Het punt is meer, als je van je zelf weet dat je er erg mee worstelt, bid de Heere om zekerheid, zekerheid hoort bij het leven van Gods kind.postmillennial schreef:In ons kerkblad las ik: De Dordtse Leerregels hebben veel meer nuance en pastoraal gehalte dan veel mensen tegenwoordig in een zogenaamd radicale boodschap naar voren brengen. Die zogenaamd radicale boodschap leidt vaak tot twee dingen: Beschadiging van het beginnende geestelijke leven, en het wegvallen van het onderscheid tussen schijn en zijn. Er komt dan zo makkelijk een slag mensen die het altijd hebben, heel goed bepraten kunnen en de arme worstelaars niet meer verstaan. Voor zulke mensen hebben ze geen staf, maar een stok.
Onze geloofsleer
-
- Berichten: 8297
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Onze geloofsleer
Re: Onze geloofsleer
Wat is nou eigenlijk een normaal en hedendaags woord voor "bekommerden"?
Re: Onze geloofsleer
Bedrukten? Treurigen? Door onweder voortgedrevenen?Erskinees schreef:Wat is nou eigenlijk een normaal en hedendaags woord voor "bekommerden"?
Re: Onze geloofsleer
Onze jongeren helaas niet; die begrijpen er niets van. En ouderen ook niet zo 1-2-3.Jantje schreef:Ook veel pastoraler dan mensen doen voorkomen.Bertiel schreef:dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
Verder ben ik het oneens met de laatste woorden uit bovenstaande post van onze geachte moderator. Met een beetje zelfstudie begrijpen we dat allemaal heus wel.
Nu kan je op die link dit ik hierboven plaatsen 'Leerregels in gewone taal' aanklikken. Dat is tegelijkertijd een verbetering en een verarming, als je begrijpt wat ik bedoel.
-
- Berichten: 4614
- Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
- Locatie: bertiel1306@gmail.com
Re: Onze geloofsleer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Onze geloofsleer
Dat begrijp ik zeker. Vandaar dat ik liever de oude taal gebruik. Verarmingen zijn namelijk levensgevaarlijk.Tiberius schreef:Onze jongeren helaas niet; die begrijpen er niets van. En ouderen ook niet zo 1-2-3.Jantje schreef:Ook veel pastoraler dan mensen doen voorkomen.Bertiel schreef:dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
Verder ben ik het oneens met de laatste woorden uit bovenstaande post van onze geachte moderator. Met een beetje zelfstudie begrijpen we dat allemaal heus wel.
Nu kan je op die link dit ik hierboven plaatsen 'Leerregels in gewone taal' aanklikken. Dat is tegelijkertijd een verbetering en een verarming, als je begrijpt wat ik bedoel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Onze geloofsleer
Maar helemaal niet begrijpen nog gevaarlijker denk ik. Ik denk dat Tiberius een helder spanningsveld duidt.Jantje schreef:Dat begrijp ik zeker. Vandaar dat ik liever de oude taal gebruik. Verarmingen zijn namelijk levensgevaarlijk.Tiberius schreef:Onze jongeren helaas niet; die begrijpen er niets van. En ouderen ook niet zo 1-2-3.Jantje schreef:Ook veel pastoraler dan mensen doen voorkomen.Bertiel schreef:dank je wel.
DL zijn veel pastoraler dan veel mensen denken!
Verder ben ik het oneens met de laatste woorden uit bovenstaande post van onze geachte moderator. Met een beetje zelfstudie begrijpen we dat allemaal heus wel.
Nu kan je op die link dit ik hierboven plaatsen 'Leerregels in gewone taal' aanklikken. Dat is tegelijkertijd een verbetering en een verarming, als je begrijpt wat ik bedoel.
Re: Onze geloofsleer
Inderdaad. Ik maak graag van die verbetering gebruik (jongeren vooraf de leerregels in gewone taal laten lezen) en probeer de verarming te verrijken (met uitleg van de oorspronkelijke taal op de les zelf).
Re: Onze geloofsleer
EDIT: Want 'less is more'. Mijn eerste post was al volledig.
Laatst gewijzigd door Hollander op 10 jun 2020, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onze geloofsleer
Dat denken over die jongeren is wel erg aan het schuiven gegaan. Onderstaand een inleiding op een preek van een predikant die ik nog in leven heb horen preken. Dus zeker geen oudvader.Tiberius schreef:Inderdaad. Ik maak graag van die verbetering gebruik (jongeren vooraf de leerregels in gewone taal laten lezen) en probeer de verarming te verrijken (met uitleg van de oorspronkelijke taal op de les zelf).
Ja, dat is opmerkelijk. Het is u bekend, dat er in deze eeuw jeugddiensten in de kerk zijn ingevoerd. Dat zijn diensten, waar de dominee wat meer de kerkgangers laat opstaan en wat meer laat zingen, vooral vlug. Want 't is opmerkelijk hoe men in sommige kringen prijs stelt op een mee kunnen met de wereld en dezelfde waarderingsregels aanlegt. Wat is in de wereld de grootste man? Die het snelste vooruitkomt en dus het snelste loopt, zwemt, rijdt, vliegt. Je bent niet het grootste als je jezelf verloochent, maar als je snel voorbij alles rent. En nu is in bepaalde kringen de beste dominee, die het snelste preken kan en 't eerst aan de eindstreep is en de beste christen is, die het vlugste zingen kan. Ik vrees dat dit een wereldse maatstaf is, die niet past, evenmin als het omgekeerde. De jeugddienst vraagt evenwel meer, dan wat zitten en opstaan en zingen. De preek moet wat gemakkelijker te volgen zijn, lichte stoffen behandelen. Dus niet bekering en wedergeboorte, zonde en genade, maar veel meer leiding in het leven, licht en duisternis, troost in noden. De jeugd wil in de kerk niet met de groten, de ouderen gelijkgesteld worden. Dat is zeer opmerkelijk, omdat de 18-jarige en misschien nog wel jongere al spoedig zegt: ik ben geen kind meer hoor. Stel je voor: 18 jaar en dan bij de tegenwoordige mode nog in de korte avondjurk of de korte broek. Dat staat te gek! Ja maar, waarom dan wel in de korte preek?
Nu wat anders, De jeugddiensten hebben niet opgeleverd, wat men ervan hoopte. Men hoopte de jonge mensen te leren naar de kerk te gaan. Menigmaal is mij echter gebleken en ook anderen hebben daarop gewezen, dat vele jongeren juist niet in de gewone diensten terecht kwamen. De jeugddienst bleek een hindernis. In de jaren dat ze het kerkgaan hadden moeten leren, hadden zij het niet geleerd. Want kerkgaan moet men jong leren. Doch nu vraag ik verder: Is de gedachte om in de Kerk met de onvolwassenen rekening te houden een bezwaar?
In mijn ogen niet. Ik houd elke Zondag zoveel mogelijk rekening met de geestelijk onvolwassenen. Het zou mij verontrusten als iedereen zei: Onze dominee preekt alleen voor de bekeerde mensen. En nu wil ik nog wel wat lager afdalen. Ik wil ditmaal ook eens proberen te preken voor de beginnelingen. Als 't niet lukt kunt u alleen maar zeggen: die dominee van ons kan ook niet veel.
Daar zijn veel jongeren, die thuis en in de kerk een beetje onverschillig doen. Nu wil ik eens preken over zo'n onverschillige jongen. Het spreekwoord zegt: Een schip op het strand is een baken in zee. Dat baken gaan we nu eens bekijken aan de hand van onze tekst, Hebreën 12: 16,17.
Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige gelijk Ezau, die om ene spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf. Want gij weet dat hij ook daarna de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelfe met tranen zocht.
-
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Onze geloofsleer
Mensen die niet weten hoe ze de Heere Jezus moeten aannemen, maar daar wel oprecht naar verlangen.Erskinees schreef:Wat is nou eigenlijk een normaal en hedendaags woord voor "bekommerden"?
Hora est!
Re: Onze geloofsleer
'Kerkgangers laten opstaan, wat meer zingen, vooral vlug, mee kunnen met de wereld, preek wat gemakkelijker, stof wat lichter, korte avondjurk/broek'. Geestelijk onvolwassenen afzetten tegen lichamelijk onvolwassenen.Vervolgde schreef:Dat denken over die jongeren is wel erg aan het schuiven gegaan. Onderstaand een inleiding op een preek van een predikant die ik nog in leven heb horen preken. Dus zeker geen oudvader.Tiberius schreef:Inderdaad. Ik maak graag van die verbetering gebruik (jongeren vooraf de leerregels in gewone taal laten lezen) en probeer de verarming te verrijken (met uitleg van de oorspronkelijke taal op de les zelf).
Ja, dat is opmerkelijk. Het is u bekend, dat er in deze eeuw jeugddiensten in de kerk zijn ingevoerd. Dat zijn diensten, waar de dominee wat meer de kerkgangers laat opstaan en wat meer laat zingen, vooral vlug. Want 't is opmerkelijk hoe men in sommige kringen prijs stelt op een mee kunnen met de wereld en dezelfde waarderingsregels aanlegt. Wat is in de wereld de grootste man? Die het snelste vooruitkomt en dus het snelste loopt, zwemt, rijdt, vliegt. Je bent niet het grootste als je jezelf verloochent, maar als je snel voorbij alles rent. En nu is in bepaalde kringen de beste dominee, die het snelste preken kan en 't eerst aan de eindstreep is en de beste christen is, die het vlugste zingen kan. Ik vrees dat dit een wereldse maatstaf is, die niet past, evenmin als het omgekeerde. De jeugddienst vraagt evenwel meer, dan wat zitten en opstaan en zingen. De preek moet wat gemakkelijker te volgen zijn, lichte stoffen behandelen. Dus niet bekering en wedergeboorte, zonde en genade, maar veel meer leiding in het leven, licht en duisternis, troost in noden. De jeugd wil in de kerk niet met de groten, de ouderen gelijkgesteld worden. Dat is zeer opmerkelijk, omdat de 18-jarige en misschien nog wel jongere al spoedig zegt: ik ben geen kind meer hoor. Stel je voor: 18 jaar en dan bij de tegenwoordige mode nog in de korte avondjurk of de korte broek. Dat staat te gek! Ja maar, waarom dan wel in de korte preek?
Nu wat anders, De jeugddiensten hebben niet opgeleverd, wat men ervan hoopte. Men hoopte de jonge mensen te leren naar de kerk te gaan. Menigmaal is mij echter gebleken en ook anderen hebben daarop gewezen, dat vele jongeren juist niet in de gewone diensten terecht kwamen. De jeugddienst bleek een hindernis. In de jaren dat ze het kerkgaan hadden moeten leren, hadden zij het niet geleerd. Want kerkgaan moet men jong leren. Doch nu vraag ik verder: Is de gedachte om in de Kerk met de onvolwassenen rekening te houden een bezwaar?
In mijn ogen niet. Ik houd elke Zondag zoveel mogelijk rekening met de geestelijk onvolwassenen. Het zou mij verontrusten als iedereen zei: Onze dominee preekt alleen voor de bekeerde mensen. En nu wil ik nog wel wat lager afdalen. Ik wil ditmaal ook eens proberen te preken voor de beginnelingen. Als 't niet lukt kunt u alleen maar zeggen: die dominee van ons kan ook niet veel.
Daar zijn veel jongeren, die thuis en in de kerk een beetje onverschillig doen. Nu wil ik eens preken over zo'n onverschillige jongen. Het spreekwoord zegt: Een schip op het strand is een baken in zee. Dat baken gaan we nu eens bekijken aan de hand van onze tekst, Hebreën 12: 16,17.
Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige gelijk Ezau, die om ene spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf. Want gij weet dat hij ook daarna de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelfe met tranen zocht.
Wat een flauwe manier van het wegzetten van jeugddiensten. Onze dominee preekt op de bid- en dankdag in de ochtend speciaal voor de kinderen. Iets begrijpelijker, iets meer hun taal. Maar totaal volgens de boodschap die altijd klinkt. We blijven zitten, het zingen is hetzelfde tempo als normaal.
Waarom is het toch zo moeilijk voor sommigen om gewoon op inhoud te blijven? Gewoon diensten op de keper beschouwen en dan een mening vormen.
Re: Onze geloofsleer
Vind je dat belangrijk om te weten?Jantje schreef:Welke dominee is dat?
Ik denk dat ik de stijl wel herken.
Ik denk dat met jeugddiensten iets anders bedoeld wordt Zeeuw.Zeeuw schreef:Wat een flauwe manier van het wegzetten van jeugddiensten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Onze geloofsleer
Dat is taalgebruik wat op het niveau van de jongeren ingeschaald :-)Zeeuw schreef:Wat een flauwe manier van het wegzetten van jeugddiensten.
Het commentaar snijdt overigens goed hout, want de scribent laat het hier niet bij.
Ik herken overigens een stijl uit de jaren 60 van de vorige eeuw, dus het gaat over een hele andere omgeving dan 2020.