Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik pik dit er even uit. Ik vind dit een heel slecht argument. Omdat iets binnen jóuw begrip past, moeten anderen daar ook zo mee omgaan. Dat is toch zo tegenstrijdig als wat? Iedereen heeft een ander begrip en een ander referentiekader.
Ik geef mijn mening over iets. Dat betekent niet dat ik vind dat jij of iemand anders hetzelfde moet vinden als ik. Ik kan je opmerking daarom ook niet plaatsen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik pik dit er even uit. Ik vind dit een heel slecht argument. Omdat iets binnen jóuw begrip past, moeten anderen daar ook zo mee omgaan. Dat is toch zo tegenstrijdig als wat? Iedereen heeft een ander begrip en een ander referentiekader.
Ik geef mijn mening over iets. Dat betekent niet dat ik vind dat jij of iemand anders hetzelfde moet vinden als ik. Ik kan je opmerking daarom ook niet plaatsen.
Hoho, jij schrijft:
Ambtenaar schreef:Volgens mij gaat het bij kleding om eerbaarheid. En binnen mijn begrip van eerbaarheid vallen zowel make-up als broeken voor meisjes. En zo zouden ook reformatorische scholen hier mee om moeten gaan, vind ik dan.
Jij mag vinden dat dit binnen het begrip van eerbaarheid valt, maar je kunt moeilijk vinden dat reformatorische scholen hier ook zo mee moeten omgaan. Je weet zelf ook heus wel dat zij heel anders daarover denken.

Dus je kunt het wel vinden, maar in de praktijk weet je gewoon dat jij dat niet van hen mag verwachten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Geytenbeekje »

Een refoschool kenmerkt zich door :
Regels omtrent roklengte, (H)SV gebruik, Eerbaar gewaad, (geen) make-up
En daarnaast leraren die zich conformeren met en aan de 3FVE
En uiteraard meer zaken die ik even niet kan opnoemen
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Jij mag vinden dat dit binnen het begrip van eerbaarheid valt, maar je kunt moeilijk vinden dat reformatorische scholen hier ook zo mee moeten omgaan. Je weet zelf ook heus wel dat zij heel anders daarover denken.
Natuurlijk mag ik wel vinden dat reformatorische scholen een ander kledingbeleid zouden moeten voeren. En nee, ik heb zeker niet de illusie dat ze hun kledingbeleid veranderen omdat een anoniem persoon op refoforum vindt dat ze een ander kledingbeleid zouden moet voeren.

De SGP mag vinden dat vrouwen geen bestuurlijke functies mogen uitoefenen, maar ze kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee omgaan. De SGP weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
Ds. X mag vinden dat leggings kachelpijpen zijn, maar hij kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee moeten omgaan. Hij weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
Ds. Y mag vinden dat moeders niet mogen werken, maar hij kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee moeten omgaan. Hij weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
Jantje mag vinden dat de HSV een onbetrouwbare vertaling is, maar hij kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee omgaan. Hij weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
etc.
etc.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

Geytenbeekje schreef:Een refoschool kenmerkt zich door :
Regels omtrent roklengte, (H)SV gebruik, Eerbaar gewaad, (geen) make-up
En daarnaast leraren die zich conformeren met en aan de 3FVE
En uiteraard meer zaken die ik even niet kan opnoemen
Wat is het doel van deze bijdrage?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Volgens mij gaat het bij kleding om eerbaarheid. En binnen mijn begrip van eerbaarheid valt zowel make-up als broeken voor meisjes. En zo zouden ook reformatorische scholen hier mee om moeten gaan, vind ik dan.
Ik pik dit er even uit. Ik vind dit een heel slecht argument. Omdat iets binnen jóuw begrip past, moeten anderen daar ook zo mee omgaan. Dat is toch zo tegenstrijdig als wat? Iedereen heeft een ander begrip en een ander referentiekader. Bovendien hoeven we er niet om te verlangen dat iedereen zich zo blanket als het volk Israël dat deed (Jeremia 4: 30).

Enfin, het is in ieder geval een onderwerp wat ik morgen ook hoop aan te kaarten in het nieuw te starten draadje. Dit heeft namelijk ook te maken met het als kerkelijke gemeente (of gezindte) staan in de christelijke vrijheid.
https://www.wartburg.nl/Marnix/Nieuwsbl ... sen%20.wli eerbaar?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Natuurlijk mag ik wel vinden dat reformatorische scholen een ander kledingbeleid zouden moeten voeren. En nee, ik heb zeker niet de illusie dat ze hun kledingbeleid veranderen omdat een anoniem persoon op refoforum vindt dat ze een ander kledingbeleid zouden moet voeren.
Waarom zou jij dat willen eigenlijk? Andere vraag: wat is volgens jouw wereldgelijkvormige kleding?
Ambtenaar schreef:De SGP mag vinden dat vrouwen geen bestuurlijke functies mogen uitoefenen, maar ze kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee omgaan. De SGP weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
Dat is gegrond op Gods Woord. Dus daar dien je respect voor te hebben.
Ambtenaar schreef:Ds. X mag vinden dat leggings kachelpijpen zijn, maar hij kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee moeten omgaan. Hij weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
Juist; en precies daarom waarschuwt hij daar voor. Ook dit is gebaseerd op het gevaar van wereldgelijkvormigheid en oneerbare kleding (lees: rok als accessoire bij de legging).
Ambtenaar schreef:Ds. Y mag vinden dat moeders niet mogen werken, maar hij kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee moeten omgaan. Hij weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
Ook hierin moeten we elkaar respecteren; en zeker, ik geloof dat de eerste plaats van de moeder in het gezin is, want daar kreeg de moeder haar taak. Dat heeft zij ook beloofd bij de doop.
Ambtenaar schreef:Jantje mag vinden dat de HSV een onbetrouwbare vertaling is, maar hij kan moeilijk vinden dat anderen hier ook zo mee omgaan. Hij weet zelf ook heus wel dat anderen heel anders daarover denken.
Ik weet me gesteund door velen in mijn omgeving. Ook weet ik dat er mensen zijn die onomstotelijk hebben vastgesteld dat er zaken vertaald zijn die niet de toets van Schrift en Belijdenis kunnen doorstaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Volgens mij gaat het bij kleding om eerbaarheid. En binnen mijn begrip van eerbaarheid valt zowel make-up als broeken voor meisjes. En zo zouden ook reformatorische scholen hier mee om moeten gaan, vind ik dan.
Ik pik dit er even uit. Ik vind dit een heel slecht argument. Omdat iets binnen jóuw begrip past, moeten anderen daar ook zo mee omgaan. Dat is toch zo tegenstrijdig als wat? Iedereen heeft een ander begrip en een ander referentiekader. Bovendien hoeven we er niet om te verlangen dat iedereen zich zo blanket als het volk Israël dat deed (Jeremia 4: 30).

Enfin, het is in ieder geval een onderwerp wat ik morgen ook hoop aan te kaarten in het nieuw te starten draadje. Dit heeft namelijk ook te maken met het als kerkelijke gemeente (of gezindte) staan in de christelijke vrijheid.
https://www.wartburg.nl/Marnix/Nieuwsbl ... sen%20.wli eerbaar?
Ja; behalve de korte broeken voor de jongens.

Bij nader inzien vind ik dit niet eerbaar.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 jan 2020, 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:
Ambtenaar schreef:Volgens mij gaat het bij kleding om eerbaarheid. En binnen mijn begrip van eerbaarheid valt zowel make-up als broeken voor meisjes. En zo zouden ook reformatorische scholen hier mee om moeten gaan, vind ik dan.
Ik pik dit er even uit. Ik vind dit een heel slecht argument. Omdat iets binnen jóuw begrip past, moeten anderen daar ook zo mee omgaan. Dat is toch zo tegenstrijdig als wat? Iedereen heeft een ander begrip en een ander referentiekader. Bovendien hoeven we er niet om te verlangen dat iedereen zich zo blanket als het volk Israël dat deed (Jeremia 4: 30).

Enfin, het is in ieder geval een onderwerp wat ik morgen ook hoop aan te kaarten in het nieuw te starten draadje. Dit heeft namelijk ook te maken met het als kerkelijke gemeente (of gezindte) staan in de christelijke vrijheid.
https://www.wartburg.nl/Marnix/Nieuwsbl ... sen%20.wli eerbaar?
Ja; behalve de korte broeken voor de jongens.
Sorry Jantje maar ik heb echt een ander beeld bij eerbaar....
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Jantje »

Inmiddels heb ik nog eens gekeken en ik begrijp inderdaad wat je bedoelt. Ik zou ook kunnen begrijpen dat in sommige gevallen een broek beter is; al pleit ik nog steeds voor een rok met een fatsoenlijke lengte.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 jan 2020, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Hollander »

Dit topic daalt echt naar een diep treurig niveau. :ouin
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Nou en daar verschil ik dus in. Wanneer mijn kinderen bewust uit zouden willen gaan om te doen wat niet mag. Is er een grens bereikt.
Het is maar hoe je het brengt denk ik. Zeg je tegen je kinderen dat het verboden is om seksueel actief te zijn voor het huwelijk, of zeg je tegen je kinderen dat je denkt en vindt dat seksualiteit in het huwelijk thuis hoort. Ik denk dat de toon waarop je iets zegt of probeert over te brengen van groot belang is.
Ik zeg tegen mijn kinderen dat de Heere seksualiteit voor binnen het huwelijk heeft bedoeld. En dat we in ons gezin die leefregel naleven.
En dat we verwachten dat zij dat ook doen omdat het hen o.a. bewaard voor een zieke moraliteit rondom seksualiteit. Verder is niet het ik denk van belang. Maar wat Gods wil is. En dat we Hem ook hierin dienen.


(in iets eenvoudigere bewoording)

En net als zij gezond eten van ons krijgen en dat we niet toestaan dat ze zich voleten met patat en pizza boven op hun kamer en weigeren bij ons aan tafel de gezonde maaltijd mee te eten, omdat ze het nu eenmaal lekker vinden en heel Amerika zich te goed eet het dan maar toelaten....



Je ziet dat met kleine dingen als make up en kleding ook. De hoofdbedekking geeft hier geen problemen. De rest doet dat ook. Maar rok wel. Want de rest draagt ook broeken buiten school en kerk activiteiten. De rest mag het ook omdat de rest het doet. Maar de houding nadenken waarom iets wel of niet. Die stap krijgen ze niet aangeleerd. Zo geeft kijken en doen alles wat los en vast zit geeft ook problemen. Want de rest doet het ook, met in feite toestemming van ouders quote
Ambtenaar schreef:
Volgens mij gaat het bij kleding om eerbaarheid. En binnen mijn begrip van eerbaarheid vallen zowel make-up als broeken voor meisjes. En zo zouden ook reformatorische scholen hier mee om moeten gaan, vind ik dan.
Kleding valt niet alleen onder eerbaarheid. maar ook om het verschil man en vrouw.
In de kerkelijke gemeenten en op school wordt vooralsnog verwacht dat dames een rok dragen. vanwege dat laatste.

Waar ik moeite mee hebt is dat daarbuiten door dezelfde christenen met de wereld wordt mee gehobbeld. De reden is dat we niet anders willen zijn. In strijd lijkt me dat te zijn met Wees gij geheel anders. En het verschil man vrouw in kleding er ineens niet meer toe doet.

Dat is de reden waarom iedereen het is gaan doen. Want als het echt zo onbijbels zou zijn alleen een rok te dragen zou men dat ook in de kerk terug horen. Maar dan zit iedereen keurig gerokt.
Het is ook precies de reden waarom de dames een broek willen dragen. Hun schoolgenoten en jongeren binnen de gemeente doen het tenslotte ook. Daar conformeren ze zich aan.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Ja; behalve de korte broeken voor de jongens.
Bij nader inzien vind ik dit niet eerbaar.
Jantje, maar je praat nu echt onzin.
Vroeger droegen de jongens een korte broek en als ze volwassen geworden waren, deed de lange broek pas zijn intrede.
In de Britse upperclass is de korte broek nog steeds een traditie, met daaronder kniekousen. Zoek maar eens foto's op van een jongenskostschool.
Het lijkt voor jou op te houden bij de Zeeuwse grens. Daarbuiten is ook nog een wereld vol met mensen, ook met refo's.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door Marco »

Als het dan echt zit in de kleding....?? Ligt dáár het bestaansrecht van reformatorische scholen? We weten toch hoop ik wel beter??

En verder (als het daar dan toch over moet gaan): dat vrouwen in de week en op school een broek willen dragen komt ook voort uit het feit dat buiten het reformatorische deel van de bevolking iedereen broeken als dameskleding accepteert. Het is allang niet meer zo dat broeken door vrouwen gedragen worden uit een vorm van protest tegen de opgelegde rok of zo. Alleen in de reformatorische gezindte schijnt dat nog niet volledig doorgedrongen te zijn.

En om daar nou een 'Gij geheel anders' bij te slepen.. Alsof zij die een broek dragen in plaats van een rok of een korte broek in plaats van een lange dit doen omdat zij zich in hun verdoving overgegeven hebben aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid.

Als er ooit nog eens een topic komt met 'meest uit zijn verband gerukte tekst' staat deze toch minimaal in de top-3. Met stip. Behalve als ook dat wereldgelijkvormig is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Identiteit school (uit: Gelezen, gedacht, gehoord)

Bericht door samanthi »

Marco schreef:Als het dan echt zit in de kleding....?? Ligt dáár het bestaansrecht van reformatorische scholen? We weten toch hoop ik wel beter??

En verder (als het daar dan toch over moet gaan): dat vrouwen in de week en op school een broek willen dragen komt ook voort uit het feit dat buiten het reformatorische deel van de bevolking iedereen broeken als dameskleding accepteert. Het is allang niet meer zo dat broeken door vrouwen gedragen worden uit een vorm van protest tegen de opgelegde rok of zo. Alleen in de reformatorische gezindte schijnt dat nog niet volledig doorgedrongen te zijn.

En om daar nou een 'Gij geheel anders' bij te slepen.. Alsof zij die een broek dragen in plaats van een rok of een korte broek in plaats van een lange dit doen omdat zij zich in hun verdoving overgegeven hebben aan de losbandigheid om gretig winst te slaan uit allerlei onreinheid.

Als er ooit nog eens een topic komt met 'meest uit zijn verband gerukte tekst' staat deze toch minimaal in de top-3. Met stip. Behalve als ook dat wereldgelijkvormig is.
Dat rokken/broeken gedoe heeft in mijn jeugd nooit gespeeld, ik kom uit een BHP gemeente, wij hadden een broek of overall aan bij het werk in de stal, naar school alleen naar de kerk niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie