De duiding van het COVID virus

Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:
Herman schreef:
Er zijn zeer veel tijden geweest waarin sprake was van openlijk berouw. Zoals in Ninevé ten tijde van Jona de profeet. Of de verslagenheid van het hart na het optreden van Petrus tijdens de pinksterdag. Die lagen echt niet allemaal stilletjes achter hun bedstee te wenen.
Dergelijke zaken kan je ook lezen over de grote opwekkingen in Schotland en Amerika.
Ken je ook recente tijden?
De laatste voorbeelden die ik ken zijn van het begin van de 20e eeuw (China) en dat begon met een spontane en publiekelijke schuldbelijdenis tijdens een eredienst van een ouderling die zijn zonde niet meer voor zich kan houden. Dat lijdde tot een collectieve uiting van berouw.

Ik ben niet op de hoogte van hedendaagse voorbeelden, maar dat komt omdat ik teveel in het verleden leef.
Collectief als in 1 gebouw?
Ik vind het nl een beetje makkelijk om te verwijzen naar Ninevé of het optreden van Petrus. De crux bij dit laatste ligt in kanttekening 86.
Als we denken dat we als mensen het redden met een beetje jammeren en verslagenheid, dan gaat het dat echt niet worden.
Onze schuld ligt m.i. niet in het oprichten van kerkverbanden an sich, maar in het verwerpen van de boodschap van vrije genade. Het verdacht maken van de Heere. In het toevoegen van allerlei voorwaarden om tot Hem te komen. Zaken die Hij nooit gezegd en bedoelt heeft.

41 Die dan zijn woord 86gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drieduizend 87zielen.
86 Of: met behagen, gewilliglijk; daartoe door de genade Gods gewillig gemaakt zijnde.
87 Dat is, personen, Gen. 46:27. verwijsteksten
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef:Collectief als in 1 gebouw?
Ik vind het nl een beetje makkelijk om te verwijzen naar Ninevé of het optreden van Petrus. De crux bij dit laatste ligt in kanttekening 86.
Als we denken dat we als mensen het redden met een beetje jammeren en verslagenheid, dan gaat het dat echt niet worden.
Onze schuld ligt m.i. niet in het oprichten van kerkverbanden an sich, maar in het verwerpen van de boodschap van vrije genade. Het verdacht maken van de Heere. In het toevoegen van allerlei voorwaarden om tot Hem te komen. Zaken die Hij nooit gezegd en bedoelt heeft.

41 Die dan zijn woord 86gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drieduizend 87zielen.
86 Of: met behagen, gewilliglijk; daartoe door de genade Gods gewillig gemaakt zijnde.
87 Dat is, personen, Gen. 46:27. verwijsteksten
Mijn voorbeeld is voornamelijk bedoelt om aan te tonen dat berouw een openbaar karakter kan hebben en verder niet.

Verder zijn mijn voorbeelden absoluut bijbels. Ik maak bezwaar tegen je voorstelling van zaken als dat dit 'een beetje jammeren' zou zijn.

Dat berouw en geloof onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn is juist, maar het één is niet los te maken van het ander.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Collectief als in 1 gebouw?
Ik vind het nl een beetje makkelijk om te verwijzen naar Ninevé of het optreden van Petrus. De crux bij dit laatste ligt in kanttekening 86.
Als we denken dat we als mensen het redden met een beetje jammeren en verslagenheid, dan gaat het dat echt niet worden.
Onze schuld ligt m.i. niet in het oprichten van kerkverbanden an sich, maar in het verwerpen van de boodschap van vrije genade. Het verdacht maken van de Heere. In het toevoegen van allerlei voorwaarden om tot Hem te komen. Zaken die Hij nooit gezegd en bedoelt heeft.

41 Die dan zijn woord 86gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drieduizend 87zielen.
86 Of: met behagen, gewilliglijk; daartoe door de genade Gods gewillig gemaakt zijnde.
87 Dat is, personen, Gen. 46:27. verwijsteksten
Mijn voorbeeld is voornamelijk bedoelt om aan te tonen dat berouw een openbaar karakter kan hebben en verder niet.

Verder zijn mijn voorbeelden absoluut bijbels. Ik maak bezwaar tegen je voorstelling van zaken als dat dit 'een beetje jammeren' zou zijn.

Dat berouw en geloof onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn is juist, maar het één is niet los te maken van het ander.
Wat ik aangeef is, dat we niet moeten denken dat alleen een uiterlijke bekering voldoende zou zijn. Dan is het alleen mensenwerk. Natuurlijk is het Bijbels. Maar niet alles wat in de Bijbel gebeurde is 1 op 1 naar de huidige situatie over te zetten. Daarom vroeg ik naar meer recente voorbeelden.
Jantje schreef over publiek berouw. Ik geef aan dat jouw voorbeelden een plaatselijk karakter hebben en volgens mij Jan een meer landsbrede gedachte aangaf.

Dat laatste is m.i. helemaal waar, maar kan ook een dooddoener zijn.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Erskinees »

M.i. verwachten we ook teveel van zogenaamde boetedagen. De laatste weken hoor en zie je weer wat oproepen tot zulke dagen. Allereerst haast ik me te zeggen dat er niets mis is met zulke initiatieven. Wel is het gebaseerd op een overorganisatorische denkwijze, als er iets aan de hand is grijpen we meteen naar het instrument boetedag. Verootmoediging en het belijden van schuld is iets persoonlijks en moet allereerst opkomen vanuit en plaatsvinden in de binnenkamer. Daar begint het.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Vervolgde »

Jantje schreef:
DDD schreef:Misschien is dat ook wel goed. Ik lees nog niet zoveel zinnigs als het om de duiding gaat. Wij zijn bovendien geen profeten, en de mensen die wel profeteren, nemen soms standpunten in die ik in de Bijbel niet herken en waarin ik de Bijbel niet herken.
Dat ben ik in het geheel niet met je eens. De Bijbel staat er vol mee. Alleen willen wij het ten diepste niet onder ogen zien. We kunnen uren debatteren en filosoferen, maar daar schieten we niets mee op, als we de duiding van dit virus niet onder ogen (willen) komen.
Hier heeft Jantje het fundamentele punt te pakken. Feitelijk gaat het om het duiden van ons christen zijn. Zijn we in waarheid christen of niet? Op dit punt gaan in dit topic de wegen uiteen. Zoals ik eerder schreef: buigen we onder de wet of niet?

Daarom is er behoefte aan een persoon als Elia was. Niet om aan te tonen dat het zo erg niet is (er zijn er nog 7.000). Het werk van Elia is om de wereld uit de kerk te leiden. En dat heeft hij gedaan in de kracht Gods. Lees maar eens nuchter na wat hij heeft gedaan met de toenmalige staatsgodsdienst. Een gelijke schoonmaak is nu ook nodig, zodat weer zichtbaar wordt wie de Heere dient en wie niet.
Dat zou de bede van ons allen behoren te zijn.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Zeeuw »

Erskinees schreef:M.i. verwachten we ook teveel van zogenaamde boetedagen. De laatste weken hoor en zie je weer wat oproepen tot zulke dagen. Allereerst haast ik me te zeggen dat er niets mis is met zulke initiatieven. Wel is het gebaseerd op een overorganisatorische denkwijze, als er iets aan de hand is grijpen we meteen naar het instrument boetedag. Verootmoediging en het belijden van schuld is iets persoonlijks en moet allereerst opkomen vanuit en plaatsvinden in de binnenkamer. Daar begint het.
Juist. Het klinkt dan iets teveel 'het wegzinkende vaderland', 'als volk hebben we', 'vroeger werden we het Israel van het Westen genoemd' etc. Het eindigt m.i. veel te vaak in de mens.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:M.i. verwachten we ook teveel van zogenaamde boetedagen. De laatste weken hoor en zie je weer wat oproepen tot zulke dagen. Allereerst haast ik me te zeggen dat er niets mis is met zulke initiatieven. Wel is het gebaseerd op een overorganisatorische denkwijze, als er iets aan de hand is grijpen we meteen naar het instrument boetedag. Verootmoediging en het belijden van schuld is iets persoonlijks en moet allereerst opkomen vanuit en plaatsvinden in de binnenkamer. Daar begint het.
Juist. Het klinkt dan iets teveel 'het wegzinkende vaderland', 'als volk hebben we', 'vroeger werden we het Israel van het Westen genoemd' etc. Het eindigt m.i. veel te vaak in de mens.
Dubbel he? Want het kan inderdaad snel iets worden van boete doen om iets te verdienen of misschien erger denken recht te hebben op...
Uiterlijke boete is ook geen bekering.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:M.i. verwachten we ook teveel van zogenaamde boetedagen. De laatste weken hoor en zie je weer wat oproepen tot zulke dagen. Allereerst haast ik me te zeggen dat er niets mis is met zulke initiatieven. Wel is het gebaseerd op een overorganisatorische denkwijze, als er iets aan de hand is grijpen we meteen naar het instrument boetedag. Verootmoediging en het belijden van schuld is iets persoonlijks en moet allereerst opkomen vanuit en plaatsvinden in de binnenkamer. Daar begint het.
Juist. Het klinkt dan iets teveel 'het wegzinkende vaderland', 'als volk hebben we', 'vroeger werden we het Israel van het Westen genoemd' etc. Het eindigt m.i. veel te vaak in de mens.
Dubbel he? Want het kan inderdaad snel iets worden van boete doen om iets te verdienen of misschien erger denken recht te hebben op...
Uiterlijke boete is ook geen bekering.
Klopt. En georganiseerde boete maakt m.i. de individuele leden lui.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Arja »

Erskinees schreef:M.i. verwachten we ook teveel van zogenaamde boetedagen. De laatste weken hoor en zie je weer wat oproepen tot zulke dagen. Allereerst haast ik me te zeggen dat er niets mis is met zulke initiatieven. Wel is het gebaseerd op een overorganisatorische denkwijze, als er iets aan de hand is grijpen we meteen naar het instrument boetedag. Verootmoediging en het belijden van schuld is iets persoonlijks en moet allereerst opkomen vanuit en plaatsvinden in de binnenkamer. Daar begint het.
Ik ben het met je eens @Erskinees. Ik ben van mening dat het vasten en bidden (boetedagen) in het NT een heel ander karakter gekregen heeft dan in het Oude testament. De Heere Jezus zegt: ‘Doe het in de binnenskamers’. Het heeft meer iets te maken verborgen omgang met God.

In het Nieuwe Testament vind ik geen duidelijke inzetting voor het houden van grootse (nationale) bid en boetedagen.

Maar het is wel Bijbels dat we ons bij bepaalde gelegenheden in het bijzonder verootmoedigen om Gods hulp en zegen ergens over af te smeken. Persoonlijke tijden van afzondering en gebed, gepaard gaand met vasten zoals bij Paulus en Cornelius. Ik denk ook aan gebedsbijeenkomsten van een gemeente (Hand. 12).
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:En georganiseerde boete maakt m.i. de individuele leden lui.
Ik denk dat er zeker ook mensen zijn die het belang van beide zien: zowel in de binnenkamer als georganiseerde boete, in tijden van nood. De stelling dat dat de individuele leden lui zou maken, vind ik nogal kort door de bocht. Bovendien doet het aan hen die er daadwerkelijk naar verlangen zich gezamelijk voor de Heere te verootmoedigen, geen recht.
Hora est!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Jantje »

Isala schreef:
Zeeuw schreef:En georganiseerde boete maakt m.i. de individuele leden lui.
Ik denk dat er zeker ook mensen zijn die het belang van beide zien: zowel in de binnenkamer als georganiseerde boete, in tijden van nood. De stelling dat dat de individuele leden lui zou maken, vind ik nogal kort door de bocht. Bovendien doet het aan hen die er daadwerkelijk naar verlangen zich gezamelijk voor de Heere te verootmoedigen, geen recht.
Ik lees al een hele ochtend mee, en bij deze woorden wil ik me van harte aansluiten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
Zeeuw schreef:En georganiseerde boete maakt m.i. de individuele leden lui.
Ik denk dat er zeker ook mensen zijn die het belang van beide zien: zowel in de binnenkamer als georganiseerde boete, in tijden van nood. De stelling dat dat de individuele leden lui zou maken, vind ik nogal kort door de bocht. Bovendien doet het aan hen die er daadwerkelijk naar verlangen zich gezamelijk voor de Heere te verootmoedigen, geen recht.
Ik denk dat die laatste dat toch wel zullen doen. En niet wachten tot er vanuit andere gremia dagen worden georganiseerd. Als ze dat wel zouden doen, bestempel ik ze dus als lui. Dus beide begrijp ik, maar niet wachten op.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Maanenschijn »

Wij zijn de het met regelmaat doen van boete en ook het vasten niet (meer) gewend. Terwijl dit toch wel in de Bijbelse- en kerkgeschiedenis goede papieren heeft. Boete doen en vasten zou een onderdeel van ons reguliere geloofsbeleving moeten zijn. Dat kan en moet collectief om als land, kerk of ander collectief met elkaar de zonden te belijden en elkaar op te scherpen tot bekering, maar allereerst individueel.

Waar ik moeite mee heb is dat de roep tot boete vaak klinkt na en tijdens rampspoed, maar daarna lijkt te verdwijnen. In de Redelijke Godsdienst staan mooie noties over het vasten. Ik heb mij regelmatig voorgenomen (al veel eerder dan voor deze coronacrisis) daar uitwerking aan te geven, maar toch komt het er niet van.

@Vervolgde raakt het punt aan hierboven waar ik het meest me worstel: wat moet er in mijn leven veranderen. Daar begint het, in het persoonlijk leven. Want als het daar bij een ieder begint, kan er ook op kerkelijk vlak, op overheidsvlak etc. doorwerking verwacht worden. En dat zou inderdaad bij één persoon kunnen beginnen, zoals de prediking van Jona, Elia, Petrus enz.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef: @Vervolgde raakt het punt aan hierboven waar ik het meest me worstel: wat moet er in mijn leven veranderen. Daar begint het, in het persoonlijk leven. Want als het daar bij een ieder begint, kan er ook op kerkelijk vlak, op overheidsvlak etc. doorwerking verwacht worden. En dat zou inderdaad bij één persoon kunnen beginnen, zoals de prediking van Jona, Elia, Petrus enz.
Dit is ook exact mijn worsteling.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: De duiding van het COVID virus

Bericht door Vervolgde »

Terri schreef:
Maanenschijn schreef: @Vervolgde raakt het punt aan hierboven waar ik het meest me worstel: wat moet er in mijn leven veranderen. Daar begint het, in het persoonlijk leven. Want als het daar bij een ieder begint, kan er ook op kerkelijk vlak, op overheidsvlak etc. doorwerking verwacht worden. En dat zou inderdaad bij één persoon kunnen beginnen, zoals de prediking van Jona, Elia, Petrus enz.
Dit is ook exact mijn worsteling.
Belangrijk is dan stil te staan bij de vraag wat dat betekent: mijn leven. Kunnen we ons leven in compartimenten indelen die achtereenvolgens aan de beurt komen? Of betekent mijn leven mijn totale bestaan als mens, zowel privaat, als publiek, als openbaar, als kerkelijk? En dat dus gelijktijdig.
In mens is in zijn wezen ondeelbaar.

Als nu God het hart aanziet, dan lijkt me duidelijk wat er moet gebeuren. In de woorden van Spreuken: Behoed uw hart boven al wat te bewaren is, want daaruit zijn de uitgangen des levens.

De vraag wat moet er in mijn leven veranderen is dus gelijk aan de vraag: wat ligt in mijn hart? Wat zijn mijn diepste overtuigingen op grond waarvan ik me naar buiten toe opstel en gedraag.
Plaats reactie