De geest van Martha

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De geest van Martha

Bericht door Herman »

De exegese is wel goed, maar het verhaal is nog niet af.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: De geest van Martha

Bericht door Zonnebloem »

Maria gaat over zijn; Martha gaat het over doen. Martha dacht dat ze Jezus diende door goed voor alles te zorgen, maar Maria koos het goede deel: luisteren en leren aan de voeten van de Rabbi. Jezus is het goede deel dat nooit zal worden weggenomen. Een maaltijd is tijdelijk, maar tijd met Jezus is een geschenk dat wanneer God het zegent uitloopt op eeuwig samenzijn met Hem en alle broeders en zusters die Hem liefhebben. We leven in een Martha-wereld; we maken ons zorgen en we worden afgeleid. Het ritme van onze dag moet beginnen met een Maria houding en van daar uit het bezig zijn als Martha. Voor de Heere. Het hart van Maria en de handen van Martha. Voor Hem. (Gelezen in n uitleg)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: De geest van Martha

Bericht door Mara »

Herman schreef:
Mara schreef:Maar het gebed duurde ook bijna een uur!
Ze kregen een ongemakkelijk gevoel ervan.
Maar dit wordt toch niet bestreden in de meditatie?
Het was een voorbeeld voor DIA.
Dit werd (en misschien wordt) weleens gezegd in de prediking hoor.
Dat wij uit onszelf niet weten wat we bidden zullen. Dus een veelheid van woorden moeten mijden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De geest van Martha

Bericht door eilander »

Ik heb helemaal geen moeite om dit artikel te snappen en te plaatsen in onze tijd. We moeten misschien sommige dingen wel iets breder zien dan wat er letterlijk staat.

Als ik op een gemeenteavond kom, en ik hoor dan (ik noem even wat voorbeelden van verschillende ervaringen) dat we het nog goed hebben met elkaar, dat er nog offervaardigheid is, dat er nog een groei in het aantal leden is, dat we nog zo blij mogen zijn met de vrijwilligers die zoveel praktisch werk doen, dat de administratie nog ordelijk wordt bijgehouden en dat we financieel nog gezond zijn... is dan de link naar dit artikel zo bijzonder?
Ik meen van niet.

Als ik iets lees over bv. kerken in Oost-Europa, dan word ik daar wel een beetje jaloers op. Wij hebben alles uiterlijk beter op orde: mooiere kerk, zeer ordelijk verlopende erediensten, enzovoorts. Maar is er ook zo'n honger naar het Woord dat dat 'ordelijk verlopen' wat minder van belang is?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk fijn. Maar de mensen hier op refoforum zijn niet de norm. Ik snap ook het artikel wel, maar ik vind toch dat een dominee die zoiets zonder toelichting plaatst weinig van zijn functie begrepen heeft.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De geest van Martha

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Dat is natuurlijk fijn. Maar de mensen hier op refoforum zijn niet de norm. Ik snap ook het artikel wel, maar ik vind toch dat een dominee die zoiets zonder toelichting plaatst weinig van zijn functie begrepen heeft.
Wie zegt dat een dominee dit artikel geplaatst heeft?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Niemand, tot op heden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De geest van Martha

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Niemand, tot op heden.
Waarom begin je er dan over?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Welnee, je leest niet goed. Ik reageerde op eilander.

Los daarvan hoop ik wel dat er een professional hoofdredacteur is van deze kerkbode. Maar feitelijk staat mijn opmerking geheel los van de casus.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De geest van Martha

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Welnee, je leest niet goed. Ik reageerde op eilander.

Los daarvan hoop ik wel dat er een professional hoofdredacteur is van deze kerkbode. Maar feitelijk staat mijn opmerking geheel los van de casus.
Welnee, je leest zelf niet goed. Ik reageerde op de volgende zinsnede:
DDD schreef:... ik vind toch dat een dominee die zoiets zonder toelichting plaatst weinig van zijn functie begrepen heeft.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Precies. Ik vind dus dat een dominee die zoiets plaatst, weinig van zijn functie begrepen heeft.

En ik vind ook dat een niet-professional niet de verantwoordelijkheid zou moeten hebben over zo'n kerkbode. Het is dus niet goed of het deugt niet.

Maar goed. Voordat ik weer eens van manipulatie word beschuldigd: als ik iets zeg over wat een dominee in zijn algemeenheid wel of niet moet doen, beweer ik niet iets over een concrete dominee in een concreet geval. Als ik dat laatste doe, dan zeg ik dat er duidelijk bij. Dat is tenminste het idee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De geest van Martha

Bericht door eilander »

Een bouwvakker die zoiets schrijft, had beter bij zijn vak kunnen blijven. :slurp
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Zo is dat. Dat zijn wij helemaal eens.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: De geest van Martha

Bericht door Herman »

DDD schreef:Dat is natuurlijk fijn. Maar de mensen hier op refoforum zijn niet de norm. Ik snap ook het artikel wel, maar ik vind toch dat een dominee die zoiets zonder toelichting plaatst weinig van zijn functie begrepen heeft.
Beetje een elitaire gedachte, alsof het gemiddelde gemeentelid dom is. Laat die gewoon in hun waarde, wil je?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Pardon?

Er zijn hier op het forum meerdere mensen die zeggen dat het een voor hen onbegrijpelijk artikel is. Het is een artikel dat zonder nadere toepassing nauwelijks een betekenis heeft. Ik vind dat het om die reden een wonderlijk artikel is voor in een kerkbode. Het slaat als een tang op een varken.

En eerlijk gezegd heb ik zelf ook niet echt een idee wat de plaatser heeft bezield, al denk ik dat ik het artikel kan plaatsen.

Los daarvan is er niets mis mee dat de een wat meer begrijpt dan de ander. Het zegt veel over jou dat je dat elitair noemt. Iemand die zelf elite is of daar respect voor heeft, zal dat zo niet snel bezien.
Plaats reactie