Meer oudste zonen in de kerk?

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door JCRyle »

Geytenbeekje schreef:Ik vind dat mensen die de kerk verlaten argumenten geven die kolder zijn heb er wel wat ervaring mee en die erg makkeljjk te weerleggen zijn ook besluiten ze niet biddend of ze de juiste weg ingeslagen hebben. Niet dat ik beter ben maar evangeliseren is meer dan alleen een nette levenshouding voordoen dat kunnen keurige burgelijke atheïsten ook wel
Geytenbeekje schreef:Doordat ze boos zijn op de kerk veroordelen ze heel het geloof . Deze kerk is te streng later de Bijbel ook. T zijn altijd de.menselijke maatstaf die ze doen
Ik hoop met mijn diepste vezels in mij dat jij - met deze houding en onzinnigheden - nooit en te nimmer in de kerkenraadsbank of in een evangelisatiecommissie of in enig jeugdwerkfunctie komt te zitten. Juist deze houding is voor veel kerkverlaters de laatste druppel die de emmer deed overlopen. Het is hard, het is hoogmoedig en het is liefdeloos. Waar is het luisteren? Het samen worstelen? Het samen zoeken? Het samen niet meer weten? Het samen proberen te begrijpen wat ten diepste niet te begrijpen is? Dat is een houding waar je mee verder komt. Kerkverlaters prikken zo door dat volle-broekzakkengeloof heen hoor. Het Evangelie is niet "des Heeren tempel, des Heeren tempel is deze", integendeel zelfs. Bij het recht verstaan van het Evangelie snap je er helemaal niks van, dat is nu geloof en dat is het wonder.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
samanthi schreef:
Lilian1975 schreef:Ene kant een soort spiegel. Ik moet denken aan een anekdote waar in de oude hervormde situatie gepreekt werd in een stadsgemeente. Daar kwam inderdaad een paar drugsverslaafden halverwege de dienst in de kerk zitten. Kennelijk maakte de koster zich wat zorgen... en belde de politie. De politie vroeg aan de betreffende predikant om de dienst stil te leggen waarop de drugsverslaafden mee naar buiten genomen konden worden. Waaarop de betreffende predikant zei; laat ze toch zitten. Ze bezorgden immers ook geen overlast. Ze hebben de dienst bijna helemaal meegemaakt. Politie bleef op de achtergrond waarna ze uit zichzelf weer weggingen. Wie weet wat het uitgewerkt heeft?

Ik denk dat de drempel voor velen inderdaad al heel hoog is. Gewoon alleen al cultuurverschil. Maar we moeten niet et doen of er geen vrijgevochten types bij ons zijn gekleed in een keurig reformatorisch pak. Of kennen wij geen (ex) criminelen in de gevangenis, incest plegers, laag moraal in het huwelijk, belastingontduikers, oplichters etc?
Dat is het nu de politie bellen... niet te geloven, gelukkig was de predikant de wijste.
:) ;)
Toch kan je het de koster misschien ook niet helemaal kwalijk nemen. Hij wist ook niet van te voren dat ze rustig zouden blijven luisteren en geen wanorde zouden veroorzaken...
Tja, de predikant kwam zelf ook uit een stad. En was maar wat blij dat ook zij het Evangelie konden horen.
Het is niet altijd makkelijk, maar het is fijn als ze aangesproken worden of bijvoorbeeld geholpen met het opzoeken van de psalmen, maar in Rotterdam komt het vaker voor, we hebben een btje ervaring... toch als iemand agressief uit zijn ogen kijkt is het lastiger, sommige junks ruiken ook niet fris, dat vraagt ook veel zelfverloochening.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Arja »

Mag je het eigenlijk zomaar overzetten naar "kerkzijn".
Dat vind ik een moeilijk.

Nu wordt de oudste zoon een geveinsde.
De jongste zoon wordt degene die buiten de kerk zwerft.
Terwijl ik denk: ook nette mensen kunnen zichzelf vanbinnen ervaren als "de verloren zoon".

:bobo
Laatst gewijzigd door Arja op 28 aug 2019, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

@Samanthi
Natuurlijk. Helemaal eens hoor
Toch moeten we oppassen het alleen in het extreme te zoeken. ( zeg niet dat jij dat doet) Waar je in Rotterdam bij wijze van spreken struikelt over drugsverslaafden ( en in de meeste kerken lopen die ook daar de deur niet plat) zie je dat in een dorp minder. En denken dorpelingen dat dit hen niet werkelijk aangaat. Maar ook daar heb je de uitgestoten... ook binnen de gemeente. Ze zitten er wel maar horen er niet bij. Weliswaar niet drugsverslaafde, maar niet voldoen aan onze normen, eisen.... Die heb je in Rotterdam en in Elspeet. Die heb je op refoforum ;) Nodigen wij die na de dienst uit voor een kop koffie? Gaan we regelmatig met hen in gesprek? Behandelen we ze met respect? Met liefde? Of veinzen we maar wat?

@Arja De verloren zoon wist zich aanvaard door de Vader toen hij Hem ontmoette en door Hem verwelkomt werd. Zou de verloren zoon zich toen nog verloren hebben gevoeld.? Of wist hij ik was verloren maar ben gevonden. En daarom ben ik niet beter dan mijn broer die (nog) buiten staat en niet wil binnenkomen? Bedoel je dat de gevonden verloren zoon een geveinsde is? Hij is dat niet. Ook al wil de satan je doen geloven na ontvangen genade dat je dat wel bent. De oudste zoon is het zeker.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Herman »

De jongste zoon ging terug naar zijn vader. Hij ging niet bij zijn broer op de koffie. M.i. slaat Keller de plank uitlegkundig mis.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Over welke uitleg heb je het?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Herman »

Laatste regel van de openingspost.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef:@Samanthi
Natuurlijk. Helemaal eens hoor
Toch moeten we oppassen het alleen in het extreme te zoeken. ( zeg niet dat jij dat doet) Waar je in Rotterdam bij wijze van spreken struikelt over drugsverslaafden ( en in de meeste kerken lopen die ook daar de deur niet plat) zie je dat in een dorp minder. En denken dorpelingen dat dit hen niet werkelijk aangaat. Maar ook daar heb je de uitgestoten... ook binnen de gemeente. Ze zitten er wel maar horen er niet bij. Weliswaar niet drugsverslaafde, maar niet voldoen aan onze normen, eisen.... Die heb je in Rotterdam en in Elspeet. Die heb je op refoforum ;) Nodigen wij die na de dienst uit voor een kop koffie? Gaan we regelmatig met hen in gesprek? Behandelen we ze met respect? Met liefde? Of veinzen we maar wat?

@Arja De verloren zoon wist zich aanvaard door de Vader toen hij Hem ontmoette en door Hem verwelkomt werd. Zou de verloren zoon zich toen nog verloren hebben gevoeld.? Of wist hij ik was verloren maar ben gevonden. En daarom ben ik niet beter dan mijn broer die (nog) buiten staat en niet wil binnenkomen? Bedoel je dat de gevonden verloren zoon een geveinsde is? Hij is dat niet. Ook al wil de satan je doen geloven na ontvangen genade dat je dat wel bent. De oudste zoon is het zeker.
Ik bedoel het geen van beide.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

@Herman
Er staat inderdaad nergens dat de jongste en de oudste het niet goed konden vinden met elkaar. Zelfs toen de jongste zijn deel opeiste en vertrok geen boos woord. De boosheid was er pas toen de jongste genade ontving ondanks zijn losbandig leven... En hij ondanks zijn zwoegen en werken waarmee hij dacht voor de Vader te kunnen bestaan niet...
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

Arja schreef:
Lilian1975 schreef:@Samanthi
Natuurlijk. Helemaal eens hoor
Toch moeten we oppassen het alleen in het extreme te zoeken. ( zeg niet dat jij dat doet) Waar je in Rotterdam bij wijze van spreken struikelt over drugsverslaafden ( en in de meeste kerken lopen die ook daar de deur niet plat) zie je dat in een dorp minder. En denken dorpelingen dat dit hen niet werkelijk aangaat. Maar ook daar heb je de uitgestoten... ook binnen de gemeente. Ze zitten er wel maar horen er niet bij. Weliswaar niet drugsverslaafde, maar niet voldoen aan onze normen, eisen.... Die heb je in Rotterdam en in Elspeet. Die heb je op refoforum ;) Nodigen wij die na de dienst uit voor een kop koffie? Gaan we regelmatig met hen in gesprek? Behandelen we ze met respect? Met liefde? Of veinzen we maar wat?

@Arja De verloren zoon wist zich aanvaard door de Vader toen hij Hem ontmoette en door Hem verwelkomt werd. Zou de verloren zoon zich toen nog verloren hebben gevoeld.? Of wist hij ik was verloren maar ben gevonden. En daarom ben ik niet beter dan mijn broer die (nog) buiten staat en niet wil binnenkomen? Bedoel je dat de gevonden verloren zoon een geveinsde is? Hij is dat niet. Ook al wil de satan je doen geloven na ontvangen genade dat je dat wel bent. De oudste zoon is het zeker.
Ik bedoel het geen van beide.
Wat bedoel je dan?
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Herman schreef:Laatste regel van de openingspost.
Dat is toch geen uitleg? De twee zonen staan voor twee typen mensen. En dat lijkt mij een heel goede concretisering van de boodschap van Jezus. Ik zie daar niets onjuist in. Zie ook het boek van Henri Nouwen over de Verloren zoon.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Lilian1975 »

De crux zit hem denk ik dat zowel de jongste als de oudste zich niet aangesproken voelde. Pas als de jongste genadig wordt ontvangen wordt het anders...
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef:
Arja schreef:
Lilian1975 schreef:@Samanthi
Natuurlijk. Helemaal eens hoor
Toch moeten we oppassen het alleen in het extreme te zoeken. ( zeg niet dat jij dat doet) Waar je in Rotterdam bij wijze van spreken struikelt over drugsverslaafden ( en in de meeste kerken lopen die ook daar de deur niet plat) zie je dat in een dorp minder. En denken dorpelingen dat dit hen niet werkelijk aangaat. Maar ook daar heb je de uitgestoten... ook binnen de gemeente. Ze zitten er wel maar horen er niet bij. Weliswaar niet drugsverslaafde, maar niet voldoen aan onze normen, eisen.... Die heb je in Rotterdam en in Elspeet. Die heb je op refoforum ;) Nodigen wij die na de dienst uit voor een kop koffie? Gaan we regelmatig met hen in gesprek? Behandelen we ze met respect? Met liefde? Of veinzen we maar wat?

@Arja De verloren zoon wist zich aanvaard door de Vader toen hij Hem ontmoette en door Hem verwelkomt werd. Zou de verloren zoon zich toen nog verloren hebben gevoeld.? Of wist hij ik was verloren maar ben gevonden. En daarom ben ik niet beter dan mijn broer die (nog) buiten staat en niet wil binnenkomen? Bedoel je dat de gevonden verloren zoon een geveinsde is? Hij is dat niet. Ook al wil de satan je doen geloven na ontvangen genade dat je dat wel bent. De oudste zoon is het zeker.
Ik bedoel het geen van beide.
Wat bedoel je dan?
Ik bedoel dat ik moeite heb met de invulling van Tim Keller (missch moet ik gewoon wennen - eerste keer dat ik iets van hem lees). Ik zie zelf de gelijkenis meer in de context van het vorige hoofdstuk (Lukas 14) en wat erna komt (Lukas 15). Ik las ergens dat de drie gelijkenissen een laatste poging zijn van de Heere Jezus om duidelijk te maken dat het publiek niet afzijdig mag blijven wanneer Hij tollenaars en zondaars in genade aanneemt. Dat blijven ze echter doen. Precies zoals de oudste zoon deed. Ik vind dat een andere lijn dan die van Tim Keller.

Dat iemand zich een verloren zoon kan voelen, daar bedoel ik mee dat ook nette kerkmensen vanbinnen zo'n proces kunnen doormaken van vermist naar gevonden. Daarvoor hoef je niet buiten de kerk te zwerven.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door DDD »

Volgens mij haal je het citaat uit zijn verband. Dat vindt hij toch ook?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Meer oudste zonen in de kerk?

Bericht door Van Ewijk »

Arja schreef:"De buitenstaanders die Jezus trok worden vandaag juist niet door de kerken aangetrokken. Wij trekken veelal conservatieve, stijve, moralistische mensen aan. Losbandige en vrijgevochten of geknakte en marginale types vermijden de kerk. Dit kan maar één ding betekenen. Als de prediking van onze dominees en het handelen van onze kerkleden niet het effect op mensen heeft dat Jezus had, dan brengen wij vast en zeker niet dezelfde boodschap als Jezus. Als onze kerken geen jongste zonen aanspreken dan moeten er in de kerken meer oudste zonen zitten dan we willen weten." (Tim Keller, over de gelijkenis van de verloren zoon uit Lukas 15)

Ik vond dit een eerst wat generaliserend.
Maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik denk dat er een kern van waarheid zit in wat hierboven staat.


Wat denk jij?
En als het zo is, is er dan verandering mogelijk?
Hmmmmm. Ik weet zelf niet zo of ik het wel met Tim Keller eens ben...
Dat de kerken leeg lopen en er grotendeels oudere generaties komen weten we wel.
Maar of dat aan het verschil in boodschap ligt..
Hij schilderd het leven en het werk de Heere Jezus mij een beetje te rooskleurig af.

Kijk, in het begin lijkt ie gelijk te hebben, maar als men de Bijbel er op na slaat wist de Heere Jezus inderdaad grote menigten te trekken maar is ook duidelijk te lezen dat velen hem verwierpen en in de steek lieten omdat sommigen zijn boodschap zwaar te verstaan vonden.
Bij meerdere gelegenheden wilde men hem stenigen en uiteindelijk is hij ter dood gebracht.

Het zou niet realistisch zijn om hier alleen de oversten en de oudsten de schuld van te geven, per slot van rekening was het de menigte (dus ook de jeugd) die de naam van Barnabas tegenover Pilatus uitriep ter vrijlating en niet die van de Heere Jezus.
Ook de rijke jongeman liep bij Jezus weg.
Om nog maar te zwijgen van de behandeling die hij in zijn eigen woonplaats kreeg...

Helemaal als men ook nog eens de verwerping en vervolging van de apostelen er bij rekent.... ook door de heidenen! Paulus heeft niet alleen vijandige Joden tegenover zich gehad. (Efeze)

Dan zie ik zelf niet zo'n groot verschil tussen de verkondiging van het woord toen en nu.
Nog steeds vinden mensen dingen zwaar om te verstaan.
Het enige verschil is dat er niet meer zo snel met stenen word geworpen.

Kortom: Ik vind dat Tim Keller de weerstand die de Heere Jezus en later ook de apostelen ondervonden te makkelijk buiten beschouwing laat in zijn redenering.
Bovendien kan er als er vanuit het woord gepredikt word weinig verschillen met wat er toen gepredikt werd.
Gods woord is immers onveranderlijk.

Vergeet ook niet dat het Christendom niet gelijk de dag na de wederopstanding van de Heere overal weidverbreid werd aangenomen, dat was een erg traag en moeizaam proces.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie