Erskines en de GG in Ned

Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Geytenbeekje »

De verkiezing moet je ook niet in de volle aandacht brengen, verkiezing is Gods werk niet onze.
We kunnen ons beter afvragen hoe God tot Zijn eer komt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door J.C. Philpot »

Geytenbeekje schreef:We kunnen ons beter afvragen hoe God tot Zijn eer komt.
Mijnscinziens is het tot eer van God om de gehele zaligheid aan Hem toe te schrijven. En die hele schakelketting begint bij de uitverkiezing:

Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.


Niet ik heb Hem uitgekozen, maar Hij koos mij, en deed alles wat nodig was tot mijn heil.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door samanthi »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De Erskines hebben het nauwelijks over de uitverkiezing.
Er is echte evangeliedwang/drang, juist omdat ze de ernst van de zaak/situatie kende. Maar ook omdat ze grote verwachting van God, Zijn Woord, Zijn belofte en Zijn Heilige Geest hadden.

Het klopt dat de uitwendige roeping niet alles is, maar ook niet verkleind mag worden.
De Dordtse leerregels zeggen ook: Dat God ernstig roept en wil dat de geroepen tot Hem komen.

Ook al kan een mens van nature helemaal niet komen.
Maar God wil schenken wat Hij eist.
Even alleen over de eerste regel in je reactie: M.i. kun je beter zeggen: De Erskines werpen de verkiezing nergens als een belemmering op voor de zaligheid. Dat ze nauwelijks over de uitverkiezing spreken, is m.i. niet juist; zij belijden de verkiezing ten volle en dat blijkt ook duidelijk uit hun prediking.
As je het er niet vaak over hebt, wil niet zeggen wat je iets niet belijdt.
Ik belijd ook de uitverkiezing, maar toch spreek ik er weinig over. En als ik er over spreek eerder als troost.
Dat God de gelovigen met een eeuwige liefde heeft liefgehad, en dat de gelovige vast gehouden wordt door die liefde van God, want Hij laat nooit meer los.

Het klopt dat de Erskines de verkiezing niet als een belemmering zien, ook niet voor de prediking van de belofte.
Hiermee staan we op een lijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Erskines en de GG in Ned

Bericht door Valcke »

Johann Gottfried Walther schreef:
Valcke schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:De Erskines hebben het nauwelijks over de uitverkiezing.
Er is echte evangeliedwang/drang, juist omdat ze de ernst van de zaak/situatie kende. Maar ook omdat ze grote verwachting van God, Zijn Woord, Zijn belofte en Zijn Heilige Geest hadden.

Het klopt dat de uitwendige roeping niet alles is, maar ook niet verkleind mag worden.
De Dordtse leerregels zeggen ook: Dat God ernstig roept en wil dat de geroepen tot Hem komen.

Ook al kan een mens van nature helemaal niet komen.
Maar God wil schenken wat Hij eist.
Even alleen over de eerste regel in je reactie: M.i. kun je beter zeggen: De Erskines werpen de verkiezing nergens als een belemmering op voor de zaligheid. Dat ze nauwelijks over de uitverkiezing spreken, is m.i. niet juist; zij belijden de verkiezing ten volle en dat blijkt ook duidelijk uit hun prediking.
As je het er niet vaak over hebt, wil niet zeggen wat je iets niet belijdt.
Ik belijd ook de uitverkiezing, maar toch spreek ik er weinig over. En als ik er over spreek eerder als troost.
Dat God de gelovigen met een eeuwige liefde heeft liefgehad, en dat de gelovige vast gehouden wordt door die liefde van God, want Hij laat nooit meer los.

Het klopt dat de Erskines de verkiezing niet als een belemmering zien, ook niet voor de prediking van de belofte.
Toch vind ik de uitspraak dat zij 'nauwelijks' over de verkiezing spraken, niet correct en ook niet passend. Daarmee suggereer je dat de verkiezing maar een bijzaak is in hun prediking. Ook lijkt het dan alsof de leer van de verkiezing wél het Evangelie-aanbod in de weg staat; waarom zou iemand er anders 'nauwelijks' over spreken? Dat is beide echter niet het geval.

We moeten oppassen dat we niet zódanig de Schrift en sommige oudvaders gaan exegetiseren dat er voor de verkiezing slechts een marginale plaats overblijft. Dan bestrijd je het ene uiterste, maar verval je wel in een ander uiterste.
Plaats reactie