Meer oudste zonen in de kerk?

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Arja »

"De buitenstaanders die Jezus trok worden vandaag juist niet door de kerken aangetrokken. Wij trekken veelal conservatieve, stijve, moralistische mensen aan. Losbandige en vrijgevochten of geknakte en marginale types vermijden de kerk. Dit kan maar één ding betekenen. Als de prediking van onze dominees en het handelen van onze kerkleden niet het effect op mensen heeft dat Jezus had, dan brengen wij vast en zeker niet dezelfde boodschap als Jezus. Als onze kerken geen jongste zonen aanspreken dan moeten er in de kerken meer oudste zonen zitten dan we willen weten." (Tim Keller, over de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15)

Ik vond dit een eerst wat generaliserend.
Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat er een kern van waarheid zit in wat hierboven staat.


Wat denk jij?
En als het zo is, is er dan verandering mogelijk?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

Arja schreef:"De buitenstaanders die Jezus trok worden vandaag juist niet door de kerken aangetrokken. Wij trekken veelal conservatieve, stijve, moralistische mensen aan. Losbandige en vrijgevochten of geknakte en marginale types vermijden de kerk. Dit kan maar één ding betekenen. Als de prediking van onze dominees en het handelen van onze kerkleden niet het effect op mensen heeft dat Jezus had, dan brengen wij vast en zeker niet dezelfde boodschap als Jezus. Als onze kerken geen jongste zonen aanspreken dan moeten er in de kerken meer oudste zonen zitten dan we willen weten." (Tim Keller, over de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15)

Ik vond dit een eerst wat generaliserend.
Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat er een kern van waarheid zit in wat hierboven staat.


Wat denk jij?
En als het zo is, is er dan verandering mogelijk?
Alleen de laagdrempelige diensten in achterstandswijken en de diensten van ontmoeting trekken deze doelgroep...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door merel »

Nee hoor, ze zijn ook wel in andere kerkverbanden te vinden.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

Die Tim Keller zal het vast allemaal wel goed bedoelen maar hij gaat er aan voorbij dat wij als mensen naar God niet willen luisteren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

merel schreef:Nee hoor, ze zijn ook wel in andere kerkverbanden te vinden.
Allemaal of een enkele.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:Die Tim Keller zal het vast allemaal wel goed bedoelen maar hij gaat er aan voorbij dat wij als mensen naar God niet willen luisteren.
Hoj houdt een spiegel voor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Die Tim Keller zal het vast allemaal wel goed bedoelen maar hij gaat er aan voorbij dat wij als mensen naar God niet willen luisteren.
Hoj houdt een spiegel voor.
Dat wel ja, maar alsnog vind ik dat hij voorbij gaat aan mijn punt.
En wat bedoelt hij met oudste zonen ?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

Geytenbeekje schreef:
samanthi schreef:
Geytenbeekje schreef:Die Tim Keller zal het vast allemaal wel goed bedoelen maar hij gaat er aan voorbij dat wij als mensen naar God niet willen luisteren.
Hoj houdt een spiegel voor.
Dat wel ja, maar alsnog vind ik dat hij voorbij gaat aan mijn punt.
En wat bedoelt hij met oudste zonen ?
Die willen niet dat de jongste broer behouden wordt...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11589
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Zeeuw »

Arja schreef:"De buitenstaanders die Jezus trok worden vandaag juist niet door de kerken aangetrokken. Wij trekken veelal conservatieve, stijve, moralistische mensen aan. Losbandige en vrijgevochten of geknakte en marginale types vermijden de kerk. Dit kan maar één ding betekenen. Als de prediking van onze dominees en het handelen van onze kerkleden niet het effect op mensen heeft dat Jezus had, dan brengen wij vast en zeker niet dezelfde boodschap als Jezus. Als onze kerken geen jongste zonen aanspreken dan moeten er in de kerken meer oudste zonen zitten dan we willen weten." (Tim Keller, over de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15)

Ik vond dit een eerst wat generaliserend.
Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat er een kern van waarheid zit in wat hierboven staat.


Wat denk jij?
En als het zo is, is er dan verandering mogelijk?
De Heere Jezus werkte alleen. Erna werden gemeenten gesticht. Gemeenten, kerken en alles wat in georganiseerd verband zich af speelt, heeft baat bij bij een stukje organisatiegraad. Losbandigen of vrijgevochtenen passen niet zo in een dergelijke structuur. Een gemeente vol losbandigen werkt niet.
Ik vind het een rare redenering. Alsof een kerk, dus georganiseerd geloven, alleen rare stijve mensen aantrekt en al het andere er niet komt.

Ik denk dat een goede vorm een vorm met een normaal stukje organisatiegraad en een stevige evangelisatiedrang is.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
Arja schreef:"De buitenstaanders die Jezus trok worden vandaag juist niet door de kerken aangetrokken. Wij trekken veelal conservatieve, stijve, moralistische mensen aan. Losbandige en vrijgevochten of geknakte en marginale types vermijden de kerk. Dit kan maar één ding betekenen. Als de prediking van onze dominees en het handelen van onze kerkleden niet het effect op mensen heeft dat Jezus had, dan brengen wij vast en zeker niet dezelfde boodschap als Jezus. Als onze kerken geen jongste zonen aanspreken dan moeten er in de kerken meer oudste zonen zitten dan we willen weten." (Tim Keller, over de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15)

Ik vond dit een eerst wat generaliserend.
Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat er een kern van waarheid zit in wat hierboven staat.


Wat denk jij?
En als het zo is, is er dan verandering mogelijk?
De Heere Jezus werkte alleen. Erna werden gemeenten gesticht. Gemeenten, kerken en alles wat in georganiseerd verband zich af speelt, heeft baat bij bij een stukje organisatiegraad. Losbandigen of vrijgevochtenen passen niet zo in een dergelijke structuur. Een gemeente vol losbandigen werkt niet.
Ik vind het een rare redenering. Alsof een kerk, dus georganiseerd geloven, alleen rare stijve mensen aantrekt en al het andere er niet komt.

Ik denk dat een goede vorm een vorm met een normaal stukje organisatiegraad en een stevige evangelisatiedrang is.
Maar uitgaan in heggen en steggen wel
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

Ene kant een soort spiegel. Ik moet denken aan een anekdote waar in de oude hervormde situatie gepreekt werd in een stadsgemeente. Daar kwam inderdaad een paar drugsverslaafden halverwege de dienst in de kerk zitten. Kennelijk maakte de koster zich wat zorgen... en belde de politie. De politie vroeg aan de betreffende predikant om de dienst stil te leggen waarop de drugsverslaafden mee naar buiten genomen konden worden. Waaarop de betreffende predikant zei; laat ze toch zitten. Ze bezorgden immers ook geen overlast. Ze hebben de dienst bijna helemaal meegemaakt. Politie bleef op de achtergrond waarna ze uit zichzelf weer weggingen. Wie weet wat het uitgewerkt heeft?

Ik denk dat de drempel voor velen inderdaad al heel hoog is. Gewoon alleen al cultuurverschil. Maar we moeten niet et doen of er geen vrijgevochten types bij ons zijn gekleed in een keurig reformatorisch pak. Of kennen wij geen (ex) criminelen in de gevangenis, incest plegers, laag moraal in het huwelijk, belastingontduikers, oplichters etc?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 28 aug 2019, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Toch vind ik het wel een goed punt. Ik had dit weekeinde een uitgebreid gesprek met een heel goede vriend die uit de Gereformeerde Gemeenten komt, maar nu praktiserend ongelovig is. Menselijke keuzes en opvattingen hebben daarbij een grote rol gespeeld. Ik respecteer zijn persoon uiteraard en ik waardeer hem zeer, maar het doet mij wel pijn om te zien dat zoveel mensen van de kerk losraken. Dat is deels onvermijdelijk, maar het gekibbel over volstrekte bijzaken of over dingen die haaks staan op onze cultuur maar verder volkomen onbelangrijk zijn, draagt daar erg aan bij.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Toch vind ik het wel een goed punt. Ik had dit weekeinde een uitgebreid gesprek met een heel goede vriend die uit de Gereformeerde Gemeenten komt, maar nu praktiserend ongelovig is. Menselijke keuzes en opvattingen hebben daarbij een grote rol gespeeld. Ik respecteer zijn persoon uiteraard en ik waardeer hem zeer, maar het doet mij wel pijn om te zien dat zoveel mensen van de kerk losraken. Dat is deels onvermijdelijk, maar het gekibbel over volstrekte bijzaken of over dingen die haaks staan op onze cultuur maar verder volkomen onbelangrijk zijn, draagt daar erg aan bij.
Er zijn toch zat kerken die wel het volle Evangelie brengen maar niet verzand zijn in allerlei wetticisme ?
Waarom heb je hem daar niet op gewezen ?
Ik bedoel dit niet onaardig maar je wilt toch juist dat mensen die je goed kent niet onkerkelijk worden ?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

Zou het gekibbel om bijzaken (niet goed te praten hoor) werkelijk de hoofd oorzaak zijn? Of wordt het aangegrepen om een diepere oorzaak niet te willen of kunnen noemen. Namelijk dat wij allen, dus ook zij, van nature vijanden van God zijn?




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Arja »

Geytenbeekje schreef:Die Tim Keller zal het vast allemaal wel goed bedoelen maar hij gaat er aan voorbij dat wij als mensen naar God niet willen luisteren.
Samenvatting hoofdstuk 1 "Wij gaan zo snel voorbij aan de eigenlijke boodschap van deze gelijkenis, want er zijn twee zonen die op verschillende wijzen vervreemd raken van God. Wij worden zo snel getroffen door het verhaal van de jongste zoon die zijn goed met hoeren verkwanseld. Echter de eerste toehoorders (farizeeën, sadduceeën, schriftgeleerden etc) werden door dit verhaal niet zozeer tot tranen geroerd als wel door de bliksem getroffen, gekwetst en geërgerd. De gelijkenis van Jezus brengt het verwoestende egocentrisme van de jongste in beeld maar veroordeeld ook, in de krachtigste termen, het moralisme van de oudste en dat beide wegen dood lopen." Bron: http://www.hgtholen.nl/index.php
Plaats reactie