Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Terugblik Prediking 2019

1. Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen
22
22%
2. God is mij dit jaar te sterk geworden
0
Geen stemmen
3. Er was in 2019 een paar kerkdiensten die ik nooit meer vergeten zal, namelijk ...
16
16%
4. Ik zit niet onder een Bijbelse prediking. Moeilijk.
6
6%
5. God sprak tot me door andere diensten dan in mijn gemeente.
10
10%
6. Dit jaar voor belijdenis mogen doen
2
2%
7. Ik nam deel aan het Heilig Avondmaal
17
17%
8. Ernstige preken gehoord die me geregeld aanspraken. Echter geen doorbraak.
13
13%
9. Ik vergeet de preken zo gauw.
6
6%
10. Ik ging het jaar onbekeerd in en ik ga het jaar onbekeerd weer uit
7
7%
 
Totaal aantal stemmen: 99

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Prediking 2019

Bericht door Maanenschijn »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Nathanaël schreef: In het dorp waar ik woon werden tot vrij kort geleden gezelschappen gehouden waarbij deze vraag gewoon aan de orde kwam, daar was en is niets evangelisch aan. Het zal best zijn dat zulke vragen ook door evangelischen gesteld en beantwoord worden, maar waarom zouden wij het dan niet ook mogen doen?
Ik kan wat uit ervaring spreken. Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gezelschapsleven en de jongerenavonden met de getuigenissen van vandaag. Beide heb ik bijgewoond, daarom weet ik ook dit hemelsbrede verschil.
(Misschien lezen hierover wat is geschreven in een boekje Het gezelschapsleven in de Alblasserwaard? Ik heb dit boekje zelf niet gelezen, maar wellicht is het bekend bij sommigen?)
Beantwoord mijn vraag dan met het gezelschapsleven in het achterhoofd.
Waarom zo duwen op een vraag waarop het antwoord niet komt?

Er kunnen diverse redenen zijn om niet op dit forum het antwoord te geven. Of in het openbaar, in het algemeen. Als de vraag voor Gods aangezicht, in de binnenkamer maar beantwoord wordt. Want als daar het antwoord oprecht wordt gegeven zal het iets uitwerken, wat mogelijk in het openbaar wordt gehoord of gelezen.

Wat mij betreft, de veroordeling van schuld en zonde kleven mij aan, naar mij beleving meer dan ooit. Maar het heimwee naar de lieflijke kennis van Christus is des te groter.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Jongere schreef:We hanteren op dit forum al jarenlang de lijn: we spreken elkaar niet aan op het persoonlijke geestelijke leven.
Niet omdat er iets mis zou zijn met samen spreken over zulke zaken, integendeel.
Wel omdat het in de context van een openbaar discussieforum vrijwel altijd een verkeerde kant opgaat. Ik zei dat aan het begin van dit topic al, heb het in 15 jaar vrijwel niet anders zien verlopen en zie ook dit topic precies op dezelfde manier verlopen.

Er zijn op dit forum best grote verschillen als het gaat om wezenlijke zaken. Denk aan de vraag welke plaats zondekennis heeft voor Christuskennis, de vraag naar een toeleidende weg, de vraag of er in de bekering zoiets is als het toevallen van Gods recht, de vraag wat geloof inhoudt, de vraag wat de openbaring van de Middelaar is (als we die uitdrukking al willen gebruiken), enzovoorts.

Daar discussieren we hele pagina's vol over. Je kunt, m.i., dan niet verwachten dat op het moment dat wanneer iemand iets deelt vanuit de persoonlijke geloofsbeleving, dat zulke verschillen dan niet openbaar zouden komen. Ik zeg niet dat het goed is om vragen bij zulke bijdragen te benoemen. Persoonlijk -en dat bedoel ik niet vroom, maar hopelijk oprecht- heb ik mijn handen meer dan vol aan vragen die te stellen zijn bij mijn eigen geestelijk leven.
Maar of het goed is of niet, inmiddels kun je elkaar als forummers ook een beetje kennen en weet je gewoon wie wanneer en op welke wijze zal reageren. Nogmaals: ik zie dat al 15 jaar gebeuren en het gaat nu exact hetzelfde. En opnieuw zijn mensen teleurgesteld en gekwetst. Ik vind het jammer dat dat zo gaat.

Overigens gaat het niet alleen mis bij het delen van 'geloofservaringen'. In het verleden is door deze en gene wel eens iets gedeeld van de eigen onbekeerlijkheid, waarop dan weer veel forummers gingen reageren met uitgebreide oproepen tot bekering, aandrang, nodiging, etc. Allemaal oprecht en uit het hart, maar toch is toen ook gezegd: we moeten dit niet willen. Evenmin als het aandringen bij iemand om iets uit het persoonlijk leven te zeggen. Ook dat is al vaak gebeurd: iemand neemt deel aan een forumdiscussie, maar krijgt vervolgens de vraag hoe het dan bij hem persoonlijk ligt of dat hij er alleen "over" spreekt. Een wezenlijke vraag natuurlijk, maar in het kader van een discussie werkt het als een 'uitsluiter': wanneer je daar persoonlijk niets van kent, hoe durf je dan mee te spreken.

Ik schrijf dit niet op omdat ik vervelend wil doen ofzo. Het is gewoon hoe ik dingen al een tijd lang zie gaan en ik zou het jammer vinden als mensen telkens opnieuw teleurgesteld raken omdat we weer in dezelfde valkuil lopen.
Dank voor je bericht en hoop dat we er hier ook aan houden.
Ook kunnen persoonlijke zaken heel lastig typbaar zijn.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Prediking 2019

Bericht door Zonnebloem »

Jongere schreef:We hanteren op dit forum al jarenlang de lijn: we spreken elkaar niet aan op het persoonlijke geestelijke leven.
Niet omdat er iets mis zou zijn met samen spreken over zulke zaken, integendeel.
Wel omdat het in de context van een openbaar discussieforum vrijwel altijd een verkeerde kant opgaat. Ik zei dat aan het begin van dit topic al, heb het in 15 jaar vrijwel niet anders zien verlopen en zie ook dit topic precies op dezelfde manier verlopen.

Er zijn op dit forum best grote verschillen als het gaat om wezenlijke zaken. Denk aan de vraag welke plaats zondekennis heeft voor Christuskennis, de vraag naar een toeleidende weg, de vraag of er in de bekering zoiets is als het toevallen van Gods recht, de vraag wat geloof inhoudt, de vraag wat de openbaring van de Middelaar is (als we die uitdrukking al willen gebruiken), enzovoorts.

Daar discussieren we hele pagina's vol over. Je kunt, m.i., dan niet verwachten dat op het moment dat wanneer iemand iets deelt vanuit de persoonlijke geloofsbeleving, dat zulke verschillen dan niet openbaar zouden komen. Ik zeg niet dat het goed is om vragen bij zulke bijdragen te benoemen. Persoonlijk -en dat bedoel ik niet vroom, maar hopelijk oprecht- heb ik mijn handen meer dan vol aan vragen die te stellen zijn bij mijn eigen geestelijk leven.
Maar of het goed is of niet, inmiddels kun je elkaar als forummers ook een beetje kennen en weet je gewoon wie wanneer en op welke wijze zal reageren. Nogmaals: ik zie dat al 15 jaar gebeuren en het gaat nu exact hetzelfde.
Misschien is het een idee om in topictitel het woordje ‘persoonlijk’ neer te zetten? Dan weten forumleden die dat niet willen dat ze niet hoeven te reageren. Want er is natuurlijk ook een deel dat wel open wil zijn. Is dat een idee? Voorbeeld: prediking 2019 persoonlijk. Of: prediking januari persoonlijk. Of: geloofstwijfel: persoonlijk.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prediking 2019

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Nathanaël schreef: In het dorp waar ik woon werden tot vrij kort geleden gezelschappen gehouden waarbij deze vraag gewoon aan de orde kwam, daar was en is niets evangelisch aan. Het zal best zijn dat zulke vragen ook door evangelischen gesteld en beantwoord worden, maar waarom zouden wij het dan niet ook mogen doen?
Ik kan wat uit ervaring spreken. Er is wel een hemelsbreed verschil tussen het gezelschapsleven en de jongerenavonden met de getuigenissen van vandaag. Beide heb ik bijgewoond, daarom weet ik ook dit hemelsbrede verschil.
(Misschien lezen hierover wat is geschreven in een boekje Het gezelschapsleven in de Alblasserwaard? Ik heb dit boekje zelf niet gelezen, maar wellicht is het bekend bij sommigen?)
Beantwoord mijn vraag dan met het gezelschapsleven in het achterhoofd.
Waarom zo duwen op een vraag waarop het antwoord niet komt?

Er kunnen diverse redenen zijn om niet op dit forum het antwoord te geven. Of in het openbaar, in het algemeen. Als de vraag voor Gods aangezicht, in de binnenkamer maar beantwoord wordt. Want als daar het antwoord oprecht wordt gegeven zal het iets uitwerken, wat mogelijk in het openbaar wordt gehoord of gelezen.

Wat mij betreft, de veroordeling van schuld en zonde kleven mij aan, naar mij beleving meer dan ooit. Maar het heimwee naar de lieflijke kennis van Christus is des te groter.
Vraag hoeft niet beantwoord te worden. Maar wordt steeds ontweken met kritiek en dat is niet goed. Een helder 'beantwoord ik niet openbaar' is voor mij zeer acceptabel.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Prediking 2019

Bericht door Zeeuw »

Jongere schreef:We hanteren op dit forum al jarenlang de lijn: we spreken elkaar niet aan op het persoonlijke geestelijke leven.
Niet omdat er iets mis zou zijn met samen spreken over zulke zaken, integendeel.
Wel omdat het in de context van een openbaar discussieforum vrijwel altijd een verkeerde kant opgaat. Ik zei dat aan het begin van dit topic al, heb het in 15 jaar vrijwel niet anders zien verlopen en zie ook dit topic precies op dezelfde manier verlopen.

Er zijn op dit forum best grote verschillen als het gaat om wezenlijke zaken. Denk aan de vraag welke plaats zondekennis heeft voor Christuskennis, de vraag naar een toeleidende weg, de vraag of er in de bekering zoiets is als het toevallen van Gods recht, de vraag wat geloof inhoudt, de vraag wat de openbaring van de Middelaar is (als we die uitdrukking al willen gebruiken), enzovoorts.

Daar discussieren we hele pagina's vol over. Je kunt, m.i., dan niet verwachten dat op het moment dat wanneer iemand iets deelt vanuit de persoonlijke geloofsbeleving, dat zulke verschillen dan niet openbaar zouden komen. Ik zeg niet dat het goed is om vragen bij zulke bijdragen te benoemen. Persoonlijk -en dat bedoel ik niet vroom, maar hopelijk oprecht- heb ik mijn handen meer dan vol aan vragen die te stellen zijn bij mijn eigen geestelijk leven.
Maar of het goed is of niet, inmiddels kun je elkaar als forummers ook een beetje kennen en weet je gewoon wie wanneer en op welke wijze zal reageren. Nogmaals: ik zie dat al 15 jaar gebeuren en het gaat nu exact hetzelfde. En opnieuw zijn mensen teleurgesteld en gekwetst. Ik vind het jammer dat dat zo gaat.

Overigens gaat het niet alleen mis bij het delen van 'geloofservaringen'. In het verleden is door deze en gene wel eens iets gedeeld van de eigen onbekeerlijkheid, waarop dan weer veel forummers gingen reageren met uitgebreide oproepen tot bekering, aandrang, nodiging, etc. Allemaal oprecht en uit het hart, maar toch is toen ook gezegd: we moeten dit niet willen. Evenmin als het aandringen bij iemand om iets uit het persoonlijk leven te zeggen. Ook dat is al vaak gebeurd: iemand neemt deel aan een forumdiscussie, maar krijgt vervolgens de vraag hoe het dan bij hem persoonlijk ligt of dat hij er alleen "over" spreekt. Een wezenlijke vraag natuurlijk, maar in het kader van een discussie werkt het als een 'uitsluiter': wanneer je daar persoonlijk niets van kent, hoe durf je dan mee te spreken.

Ik schrijf dit niet op omdat ik vervelend wil doen ofzo. Het is gewoon hoe ik dingen al een tijd lang zie gaan en ik zou het jammer vinden als mensen telkens opnieuw teleurgesteld raken omdat we weer in dezelfde valkuil lopen.
Ik begrijp je. Maar zou het wel een zwaktbod vinden als we daarom niets persoonlijks delen en wel pagina's vol discussiëren.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33250
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Tiberius »

Ik heb de topictitel aangepast naar de suggestie van Ad.
Vanaf nu ALLEEN persoonlijke terugblik.
Verdere bijdragen gaan direct de prullenbak in.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Ik moet zeggen dat ik in 2019 meer geluisterd heb in praktische zin, hoe vul ik de prediking praktisch toe.
En hoe probeer ik er naar te leven.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prediking 2019

Bericht door Mara »

-knip-
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Susan »

Tiberius schreef:Ik heb de topictitel aangepast naar de suggestie van Ad.
Vanaf nu ALLEEN persoonlijke terugblik.
Verdere bijdragen gaan direct de prullenbak in.
Mooi gedaan zo. :super
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Nasrani »

De zondagen waren vaak oases in het leven.
Veel preken zorgden ook weer voor nieuwe inzichten op de tekst die aan de orde was. Dan merk je weer dat de predikanten en kandidaten grondig studeren. Rondom doopdiensten veel onderwijs over Gods Verbond ontvangen. De Avondmaalsdiensten zijn onvergetelijke momenten geweest in het afgelopen jaar.
Dankbaar terugkijken voor het goede wat we uit Gods hand hebben ontvangen.
Laatst gewijzigd door Nasrani op 03 jan 2020, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Prediking 2019

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:We hanteren op dit forum al jarenlang de lijn: we spreken elkaar niet aan op het persoonlijke geestelijke leven.
Niet omdat er iets mis zou zijn met samen spreken over zulke zaken, integendeel.
Wel omdat het in de context van een openbaar discussieforum vrijwel altijd een verkeerde kant opgaat. Ik zei dat aan het begin van dit topic al, heb het in 15 jaar vrijwel niet anders zien verlopen en zie ook dit topic precies op dezelfde manier verlopen.

Er zijn op dit forum best grote verschillen als het gaat om wezenlijke zaken. Denk aan de vraag welke plaats zondekennis heeft voor Christuskennis, de vraag naar een toeleidende weg, de vraag of er in de bekering zoiets is als het toevallen van Gods recht, de vraag wat geloof inhoudt, de vraag wat de openbaring van de Middelaar is (als we die uitdrukking al willen gebruiken), enzovoorts.

Daar discussieren we hele pagina's vol over. Je kunt, m.i., dan niet verwachten dat op het moment dat wanneer iemand iets deelt vanuit de persoonlijke geloofsbeleving, dat zulke verschillen dan niet openbaar zouden komen. Ik zeg niet dat het goed is om vragen bij zulke bijdragen te benoemen. Persoonlijk -en dat bedoel ik niet vroom, maar hopelijk oprecht- heb ik mijn handen meer dan vol aan vragen die te stellen zijn bij mijn eigen geestelijk leven.
Maar of het goed is of niet, inmiddels kun je elkaar als forummers ook een beetje kennen en weet je gewoon wie wanneer en op welke wijze zal reageren. Nogmaals: ik zie dat al 15 jaar gebeuren en het gaat nu exact hetzelfde. En opnieuw zijn mensen teleurgesteld en gekwetst. Ik vind het jammer dat dat zo gaat.

Overigens gaat het niet alleen mis bij het delen van 'geloofservaringen'. In het verleden is door deze en gene wel eens iets gedeeld van de eigen onbekeerlijkheid, waarop dan weer veel forummers gingen reageren met uitgebreide oproepen tot bekering, aandrang, nodiging, etc. Allemaal oprecht en uit het hart, maar toch is toen ook gezegd: we moeten dit niet willen. Evenmin als het aandringen bij iemand om iets uit het persoonlijk leven te zeggen. Ook dat is al vaak gebeurd: iemand neemt deel aan een forumdiscussie, maar krijgt vervolgens de vraag hoe het dan bij hem persoonlijk ligt of dat hij er alleen "over" spreekt. Een wezenlijke vraag natuurlijk, maar in het kader van een discussie werkt het als een 'uitsluiter': wanneer je daar persoonlijk niets van kent, hoe durf je dan mee te spreken.

Ik schrijf dit niet op omdat ik vervelend wil doen ofzo. Het is gewoon hoe ik dingen al een tijd lang zie gaan en ik zou het jammer vinden als mensen telkens opnieuw teleurgesteld raken omdat we weer in dezelfde valkuil lopen.

Helemaal eens Jongere!
Het delen van persoonlijke zaken is op een forum als deze gevaarlijk en roept op tot reacties.

Ik denk dat het ook helemaal niet hoort op een (anoniem) forum, maar in een persoonlijk gesprek of schriftelijk als men elkaar echt kent.
En niet in de laatste plaats is er nog een gevaar, we bedoelen zomaar onszelf als we hier met een mooi verhaal komen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Herman »

Op straffe van een waarschuwing:

Lord Melbourne, eerste minister rond 1830: 'Weet u, de zaken staan er pas werkelijk beroerd voor, wanneer de godsdienst persoonlijk wordt'

(Een cynisch bedoelt citaat uit een preek van Lloyd-Jones over de tekst Mattheus 11:6 En zalig is hij die aan Mij niet zal geërgerd worden).
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Arja »

Nasrani schreef:De zondagen waren vaak oases in het leven.
Veel preken zorgden ook weer voor nieuwe inzichten op de tekst die aan de orde was. Dan merk je weer dat de predikanten en kandidaten grondig studeren. Rondom doopdiensten veel onderwijs over Gods Verbond ontvangen. De Avondmaalsdiensten zijn onvergetelijke momenten geweest in het afgelopen jaar.
Dankbaar terugkijken voor het goede wat we uit Gods hand hebben ontvangen.
Ik vind het heel mooi dat je de zondagen oases noemt.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:
Nasrani schreef:De zondagen waren vaak oases in het leven.
Veel preken zorgden ook weer voor nieuwe inzichten op de tekst die aan de orde was. Dan merk je weer dat de predikanten en kandidaten grondig studeren. Rondom doopdiensten veel onderwijs over Gods Verbond ontvangen. De Avondmaalsdiensten zijn onvergetelijke momenten geweest in het afgelopen jaar.
Dankbaar terugkijken voor het goede wat we uit Gods hand hebben ontvangen.
Ik vind het heel mooi dat je de zondagen oases noemt.
Zeker. Goed om te horen Nasrani.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Geytenbeekje »

Ik ben nog jong en ik denk wel naarmate ik ouder word ik ook anders omga met de preken.
Plaats reactie