Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Terugblik Prediking 2019

1. Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen
22
22%
2. God is mij dit jaar te sterk geworden
0
Geen stemmen
3. Er was in 2019 een paar kerkdiensten die ik nooit meer vergeten zal, namelijk ...
16
16%
4. Ik zit niet onder een Bijbelse prediking. Moeilijk.
6
6%
5. God sprak tot me door andere diensten dan in mijn gemeente.
10
10%
6. Dit jaar voor belijdenis mogen doen
2
2%
7. Ik nam deel aan het Heilig Avondmaal
17
17%
8. Ernstige preken gehoord die me geregeld aanspraken. Echter geen doorbraak.
13
13%
9. Ik vergeet de preken zo gauw.
6
6%
10. Ik ging het jaar onbekeerd in en ik ga het jaar onbekeerd weer uit
7
7%
 
Totaal aantal stemmen: 99

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Persoonlijke terugblik op prediking 2019

Bericht door Susan »

Een Poll om dingen te delen. Terugblik. De prediking neemt zo'n grote plaats in.

Wat hebben we met Zijn Woord gedaan?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking 2019

Bericht door samanthi »

Voor degene die 10 gekozen heeft, het is nog geen twaalf uur, val Hem te voet... het is nog niet te laat en het kan nog voor twaalven.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Prediking 2019

Bericht door Jeremiah »

"Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen" Dan denk ik: oei, wat verstaat men hier onder? Is het niet zo dat de Heere Jezus aan onze ziel wordt geopenbaard?

En wat hebben we met Zijn Woord gedaan? Wij doen helemaal niets met Zijn Woord, Gods volk niet en de onbekeerden niet. Hij doet zelf wat met Zijn Woord. "het zal doen wat Mij behaagt"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking 2019

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:"Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen" Dan denk ik: oei, wat verstaat men hier onder? Is het niet zo dat de Heere Jezus aan onze ziel wordt geopenbaard?

En wat hebben we met Zijn Woord gedaan? Wij doen helemaal niets met Zijn Woord, Gods volk niet en de onbekeerden niet. Hij doet zelf wat met Zijn Woord. "het zal doen wat Mij behaagt"
Dat is eenzijdig,
Jakobus 1

22 En zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders, uzelven met valse overlegging bedriegende.

Matteüs 7

24 Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft;

De Heere vraagt wel degelijk om iets met Zijn Woord te doen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prediking 2019

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:"Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen" Dan denk ik: oei, wat verstaat men hier onder? Is het niet zo dat de Heere Jezus aan onze ziel wordt geopenbaard?

En wat hebben we met Zijn Woord gedaan? Wij doen helemaal niets met Zijn Woord, Gods volk niet en de onbekeerden niet. Hij doet zelf wat met Zijn Woord. "het zal doen wat Mij behaagt"
Ik begrijp wel wat je bedoelt en met je eerste alinea ben ik het ook eens. Wat je echter verder zegt in je tweede gedeelte, klopt mijns inziens niet. Want als wij geen acht slaan op de wek- en lokstem des Heeren die tot ons komt in het Evangeliewoord, leggen wij het Evangelie naast ons neer in een weg van ongeloof en verharding. En daarom geldt: Dezen wel een reuk des doods ten dode, maar genen een reuk des levens ten leven (2 Korinthe 2: 16a).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Prediking 2019

Bericht door Jongere »

Ook met de eerste alinea ben ik het niet eens. Het is een eenzijdige -en daarmee helemaal onjuiste- weergave van de gereformeerde theologie. De Bijbel spreekt juist veel over het komen tot Jezus ("Komt allen tot Mij.."). Aan dat komen, zien, vluchten, schuilen, rusten, geloven (allen werkwoorden) gaat inderdaad altijd Zijn openbaring door het Woord in de ziel vooraf. Daarin ligt ook de kracht om tot Hem te gaan. Maar wanneer je die twee dingen tegen elkaar uitspeelt/van elkaar losmaakt zoals Jeremiah doet, gaat er echt iets grondig mis. Dan verlies je waarover de Dordtse Leerregels schrijven, dat de levendgemaakte wil nu ook "metterdaad gelooft".
Ik denk dat dat een gevaarlijke misvatting is die helaas vaker in de gereformeerde gezindte klinkt. Laten we het Bijbelse spreken over het komen tot Christus niet kwijtraken.
Wel is het waar dat er op een verkeerde manier gesproken/gedacht kan worden over komen tot Jezus. Als Zijn voorbereidend werk en Zijn openbaring daarin geen plaats heeft, is het geen Bijbels komen. Maar laten we met het badwater het kind niet weggooien, dan beland je in reactietheologie.

Los daarvan moet me van het hart dat we -wat mij betreft- dit topic niet zouden moeten willen op RF. Ik vind het ongepast om het werk van de Heere in een poll weer te geven. Dat is misschien een gevoelskwestie, maar zo ervaar ik dat wel.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Prediking 2019

Bericht door Mannetje »

Ik ben blij met je verwoording over dit topic, Jongere. Ik wist nog niet goed hoe ik het moest verwoorden, maar zo'n gevoel kreeg ik ook.

Wat niet wegneemt dat de vraag zelf een heel belangrijke is om jezelf te stellen.
-
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Prediking 2019

Bericht door Jantje »

Jongere schreef:Ook met de eerste alinea ben ik het niet eens. Het is een eenzijdige -en daarmee helemaal onjuiste- weergave van de gereformeerde theologie. De Bijbel spreekt juist veel over het komen tot Jezus ("Komt allen tot Mij.."). Aan dat komen, zien, vluchten, schuilen, rusten, geloven (allen werkwoorden) gaat inderdaad altijd Zijn openbaring door het Woord in de ziel vooraf. Daarin ligt ook de kracht om tot Hem te gaan. Maar wanneer je die twee dingen tegen elkaar uitspeelt/van elkaar losmaakt zoals Jeremiah doet, gaat er echt iets grondig mis. Dan verlies je waarover de Dordtse Leerregels schrijven, dat de levendgemaakte wil nu ook "metterdaad gelooft".
Ik denk dat dat een gevaarlijke misvatting is die helaas vaker in de gereformeerde gezindte klinkt. Laten we het Bijbelse spreken over het komen tot Christus niet kwijtraken.
Wel is het waar dat er op een verkeerde manier gesproken/gedacht kan worden over komen tot Jezus. Als Zijn voorbereidend werk en Zijn openbaring daarin geen plaats heeft, is het geen Bijbels komen. Maar laten we met het badwater het kind niet weggooien, dan beland je in reactietheologie.

Los daarvan moet me van het hart dat we -wat mij betreft- dit topic niet zouden moeten willen op RF. Ik vind het ongepast om het werk van de Heere in een poll weer te geven. Dat is misschien een gevoelskwestie, maar zo ervaar ik dat wel.
Ik ben het helemaal met je eens, bij nader inzien ook met het gedeelte wat je schrijft over het eerste gedeelte van @Jeremiah zijn post; en verder ook met het laatste gedeelte van je reactie. We mogen onszelf de vraag wel stellen en daarin ben ik het ook eens met @Mannetje, maar verder geloof ik dat het vooral een persoonlijke zaak van gebed is voor in de binnenkamer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Prediking 2019

Bericht door samanthi »

De poll geeft ons juist meer reden voor gebed van de rfers die de Heere nog niet kennen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Prediking 2019

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Jongere schreef:Ook met de eerste alinea ben ik het niet eens. Het is een eenzijdige -en daarmee helemaal onjuiste- weergave van de gereformeerde theologie. De Bijbel spreekt juist veel over het komen tot Jezus ("Komt allen tot Mij.."). Aan dat komen, zien, vluchten, schuilen, rusten, geloven (allen werkwoorden) gaat inderdaad altijd Zijn openbaring door het Woord in de ziel vooraf. Daarin ligt ook de kracht om tot Hem te gaan. Maar wanneer je die twee dingen tegen elkaar uitspeelt/van elkaar losmaakt zoals Jeremiah doet, gaat er echt iets grondig mis. Dan verlies je waarover de Dordtse Leerregels schrijven, dat de levendgemaakte wil nu ook "metterdaad gelooft".
Ik denk dat dat een gevaarlijke misvatting is die helaas vaker in de gereformeerde gezindte klinkt. Laten we het Bijbelse spreken over het komen tot Christus niet kwijtraken.
Wel is het waar dat er op een verkeerde manier gesproken/gedacht kan worden over komen tot Jezus. Als Zijn voorbereidend werk en Zijn openbaring daarin geen plaats heeft, is het geen Bijbels komen. Maar laten we met het badwater het kind niet weggooien, dan beland je in reactietheologie.

Los daarvan moet me van het hart dat we -wat mij betreft- dit topic niet zouden moeten willen op RF. Ik vind het ongepast om het werk van de Heere in een poll weer te geven. Dat is misschien een gevoelskwestie, maar zo ervaar ik dat wel.
Ik ben het helemaal met je eens, bij nader inzien ook met het gedeelte wat je schrijft over het eerste gedeelte van @Jeremiah zijn post; en verder ook met het laatste gedeelte van je reactie. We mogen onszelf de vraag wel stellen en daarin ben ik het ook eens met @Mannetje, maar verder geloof ik dat het vooral een persoonlijke zaak van gebed is voor in de binnenkamer.
Eens met @jongere en @mannetje behalve het veroordelen van de 1e alinea van @Jeremiah.
Het is een gelovig komen en komend geloven, dit gaat samen. En daar gaat Gods werk aan vooraf. De vraagstelling in de poll is dus eenzijdiger dan de opmerking van Jeremiah.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Prediking 2019

Bericht door Susan »

Jeremiah schreef:"Meermalen mocht ik tijdens de prediking tot de Heere Jezus komen" Dan denk ik: oei, wat verstaat men hier onder? Is het niet zo dat de Heere Jezus aan onze ziel wordt geopenbaard?

En wat hebben we met Zijn Woord gedaan? Wij doen helemaal niets met Zijn Woord, Gods volk niet en de onbekeerden niet. Hij doet zelf wat met Zijn Woord. "het zal doen wat Mij behaagt"
1. Komen tot Jezus Ik heb er een boek over gelezen waarin het zo werd omschreven. (KOMST EN WELKOMST TOT JEZUS CHRISTUS of de teedere ingewanden van Christus' liefde den Zondaar opengelegd en vertoond in eene verhandeling over Johannes 6:37). Ik denk niet dat het een on-Bijbelse term is mede omdat de Heere Jezus Zelf daartoe oproept.

Een dominee schreef ooit: "Wij zijn 100 procent verantwoordelijk en het is 100 procent Gods werk als wij getrokken worden. Probeer nooit die twee met elkaar in harmonie te brengen. Die spanning moet je laten staan. Je moet ermee voor God door de knieën gaan en belijden: "Heere, ik moet tot U komen, ik ben het aan U schuldig, want U hebt mij geschapen om met U te leven. Niet U bent van mij, maar ik ben bij U weggelopen."

2. Ik denk dat het niet on-Bijbels is om te zeggen: wat hebben we met Zijn Woord gedaan. God, voortijds veelmaal en op velerlei wijze, tot de vaderen gesproken hebbende door de profeten, heeft in deze laatste dagen tot ons gesproken door den Zoon. Dát is het spreken van God dat van belang is! Ook wat je ermee gedaan hebt. 100 procent verantwoordelijk. 100 procent Gods werk.
Laatst gewijzigd door Susan op 01 jan 2020, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Prediking 2019

Bericht door Susan »

Het spijt me dat deze poll opgevat wordt als niet reformatorisch.
Ik heb het verkeerd aangevoeld. Ik verwachtte een mooie inhoudelijke woordenwisseling. En misschien ook wel een stukje bewogenheid en verwondering.

Het spijt me. Misschien kan een moderater deze topic verwijderen.
Ik heb jullie verkeerd ingeschat.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Prediking 2019

Bericht door Mannetje »

Susan schreef:Het spijt me dat deze poll opgevat wordt als niet reformatorisch.
Ik heb het verkeerd aangevoeld. Ik verwachtte een mooie inhoudelijke woordenwisseling. En misschien ook wel een stukje bewogenheid en verwondering.

Het spijt me. Misschien kan een moderater deze topic verwijderen.
Ik heb jullie verkeerd ingeschat.
Dat laatste wil je misschien toelichten? Ligt het nu aan 'ons'?
Ben jij niet een van 'ons' dan?

Hopelijk bedoel je het niet zo, maar het komt nu best onaardig over...
-
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Prediking 2019

Bericht door Susan »

Mannetje schreef:
Susan schreef:Het spijt me dat deze poll opgevat wordt als niet reformatorisch.
Ik heb het verkeerd aangevoeld. Ik verwachtte een mooie inhoudelijke woordenwisseling. En misschien ook wel een stukje bewogenheid en verwondering.

Het spijt me. Misschien kan een moderater deze topic verwijderen.
Ik heb jullie verkeerd ingeschat.
Dat laatste wil je misschien toelichten? Ligt het nu aan 'ons'?
Ben jij niet een van 'ons' dan?

Hopelijk bedoel je het niet zo, maar het komt nu best onaardig over...
Het ligt aan mezelf. Ik voelde het verkeerd aan.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Prediking 2019

Bericht door Erskinees »

Ik vind het in ieder geval een mooi initiatief om meer tot een persoonlijk en geestelijk gesprek te komen op het forum.
Plaats reactie