tijdelijke en eeuwige straffen om zult komen.
Als in die weg dan van Boven Christus geopenbaard wordt, is dat enkel genade. Niet omdat ik zo gepleit heb, ook niet omdat ik iets geëist heb. Maar dan is dat omdat God van eeuwigheid mij heeft liefgehad met een eeuwige liefde.
Juist ja. Hier heb ik niets aan toe te voegen.
Wanneer viel Saulus neer op de weg naar Damascus?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:Foutje, niet van ds. Lamain maar van de statenvertalers. Nou ja, komt in de buurt toch? :)
Ik denk dat je taalgevoel niet klopt. Zodra je het woord straf in meervoud gaat plaatsen, krijgt de zin een andere betekenis.
Daar komt bij dat je het hele 'hunner' weglaat. Dan is het dus een zelfstandige woordgroep net als 'bergen der heiligheid'.
Het valt niet mee om toe te geven dat je geblunderd hebt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

huisman schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:Beste mensen, het gaat hier om woorden waarin ik een ieder wel kan begrijpen die hier wat roept.
Voor een ander kun je gerust op grond van Gods Woord spreken over eisen en pleiten hoewel ik zelf ook nooit maar dan ook nooit die woorden zal gebruiken. Ja, de Heere zegt: roept, klopt en bidt. Dat mag ook en dat moet ook. Maar ik kan Jantje en Erasmiaan zeer goed begrijpen. Want als je als uitgewerkte, verdoemelijke zondaar die werkelijk alles verzondigd heeft, neervalt en een welgevallen krijgt aan de straffen der ongerechtigheid, dan reken je nergens meer op, niet op genade, niet op Christus, maar alleen dat je met tijdelijke en eeuwige straffen om zult komen.
Als in die weg dan van Boven Christus geopenbaard wordt, is dat enkel genade. Niet omdat ik zo gepleit heb, ook niet omdat ik iets geëist heb. Maar dan is dat omdat God van eeuwigheid mij heeft liefgehad met een eeuwige liefde.
Juist ja. Hier heb ik niets aan toe te voegen.
Ik wel.
Niemand zegt hier dat mijn bidden, smeken, pleiten iets aan mijn zaligheid toe zou doen. Het is eenzijdige genade maar het gaat wel in de weg van bidden,smeken pleiten. Nogmaals leer van het onderwijs wat Jezus geeft in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter.
Als ik Jantje lees had de weduwe in die gelijkenis thuis moeten blijven en wachten dat de rechter naar haar toe kwam.
Als de HEERE in de nood brengt die onhoudbaar wordt dan gaat de zondaar bidden, zoeken, kloppen. Hij kan niet meer anders. Zie Bartimeūs . Gij Zone Davids ontferm U mijner. Zelfs na de bestraffing blijft hij roepen.Zelfs zoveel te meer.

.....en Jezus stond stil. Dat is het wonder dat elke zondaar die roept en pleit op Gods eigen Woord zal moeten ervaren.
Eens hoor. Maar ik lees hier niets over dat zo'n zondaar dan eist. God eist van ons waar wij niet meer aan kunnen voldoen. Maar een mens kan nooit meer eisen. Wel bidden, zoeken, kloppen, smeken, roepen, schreeuwen of zuchten. Maar dat is in de grond van de zaak iets heel anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:Foutje, niet van ds. Lamain maar van de statenvertalers. Nou ja, komt in de buurt toch? :)
Ik denk dat je taalgevoel niet klopt. Zodra je het woord straf in meervoud gaat plaatsen, krijgt de zin een andere betekenis.
Daar komt bij dat je het hele 'hunner' weglaat. Dan is het dus een zelfstandige woordgroep net als 'bergen der heiligheid'.
Het valt niet mee om toe te geven dat je geblunderd hebt.
Wat is dit voor onzin. Het klopt taalkundig niet. Dat weet je heel goed.

Bovendien kun je er helemaal niet van uitgaan dat zo'n uitdrukking ook een soortgelijke betekenis heeft als waar die aan is ontleend.

Maar dat was helemaal mijn punt niet. Ik schreef dat het taalkundig gezien niet klopt, en dat is ook zo.

Los daarvan is de kanttekening over het inhoudelijke punt erg informatief.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef: Het is me wat. Nu ga je de rechterzijde nog beschuldigen van doorvloeien, terwijl ik vermoed dat driekwart van de huidige predikanten het citaat uit de preek van wijlen ds. L. Huisman niet deelt.
Zie het boek "Ziedaar water" van het Deputaatschap Kerk, Gezin, Jeugd en Onderwijs van de GG waarin duidelijk uitgelegd wordt dat een onbekeerde mag pleiten op het verbond als een rechteloze. Geloof maar dat dit boekje door bijna alle predikanten wordt onderschreven. Ds. Huisman verwoordt het anders, maar de essentie is hetzelfde.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Jantje schreef:
huisman schreef:
Jantje schreef:
Ouderling schreef:Beste mensen, het gaat hier om woorden waarin ik een ieder wel kan begrijpen die hier wat roept.
Voor een ander kun je gerust op grond van Gods Woord spreken over eisen en pleiten hoewel ik zelf ook nooit maar dan ook nooit die woorden zal gebruiken. Ja, de Heere zegt: roept, klopt en bidt. Dat mag ook en dat moet ook. Maar ik kan Jantje en Erasmiaan zeer goed begrijpen. Want als je als uitgewerkte, verdoemelijke zondaar die werkelijk alles verzondigd heeft, neervalt en een welgevallen krijgt aan de straffen der ongerechtigheid, dan reken je nergens meer op, niet op genade, niet op Christus, maar alleen dat je met tijdelijke en eeuwige straffen om zult komen.
Als in die weg dan van Boven Christus geopenbaard wordt, is dat enkel genade. Niet omdat ik zo gepleit heb, ook niet omdat ik iets geëist heb. Maar dan is dat omdat God van eeuwigheid mij heeft liefgehad met een eeuwige liefde.
Juist ja. Hier heb ik niets aan toe te voegen.
Ik wel.
Niemand zegt hier dat mijn bidden, smeken, pleiten iets aan mijn zaligheid toe zou doen. Het is eenzijdige genade maar het gaat wel in de weg van bidden,smeken pleiten. Nogmaals leer van het onderwijs wat Jezus geeft in de gelijkenis van de onrechtvaardige rechter.
Als ik Jantje lees had de weduwe in die gelijkenis thuis moeten blijven en wachten dat de rechter naar haar toe kwam.
Als de HEERE in de nood brengt die onhoudbaar wordt dan gaat de zondaar bidden, zoeken, kloppen. Hij kan niet meer anders. Zie Bartimeūs . Gij Zone Davids ontferm U mijner. Zelfs na de bestraffing blijft hij roepen.Zelfs zoveel te meer.

.....en Jezus stond stil. Dat is het wonder dat elke zondaar die roept en pleit op Gods eigen Woord zal moeten ervaren.
Eens hoor. Maar ik lees hier niets over dat zo'n zondaar dan eist. God eist van ons waar wij niet meer aan kunnen voldoen. Maar een mens kan nooit meer eisen. Wel bidden, zoeken, kloppen, smeken, roepen, schreeuwen of zuchten. Maar dat is in de grond van de zaak iets heel anders.
Toch vreemd dat bij @Ouderling de schuldverslagen zondaar wel de bedreigingen zich mag toe-eigenen maar dat ik van de beloften Gods niets lees. Dat is misschien wel het grootste probleem. Dat we niet meer durven spreken zoals bv Ralph Erskine in zijn bekende verhandeling: De zwangere belofte. Zijn onderscheid tussen recht van toegang en recht van bezit. Als we zwijgen over Gods beloften dan kunnen we de Bijbel beter dicht laten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Jantje schreef: Het is me wat. Nu ga je de rechterzijde nog beschuldigen van doorvloeien, terwijl ik vermoed dat driekwart van de huidige predikanten het citaat uit de preek van wijlen ds. L. Huisman niet deelt.
Zie het boek "Ziedaar water" van het Deputaatschap Kerk, Gezin, Jeugd en Onderwijs van de GG waarin duidelijk uitgelegd wordt dat een onbekeerde mag pleiten op het verbond als een rechteloze. Geloof maar dat dit boekje door bijna alle predikanten wordt onderschreven. Ds. Huisman verwoordt het anders, maar de essentie is hetzelfde.
Ja, maar wat jij nu schrijft is in essentie wel degelijk heel iets anders als wat ik uit de preek citeerde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Posthoorn »

huisman schreef:Toch vreemd dat bij @Ouderling de schuldverslagen zondaar wel de bedreigingen zich mag toe-eigenen maar dat ik van de beloften Gods niets lees. Dat is misschien wel het grootste probleem. Dat we niet meer durven spreken zoals bv Ralph Erskine in zijn bekende verhandeling: De zwangere belofte. Zijn onderscheid tussen recht van toegang en recht van bezit. Als we zwijgen over Gods beloften dan kunnen we de Bijbel beter dicht laten.
Helemaal eens. Punt is echter dat de mens uit zichzelf niet in staat is zich de schuld toe te eigenen, en ook niet de beloften. Zijn ogen moeten voor beide geopend worden. En het is ook niet zo, dat als iemand zijn schuld eigent, hij nu als het ware automatisch bij de beloften terechtkomt. Nee, dat moet hem van boven geopenbaard worden. Niet omdat de beloften hem niet zouden gelden, maar omdat hij er van nature blind voor is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Toch vreemd dat bij @Ouderling de schuldverslagen zondaar wel de bedreigingen zich mag toe-eigenen maar dat ik van de beloften Gods niets lees. Dat is misschien wel het grootste probleem. Dat we niet meer durven spreken zoals bv Ralph Erskine in zijn bekende verhandeling: De zwangere belofte. Zijn onderscheid tussen recht van toegang en recht van bezit. Als we zwijgen over Gods beloften dan kunnen we de Bijbel beter dicht laten.
Helemaal eens. Punt is echter dat de mens uit zichzelf niet in staat is zich de schuld toe te eigenen, en ook niet de beloften. Zijn ogen moeten voor beide geopend worden. En het is ook niet zo, dat als iemand zijn schuld eigent, hij nu als het ware automatisch bij de beloften terechtkomt. Nee, dat moet hem van boven geopenbaard worden. Niet omdat de beloften hem niet zouden gelden, maar omdat hij er van nature blind voor is.
Precies. Dat is inderdaad in de kern het punt wat ik miste in de preek.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouderling »

Ik zal de laatste zijn die zwijgt over Gods beloften.
Ook de laatste die zal zeggen dat God het hierbij laat.
Ook de laatste die zegt dat je dan niet meer mag bidden en roepen.
Ook de laatste die zegt dat Gods volk niet heilig mag pleiten op beloften aan hem/haar toegezegd.
Maar als ik tijdelijke en eeuwige straffen verdiend heb, dan kan het voor iedereen, behalve voor mij.
Als Hij dán zicht geeft op de Middelaar, op de Zaligmaker Die verlossen kan en wil, is dat zo onverdiend en zo'n wonder. Dat is niet iets waar je dan op rekent omdat je nog wat te eisen en te pleiten had.
Maar dan wordt genade genade.
Ouderling
Berichten: 385
Lid geworden op: 20 apr 2019, 22:57

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door Ouderling »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Toch vreemd dat bij @Ouderling de schuldverslagen zondaar wel de bedreigingen zich mag toe-eigenen maar dat ik van de beloften Gods niets lees. Dat is misschien wel het grootste probleem. Dat we niet meer durven spreken zoals bv Ralph Erskine in zijn bekende verhandeling: De zwangere belofte. Zijn onderscheid tussen recht van toegang en recht van bezit. Als we zwijgen over Gods beloften dan kunnen we de Bijbel beter dicht laten.
Helemaal eens. Punt is echter dat de mens uit zichzelf niet in staat is zich de schuld toe te eigenen, en ook niet de beloften. Zijn ogen moeten voor beide geopend worden. En het is ook niet zo, dat als iemand zijn schuld eigent, hij nu als het ware automatisch bij de beloften terechtkomt. Nee, dat moet hem van boven geopenbaard worden. Niet omdat de beloften hem niet zouden gelden, maar omdat hij er van nature blind voor is.
Dank Posthoorn voor deze nadere uitleg. Dat is wat ik ook wilde zeggen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

Ouderling schreef:Ik zal de laatste zijn die zwijgt over Gods beloften.
Ook de laatste die zal zeggen dat God het hierbij laat.
Ook de laatste die zegt dat je dan niet meer mag bidden en roepen.
Ook de laatste die zegt dat Gods volk niet heilig mag pleiten op beloften aan hem/haar toegezegd.
Maar als ik tijdelijke en eeuwige straffen verdiend heb, dan kan het voor iedereen, behalve voor mij.
Als Hij dán zicht geeft op de Middelaar, op de Zaligmaker Die verlossen kan en wil, is dat zo onverdiend en zo'n wonder. Dat is niet iets waar je dan op rekent omdat je nog wat te eisen en te pleiten had.
Maar dan wordt genade genade.
Het lijkt op wat ik schreef maar toch een groot verschil. Hier wordt gezegd dat Gods volk heilig mag pleiten op beloften hem toegezegd.
Ik zeg op grond van o.a. onze Heidelberger dat iedereen in de gemeente mag pleiten om de vervulling van Gods beloften in hun leven. Vraag en antwoord 74 zegt het immers zo duidelijk. Wij dopen onze kleine kinderen omdat hun de verlossing van hun zonden door Christus bloed en de Heilige Geest die het geloof werkt zijn toegezegd. Maar toezegging is nog geen vervulling. Daar ligt tussen het smekend pleiten van de zondaar.
Helaas gaan velen verloren met een toegezegde belofte die ze hebben laten liggen omdat ze er ten diepste geen belang bij hebben. Zie bv 1 Korinthe 10 1-13 en Hebreën 3:7-19
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:We zijn de taal van Ralph Erskine in bv. "De zwangere belofte" echt finaal kwijt als we dit anders vinden. Ik zou eruit willen citeren maar daar ontbreekt me nu de tijd voor.
Ik houd me aanbevolen voor dat citaat.
Eigenlijk moet je het hele boek lezen, want uit heel veel blijkt dat hij benadrukt dat zalig worden een éénzijdig werk van God is. En toch spreekt hij vrijmoedig over het werkzaam zijn met de beloften. Dat gaat echt wat verder dan wat @Ouderling zegt: dat Gods volk mag pleiten op de belofte.

Vooraf: in de onderstaande citaten komt het woordje 'eisen' niet voor geloof ik. Maar ik zou het prima willen laten vallen, als onderstaande taal ook vanaf de kansels klinken mag.
Rom. 11:26: “De Verlosser zal uit Sion komen, en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.” De zin is: “Hij zal hen komen bekeren, en de goddeloosheden van hen afwenden.” O zondaar! Hoe staat u nu deze uitlegging aan? Is hier dan niet een deur der hope voor u geopend? Kan de Heere Jezus uit kracht van Zijn ambt en volgens Zijn belofte, waartoe gij geroepen wordt om daarop te pleiten, u niet bekeren, zodat gij zeggen moogt: “Bekeer mij Heere, zo zal ik bekeer zijn.” Het is Zijn verbond en Zijn belofte, dat Hij zondaren bekeren zal, Rom. 11:27 “En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.”
Komt dan zonder vrees voor vermetelheid, en neemt om niet alles wat gij nodig hebt.
(dit is pleiten zoals Erskine dat uitlegt)
“O, ik heb geen kracht evenmin als ik gerechtigheid heb. Daarom zal ik uit mijzelf gaan, tot het Woord der belofte, en tot Christus in dat Woord, zowel om kracht als om gerechtigheid. Ik zal Zijn kracht omhelzen, welke beloofd wordt, en henengaan in de mogendheden des Heeren.”
Over de absolute beloften: “Wie maar wil, die kome, en schrijve door een hartelijke toestemming des geloofs zijn naam daaronder. Dus zijn zij voor alle mensen die ze horen, een staand recht om te geloven.”
Hier spreekt hij ongelovigen toe: “Zo ziet ook uw belang in de belofte en uw recht daartoe, als leden van de zichtbare kerk. Hoewel u van nature daartoe geen recht hebt, nochtans hebt u het door de genadige bedeling des hemels een eis daarop: Handelingen 2:39 “Want u komt de belofte toe en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere toe roepen zal.”
(…) De belofte is een brief uit de hemel, die bij u, o zondaar, bezorgd wordt. Neem hem dan, doe hem open en lees hem met toepassing op u zelf, want “het is een getrouw woord en aller aanneming waardig dat Jezus Christus in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken.”
Hoewel u het beloofde niet bezit vóór u gelooft, nochtans hebt u zo’n goed recht om door het geloof daarvan bezit te nemen, als het gebod van God en de roeping van het evangelie daartoe geven kunnen. Dit recht is u in de doop verzegeld, ziehier dan uw recht.
Pleit op uw recht zoals u zien kunt dat de Heere u daartoe roept, Ezech. 36:37. De Heere zegt daar, nadat het verbond der belofte geopend en aan u voorgesteld wordt: “Hierom zal Ik van den huize Jakobs verzocht worden, dat Ik het hun doe.” Pleit dan, dat een souverein God, Die Zich ontfermt diens Hij Zich ontfermen wil, aan u een nieuw hart en een nieuwe Geest geven wil. Ook dat wordt hier beloofd: “Dat Hij u Zijn Geest in het binnenste wil geven en u doen wandelen in Zijn inzettingen en dat Hij u tot een God wil zijn en u tot Zijn volk maken wil, volgens Zijn belofte.
Pleit, dat Hij, die u een belofte gegeven heeft, om daarop te pleiten, u ook de beloofde genade schenke.
Plaats reactie