Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

Mara schreef:
Jantje schreef:Ja; behalve de korte broeken voor de jongens.
Bij nader inzien vind ik dit niet eerbaar.
Jantje, maar je praat nu echt onzin.
Vroeger droegen de jongens een korte broek en als ze volwassen geworden waren, deed de lange broek pas zijn intrede.
In de Britse upperclass is de korte broek nog steeds een traditie, met daaronder kniekousen. Zoek maar eens foto's op van een jongenskostschool.
Het lijkt voor jou op te houden bij de Zeeuwse grens. Daarbuiten is ook nog een wereld vol met mensen, ook met refo's.
Ach, als ze met 30 graden eens een korte broek aandoen, oké. Maar in het maatschappelijk leven, of dat nu is als vuilnisman, als accountant of als medewerker in een supermarkt, doen jongens en mannen geen korte broek aan. Dat is hoogstens iets voor op het strand of in de achtertuin of eventueel op vakantie.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Maar in het maatschappelijk leven, of dat nu is als vuilnisman, als accountant of als medewerker in een supermarkt, doen jongens en mannen geen korte broek aan. Dat is hoogstens iets voor op het strand of in de achtertuin.
Het betreft hier een school Jantje, waar jongens op zitten!
Zie topictitel. Dus het gaat niet over de werkkleding van vuilnismannen, supermarktmedewerkers of kantooroutfitjes.
Er is overal een tijd en een plaats voor.
Zwemmen doe je niet in 3delig zwart en naar de kerk ga je niet in je bermudazwembroek.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Dat is gegrond op Gods Woord. Dus daar dien je respect voor te hebben.
Dat vinden sommigen. Anderen leggen het weer anders uit. En dat is zo ongeveer met alle punten die ik noemde, vanuit de Bijbel is niet een eenduidige lijn te halen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door eilander »

Mara schreef:
Jantje schreef:Ja; behalve de korte broeken voor de jongens.
Bij nader inzien vind ik dit niet eerbaar.
Jantje, maar je praat nu echt onzin.
Vroeger droegen de jongens een korte broek en als ze volwassen geworden waren, deed de lange broek pas zijn intrede.
In de Britse upperclass is de korte broek nog steeds een traditie, met daaronder kniekousen. Zoek maar eens foto's op van een jongenskostschool.
Het lijkt voor jou op te houden bij de Zeeuwse grens. Daarbuiten is ook nog een wereld vol met mensen, ook met refo's.
Minder neerbuigend mag ook wel.
Wat ze vroeger deden, is natuurlijk niet het eind van alle tegenspraak: nog wat eerder droegen jongens een soort rok.
En wat ze in Engeland doen, idem dito.

Maar goed, ik constateer dat we opnieuw over een zijspoor praten. En dat niemand of nauwelijks iemand heeft reageert op mijn stelling waar de echte fronten liggen, naar mijn mening dan:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef:Jantje heeft het toch weer voor elkaar: het gaat alleen maar over de HSV. Alsof daar het front ligt voor een reformatorische school. Uit ervaring kan ik zeggen dat dat geenszins het geval is.
En waar liggen volgens jou de fronten?
Ongeloof, wereldgelijkvormigheid, verslavingen drank/drugs/seks/roken/smartphone, gezagsondermijning, wetticisme, en zo zijn er vast nog meer dingen te benoemen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Maar goed, ik constateer dat we opnieuw over een zijspoor praten. En dat niemand of nauwelijks iemand heeft reageert op mijn stelling waar de echte fronten liggen, naar mijn mening dan:

Ongeloof, wereldgelijkvormigheid, verslavingen drank/drugs/seks/roken/smartphone, gezagsondermijning, wetticisme, en zo zijn er vast nog meer dingen te benoemen.
Ik denk dat de meesten het met je eens zullen zijn.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

eilander schreef:Maar goed, ik constateer dat we opnieuw over een zijspoor praten. En dat niemand of nauwelijks iemand heeft reageert op mijn stelling waar de echte fronten liggen, naar mijn mening dan:
eilander schreef:Ongeloof, wereldgelijkvormigheid, verslavingen drank/drugs/seks/roken/smartphone, gezagsondermijning, wetticisme, en zo zijn er vast nog meer dingen te benoemen.
Je noemt denk ik een heel aantal duidelijke fronten. In dit rijtje past wat mij betreft ook het vervagen en wegvagen van de scheppingsorde en de thema's die daar uit voortvloeien. Overigens zullen diverse zijspoor-betreders hun berichten wel scharen onder door jou benoemde fronten, alleen dan als sub-onderwerp.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
eilander schreef:Maar goed, ik constateer dat we opnieuw over een zijspoor praten. En dat niemand of nauwelijks iemand heeft reageert op mijn stelling waar de echte fronten liggen, naar mijn mening dan:
eilander schreef:Ongeloof, wereldgelijkvormigheid, verslavingen drank/drugs/seks/roken/smartphone, gezagsondermijning, wetticisme, en zo zijn er vast nog meer dingen te benoemen.
Je noemt denk ik een heel aantal duidelijke fronten. In dit rijtje past wat mij betreft ook het vervagen en wegvagen van de scheppingsorde en de thema's die daar uit voortvloeien. Overigens zullen diverse zijspoor-betreders hun berichten wel scharen onder door jou benoemde fronten, alleen dan als sub-onderwerp.
Zoals een glad vrouwengezicht (spurgeon)
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Ja; behalve de korte broeken voor de jongens.
Bij nader inzien vind ik dit niet eerbaar.
Jantje, maar je praat nu echt onzin.
Vroeger droegen de jongens een korte broek en als ze volwassen geworden waren, deed de lange broek pas zijn intrede.
In de Britse upperclass is de korte broek nog steeds een traditie, met daaronder kniekousen. Zoek maar eens foto's op van een jongenskostschool.
Het lijkt voor jou op te houden bij de Zeeuwse grens. Daarbuiten is ook nog een wereld vol met mensen, ook met refo's.
Ach, als ze met 30 graden eens een korte broek aandoen, oké. Maar in het maatschappelijk leven, of dat nu is als vuilnisman, als accountant of als medewerker in een supermarkt, doen jongens en mannen geen korte broek aan. Dat is hoogstens iets voor op het strand of in de achtertuin of eventueel op vakantie.
Het mag of het mag niet, ik ga met 30graden ook niet in een spaghetti truitje lopen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Zoals een glad vrouwengezicht (spurgeon)
Ja, dat is echt een voorbeeld van een front. :super #not
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Zoals een glad vrouwengezicht (spurgeon)
Ja, dat is echt een voorbeeld van een front. :super #not
Dit schreef je:
In dit rijtje past wat mij betreft ook het vervagen en wegvagen van de scheppingsorde en de thema's die daar uit voortvloeien.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Ja; behalve de korte broeken voor de jongens.
Bij nader inzien vind ik dit niet eerbaar.
Jantje, maar je praat nu echt onzin.
Vroeger droegen de jongens een korte broek en als ze volwassen geworden waren, deed de lange broek pas zijn intrede.
In de Britse upperclass is de korte broek nog steeds een traditie, met daaronder kniekousen. Zoek maar eens foto's op van een jongenskostschool.
Het lijkt voor jou op te houden bij de Zeeuwse grens. Daarbuiten is ook nog een wereld vol met mensen, ook met refo's.
Ach, als ze met 30 graden eens een korte broek aandoen, oké. Maar in het maatschappelijk leven, of dat nu is als vuilnisman, als accountant of als medewerker in een supermarkt, doen jongens en mannen geen korte broek aan. Dat is hoogstens iets voor op het strand of in de achtertuin of eventueel op vakantie.
Ik vind dat een vuilnisman, een accountant en een medewerker in de supermarkt best een korte broek aan mogen. En als de accountant klanten ontvangt, niet, en als er airco is op kantoor, kan ik me ook nog een regel voorstellen dat je als accountant een lange broek aantrekt. Verder lijkt het mij een beetje overdreven.

Ik krijg de indruk dat Samanthi en Lilian1975 zoals ook iemand anders schreef, heel sterk vanuit beheersing denken. Het zou voor het gesprek fijn zijn als je je mening wat rustiger onderbouwt, want ik ben het met Wim Anker eens dat het moeilijk is om er een lijn in te volgen. Als je zo tegen kinderen praat, dan verbaast het mij niet dat het hen niet overtuigt.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Zita »

Ik werk nu ruim 15 jaar in het voortgezet onderwijs, en ik wilde wel dat we ons wat identiteit betreft vooral druk moesten maken om kleding. Echt, de fronten liggen op heel andere gebieden. Ik ben met name de laatste paar jaar heel erg geschrokken van wat er speelt onder jongeren op het gebied van vrije seks, drugs- en alcoholgebruik en vooral de leerlingen die zijn afgehaakt van de kerk (of beter gezegd: die niet geloven dat God er is). Hun lichaam is daar op zondag nog 2x 1,5 uur aanwezig om herrie thuis te voorkomen en dat is het.
Ik kan me dan oprecht niet zo heel erg druk maken om een korte of lange broek voor een jongen. Natuurlijk, ik handhaaf de regels. Maar dat is de makkelijkste weg. Intussen raken we ze in grote getale kwijt. En als ze nog geloven dat er een God is, kunnen ze niet geloven dat die God de ranzige dingen die ze doen ook wil vergeven. En dus gaan ze maar door met die dingen, want dan kun je het beste uit het leven op aarde maar alles halen wat erin zit. Het is om te huilen.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

Zita schreef:Ik werk nu ruim 15 jaar in het voortgezet onderwijs, en ik wilde wel dat we ons wat identiteit betreft vooral druk moesten maken om kleding. Echt, de fronten liggen op heel andere gebieden. Ik ben met name de laatste paar jaar heel erg geschrokken van wat er speelt onder jongeren op het gebied van vrije seks, drugs- en alcoholgebruik en vooral de leerlingen die zijn afgehaakt van de kerk (of beter gezegd: die niet geloven dat God er is). Hun lichaam is daar op zondag nog 2x 1,5 uur aanwezig om herrie thuis te voorkomen en dat is het.
Ik kan me dan oprecht niet zo heel erg druk maken om een korte of lange broek voor een jongen. Natuurlijk, ik handhaaf de regels. Maar dat is de makkelijkste weg. Intussen raken we ze in grote getale kwijt. En als ze nog geloven dat er een God is, kunnen ze niet geloven dat die God de ranzige dingen die ze doen ook wil vergeven. En dus gaan ze maar door met die dingen, want dan kun je het beste uit het leven op aarde maar alles halen wat erin zit. Het is om te huilen.
Dit is zo waar!
Bedankt voor deze kernachtige en ook invoelende manier van omschrijven. Het is inderdaad op deze wijze een deel van de dagelijkse realiteit. En niet alleen op school, helaas.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Zita schreef:Ik werk nu ruim 15 jaar in het voortgezet onderwijs, en ik wilde wel dat we ons wat identiteit betreft vooral druk moesten maken om kleding. Echt, de fronten liggen op heel andere gebieden. Ik ben met name de laatste paar jaar heel erg geschrokken van wat er speelt onder jongeren op het gebied van vrije seks, drugs- en alcoholgebruik en vooral de leerlingen die zijn afgehaakt van de kerk (of beter gezegd: die niet geloven dat God er is). Hun lichaam is daar op zondag nog 2x 1,5 uur aanwezig om herrie thuis te voorkomen en dat is het.
Ik kan me dan oprecht niet zo heel erg druk maken om een korte of lange broek voor een jongen. Natuurlijk, ik handhaaf de regels. Maar dat is de makkelijkste weg. Intussen raken we ze in grote getale kwijt. En als ze nog geloven dat er een God is, kunnen ze niet geloven dat die God de ranzige dingen die ze doen ook wil vergeven. En dus gaan ze maar door met die dingen, want dan kun je het beste uit het leven op aarde maar alles halen wat erin zit. Het is om te huilen.
Ja zo erg...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

Eens.

Wat kunnen wij als reformatorische gezindte, behalve het gebed, aan deze dingen doen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie