Erskines en de GG in Ned

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Erskines en de GG in Ned

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Door sommigen wordt hier één en andermaal beweerd dat de Gereformeerde gemeenten in Nederland in beweging zijn.
Onder andere door de prediking en het citeren van de Erskines in de Wachter Sions.

Onlangs heb ik mij weer verdiept in de prediking van de Erskines en ik zie alleen maar bevestigt dat er een duidelijk verschil is tussen de leer die de GG in Ned en de Erskines voorstaan.

Ik wens hier niet zozeer een herhaling van de discussie over het aanbod van genade.
Maar meer de inconsequentie van de GG in Ned aan de kaak stellen.
Dr. Steenblok, was op dit punt duidelijker en consequenter, hij moet ook duidelijk het verschil tussen zijn leer en de Erskines gezien hebben.
Daardoor beschuldigde hij hen onterecht van allerlei dingen, maar het VERSCHIL zag hij denk ik wel goed.

Het kan natuurlijk dat nu alleen geciteerd wordt in de Wachter waar men het wel mee eens is.
Maar in elke preek kom je wel zaken tegen die regelrecht tegen de leer van de GG in Ned in gaan.

"Ja, al was uw naam zo snood en zwart als de hel, schrijf die nochtans neer met kapitale letters. Want de oneindige zuivere naam van de eerste Ondertekenaar [van het genadeverbond] zal ertegen opwegen. Zijn Naam zal alle gebreken en wanstaltigheden van de uwe goedmaken. Maar als u wachten wilt totdat u in een betere toestand verkeert om te ondertekenen, dan zult u wachten tot de dag des oordeels, en ondertussen onvermijdelijk verloren gaan. EN al het geld van uw vereisten, voorwaarden en goede hoedanigheden, die u als een prijs in uw had wilt meebrengen, zal ook met u verloren gaan."
Preek over Jesaja 42v6 Ralph Erskine

"Zie hieruit hoe schuldig zij zich maken die de deur vernauwen en de roeping van het evangelie belemmeren, door te zeggen:" Als u die en die hoedanigheden niet hebt, is dit woord der zaligheid niet voor u. Als u die en die kenmerken niet hebt, is het niet voor u. Het is alleen voor u onder die en die condities" Hierdoor maakt u het Evangelie tot géén evangelie. Het is alsof Christus geboren is om heiligen, en niet om zondaren zalig te maken. Zulke mensen weerspreken het eigenlijke doel van het Evangelie, dat een woord van zaligheid voor zondaren van alle soorten en maten. Tot u is het woord van zaligheid gezonden. Voor u, o zondaar, s de deur van de zaligheid geopend. Welke leerstukken die u ook maar hoort, waarin het evangelie-aanbod wordt belemmerd of beperkt, en die u tot de veronderstelling leiden dat er voor u geen plaats en geen toegang is, die moogt u ervan verdenken dat het óf geen evangelieleer betreft, óf dat ze met zó'n wettisch mengsel gepaard gaan, dat u die behoort te schuwen als de duivel. Want ze zouden u afhouden van Christus en de zaligheid. "
Ralph Erskine preken deel V


Maar alleen al het feit dat de GG in Ned een voorwaardelijk aanbod van genade leert,
en de Erskines duidelijk zeggen het evangelie en de beloften en Christus moeten aan ALLE toehoorders gepredikt worden, en beperking van het aanbod op welke wijze dan ook is kwalijk en te veroordelen, dan kan de GG in Ned het niet eens zijn met de Erskines.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Herman »

Maar meer de inconsequentie van de GG in Ned aan de kaak stellen.
Dr. Steenblok, was op dit punt duidelijker en consequenter, hij moet ook duidelijk het verschil tussen zijn leer en de Erskines gezien hebben.
Daardoor beschuldigde hij hen onterecht van allerlei dingen, maar het VERSCHIL zag hij denk ik wel goed.
Wat je nu doet is een twee alinea's van Erskine de groep ingooien, maar de these is nog niet beargumenteerd. Je zult dus ten tweede nog een tegenstrijdig citaat van dr. Steenblok moeten aanvoeren en dan kan je een conclusie trekken. Daarbij moet je óók nog eens verdedigen dat dr. Steekblok en de GGiN samenvallen.

Dus van mij mag je alles aan de kaak stellen, maar dan wel met respect naar datgene wat je niet vindt deugen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Ambtenaar »

Wat is überhaupt de relevantie van het onderwerp?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Geytenbeekje »

Je gooit de GGiN op 1 mesthoop dat kan je beter niet doen JGW.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Geytenbeekje schreef:Je gooit de GGiN op 1 mesthoop dat kan je beter niet doen JGW.
Er is maar één leer in de Ger Gem in Ned !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Herman schreef:
Maar meer de inconsequentie van de GG in Ned aan de kaak stellen.
Dr. Steenblok, was op dit punt duidelijker en consequenter, hij moet ook duidelijk het verschil tussen zijn leer en de Erskines gezien hebben.
Daardoor beschuldigde hij hen onterecht van allerlei dingen, maar het VERSCHIL zag hij denk ik wel goed.
Wat je nu doet is een twee alinea's van Erskine de groep ingooien, maar de these is nog niet beargumenteerd. Je zult dus ten tweede nog een tegenstrijdig citaat van dr. Steenblok moeten aanvoeren en dan kan je een conclusie trekken. Daarbij moet je óók nog eens verdedigen dat dr. Steekblok en de GGiN samenvallen.

Dus van mij mag je alles aan de kaak stellen, maar dan wel met respect naar datgene wat je niet vindt deugen.
Op basis van vele preken van de Erskines !
Niet op basis van 2 citaten. Ik kan hier niet hele preken gaan citeren.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Geytenbeekje schreef:Je gooit de GGiN op 1 mesthoop dat kan je beter niet doen JGW.
Er is maar één leer in de Ger Gem in Ned !
Ja dat weet ik ook wel maar de ene dominee houdt dat wat minder strak aan dan de ander.
Daarom vind ik dat je niet alles wat GGiN is op een mesthoop kan gooien.
Ik heb zelf ook niet veel met de GGiN , de doopstandpunt en de aanbieding van het heil zie ik heel anders.
Gistermiddag ook de dominee had over dat niet alleen Lot werd aangezegd om te gaan maar ook zijn huisgezin en familie die wat verder van hem afstonden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Herman »

Johann Gottfried Walther schreef:Op basis van vele preken van de Erskines !
Niet op basis van 2 citaten. Ik kan hier niet hele preken gaan citeren.
Ik stel ook niet de citaten ter discussie, maar of je wel recht doet aan de GGiN en aan dr. Steenblok. Wat jij feitelijk als tegenstelling ziet, zien zij zelf anders. Hoe zou dat kunnen? Ik heb geen idee. Dat heb je dan aan die kant te onderzoeken, en niet door Ralph Erskine naar voren te schuiven. Want die kennen we allemaal wel.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Geytenbeekje »

Het is aan de andere kant wel dergelijk hoorbaar hoor
Laten we eerlijk wezen; Op exegese scoort de rechterflank sowieso nooit zoveel punten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:Er is maar één leer in de Ger Gem in Ned !
Dat is aantoonbaar onjuist.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Er is maar één leer in de Ger Gem in Ned !
Dat is aantoonbaar onjuist.
Hè? Dat kan toch niet?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Jeremiah »

Herman schreef:...en niet door Ralph Erskine naar voren te schuiven. Want die kennen we allemaal wel.
Was dat maar waar...
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door windorgel »

Hoe het ook zij, in onze gemeente (ggin) wordt met regelmaat een preek van Erskine gelezen.
Laten we het niet te ingewikkeld maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Hoe het ook zij, in onze gemeente (ggin) wordt met regelmaat een preek van Erskine gelezen.
Laten we het niet te ingewikkeld maken.
Oké, doe jij dan vanaf nu ook mee met het draadje over de preken van afgelopen zondag?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
windorgel schreef:Hoe het ook zij, in onze gemeente (ggin) wordt met regelmaat een preek van Erskine gelezen.
Laten we het niet te ingewikkeld maken.
Oké, doe jij dan vanaf nu ook mee met het draadje over de preken van afgelopen zondag?
Zodra jij het verslag van de preek van ds Van de Kieft hebt geplaatstAfbeelding
Plaats reactie