De duiding van het COVID virus

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:@Jantje:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik denk dat dit ook het grootste gevaar zou zijn als ik dominee was, dat ik liever zelf praat dan God door mij laat spreken.
Heb je serieus door wat je nu zegt? Denk je dat dit alleen een probleem is wanneer je dominee zou zijn? Dat dit nu totaal niet uitmaakt?
Nee hoor. Maar daar ging het niet over en daar heb ik ook alleen indirect iets over gezegd, zij het precies het tegenovergestelde van wat jij concludeert.
Dat hoop ik dan maar.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Ik hoop dan vooral dat jij zelf voortaan niets dan de woorden Gods spreekt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik hoop dan vooral dat jij zelf voortaan niets dan de woorden Gods spreekt.
Van nature geldt voor ons allen (ik reken mezelf erbij in) wat er geschreven staat in Romeinen 3: 9-21 en in deze casus is vooral vers 13 van belang. Alleen door wederbarende genade kan God ons hier nog van verlossen, ook al blijft een kind des Heeren na ontvangen genade zondig tegen al Gods geboden, en zijn zelfs de allerheiligste verrichtingen met zonden bevlekt, tot de laatste snik toe.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
DDD schreef:Ik hoop dan vooral dat jij zelf voortaan niets dan de woorden Gods spreekt.
Van nature geldt voor ons allen (ik reken mezelf erbij in) wat er geschreven staat in Romeinen 3: 9-21 en in deze casus is vooral vers 13 van belang. Alleen door wederbarende genade kan God ons hier nog van verlossen, ook al blijft een kind des Heeren na ontvangen genade zondig tegen al Gods geboden, en zijn zelfs de allerheiligste verrichtingen met zonden bevlekt, tot de laatste snik toe.
Dat is ook een halve waarheid want in Christus zijn we meer dan overwinnaars, zelf:1 Johannes 5

18 Wij weten, dat een iegelijk, die uit God geboren is, niet zondigt; maar die uit God geboren is, bewaart zichzelven, en de boze vat hem niet.

Ik weet heus wel dat die andere kant er ook is en dat je tegen de zonden en je eigen vlees moet vechten tot je laatste snik, maar er is in Christus alles te krijgen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:
Jeremiah schreef:Het meest aangrijpende vind ik nog wel dat die predikanten die in het begin van deze draad aan het woord komen deze rampspoed niet als straf van God zien.
God straft niet naar onze zonden. De enige straf die we verdienen is de dood niet een virus.
Het is meer en roepstem.
Idd, God straft ons niet naar onze zonden!
"Wie zou dan nog bestaan"
Het is denk ik wél een stilzetting, aansporing, een "reminder".
En de eindtijd is al begonnen op Hemelvaartsdag!
In welke fase van de eindtijd we nu leven weet ik niet maar de "dingen" die gebeuren zullen wél steeds erger worden!
Misschien mogen/kunnen we nu zeggen:
"En nog is het einde niet"
Dus haast en spoed u om uw levenswil naar Christus, als u dat al nog niet gedaan hebt....
Én verwacht het van Hem!
Heel mooi Orchidee!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:Het is denk ik wel een goede vraag of nu dominees ernstiger moeten preken.
Ik denk zelf van niet, ik denk dat je dan een tegenreactie krijgt in plaats van dat je mensen dichter tot God brengft
Ik denk ook dat dat waar is. Maar waarom vind je dat?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Het is denk ik wel een goede vraag of nu dominees ernstiger moeten preken.
Ik denk zelf van niet, ik denk dat je dan een tegenreactie krijgt in plaats van dat je mensen dichter tot God brengft
Ik denk ook dat dat waar is. Maar waarom vind je dat?
Angst, ja goed wat heeft het voor zin. Ik denk dat dan exegese helemaal niet meer naar voren komt.
En aangezien je alleen daar uit al veel mooie lessen kunt trekken...
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door eilander »

We zijn snel geneigd om een oordeel te zien als het onszelf treft. Maar laten we dit niet uit het oog verliezen!
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/do ... -1.1656236
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3022
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:We zijn snel geneigd om een oordeel te zien als het onszelf treft. Maar laten we dit niet uit het oog verliezen!
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/do ... -1.1656236
Zeker als je nagaat dat vele oogsten nu al mislukken door de sprinkhanenplaag die er is. Ik vrees inderdaad dat naast dat en de gevolgen van Corona die landen zwaar getroffen zullen worden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Arja »

Ik las: "God schudt de wereld en laat zien dat we zonder Hem geen hoop hebben. Behalve dat we de mensen moeten aansporen om wijs te zijn moeten we ons ook verootmoedigen als lichaam van de Messias. Tegelijkertijd dienen we deze situatie te gebruiken om ons licht te laten schijnen." (Uit Hadderech)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Valcke »

Niet zozeer de duiding, maar wel ter overdenking voor een tijd als deze.

Van dr. H.F. Kolhbrugge, uit een preek tijdens de cholera epidemie in 1849.
Hij preekte tijdens deze epidemie die een kleine twee maanden duurde, iedere zondag.
Zo ooit, dan is het wel heden de tijd om de dood des Heeren te verkondigen. Wanneer Gods gerichten op de aarde zijn, dan leren de inwoners van de wereld gerechtigheid. De rechtvaardige God moet ons, vanwege onze ongerechtigheid straffen. Echter in het midden van de toorn blijft Hij aan Zijn barmhartigheid gedenken. Hij straft en bedroeft ons niet van harte. Maar wanneer Hij ons neerwerpt, dan doet Hij het opdat wij ons tot Hem zonden bekeren, de ongerechtigheden loslaten, Zijn sterkte aangrijpen, en gerechtvaardigd worden in de gerechtigheid, welke voor Hem geldt. Zijn woord laat Hij komen: “Ten dage als gij daarvan eet, zult gij de dood sterven.” Daarentegen bewijst Hij het ook hoezeer het Hem aan het hart ligt, wanneer Hij, de Heere HEERE, tot ons spreekt: Ik heb geen lust in de dood van de stervenden. Ja, dat spreekt Hij met een eed: “Zo waarachtig als ik leef, spreekt de Heem HEERE, zo Ik lust heb in de dood van de goddelozen! Maar daarin hebbe Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg, en leve: Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen. Want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?”

Hij is altijd de Eerste, waar het dáárom gaat, een verlorene te redden. Hij heeft niet gewacht totdat Adam Hem opzocht. Maar toen Adam dood lag in zonde en overtreding, en zich voor Hem uit vrees verborg, omdat hij naakt was, toen is de Heere de eerste geweest, om aan Adam zijn overtreding van het heilig gebod, dat hem ten leven gegeven was, te ontdekken en hem de woorden van het eeuwig leven te verkondigen. Trouwens voortaan zou Adam het leven niet meer in eigen hand hebben. Maar Christus, als het Zaad van de vrouw, zou van nu aan zijn Leven zijn, tegen zijn dood en in weerwil van zijn dood.

En zoals de Heere het bij Adam gedaan heeft, zo doet Hij het nog. Hij is nog altijd de Eerste, en laat in onze dood, in ons afzijn van Hem, het goede woord van het leven tot ons komen. En opdat wij er ook niet aan twijfelen dat Hij onze dood niet wil, geeft Hij ons tekenen en zegelen of onderpanden van Zijn genade. Waardoor Hij niet alleen, als door de geschiktste beelden om datgene wat Hij meent, uit te drukken, ons laat betuigen dat Hij ons Zijn Christus tot ons leven tegen onze dood en in weerwil van onze dood gegeven heeft. Maar het ons ook door Zijn woord en Geest aan ons hart verzegelen wil, dat Christus de zielsspijs en - drank voor ons is, om ons bij het eeuwig leven te behouden.

Aldus geeft de Heere ons, in Zijn wonderbare genade, Woord en sacrament en is de Eerste daarmee, om dat tot ons te brengen. Opdat wij, in onze dood, tegen onze dood en in weerwil van onze dood, troost en gewisheid van het eeuwig leven zouden hebben. Ook om de zekere hoop te koesteren, dat God de Heere ons, uit genade, het eeuwige leven zal laten beërven, wanneer het onze tijd zijn zal, dat wij uit dit ellendig leven opgeroepen worden.

Woord en sacrament leiden ons tot Christus heen, als tot ons Leven en tot de dood van onze dood. Daartoe gaf God ons Woord en sacrament. Wat het woord ons predikt, verzegelt ons het sacrament. Maar opdat wij de verzegeling van de sacramenten behouden, is het ons nodig, ons op het woord te verlaten. God weet wat maaksel wij zijn; daarom geeft Hij zoveel getrouwe en aller aanneming waardige woorden.
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door learsi »

Even een vraag aan grondtekst kenners:

het hebreeuwse woord "spreken" heeft de stam d-b-r

het hebreeuwse woord voor "pest" of "epidemie"
(enige OT-woord dat in de buurt van virus komt?) heeft de stam d-b-r

Beide woorden zelfde stam dus, mogen we daaruit concluderen dat er interne overeenkomst is?

hg
learsi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Arja »

learsi schreef:Even een vraag aan grondtekst kenners:

het hebreeuwse woord "spreken" heeft de stam d-b-r

het hebreeuwse woord voor "pest" of "epidemie"
(enige OT-woord dat in de buurt van virus komt?) heeft de stam d-b-r

Beide woorden zelfde stam dus, mogen we daaruit concluderen dat er interne overeenkomst is?

hg
learsi
Johanan Ben Jacob:

De gemeenschappelijke wortel is דבר ... wat als da'war is = woord, spraak, kwestie , etc. Een ouder werkwoord דבר betekent echter leiden, enz. Dat is weer verbonden met דבר (dwar) of Aramees דברא (do ' wra) wat betekent weiland, enz. Dit leidt nu naar מדבר midbar, het best bekend als woestijn, wat echter vroeger onontgonnen land afbeeldde, schapen of runderen weiden, enz. gemeenschappelijke weilanden, heide ...

Nu is er ook de oudere term דבר (da'wor) een leider of gids, die uiteindelijk degene is die het voor het zeggen heeft, dus degene die spreekt.

Dus de verbinding is de herder דבר
wie leidt דבר
met zijn woord דבר
de kudde naar de heide, weide דבר
----

David L zegt echter:
Vaak vindt men in het Hebreeuws twee identieke drieletterige wortels die geen verband houden met hun betekenis. Dat is het geval met דבר . De eerste DVR betekent 'spraak'. De tweede wortel betekent 'dieren naar de wei drijven'. Dezelfde fonemen, maar verschillende morfemen.

Dus 'ani m' D a B ei R 'betekent' ik spreek ', terwijl het zelfstandig naamwoord' mi DB a R '' weiland, wildernisgebied 'betekent. Onthoud dat de letter ב kan worden uitgesproken als een B of een V , afhankelijk van of er een punt voor nodig is die bekend staat als een "dageish".

MIDBAR betekent wildernis/woestijn.
M'DABEIR betekent spreker.

מדבר. Dezelfde spelling in het Hebreeuws, maar met verschillende klinkers en een andere betekenis.

Zie voor meer informatie: E. Klein, A Comprehensive Etymological Dictionary of the Hebrew Language.
Bron: Quora (zo'n leuk site)
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door learsi »

Arja schreef:
learsi schreef:Even een vraag aan grondtekst kenners:

het hebreeuwse woord "spreken" heeft de stam d-b-r

het hebreeuwse woord voor "pest" of "epidemie"
(enige OT-woord dat in de buurt van virus komt?) heeft de stam d-b-r

Beide woorden zelfde stam dus, mogen we daaruit concluderen dat er interne overeenkomst is?

hg
learsi
Johanan Ben Jacob:

De gemeenschappelijke wortel is דבר ... wat als da'war is = woord, spraak, kwestie , etc. Een ouder werkwoord דבר betekent echter leiden, enz. Dat is weer verbonden met דבר (dwar) of Aramees דברא (do ' wra) wat betekent weiland, enz. Dit leidt nu naar מדבר midbar, het best bekend als woestijn, wat echter vroeger onontgonnen land afbeeldde, schapen of runderen weiden, enz. gemeenschappelijke weilanden, heide ...

Nu is er ook de oudere term דבר (da'wor) een leider of gids, die uiteindelijk degene is die het voor het zeggen heeft, dus degene die spreekt.

Dus de verbinding is de herder דבר
wie leidt דבר
met zijn woord דבר
de kudde naar de heide, weide דבר
----

David L zegt echter:
Vaak vindt men in het Hebreeuws twee identieke drieletterige wortels die geen verband houden met hun betekenis. Dat is het geval met דבר . De eerste DVR betekent 'spraak'. De tweede wortel betekent 'dieren naar de wei drijven'. Dezelfde fonemen, maar verschillende morfemen.

Dus 'ani m' D a B ei R 'betekent' ik spreek ', terwijl het zelfstandig naamwoord' mi DB a R '' weiland, wildernisgebied 'betekent. Onthoud dat de letter ב kan worden uitgesproken als een B of een V , afhankelijk van of er een punt voor nodig is die bekend staat als een "dageish".

MIDBAR betekent wildernis/woestijn.
M'DABEIR betekent spreker.

מדבר. Dezelfde spelling in het Hebreeuws, maar met verschillende klinkers en een andere betekenis.

Zie voor meer informatie: E. Klein, A Comprehensive Etymological Dictionary of the Hebrew Language.
Bron: Quora (zo'n leuk site)
Bedankt heb het boek gedownload.

Duidelijk is dus dat herder, leiden en weide een verbinding hebben met het gesproken woord, met spreken.
Herder, leiden en weide zijn dus beelden die iets uitdrukken van/over het woord. De herder leidt naar de weide. De herder is het Woord het Woord leidt én het Woord is het voedsel.
Dat woestijn midbar ook verbinding heeft met spreken wordt duidelijk uit het boek Exodus, waar Israel de woestijn in moet om daar het woord of de woorden Gods te horen Israel gaat de woestijn in om dat Israel het in (het) Woord moet, vergelijk met de vrouw uit Openbaring 12 wiens plaats in de woestijn is alwaar zij gevoed wordt, dat is verbonden is aan het Woord, het Woord als voedsel krijgt.

Als ik die lijn doortrek naar het woord pest (plague) dan heeft het woord plaag (gevolg van virus) een mogelijke verbinding met het woord dabar
Dat wil dus zeggen dat er een verband is tussen spreken en virus.
En dan wordt de vraag: wat heeft een/het virus ons te zeggen.
Ouderwets gezegd: Er gaat een spraake uit van een virus.
Wat is de sprake die van een virus uitgaat?

hg
learsi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Arja »

Ik heb de laatste twee dagen een lezing en een preek gehoord, waarin de voorgangers duidelijk zeggen dat deze wereldwijde ziekte een oordeel van God is over de hele mensheid.
Plaats reactie