De geest van Martha

Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De geest van Martha

Bericht door Herman »

Je draait het weer eens 100% om, want ik quote o.a.: Maar de mensen hier op refoforum zijn niet de norm.

En nu zijn ze het bewijs van jouw stelling.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Herman schreef:Je draait het weer eens 100% om, want ik quote o.a.: Maar de mensen hier op refoforum zijn niet de norm.

En nu zijn ze het bewijs van jouw stelling.
Ik draai niets om, dat is overigens zelden het geval, maar jij begrijpt mij niet en dat komt helaas geregeld voor. Maar dat zijn twee verschillende dingen.

Ik heb gezegd dat dit artikel mijns inziens niet geschikt is om in de kerkbode te staan, omdat het voor het overgrote deel van de lezers te moeilijk is om het toe te passen, onder andere.

Dat blijkt uit het feit dat ook op Refoforum al verschillende leden niet goed weten wat ze met het artikel aan moeten, terwijl de mensen op Refoforum bovengemiddeld geïnteresseerd en ook bovengemiddeld taalvaardig zijn, en dus inderdaad niet de norm zijn.

Mijn twee uitspraken zijn daarmee op geen enkele manier met elkaar in strijd en gezien jouw werk zou je met wat meer geduld en nadenken mij prima moeten kunnen begrijpen. De norm ligt namelijk niet hoger dan het gemiddelde refoforumpubliek, zoals jij lijkt te impliceren, al vraag ik me af of dat je dat serieus ook meent, maar lager.

Het zijn hier steeds dezelfde paar mensen die mij persoonlijk aanvallen omdat ze zo ongeveer bij voorbaat denken dat ik iets omdraai. Ik begin mij daar aan te ergeren, omdat het namelijk niet alleen iets zegt over mij maar zeker ook over deze mensen. Het zou zo langzamerhand ook duidelijk kunnen zijn dat bij communicatie twee partijen betrokken zijn, en dat je zelf ook dingen wellicht niet goed kunt interpreteren.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1240
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: De geest van Martha

Bericht door Klavart »

DDD schreef:Het zijn hier steeds dezelfde paar mensen die mij persoonlijk aanvallen omdat ze zo ongeveer bij voorbaat denken dat ik iets omdraai. Ik begin mij daar aan te ergeren, omdat het namelijk niet alleen iets zegt over mij maar zeker ook over deze mensen. Het zou zo langzamerhand ook duidelijk kunnen zijn dat bij communicatie twee partijen betrokken zijn, en dat je zelf ook dingen wellicht niet goed kunt interpreteren.
Bedoel je met dezelfde paar mensen letterlijk twee mensen?
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Nee, het waren er vier. Maar sinds het karakterdraadje is het wel iets minder geworden. Daar heeft Herman alleen helaas geen bijdrage geleverd. Al weet ik niet of het aan karakter ligt, maar laat ik over mijn analyse maar niet uitweiden.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De geest van Martha

Bericht door Herman »

DDD schreef:Nee, het waren er vier. Maar sinds het karakterdraadje is het wel iets minder geworden. Daar heeft Herman alleen helaas geen bijdrage geleverd. Al weet ik niet of het aan karakter ligt, maar laat ik over mijn analyse maar niet uitweiden.
Sjonge zeg. Heb je last van de hitte?

Ik vind het buitengewoon vervelend en onfatsoenlijk om dit zo hier te stellen.

Net als ik je beschuldigingen in het algemeen richting dominees buitengewoon kwalijk vind. Probeer eens een positieve duiding naar voren te brengen, in plaats van het in diskrediet brengen van hun functie. Je hebt hen op grond van hun ambt hoog te houden en als ze gebreken vertonen, dan heb je dat met liefde te dragen. Dat is een bijbels houding en daar spreek ik je op aan!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De geest van Martha

Bericht door Ad Anker »

DDD, je lokt het wel wat uit maar ik reageer niet zoveel op je bijdragen. Ik ben van mening dat je bijdragen met regelmaat gevaarlijk zijn. Voor als je spreekt over predikanten en ook zoals hier over de plaatser van het artikel. Je zou dit niet moeten doen.
Online
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De geest van Martha

Bericht door DDD »

Ik denk daarentegen dat er niets mis mee is om te bespreken of het een goed idee is om een dergelijk artikel in de kerkbode op te nemen. Ik vind het zorgelijk dat iemand zo weinig onderscheid maakt in hoofd- en bijzaken, dat zelfs zo'n onschuldig verschil van mening al tot zulke uitbarstingen leidt, nog even afgezien van alle misverstanden die een rol spelen.
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: De geest van Martha

Bericht door gallio »

eilander schreef:Ik heb helemaal geen moeite om dit artikel te snappen en te plaatsen in onze tijd. We moeten misschien sommige dingen wel iets breder zien dan wat er letterlijk staat.

Als ik op een gemeenteavond kom, en ik hoor dan (ik noem even wat voorbeelden van verschillende ervaringen) dat we het nog goed hebben met elkaar, dat er nog offervaardigheid is, dat er nog een groei in het aantal leden is, dat we nog zo blij mogen zijn met de vrijwilligers die zoveel praktisch werk doen, dat de administratie nog ordelijk wordt bijgehouden en dat we financieel nog gezond zijn... is dan de link naar dit artikel zo bijzonder?
Ik meen van niet.

Als ik iets lees over bv. kerken in Oost-Europa, dan word ik daar wel een beetje jaloers op. Wij hebben alles uiterlijk beter op orde: mooiere kerk, zeer ordelijk verlopende erediensten, enzovoorts. Maar is er ook zo'n honger naar het Woord dat dat 'ordelijk verlopen' wat minder van belang is?
Ik snap eigenlijk niet zo waarom in het artikel uit de opening post en jouw observaties gedaan wordt alsof we moeten kiezen tussen het een en het andere. Bv, offervaardigheid, vrijwilligerswerk, goede administratie, dat zijn toch allemaal uitingen van verbondenheid met de kerkelijke gemeente. Dat zie ik liever dan dat men de kerk links laat liggen en alleen op zondag een preek aanhoort.

Verder is het toch de praktijk dat de genoemde zaken niet allemaal door dezelfde personen gedaan wordt, maar bv. de een schenkt wat extra geld, een ander zet zich in voor zijn medemens zonder vergoeding daarvoor te ontvangen, enz. Martha uit het bijbelse verhaal probeerde het allemaal alleen te doen, en was zo druk dat er geen tijd meer voor de 'eredienst' overschoot. Dan is men idd verkeerd bezig.

We hebben vaak mooiere kerken, maar onze huizen zijn ook vaak mooier dan die in andere landen. Als men wel het geld wil besteden om zelf mooi te wonen, maar men heeft het niet over voor het kerkgebouw, dan mogen we onze prioriteiten ook wel nazien.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: De geest van Martha

Bericht door Adagio »

'Onder de vijgeboom' schreef:Wat bedoelen we, als we zeggen dat Martha’s geest momenteel overheerst?
We bedoelen in de eerste plaats dat er onder christenen een sterke neiging zichtbaar is om Christus zo te dienen dat men op vleselijke wijze goed voor de dag wil komen.
1 Kor. 3: "En indien iemand op dit fundament bouwt goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen, Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven."
Kantt: "Hierdoor worden verstaan … enige curieuze en onnodige disputen, die niet stichten, en opgepronkte wijzen van spreken buiten Gods Woord, welke de apostel in deze eerste vier hoofdstukken doorlopend bestraft."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De geest van Martha

Bericht door Arja »

Zeven zaken betreffende Martha.

Martha komt er in de beoordeling van christenen vaak niet zo goed af.
Met de volgende punten hopen we dat beeld wat ‘recht te trekken


1 Jezus had Martha lief. Dus mogen wij haar ook wel waarderen Johannes 11:5

2 Martha was een actieveling. Ze ging de Heer Jezus tegemoet Johannes 11:20

3 Ze had vertrouwen in Gods handelen door Jezus Johannes 11:22

4 Ze had geloof in de opstanding Johannes 11:24

5 Ze geloofde dat Jezus de Christus was, de Zoon van God Johannes 11:27

6 Ze getuigde van Hem...’de Meester is er’ Johannes 11:28

7 Ze was eerst te veel bezig met haar dienen, maar later deed ze het goed. Johannes 12:2

Bron: Jaap Fijnvandraat
Plaats reactie