Onze geloofsleer

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Onze geloofsleer

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Van Ewijk schreef:In de Bijbel staat dat we inderdaad niet boven onze draagkracht beproefd worden. (even geen tijd voor specifieke aanwijzing, maar het staat er wel.)
Of bedoeld u iets anders?
Ik bedoel het in zin zoals de Heidelberger Catechismus ervover spreekt. Lees even het verband in de Catechismus?

Vr. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist, wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij; want God heeft den mens alzo ge­scha­pen, dat hij dat kon doen; maar de mens heeft zich­zelven en al zijn nakome­lingen, door het ingeven des duivels en door moedwil­lige onge­hoor­zaam­heid, van deze gaven be­roofd.
Deze probleemstelling komt eigenlijk in de bijbel niet voor. De verwijsteksten tonen het antwoord dan ook niet zo erg aan.
Je afvragen of God onrecht doet kan alleen als antwoord hebben dat bij God geen onrecht is. Een nadere bestudering van de mens is op zich goed, maar houdt wel een gevaar in. Je kunt hierover dan weer verder gaan filosoferen en dan wordt de zonde een lot van de mens en raken de zondige daden op de achtergrond.
Dat merk je ook in andere formuleringen. Je moet zondaar voor God worden, maar verder maar niet al te concreet aub.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Onze geloofsleer

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Is het dan onrecht, als God van ons eist wat wij niet meer kunnen doen? Hadden de remonstranten een punt toen ze stelden dat God van de mens niet zou eisen wat hij niet meer kan? Ik denk dat hier nogal wat verwarring over is.
Houden we dit staande, of gaan me met een evangelische gedachte mee, en een activistisch christendom waarin de mens aangezet wordt om tot Jezus te gaan?
Versta het goed: Ik bedoel niet dat het 'tot Jezus gaan' verkeerd zou zijn, maar hoe dat dit in onze geloofsleer wordt geleerd.
De Bijbel is heel duidelijk. De eis staat vast! Wie de wet niet houdt, die word door God vervloekt. Zo, dat is best wel wat! Maar het is waar! Iedereen die niet in Christus is, en Zijn dierbaar bloed veracht heeft, die wacht een eeuwige nacht. Ingrijpend, maar waar.

Maargoed, opvallend... wie is in staat om de wet te houden? Niemand. De vraag is waar deze ervaring ons brengt. Want wie de Bijbel leest, leest ook over de middelaar, Christus de middelaar.

Het is heel simpel DIA, God eist van ons het onmogelijke, maar eerst in den beginne was het wel mogelijk. Daar komt die toren hoge eis vandaan.

Er is redding, in onze onmogelijkheid. En dat weten de zondaren best wel. Ze weten het heel goed. Maar zou die God wel barmhartig willen zijn voor mij? Dat is de worsteling bij vele... ik wil niet zeggen bij iedereen, dat mag, met alle eerbied, de Heere beslissen.

Wij zijn arme zondaren, hebben niks. Het enige wat wij mee kunnen brengen is onze schuld (vrije vertaling van John Owen). Smeek daarom bij de Heere, of hij je vergeving wil schenken. Zou Hij dat bij mij ook willen doen? Ik zou zeggen, vraag het maar...

Een rijke Christus, voor een arme zondaar

Enne, dan daarna moeten we leren dat het niet om onze verzoening gaat ten diepste, maar om Zijn Goddelijke Naam.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Misschien is het ook beter om niet weet opnieuw te proberen wat te zeggen.
Tekenend vond ik wel het weghalen van een duidelijke Bijbels onderbouwde reactie op het remonstrantisme.
Dit, deze Bijbelse onderbouwing, heeft veel uitgehaald vandaag al. Wellicht moeten wij zwijgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Bertiel »

-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ik wil niks afdoen van zondekennis voor de geloofsomhelzing, maar ware, diepe zondekennis kan er pas echt zijn als we weten tegen welk een goeddoend God we hebben gezondigd die we hebben leren kennen in een geloofsomhelzing van de Zaligmaker
Dit komt over als een vreemd spreken over onze belijdenis. Ik zal niet zeggen dat het verkeerd is, maar er schemert wel een bepaalde visie in door, als ik me niet vergis.
Calvijn, Institutie, boek 3 hoofdstuk 3, paragraaf 1

Dat echter de boetvaardigheid niet alleen terstond volgt op het geloof, maar ook daaruit geboren wordt, moet buiten geschil zijn.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Ik heb eens zitten googlen op de remonstranten, het verschil is heel subtiel hier het eerste punt
Wij gelover dat:
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig[1] te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Artikel 2

Dat in overeenstemming daarmee Jezus Christus, de Zaligmaker van de wereld, voor allen en voor ieder mens gestorven is, zo, dat Hij voor allen door de dood van het kruis de verzoening en de vergeving der zonden verworven heeft, echter zo, dat niemand deze vergeving der zonden metterdaad geniet, dan alleen de gelovigen, mede naar het woord van het evangelie van Johannes 3:16; Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. en in 1 Johannes 2:2; Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:Ik heb eens zitten googlen op de remonstranten, het verschil is heel subtiel hier het eerste punt
Wij gelover dat:
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig[1] te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
Dat stukje is hier eerder ook gepost en zelfs professoren 'trapten'er in.
Remonstranten van nu vermanen niet als je een ander geloof belijd of wilt belijden, alles is daar welkom
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Artikel 3

Dat de mens het zaligmakende geloof van zichzelf niet heeft, en ook niet door de kracht van zijn wil, omdat hij in de stand van de afwijking en van de zonde, niets goeds, dat waarlijk goed is (zoals inzonderheid het zaligmakend geloof), uit en van zichzelf kan willen, denken of doen. Maar dat het nodig is, dat hij door God in Christus door de Heilige Geest herboren wordt en vernieuwd, in verstand, gevoel of wil en in alle krachten, opdat hij het ware goed recht moge verstaan, bedenken, willen, en volbrengen naar het woord van Christus in Johannes 15:5; Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen..
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Artikel 4

Dat deze genade van God is het begin, de voortgang en de voltooiing van alle goeds, ook zo ver, dat de wedergeboren mens zelf, zonder deze voorgaande of toekomende, opwekkende, volgende en medewerkende genade, noch het goede kan denken, willen of doen en ook geen enkele verzoeking ten kwade kan weerstaan. Zodat alle goede daden of werkingen die men maar bedenken kan, toegeschreven moeten worden aan de genade van God in Christus. Maar als het gaat om de manier van de werking van deze genade, deze is niet onwederstandelijk, want er staat van velen geschreven, dat zij de Heilige Geest wederstaan hebben,
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Artikel 5

Dat zij, die Jezus Christus door een waar geloof zijn ingelijfd en derhalve Zijn levendmakende Geest deelachtig zijn geworden, overvloedige kracht hebben om tegen de satan, de zonde, de wereld en hun eigen vlees te strijden en de overwinning te verkrijgen, wel te verstaan: altijd door de bijstand van de Heilige Geest. En dat Jezus Christus hen door Zijn geest in alle verzoekingen bijstaat, de hand biedt en wanneer zij maar alleen ten strijde bereid zijn en Zijn hulp begeren en niet in gebreke blijven, staande houdt, zodat zij door geen list, noch door geweld van de satan verleid of uit de handen van Christus getrokken kunnen worden, naar het woord van Christus: Niemand zal ze uit Mijn hand rukken (Johannes 10:29). Maar of zij niet door nalatigheid het beginsel van hun wezen in Christus verlaten, de tegenwoordige wereld weer aannemen, van de heilige leer, die hun eenmaal is overgegeven afwijken, de goede consciëntie verliezen, de genade verwaarlozen, zou eerst nader uit de Heilige Schrift onderzocht moeten worden, voordat wij met volle verzekering van ons gemoed zouden kunnen leren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Bertiel »

Bertiel schreef:
-DIA- schreef:
Bertiel schreef:Ik wil niks afdoen van zondekennis voor de geloofsomhelzing, maar ware, diepe zondekennis kan er pas echt zijn als we weten tegen welk een goeddoend God we hebben gezondigd die we hebben leren kennen in een geloofsomhelzing van de Zaligmaker
Dit komt over als een vreemd spreken over onze belijdenis. Ik zal niet zeggen dat het verkeerd is, maar er schemert wel een bepaalde visie in door, als ik me niet vergis.
Calvijn, Institutie, boek 3 hoofdstuk 3, paragraaf 1

Dat echter de boetvaardigheid niet alleen terstond volgt op het geloof, maar ook daaruit geboren wordt, moet buiten geschil zijn.
en verderop, boek 3, hoofdstuk 14, paragraaf 6

Laat dit dus vast blijven, dat het begin van onze zaligheid is een opstanding als van de dood tot het leven; want, wanneer het ons om Christus' wil gegeven is in Hem te geloven, dan eerst beginnen wij over te gaan van de dood tot het leven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:Ik heb eens zitten googlen op de remonstranten, het verschil is heel subtiel hier het eerste punt
Wij gelover dat:
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig[1] te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
Dat stukje is hier eerder ook gepost en zelfs professoren 'trapten'er in.
Remonstranten van nu vermanen niet als je een ander geloof belijd of wilt belijden, alles is daar welkom
Ik beb de artikelen er allen apart opgezet, dit zijn die artikelen.
Het zijn juist de subtiele verschillen en niet dat ze in beginsel leerden: neem Jezus maar aan, dan komt alles goed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze geloofsleer

Bericht door eilander »

En wat wil je daar nu mee zeggen, @samanthi? Dat is mij niet zo duidelijk.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

eilander schreef:En wat wil je daar nu mee zeggen, @samanthi? Dat is mij niet zo duidelijk.
Dat er meer gevaar on zit dan mensen beweren, het zijn maar kleine puntjes, maar wel cruciaal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Of het echt in dit topic past... Ik weet het niet. Wel heeft het met "Onze geloofsleer" raakpunten.

Ik zou een vraag willen opwerpen, voor ik hier verder ga.
Zijn hier veel mensen die positief staan tegenover de op YouTube te volgen lezingen enz. met de naam "Geloofstoerusting"
Zo ja, wat is daarover uw mening? Is dit de oude geloofsleer? Ik merk dat er nogal wat verwarring door kan ontstaan. Soms hoor je dingen waarvan je echt denkt: Hoe heb ik het nu? Soms doet het denken aan andere groepen als Jij daar, of Heart Cry, of soms lijkt het te gaan in een soort EO-stijl.
Wat ik al wel moet waarnemen is dat ik er een bron van verwarering in zie, vooral voor jongeren wellicht aantrekkelijk gepresenteerd.
Kortom: Wat te denken van deze filmpjes?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie