Onze geloofsleer

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:Ik denk dat ik @DIA wel enigszins kan volgen. Vaak gaat het er niet over wat er gezegd wordt, maar vooral wat er niet gezegd wordt. In discussies, in preken, in allerlei gesprekken kan elke zin een waarheid op zich zijn. Waarbij de hele strekking toch eenzijdig is, of zelfs foutief is, of iets in een bepaald 'frame' wordt geplaatst.

Ik heb enkele jaren onder een bijbelse prediking gezeten, maar waar het hart niet in verklaard werd. Dan ervaar je toch gemis. Een gemis wat ik overigens de predikant niet kan en wil aanrekenen, maar ik noem het als voorbeeld. Dan mis je vooral wat er niet gezegd wordt, maar waar je innerlijk soms zo naar kan verlangen.
Bedoel je woorden als : 'O, gemeente dan wordt je hart zo ontroerd en kan je niet meer met de wereld meegaan. '
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Onze geloofsleer

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:
Maanenschijn schreef:Ik denk dat ik @DIA wel enigszins kan volgen. Vaak gaat het er niet over wat er gezegd wordt, maar vooral wat er niet gezegd wordt. In discussies, in preken, in allerlei gesprekken kan elke zin een waarheid op zich zijn. Waarbij de hele strekking toch eenzijdig is, of zelfs foutief is, of iets in een bepaald 'frame' wordt geplaatst.

Ik heb enkele jaren onder een bijbelse prediking gezeten, maar waar het hart niet in verklaard werd. Dan ervaar je toch gemis. Een gemis wat ik overigens de predikant niet kan en wil aanrekenen, maar ik noem het als voorbeeld. Dan mis je vooral wat er niet gezegd wordt, maar waar je innerlijk soms zo naar kan verlangen.
Bedoel je woorden als : 'O, gemeente dan wordt je hart zo ontroerd en kan je niet meer met de wereld meegaan. '
Nee, dat bedoel ik zeker niet. Het zit ook niet in enkele zinnen of standaard uitdrukkingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Posthoorn »

Zonnebloem schreef:Wat wil je eigenlijk zeggen? Ik begrijp het niet. Hoe oud is deze ‘koe’ en uit welke topic haalde je hem?
Deze topic, zie eerste bladzijden.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zonnebloem »

Posthoorn schreef:Ik had per ongeluk een oude koe uit de sloot gehaald, maar plaats nu toch mijn antwoord maar:
Zonnebloem schreef:Johannes Calvijn: Als de Heere in ons het geloof werkt, wederbaart Hij ons heimelijk en op een verborgen en voor ons onbekende wijze. En als dit geloof dan geschonken is, grijpen wij met een levendig gevoel niet alleen de aanneming tot kinderen aan, maar ook de vernieuwing van het leven.

Vanaf dit moment is er waar berouw en is er ook het vluchten tot Hem. Als het Woord van God tenminste op de rechte manier bediend en begrepen wordt.
Wel Calvijn goed lezen!
Calvijn schreef:Verder, evenals de haat jegens de zonde, die het begin is der boetvaardigheid, voor ons de eerste toegang opent tot de kennis van Christus, die zich aan geen anderen vertoont dan aan ellendige en terneergeslagen zondaren, die zuchten, bekommerd en belast zijn, hongeren, dorsten, en van smart en ellende verkwijnen (Jes. 61:1) (Matth. 11:5) (Luc. 4:18), zo moeten wij streven naar de boetvaardigheid zelf, ons ganse leven ons op haar toeleggen en haar tot het einde toe najagen, indien wij in Christus willen staande blijven. (Inst. III, III, 20)
En dit zegt Calvijn in een van zijn preken:
Ziedaar dan wat het eerste punt aangaat, dat is dat het nodig is dat wij, om gunst en genade voor God te verkrijgen, goed ingezien hebben wie wij zijn, en hoe ellendig onze toestand is, en dat wij van alles beroofd zijn. En wanneer ik zo spreek wil dat niet zeggen, dat wij een kennis moeten hebben die in onze hersenen omfladdert, maar het is nodig dat wij in onze harten dodelijk verslagen zijn en dat wij het oordeel van God voelen, Die ons verschrikt om ons geheel wanhopig te maken. Want wat weten wij ervan wat het zeggen wil voedsel te hebben, als de honger ons niet kwelt? Als wij dik en zat zijn, zou ieder in zulk een toestand blijven, wij zouden brood noch rantsoen zoeken (zoals men zegt), maar de honger spoort ons aan om voedsel te zoeken. Wanneer wij ziek zijn, komen wij om een geneesmiddel, maar wanneer een mens ongevoelig is, en in het geheel niet verslagen door het gevoel van zijn kwaal, zal hij honderdmaal sterven zonder hulp te vragen of te begeren. Het is dus nodig, zoals ik reeds gezegd heb, dat de kennis van onze ellenden ons zozeer raakt, dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt, om te haken naar het leven dat onze Heere Jezus Christus ons aanbiedt door Zijn Evangelie, en daarom overtuigt de Schrift ons zo dikwijls van onze zonden, en doet ze ons als het ware een proces van misdaad aan.” Overgenomen uit https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 8f0db11a81.
Hoe kan een dode de dood gevoelen?

Dit vraag ik naar aanleiding van een citaat uit het citaat wat je deelt: “dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt.”
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Zonnebloem schreef Hoe kan een dode de dood gevoelen?

Dit vraag ik naar aanleiding van een citaat uit het citaat wat je deelt: “dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt.”
Dat kan ook niet, er staat in de Bijbel: doden zullen horen de stem van de Zoon van God en wie ze hoort zal leven.
Dus niet die gaan voelen dat ze dood zijn.
Ze zullen zien en ervaren wie ze zijn, maar de uitgaande daad is zalig worden door de Ander, naar Hem toe.

Ik denk ook aan het dal met dorre doodsbeenderen, zeer dor en doods, dat ben ik, dan de profetie: gij dorre beenderen, hoort des Heeren Woord, dan gaan de beenderen niet klagen of voelen, oh wat ben ik dood, oh wat ben in dor, nee ze komen in beweging, zo ook als het Woord ingang vind, er komt een uitgaande daad naar de Heere Jezus toe.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Posthoorn »

Zonnebloem schreef:Hoe kan een dode de dood gevoelen?

Dit vraag ik naar aanleiding van een citaat uit het citaat wat je deelt: “dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt.”
Door het werk van de Heilige Geest.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
Zonnebloem schreef Hoe kan een dode de dood gevoelen?

Dit vraag ik naar aanleiding van een citaat uit het citaat wat je deelt: “dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt.”
Dat kan ook niet, er staat in de Bijbel: doden zullen horen de stem van de Zoon van God en wie ze hoort zal leven.
Dus niet die gaan voelen dat ze dood zijn.
Ze zullen zien en ervaren wie ze zijn
, maar de uitgaande daad is zalig worden door de Ander, naar Hem toe.

Ik denk ook aan het dal met dorre doodsbeenderen, zeer dor en doods, dat ben ik, dan de profetie: gij dorre beenderen, hoort des Heeren Woord, dan gaan de beenderen niet klagen of voelen, oh wat ben ik dood, oh wat ben in dor, nee ze komen in beweging, zo ook als het Woord ingang vind, er komt een uitgaande daad naar de Heere Jezus toe.
Niet voelen, maar wel zien en ervaren; daarmee wordt toch hetzelfde bedoeld?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:
Zonnebloem schreef Hoe kan een dode de dood gevoelen?

Dit vraag ik naar aanleiding van een citaat uit het citaat wat je deelt: “dat wij werkelijk in de dood zijn, en dat wij de dood gevoelen waarvan de Schrift spreekt.”
Dat kan ook niet, er staat in de Bijbel: doden zullen horen de stem van de Zoon van God en wie ze hoort zal leven.
Dus niet die gaan voelen dat ze dood zijn.
Ze zullen zien en ervaren wie ze zijn
, maar de uitgaande daad is zalig worden door de Ander, naar Hem toe.

Ik denk ook aan het dal met dorre doodsbeenderen, zeer dor en doods, dat ben ik, dan de profetie: gij dorre beenderen, hoort des Heeren Woord, dan gaan de beenderen niet klagen of voelen, oh wat ben ik dood, oh wat ben in dor, nee ze komen in beweging, zo ook als het Woord ingang vind, er komt een uitgaande daad naar de Heere Jezus toe.
Niet voelen, maar wel zien en ervaren; daarmee wordt toch hetzelfde bedoeld?
Probeer je me te vangen? :)
Als je geestelijke dood bent, zie en ervaar je dit niet, als de Geest je levend maakt ga je zingen ik was verloren en ben gevonden, ik was blind maar nu zie ik. Ik was dood maar nu leef ik.
Dus ze ervaren dat ze dood waren.
Daar zit geen schemer gebied tussen.

Ik zeg niet dat je je niet verloren kan voelen, of doods en dor, maar dat is de prediking van de reformatie niet. Dat is de rechtvaardiging van een goddeloze.


Je kunt niet rechtvaardiging dat je je zo of zo voelt en dan niet naar de Heere Jezus gaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onze geloofsleer

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Als je geestelijke dood bent, zie en ervaar je dit niet, als de Geest je levend maakt ga je zingen ik was verloren en ben gevonden, ik was blind maar nu zie ik. Ik was dood maar nu leef ik.
Dus ze ervaren dat ze dood waren.
Daar zit geen schemer gebied tussen.

Ik zeg niet dat je je niet verloren kan voelen, of doods en dor, maar dat is de prediking van de reformatie niet. Dat is de rechtvaardiging van een goddeloze.

Zo bedoelde ik die zin.
De puriteinen spreken over 'ontwaakte zondaren' en ik denk dat dit een juiste aanduiding is.
De stokbewaarder riep uit 'wat moet ik doen om zalig te worden?' Was hij toen geestelijk dood? Nee, want dan zou het hem niets interesseren. Was hij aan het zingen dat hij verloren was geweest maar nu gevonden? Nou nee...
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Als je geestelijke dood bent, zie en ervaar je dit niet, als de Geest je levend maakt ga je zingen ik was verloren en ben gevonden, ik was blind maar nu zie ik. Ik was dood maar nu leef ik.
Dus ze ervaren dat ze dood waren.
Daar zit geen schemer gebied tussen.

Ik zeg niet dat je je niet verloren kan voelen, of doods en dor, maar dat is de prediking van de reformatie niet. Dat is de rechtvaardiging van een goddeloze.

Zo bedoelde ik die zin.
De puriteinen spreken over 'ontwaakte zondaren' en ik denk dat dit een juiste aanduiding is.
De stokbewaarder riep uit 'wat moet ik doen om zalig te worden?' Was hij toen geestelijk dood? Nee, want dan zou het hem niets interesseren. Was hij aan het zingen dat hij verloren was geweest maar nu gevonden? Nou nee...
Liep hij jaren in zijn gemis? Nee...
Hij was die zelfde nacht zeer verheugd dat hij en zijn gezin aan God gelovig geworden was, dus ja voor het morgen was kon hij zingen ik was verloren, maar ben gered.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:Als je geestelijke dood bent, zie en ervaar je dit niet, als de Geest je levend maakt ga je zingen ik was verloren en ben gevonden, ik was blind maar nu zie ik. Ik was dood maar nu leef ik.
Dus ze ervaren dat ze dood waren.
Daar zit geen schemer gebied tussen.

Ik zeg niet dat je je niet verloren kan voelen, of doods en dor, maar dat is de prediking van de reformatie niet. Dat is de rechtvaardiging van een goddeloze.

Zo bedoelde ik die zin.
De puriteinen spreken over 'ontwaakte zondaren' en ik denk dat dit een juiste aanduiding is.
De stokbewaarder riep uit 'wat moet ik doen om zalig te worden?' Was hij toen geestelijk dood? Nee, want dan zou het hem niets interesseren. Was hij aan het zingen dat hij verloren was geweest maar nu gevonden? Nou nee...
Liep hij jaren in zijn gemis? Nee...
Hij was die zelfde nacht zeer verheugd dat hij en zijn gezin aan God gelovig geworden was, dus ja voor het morgen was kon hij zingen ik was verloren, maar ben gered.
Vergelijk ook Jakob, hoe verwonderd was Izak toen hij het wildbraad zo spoedig had gevonden? Of ben ik nu mis?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: Vergelijk ook Jakob, hoe verwonderd was Izak toen hij het wildbraad zo spoedig had gevonden? Of ben ik nu mis?
Wat heeft dat met deze geschiedenis te maken?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onze geloofsleer

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Vergelijk ook Jakob, hoe verwonderd was Izak toen hij het wildbraad zo spoedig had gevonden? Of ben ik nu mis?
Wat heeft dat met deze geschiedenis te maken?
In overdrachtelijke zin..
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11611
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Onze geloofsleer

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Vergelijk ook Jakob, hoe verwonderd was Izak toen hij het wildbraad zo spoedig had gevonden? Of ben ik nu mis?
Wat heeft dat met deze geschiedenis te maken?
In overdrachtelijke zin..
Je wil het bedrog van Jakob naar zijn vader vergeestelijken?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onze geloofsleer

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
eilander schreef:
samanthi schreef:Als je geestelijke dood bent, zie en ervaar je dit niet, als de Geest je levend maakt ga je zingen ik was verloren en ben gevonden, ik was blind maar nu zie ik. Ik was dood maar nu leef ik.
Dus ze ervaren dat ze dood waren.
Daar zit geen schemer gebied tussen.

Ik zeg niet dat je je niet verloren kan voelen, of doods en dor, maar dat is de prediking van de reformatie niet. Dat is de rechtvaardiging van een goddeloze.

Zo bedoelde ik die zin.
De puriteinen spreken over 'ontwaakte zondaren' en ik denk dat dit een juiste aanduiding is.
De stokbewaarder riep uit 'wat moet ik doen om zalig te worden?' Was hij toen geestelijk dood? Nee, want dan zou het hem niets interesseren. Was hij aan het zingen dat hij verloren was geweest maar nu gevonden? Nou nee...
Liep hij jaren in zijn gemis? Nee...
Hij was die zelfde nacht zeer verheugd dat hij en zijn gezin aan God gelovig geworden was, dus ja voor het morgen was kon hij zingen ik was verloren, maar ben gered.
Vergelijk ook Jakob, hoe verwonderd was Izak toen hij het wildbraad zo spoedig had gevonden? Of ben ik nu mis?
Dat ging niet over de rechtvaardigmaking.

Bovendien Ezau kwam veel later, was dat dan wel echt?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie