Teruglezen...

-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Teruglezen...

Bericht door -DIA- »

TERUGLEZEN werkw. Uitspraak: [tə'rʏxlezə(n)] Verbuigingen: las terug (verl.tijd enkelv.) Verbuigingen: heeft teruggelezen (volt.deelw.)
Aldus een verklaring die ik via het wereldwijde web las.

Teruglezen... Is dat niet nuttig? Is dat verleden tijd, en kunnen we beter naar het 'nu' en de 'toekomst' kijken?

George Santayana, geboren Jorge Agustín Nicolás Ruiz de Santayana y Borrás (Madrid, 16 december 1863 – Rome, 26 september 1952) was een Spaans-Amerikaans schrijver, dichter en filosoof. Hij hield zijn leven lang de Spaanse nationaliteit, maar schreef al zijn werken in het Engels.
In het jaar 1905 schreef deze man een citaat dat bij velen nog wel bekend kan
zijn: "Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd ze te herhalen"
Een bekend citaat van deze man is het overdenken mijns inziens wel waard.
Ik denk dat we niet veel aandacht aan deze George Santayana behoeven te geven,
maar dat dit citaat best in gedachten mogen houden.

Waarom zien we iets zo? In welk licht zien we iets zo? Ik denk als wel bedenken wat er in eerdere tijden is geschreven, dit zijn nut kan hebben voor een generatie die zaken die vergeten lijken, of algemeen ingeburgerd zijn, om na te denken.
Waarom denken we zo? Waarom dachten we zo? Is er iets veranderd? Is er ergens een wissel omgegaan die van groot belang is, maar die we vergeten zijn? Het kan immers?
Daarom leek het me goed, om over zaken die speelden en nog spelen in onze gezindte, het verleden te laten spreken. Gedachtig aan de dichtregels van
de geschiedkundige en taalkundige en dichter Willem Bilderdijk (1756-1831)
dat ook wel overdacht kan worden:
In `t verleden
Ligt het heden,
In het nu, wat worden zal.
---------------------------------------

Kort na het ontstaan van de EO schreef een bekend kerkelijk orgaan over deze nieuwe omroep. Ik citeer hier De Wachter Sions van 25 maart 1971:

IETS OVER DE EVANGELISCHE OMROEP
De machtige godsdienstige beweging, die vanaf het einde van de vorige eeuw een grote invloed uitoefende op ons volksleven, heeft in onze dagen een dieptepunt bereikt. Onder de leiding van dr. Abr. Kuijper werd destijds de strijd begonnen voor het behoud van de gereformeerde leer en levenspraktijk. We kunnen ons afvragen waarom deze beweging tenslotte verzand is in een algehele vrijzinnigheid. Het antwoord lijkt voor de hand te liggen als we een strijdlied uit die dagen lezen.
De tijdgeest wil ons tronen
Naar Mammons hoogaltaar;
Het liefst ziet hij 's lands zonen.
De bloem der natie, daar.
Maar wij in fierheid werpen
De handschoen voor zijn voet
En gaan het wapen scherpen.
Dat hem bestrijden moet!

(Bondslied Gereformeerde Jongelings-Bond)

De Heere laat Zich niet bespotten. Al wat we verwachten van eigen kracht en kunnen, zal de Heere tenietdoen.
Nu zijn er nog grote groepen in het land, die deze ontwikkeling betreuren. Ze hebben verschillende namen, zoals bezwaarden, verontrusten of ook wel min of meer smalend: fundamentalisten. We menen, dat in deze groepen de bakermat van de Evangelische Omroep moet worden gezocht.

De argumenten, die aangevoerd worden voor het bestaan van deze omroep zijn o.a.: Er moet meer ruimte komen voor het Evangelie. De NCRV is geheel vrijzinnig. En op de achtergrond klinkt ook nog de stem van dr. A. Kuijper: „Geen levensterrein, waarvan de Christus der Schriften niet zegt: Mijn!" Met andere woorden: Ook de radio en de televisie zijn van Christus en we mogen die mogelijkheid tot Evangelieverkondiging niet ongebruikt laten.

Maar wat is nu de grondslag van deze be­weging ? En welk gevaar schuilt erin voor onze gezinnen? Laten we eerst de Godsdienstige grondslag bezien. De statuten vermelden het geloof in de Bijbel als Gods Woord, de Drie-eenheid, Christus als waarachtig God en mens, enz., doch geen verwijzing naar onze belijdenisgeschriften, waarin de Gereformeerde leer zo helder is vastgelegd. We menen dan ook, dat we niet ver mistasten als we stellen, dat we hier met een methodistisch getinte richting, verwant aan Johannes de Heer en soortgelijke groepen, te maken hebben. Liefst geen al te strenge bepaling van de Waarheid en in wezen voorstanders van de remonstrantse Algemene Verzoeningsleer.
Ook de praktijk, zoals die blijkt uit het programmablad „Visie" wijst in die richting. Het is de godsdienst van D.L. Moody en Ira Sankey, bekende methodisten uit de vorige eeuw.
Eén der Sankey-liederen geeft ons een duidelijk beeld van het gehalte van de voorgestane Godsdienst:
Kom tot Uw Heiland,
toef langer niet
Kom nu tot Hem,
Die redding u biedt
Die ook voor u de hemel verliet
Hoort naar Zijn roepstem: Kom,
enz.


Oppervlakkig, vooral vrolijk en opgewekt, uitgaande van de algemene verzoening en de vrije wil des mensen; maar volkomen vreemd van het leven van Gods Kerk op aarde.
In dit verband kunnen we ook noemen W.F. (Billy) Graham, een opwekkingsprediker en de filmster-popzanger Cliff Richard, aan wie het blad van de Evangelische Omroep „Visie" in december j.1. een artikel wijdde. Zelf zou deze Richard gezegd hebben: „Er is genoeg te doen voor God in de showbusiness en daarom zal ik me niet terugtrekken, tenzij God me duidelijk maakt dat Hij me daar niet langer kan gebruiken.”

Welk gevaar schuilt nu in deze zogenaamde Evangelische Omroep? Dat zij door randfiguren van ons volksdeel, dat aan de oude waarheid wil vasthouden, als een breekijzer gebruikt wordt om een goede praktijk te doorbreken. Van oudsher hebben onze mensen zich verzet tegen radio in het gezin en televisie zou niet eens genoemd behoeven te worden. Dat is de bioscoop in huis halen en wijlen prof. Wisse noemde het. "de kijkkast van de duivel." De Evangelische Omroep wil echter via beide het Evangelie naar hun opvatting uitdragen.
En nu zou iedereen dat moeten steunen om de verbreiding van het Evangelie te bevorderen. We hebben echter al aangetoond, dat wat zij brengen niet de leer van Gods Woord is.
Door gebruik van veel rechtzinnige uitdrukkingen is deze omroep veel gevaarlijker dan andere omroepen. Ook zal een deel mensen mee- en weggesleept worden door deze verleiding des Satans. Ze zullen nu ook radio en/of televisie nemen, want, nu ja, dan kunnen we die en die dominee nog eens horen, weet je. Zo blind zijn wij nu voor het verderf van ons vlees. En deze schade zal duizendmaal groter zijn, dan de winst die misschien ook zou gevonden worden. Gezinnen, die we in de greep zien komen van deze wereldse geest, zien we tenslotte volledig afglijden van de waarheid. En het blijft een raadsel hoe er zelfs predikanten zijn, die zich uitgeven als de oude waarheid toegedaan zijnde en deze schade voor hun rekening durven nemen. Want de Heere zal het bloed van hun hoorders van hun handen eisen.

Uit: De Wachter Sions, maart 1971

Eventuele gespreksvragen:
  • * Hoe staan wij anno 2020 tegenover de moderne media
    * Hoe kijken nu naar de Evangelische Omroep?
    * Hoe ver zijn we verwijderd van 1971? Nu vrijwel iedereen in staat is om tv te kijken via het toen nog niet bekende internet?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28492
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Teruglezen...

Bericht door DDD »

Ik las zojuist de Visie over de bevindelijk gereformeerden, met een mooi interview over drie generaties Gereformeerde Gemeenten.

Ik steun daarnaast van harte de Evangelische Omroep. Ik vind het belangrijk dat er een positief christelijke publieke omroep is, en ik ben daar ook lid van.

In 1971 was ik nog niet geboren, dus daar heb ik niet zo'n zicht op. Maar het artikel in de Wachter is mijns inziens suggestief en onterecht. En met het geciteerde lied van Sankey is mijns inziens niets mis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17258
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Teruglezen...

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik las zojuist de Visie over de bevindelijk gereformeerden, met een mooi interview over drie generaties Gereformeerde Gemeenten.

Ik steun daarnaast van harte de Evangelische Omroep. Ik vind het belangrijk dat er een positief christelijke publieke omroep is, en ik ben daar ook lid van.

In 1971 was ik nog niet geboren, dus daar heb ik niet zo'n zicht op. Maar het artikel in de Wachter is mijns inziens suggestief en onterecht. En met het geciteerde lied van Sankey is mijns inziens niets mis.
Ik heb mijn lidmaatschap van de EO al heel lang geleden beëindigd en kan mij niet voorstellen dat Gods Naam misbruiken in een vloek dienstbaar kan zijn. Nog maar te zwijgen over de draai die de EO gemaakt heeft in het debat over evolutie en homoseksualiteit.

De Passion is voor mij het absolute dieptepunt. Blasfemisch.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Teruglezen...

Bericht door Jantje »

huisman schreef:De Passion is voor mij het absolute dieptepunt. Blasfemisch.
Inderdaad. Het is wel interessant om te vermelden dat ik pas van iemand hoorde die vertelde dat mensen die niet christelijk zijn (opgevoed) begrepen dat christenen dit een spotternij-spektakel vinden. Kun je nagaan: mensen die nergens aan doen, begrijpen dus dat het een spotten met God en Zijn woord is als een atheïstische zanger of acteur liedjes zingt over Judas die Jezus verraadde met een kus.

Het versterkte mij in ieder geval in mijn mening dat we ons verre dienen te houden van de EO. Want we moeten met lede ogen aanzien dat de weg die zij hebben ingeslagen een doodlopende weg is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Teruglezen...

Bericht door Dodo »

De komkommertijd begint vroeg dit jaar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33200
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Teruglezen...

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:De komkommertijd begint vroeg dit jaar.
Al heb ik nog geen processierups gezien.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Teruglezen...

Bericht door Bertiel »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:De komkommertijd begint vroeg dit jaar.
Al heb ik nog geen processierups gezien.
processie op refororum, en dat door een mods... tsssss :nananere
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Teruglezen...

Bericht door CvdW »

Eventuele gespreksvragen:
* Hoe staan wij anno 2020 tegenover de moderne media
* Hoe kijken nu naar de Evangelische Omroep?
* Hoe ver zijn we verwijderd van 1971? Nu vrijwel iedereen in staat is om tv te kijken via het toen nog niet bekende internet?


1. We maken er veelvuldig gebruik. Bijvoorbeeld RF.
2. Met twee ogen. Hoor wel eens mooie psalmen als ik in de auto zit, het blijkt dan van de EO te zijn. Verder is de EO een ver van mijn bed show, dat geldt ook voor de andere omroepen.
3. 39 jaar verwijderd van 1971. De techniek is enorm vooruit gegaan, of alles ten goede is weet ik niet. Ik weet wel dat door de technieken in de gezondheidszorg de levensverwachting van zieke mensen gestegen is. Iedereen kent wel voorbeelden uit eigen omgeving.
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Teruglezen...

Bericht door Bertiel »

Ik luister enkel radio 4, het enige wat ik daar van de EO hoor is radio religosia. Hierin wordt er iedere zaterdag een psalm behandeld en daar ook een stuk van gelezen. En dat kan ik wel waarderen. Zat andere zaken bij de EO waar ik vraagtekens bij heb, maar zonder EO, klinkt Gods woord helemaal niet meer in de publieke media!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Teruglezen...

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Eventuele gespreksvragen:
* Hoe staan wij anno 2020 tegenover de moderne media
* Hoe kijken nu naar de Evangelische Omroep?
* Hoe ver zijn we verwijderd van 1971? Nu vrijwel iedereen in staat is om tv te kijken via het toen nog niet bekende internet?


1. We maken er veelvuldig gebruik. Bijvoorbeeld RF.
2. Met twee ogen. Hoor wel eens mooie psalmen als ik in de auto zit, het blijkt dan van de EO te zijn. Verder is de EO een ver van mijn bed show, dat geldt ook voor de andere omroepen.
3. 39 jaar verwijderd van 1971. De techniek is enorm vooruit gegaan, of alles ten goede is weet ik niet. Ik weet wel dat door de technieken in de gezondheidszorg de levensverwachting van zieke mensen gestegen is. Iedereen kent wel voorbeelden uit eigen omgeving.
:D
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Teruglezen...

Bericht door Pioenroosje »

49 :slurp
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Teruglezen...

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:De komkommertijd begint vroeg dit jaar.
Al heb ik nog geen processierups gezien.
... en ik nog geen komkommer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 907
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Teruglezen...

Bericht door Adagio »

-DIA- schreef:* Hoe kijken nu naar de Evangelische Omroep?
Als je weet welke leefstijl de EO in de etalage zet, dan doet de EO (bij het af en toe laten klinken van bijvoorbeeld een psalm) denken aan een slager die zijn eigen vlees goedkeurt. Een psalm laat zich niet lenen om te dienen als vlag op een modderschuit.
Jeremia 28 schreef:Hanánja, zoon van Azur, de profeet, die van Gíbeon was, sprak tot mij in het huis des HEEREN, voor de ogen der priesters en des gansen volks, zeggende: Zo spreekt de HEERE der heirscharen, de God Israëls, zeggende: Ik heb het juk van den koning van Babel verbroken.

Toen sprak de profeet Jeremía tot den profeet Hanánja, voor de ogen der priesters en voor de ogen des gansen volks, die in het huis des HEEREN stonden...De profeten die vóór mij en vóór u vanouds geweest zijn, die hebben tegen vele landen en tegen grote koninkrijken geprofeteerd, van krijg en van kwaad en van pestilentie.
...
Toen nam de profeet Hanánja het juk van den hals van den profeet Jeremía, en hij verbrak het. En Hanánja sprak voor de ogen des gansen volks, zeggende: Zo zegt de HEERE: Alzo zal Ik verbreken het juk van Nebukadnézar, den koning van Babel, in nog twee volle jaren, van den hals van alle volken.
...
En de profeet Jeremía ging zijns weegs. Doch des HEEREN woord geschiedde tot Jeremía… En de profeet Jeremía zeide tot den profeet Hanánja: Hoor nu, Hanánja; de HEERE heeft u niet gezonden, maar gij hebt gemaakt dat dit volk op leugen vertrouwt.
De kanttekenaren schrijven: "Als de zonden de overhand hadden en rijp waren ter straf, is zulks gewoonlijk de last der profeten geweest; nu doet gij, Hanánja (wil Jeremia zeggen) het tegendeel: stijvende het volk in boosheid, daar de getrouwe profeten door dreigementen van Gods straffen hen tot bekering zochten te bewegen, met beloften van de genade voor den boetvaardige."
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Teruglezen...

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Dodo schreef:De komkommertijd begint vroeg dit jaar.
Al heb ik nog geen processierups gezien.
Rupsen zijn overigens niet het enige waarmee de Heere ons kan tegenkomen
Wat de rups heeft overgelaten, heeft de sprinkhaan afgegeten, en wat de sprinkhaan heeft overgelaten, heeft de kever afgegeten, en wat de kever heeft overgelaten, heeft de kruidworm afgegeten. Zie verder Joel 1
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Teruglezen...

Bericht door -DIA- »

Als we iets verder teruglezen...
dan komen we eens op
1 maart 1775,
toen ds. Th. van der Groe deze woorden sprak in een Biddagpredicatie ernstige waarschuwingen. Ik meen dat ons deze woorden ook vandaag nog veel te zeggen hebben.
In een preek over Amos 8:9-12 zegt onder meer:

Helaas! mijne vrienden, nu blijft het laatste en bitterste gedeelte van onze Goddelijk Last en Commissie nog over: om ulieden en het ganse land in de Naam van de Heere HEERE, Zijn vast en onveranderlijk besluit, heden op deze dag, met tranen alweder, (en mogelijk mocht het in ons opzicht, nu wel voor het laatst zijn) aan te zeggen en bekend te maken: dat wij voor Zijne heilige en geduchte Majesteit niet spoedig op onze aangezichten vallen en het stof Zijner voeten lekken; maar in onze zonden en zorgeloosheid willen voortgaan, en wij Zijn Woord en heilige Dienst al verder zo versmaden en verwerpen, Hij de Heere, met Nederlands onbekeerlijk volk dan gewisselijk eveneens zal handelen, als Hij tevoren met Israël gehandeld heeft, Dan heb ik die hoge Lat uit de helel, om onze te verhandelen tekst genoegzaan zo woordelijk, en geheel op Nederlands nabijkomende verderf en ondergang, met kracht en toepassing toe te passen.
O! dan moet u allen, als een arm Dienaar en Gezant van de Hoge Almachtige God, nu verzekeren, dat de Heere, de Richter der ganse aarde, bereids op de weg getreden is, ja zelfs als voor onze deur staat, om beiden, die schrikkelijke oordelen en dubbele wraak, van de tekst, ook te brengen over ons land; Zijn verdervend oordeel en Zijn verlatend oordeel
De Heere zal Zijn verdervend oordeel, even alzo zeker gans onverwacht, algemeen en ten hoogste zwaar en vreselijk, als Hij dat over Israël gebracht heeft, ook over ons brengen, zonder enige uitzondering of verschoning

Dan zal te dien dage ook geschieden, spreekt de Heere HEERE, dat Hij onze zon van voorspoed, van blijdschap en heerlijkheid, op de middag zal doen ondergaan; dat Hij Nederland bij lichte dag zal verduisteren. O! als wij dan een schrikkelijk wraakoordeel van de hand des Heeren in het minst niet zullen verwachten, en wij de kwade dag verre stellen, en vrolijk zullen zingen en kwinkeleren, en zeggen het is vrede, en zonder gevaar; dan zal dit haastig verderf ons overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en wij zullen het geenszins ontvlieden, 1 Thess. 5:3. Dan zal de Heere, in Zijn grimmige toorn, of een verdervende watervloed over ons zenden, of een machtige vijand als aan Israël, een Tiglath-Pilezer of Salmanezar, of een Nebukadnezar; of een samenvloed van alle schrikkelijke straffen en plagen en oordelen onder één; waardoor ons, in de vrede zelf de Verwoester dan zal overkomen. Job 15:21. O, die dag, die dag des Heeren, zal dan ook duisternis zijn, donkerheid en geen licht, Amos 5:20.

Dan zal de Heere onze feesten, de geestelijke en ijdele wereldse samen, ook in rouw, en al onze liederen, beide die van het heiligdom en van onze ballen en concerten, komedies en opera's in weeklacht veranderen. Mijne vrienden, daar is nu een stilzwijgen in de hemel, omtrent van een half uur, Openb. 8:1. En daarom wil ik arm en ellendig man nu over onze oude of nieuwe psalmen met niemand enig verschil voeren. Dit ene moet ik ulieden maar zeggen: dat de Heere onze God het psalmboek van Datheen, dat wij nu afgeschaft hebben, de eer heeft aangedaan, dat Hij in 't bloed van de martelaren rood geverfd en in de vlammen van 't heetste vuur beproefd heeft: en 't daarom nog weer de eer zal aandoen dat Hij 't in de aankomende grote en vreselijke dag van zijn wraak over Nederland niet in weeklacht zal veranderen, omdat 't dan bij de gezangen van de tempel, die op die dag zullen huilen, vs. 3, niet meer zal behoren. Neen, dat droevig lot zal dan gaan over onze nieuwe gezangen en liederen, die van beschaafder taal, en van sierlijker en hoogdravender berijming zijn: en die nu in Gods heilige tempel gezongen worden.


Preek over Amos 8: 9-12, gepredikt te Kralingen, de 1e maart 1775
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie