Maar de vrucht des Geestes is ......

Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Zonnebloem »

Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Galaten 5:22

Vraag 1 Wat is lankmoedigheid precies? Is dat hetzelfde als geduld?
Vraag 2 Wat is het verschil tussen goedertierenheid en goedheid?
Vraag 3 Merk jezelf bij jezelf als kind van God groei in die vruchten?
Vraag 4 Waarom staat er in vers 23: Tegen de zodanigen is de wet niet.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door -DIA- »

Zonnebloem schreef:Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Galaten 5:22

Vraag 1 Wat is lankmoedigheid precies? Is dat hetzelfde als geduld?
Vraag 2 Wat is het verschil tussen goedertierenheid en goedheid?
Vraag 3 Merk jezelf bij jezelf als kind van God groei in die vruchten?
Vraag 4 Waarom staat er in vers 23: Tegen de zodanigen is de wet niet.
Vraag 1 Wat is lankmoedigheid precies? Is dat hetzelfde als geduld?
Het is om zo te zeggen lang van geduld. Het houd veel meer in.
Lankmoedig, traag tot toorn, goedertieren en niet doende naar onze afmakingen


Vraag 2 Wat is het verschil tussen goedertierenheid en goedheid?
Goedertierenheid ligt dieper. Je kunt uit goedheid een kind een cadeau geven
Maar dat geven aan je grootste vijand is dieper.
Het is barmhartigheid gemengd met goedheid


Vraag 3 Merk jezelf bij jezelf als kind van God groei in die vruchten?
Als een ziel verklaard wordt die in raadsels over de aarde gaat, en zichzelf niet kan verklaren.
Dan horen we soms wel eens (hoewel minder dan vroeger) dat van de daken gepredikt wordt
wat in de binnenkamer omging.
Dan vraagt een mens: Die dominee heeft me afgeluisterd?
Nee, dat niet, maar de Geest gaf te spreken wat die ene ziel nodig had.


Vraag 4 Waarom staat er in vers 23: Tegen de zodanigen is de wet niet.
Dat zou ik moeten nalezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Zonnebloem »

-DIA- schreef:
Zonnebloem schreef:Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. Galaten 5:22

Vraag 1 Wat is lankmoedigheid precies? Is dat hetzelfde als geduld?
Vraag 2 Wat is het verschil tussen goedertierenheid en goedheid?
Vraag 3 Merk jezelf bij jezelf als kind van God groei in die vruchten?
Vraag 4 Waarom staat er in vers 23: Tegen de zodanigen is de wet niet.
Vraag 1 Wat is lankmoedigheid precies? Is dat hetzelfde als geduld?
Het is om zo te zeggen lang van geduld. Het houd veel meer in.
Lankmoedig, traag tot toorn, goedertieren en niet doende naar onze afmakingen


Vraag 2 Wat is het verschil tussen goedertierenheid en goedheid?
Goedertierenheid ligt dieper. Je kunt uit goedheid een kind een cadeau geven
Maar dat geven aan je grootste vijand is dieper.
Het is barmhartigheid gemengd met goedheid


Vraag 3 Merk jezelf bij jezelf als kind van God groei in die vruchten?
Als een ziel verklaard wordt die in raadsels over de aarde gaat, en zichzelf niet kan verklaren.
Dan horen we soms wel eens (hoewel minder dan vroeger) dat van de daken gepredikt wordt
wat in de binnenkamer omging.
Dan vraagt een mens: Die dominee heeft me afgeluisterd?
Nee, dat niet, maar de Geest gaf te spreken wat die ene ziel nodig had.


Vraag 4 Waarom staat er in vers 23: Tegen de zodanigen is de wet niet.
Dat zou ik moeten nalezen.
Ik las het gisteravond al. Nu nog een keer. Dank je wel voor je goede antwoord. Ben er heel blij mee. Verhelderend.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Tiberius »

Zonnebloem schreef:Vraag 4 Waarom staat er in vers 23: Tegen de zodanigen is de wet niet.
Degenen die deze vruchten laten zien, vervullen de wet, meer dan degenen die de joodse ceremoniën eisen (tegen wie de Galatenbrief geschreven is), en ook meer dan degenen die leven naar de werken van het vlees.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Arja »

Tiberius schreef:
Zonnebloem schreef:Vraag 4 Waarom staat er in vers 23: Tegen de zodanigen is de wet niet.
Degenen die deze vruchten laten zien, vervullen de wet, meer dan degenen die de joodse ceremoniën eisen (tegen wie de Galatenbrief geschreven is), en ook meer dan degenen die leven naar de werken van het vlees.
Ja, ik vond ook zoiets:

Paulus somt de werken van het vlees eerst op en omschrijft de vrucht van de Geest. Zo wordt heel zichtbaar hoe deze twee lijnrecht tegenover elkaar staan. Hier is een onvoorwaardelijke keuze nodig: christenen zijn geroepen om door de vrucht van de Geest juist de werken van het vlees te kruisigen (5:24). Het gaat om leven of dood. De werken van het vlees verhinderen de binnenkomst in Gods rijk (5:21). Maar de vrucht van de Geest valt niet onder het vonnis van de wet (5:23) Bron: Galaten, dr. Jacob van Bruggen.

De laatste zin maakte het voor mij duidelijker.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door DDD »

Wat DIA schrijft, is niet verkeerd. Maar ik betwijfel of er taalkundig enig verschil is tussen lankmoedig en geduldig.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Wat DIA schrijft, is niet verkeerd. Maar ik betwijfel of er taalkundig enig verschil is tussen lankmoedig en geduldig.
Dat is er zeker.
- lankmoedig is letterlijk 'langzaam van gemoed', wat betekent dat iemand niet snel wil overgaan tot toorn of straf, maar de ander uitstel verleent.
- geduldig is veel een breder begrip: je kunt geduldig zijn, zonder lankmoedig te zijn. geduldig is niet (per se) gelinkt aan toorn of straf, wat 'lankmoedig' wel is. 'lankmoedig' gaat ook uit van een partij die ongelijk is aangedaan, wat bij geduldig zo niet hoeft te zijn.

Van Dale woordenboeken geven voor 'lankmoedig' nooit 'geduldig' als synoniem, maar eerder 'verdraagzaam', wat het natuurlijk ook niet precies is.
Laatst gewijzigd door Valcke op 14 aug 2019, 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door DDD »

En wat is dan volgens jou de juiste vertaling van de Griekse brontekst?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Valcke »

DDD schreef:En wat is dan volgens jou de juiste vertaling van de Griekse brontekst?
Grieks: makrothumia = 'lankmoedig'.
In het Hebreeuws: 'langzaam tot toorn' = 'lankmoedig'.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door DDD »

Dank!

Ik vind lankmoedig geen gewoon Nederlands, maar dan heeft de GBS gelijk dat er wel een accentverschil zit in het woord.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door refo »

Makrothumia betekent lang van gemoed zijn, dwz het duurt lang voor je boos wordt als gelovige. Geduld is daarvoor een prima hedendaags woord: het drukt hetzelfde uit. Ook daar zit het aspect in van traag tot toorn.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Valcke »

refo schreef:Makrothumia betekent lang van gemoed zijn, dwz het duurt lang voor je boos wordt als gelovige. Geduld is daarvoor een prima hedendaags woord: het drukt hetzelfde uit. Ook daar zit het aspect in van traag tot toorn.
Het woord geduldig heeft een veel breder spectrum dan lankmoedig. Lankmoedig is veel specifieker. Nogmaals: Van Dale noemt ‘geduldig’ niet als synoniem, maar wel ‘verdraagzaam’. Dit alleen geeft al aan dat er een betekenisverschil is.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door Arja »

Valcke schreef:
DDD schreef:En wat is dan volgens jou de juiste vertaling van de Griekse brontekst?
Grieks: makrothumia = 'lankmoedig'.
In het Hebreeuws: 'langzaam tot toorn' = 'lankmoedig'.
Even gauw vertaald. Missch zitten er nog foutjes in: Makrothumia is een Grieks woord dat in de geautoriseerde versie vaak wordt vertaald als 'lankmoedigheid' of 'geduld'. In het Engels is longsuffering vaak buiten gebruik, maar de woordenboekdefinitie is 'geduldig verdragen van naar/vervelend gedrag'. Voor geduld is er een ander Grieks woord, hupomene , dat 'de kwaliteit is die zich niet overgeeft aan omstandigheden of onder beproeving bezwijkt' (Vine) - het kan betekenen dat je een beproeving meemaakt, of wat dan ook, geduldig hopend op betere dingen. Makrothumia daarentegen heeft vooral betrekking op reacties op mensen. Het komt van makran - ver weg - en thumos- wreedheid of verontwaardiging. Het is het tegenovergestelde van een 'kort lontje', want de verontwaardigde reactie wordt lange tijd uitgesteld, misschien zelfs permanent. Makrothumia is het zelfstandig naamwoord, makrothumeo is het werkwoord - lang geduld hebben, makrothumos is het bijwoord - mild, geduldig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef:
DDD schreef:Wat DIA schrijft, is niet verkeerd. Maar ik betwijfel of er taalkundig enig verschil is tussen lankmoedig en geduldig.
Dat is er zeker.
- lankmoedig is letterlijk 'langzaam van gemoed', wat betekent dat iemand niet snel wil overgaan tot toorn of straf, maar de ander uitstel verleent.
- geduldig is veel een breder begrip: je kunt geduldig zijn, zonder lankmoedig te zijn. geduldig is niet (per se) gelinkt aan toorn of straf, wat 'lankmoedig' wel is. 'lankmoedig' gaat ook uit van een partij die ongelijk is aangedaan, wat bij geduldig zo niet hoeft te zijn.

Van Dale woordenboeken geven voor 'lankmoedig' nooit 'geduldig' als synoniem, maar eerder 'verdraagzaam', wat het natuurlijk ook niet precies is.
@DDD: Dank voor het onderwijs
en
@Valcke: Ik schrijf geen geleerde taal, dan kan er wel eens wat misgaan. Helaas heb ik niet de gelegenheid gehad om 'verder te leren'. Als had ik dat graag gewild. Ook al heb ik een beetje gevoel voor taal, als ik meer op mijn gevoel af ga zit je niet altijd helemaal goed. Ik voel nu ook wel aan dat ik me hier toch inderdaad niet goed uitdrukte. Mijn excuses.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maar de vrucht des Geestes is ......

Bericht door DDD »

@DIA:
?

Volgens mij was ik niet degene die onderwijs gaf, maar Valcke. En voor het overige had ik meer ongelijk dan gelijk, als ik het mij goed herinner.

Wellicht heb je Valcke met mij verwisseld, wat in allerlei opzichten toch wel een opmerkelijk feit kan worden genoemd.
Plaats reactie