Hedendaagse christelijke muziek

Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien dat het YouTube film beter inzicht geeft dan een recensie in het rd. YT was erg duidelijk
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Geytenbeekje »

Misschien dat het YouTube film beter inzicht geeft dan een recensie in het rd. YT was erg duidelijk
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Isala »

Ik ben bang dat Wilco in sommige opzichten wel een punt heeft.
Start zelf eens een onderzoekje op naar bijv. Hillsong en Bethelchurch (als je twijfelt aan zijn onderzoek) en de haren rijzen je ten berge.
-DIA- schreef:Over (gospel)muziek, de EO, de Roomse kerk, antichristelijke tendensen, enz. enz. heb ik de afgelopen 10 jaar hier in alle ernst aan de orde proberen te stellen. Ook een muziekgroep als Sela is genoemd. Maar blijkbaar pakt het zo beter, dan dat je er in alle ernst iets over zegt.
Als ik het zo lees is Wilco Vos ook ernstig. En blijkbaar pakt het nu ook niet, want het merendeel van de reactie's komt op mij over als 'hakken in het zand'.
Misschien komt het te bizar over om (grotendeels) waar te kunnnen zijn?
Hora est!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door Maanenschijn »

Zita schreef:De stukjes die ik gelezen heb uit het (veel te) lange artikel, geven veel veroordeling via associatie weer. X kan gelinkt worden aan Y, Y is niet goed dus X is ook niet goed. Dat vind ik geen sterke motivatie, voorzichtig gezegd.
Toch is de grote lijn wel behartigenswaardig. Het streven naar een oecumenische wereldkerk of godsdienst is wel een tendens die sterk gaande is. Muziek speelt hierin een grote rol.

Dat punt uit dit lange verhaal is best het overdenken waard.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Hedendaagse christelijke muziek

Bericht door parsifal »

Isala schreef:Ik ben bang dat Wilco in sommige opzichten wel een punt heeft.
Start zelf eens een onderzoekje op naar bijv. Hillsong en Bethelchurch (als je twijfelt aan zijn onderzoek) en de haren rijzen je ten berge.
-DIA- schreef:Over (gospel)muziek, de EO, de Roomse kerk, antichristelijke tendensen, enz. enz. heb ik de afgelopen 10 jaar hier in alle ernst aan de orde proberen te stellen. Ook een muziekgroep als Sela is genoemd. Maar blijkbaar pakt het zo beter, dan dat je er in alle ernst iets over zegt.
Als ik het zo lees is Wilco Vos ook ernstig. En blijkbaar pakt het nu ook niet, want het merendeel van de reactie's komt op mij over als 'hakken in het zand'.
Misschien komt het te bizar over om (grotendeels) waar te kunnnen zijn?
Een belangrijke vraag is, kan een foute bron goede produkten voortbrengen? Is muziek perse zo beladen dat je de levensovertuiging van de componist terug hoort? En hoe is dat met boeken? En met filosofie? En met een schilderij?
Zelf zie ik muziek in zichzelf als neutraal (maar heel krachtig om een boodschap te dragen en emoties op te wekken). Daarom kan ik ook van veel klassieke muziek genieten ook al heb ik geen idee van hoe godsdienstig de componist is of was, of zelfs weet dat ze atheistisch of Rooms-Katholiek waren. Of het Mozart is, of Verdi of Griek of Dvorak of Saint-Saens. Met popmuziek is het hetzelfde. "It's my life and I do what I want" zou ik niet waarderen omdat de boodschap echt fout is. Zo ook met een "Imagine" van John Lennon. Echter ik luister graag naar de geweldige stemmen van Karen Carpenter of Judith Durham (Seekers) of zing mee met Peter, Paul and Mary of Cat Stevens en had er geen moeite mee om "The wedding song" van Peter, Paul and Mary op onze bruiloftsreceptie een prominente plaats te geven (nu is dat lied wel door een Christen geschreven).

Als het om Christelijke muziek gaat is het helemaal zaak om de teksten zelf te beoordelen. De Getty's doen wat mij betreft heel goed werk, net als "Sovereign Grace" muziek en Matt Redman. Hillsong heb ik wat meer moeite mee, maar Brooke Fraser schrijft ook muziek die erg te waarderen is. En ja ik vind het mooi als ik in een winkelcentrum in Bandung, Indonesie loopt, waar veel vrouwen een hoofddoek dragen en dan "Mary, did you know?" of "The rivers of Babylon" door de luidsprekers hoor komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie