Revivals

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Revivals

Bericht door Herman »

Hoe staan wij tegenover Revivals?

Een aantal vragen:
Wat is het precies?
Wordt in Handelingen 3:19 een opwekking bedoeld?
Waarom zijn er zo weinig van in Nederland geweest?
Is een opwekking anti-calvinistisch?

E.e.a. naar aanleiding van het eerste hoofdstuk uit het boek van D.M. Lloyd-Jones 'The Puritans'.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Revivals

Bericht door DDD »

Zie ook een stukje in het RD over de opwekking in de Alblasserwaard begin deze eeuw.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Revivals

Bericht door Zonnebloem »

Herman schreef:Hoe staan wij tegenover Revivals?

Een aantal vragen:
Wat is het precies?
Wordt in Handelingen 3:19 een opwekking bedoeld?
Waarom zijn er zo weinig van in Nederland geweest?
Is een opwekking anti-calvinistisch?

E.e.a. naar aanleiding van het eerste hoofdstuk uit het boek van D.M. Lloyd-Jones 'The Puritans'.
In iedergeval ging er aan de vervulling van de profetie (Joël 2:28) in Handelingen een dagenlang (of nog langer, door de eeuwen heen) gebed vooraf.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Revivals

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb diverse boeken gelezen waar geschiedenissen van opwekkingen worden beschreven. Goed bekeken was de reformatie naast een reformatie tevens een opwekking. In deze periode ontvingen velen waarachtig geestelijk leven.

Een opwekking is niet anti-calvinistisch. Het is een soevereine uitstorting van Gods geest die we niet zelf kunnen bewerken. In het natuurlijke is het al zo: zaaiers kunnen zelf optimale omstandigheden creëren voor het zaad, maar op de universiteiten hebben ze nooit groei kunnen bewerkstelligen. Dat kan alleen God.

Natuurlijke zijn er allerlei enthousiaste figuren die een opwekking proberen te creëren met menselijke middelen en inspanning. In charismatische kring noemt met ook snel iets een opwekking. Ik begrijp dat we hierdoor erg huiverig kunnen worden. Wat mij betreft noemen we dit echter pseudo-opwekkingen.

Een echte opwekking gaat samen met een diep besef van zonde en van de Heiligheid van God. Ook Nederland heeft een aantal opwekkingen gekend, maar die zijn niet zo bekend. De Nijkerkse beroerselen zijn het bekendste, hoewel deze opwekking zich niet tot Nijkerk beperkte.

Een Reformatorische broeder die hier heel veel vanaf weet is de schrijver L.J. van Valen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 12 aug 2019, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Revivals

Bericht door Ambtenaar »

Drs. J. Fekkes heeft een boekje geschreven over de Nijkerkse beroeringen. Interessant om te lezen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Revivals

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Drs. J. Fekkes heeft een boekje geschreven over de Nijkerkse beroeringen. Interessant om te lezen.
Er is heir ook een boek over van Jac. Overeem. "OPDAT ZIJN HUIS VOL WORDE".
Het is naar mijn gevoel goed geschreven, het leest in ieder geval vlot.
Af en toe komt in het boek et Nijkerks dialect voor, maar dat is geen probleem voor mij, aangezien het Nijkerks
nog wat Saksische elementen in zich heeft.
Het verhaal is een deels fictief, maar gegrond op de historische gebeurtenissen.
Fictie lees ik anders niet, maar als het op historische feiten gebaseerd is wil ik het wel eens lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Revivals

Bericht door J.C. Philpot »

Dr van Vlastuin heeft ook over opwekking geschreven:
https://www.debanier.nl/theologie/opwekking/

Misschien heb ik zelfs nog ergens liggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Revivals

Bericht door Bezorgd »

-DIA- schreef:
Ambtenaar schreef:Drs. J. Fekkes heeft een boekje geschreven over de Nijkerkse beroeringen. Interessant om te lezen.
Er is heir ook een boek over van Jac. Overeem. "OPDAT ZIJN HUIS VOL WORDE".
Het is naar mijn gevoel goed geschreven, het leest in ieder geval vlot.
Af en toe komt in het boek et Nijkerks dialect voor, maar dat is geen probleem voor mij, aangezien het Nijkerks
nog wat Saksische elementen in zich heeft.
Het verhaal is een deels fictief, maar gegrond op de historische gebeurtenissen.
Fictie lees ik anders niet, maar als het op historische feiten gebaseerd is wil ik het wel eens lezen.
Mooi boek!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Revivals

Bericht door Arja »

Herman schreef:Hoe staan wij tegenover Revivals?
Wat is het precies?
Ware opwekkingen worden gewerkt door het soevereine werk van God door de bewegingen van Zijn Heilige Geest in de harten van mensen. Ze gebeuren wanneer de Heilige Geest, zoals in de vallei van droge beenderen komt (Ezech. 37) en Zijn kracht uitoefent om nieuw leven te brengen, een herleving van het geestelijke leven van het volk van God.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Revivals

Bericht door Bezorgd »

Mooi artikel in het RD van afgelopen week: https://www.rd.nl/kerk-religie/wijngaar ... -1.1586739
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Revivals

Bericht door -DIA- »

Bezorgd schreef:Mooi artikel in het RD van afgelopen week: https://www.rd.nl/kerk-religie/wijngaar ... -1.1586739
Was deze Arjan Baan zijn vader misschien een rijzige man, je keek hoog tegen hem op, met een zwart pak aan?

Als deze het is, dan ken ik die wel, die kwam nog regelmatig op gezelschappen in o.a. Rijssen en Staphorst.
De man waarover ik het heb heette Baan, kwam uit die streek, en woonde de laatste jaren van zijn leven in Staphorst.
Ik ben nog op zijn begrafenis geweest, àls die het is....
- Maar de naam klopt,
- De streek van herkomst ook,
- En dat hij zegt dat hij is opgevoed in een gezin waarin de tere vreze des Heeren woonde.

Zelf heb ik hem nooit over zijn familie horen spreken, want op zulke gezelschappen werd niet over koetjes en kalfjes gesproken. Wij noemden hem altijd 'gewoon' de oude Baan (niet in negatieve zin vanzelf, maar juist met achting)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Revivals

Bericht door DDD »

Die woonde ook in Staphorst. Heb jij hem gekend? Dan zou ik daar nog wel eens over door willen praten. Maar het zal eerder zijn kleinzoon zijn. Deze heer Baan kwam uit Bleskensgraaf, niet uit Wijngaarden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Revivals

Bericht door Herman »

Ik zie een aantal dingen langskomen.

Het bijzondere van opwekkingen is dat weinig mensen ze kunnen plaatsten en er dus veel kritiek loskomt. Ook vanuit de gevestigde kerk. Zo waren ds. Theorodus van de Groe en prof. Van den Honert erg kritische op de Nijkerkse Beroeringen en schreven daar onomwonden over. R. Erskine was bijvoorbeeld zeer kritisch op de Cambuslang revival. En met onomwonden bedoel ik dat het betiteld is geweest als 'duivelswerk'.

Daarmee kwam ik tot mijn stelling dat de gevestigde calvinistische kerken en leer niet in een revival voorzien.

Wat de leer betreft is het ook zo dat Calvijn de bijzondere werkingen van de Heilige Geest in het NT ook tot de testamentaire periode beperkt. Dat was (denk ik) onder andere in reactie op de dwalingen van de dopersen die met ervaringen kwamen die los van de Schrift stonden. Niettemin denk ik (met Lloyd Jones en ook anderen) dat de werkingen van de Heilige Geest niet kunnen worden beperkt tot kerkelijke dogmatieken en liturgiën.

Een zeer interessant gegeven vind ik ook dat de twee voormannen van de opwekking (Harris en Rowland) als overtuigde arminianen veel vrucht op hun werk zagen, terwijl ze pas twee jaar later tot calvinistische overtuigingen zijn gekomen.

De scheidslijn tussen het voortdurende gebed zoals Handelingen 1:14 wordt voorgehouden en het georganiseerd bidden in Pinkstergroeperingen vind ik nog lastig te duiden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Revivals

Bericht door Herman »

Een ander belangrijk element is de zicht- en hoorbaarheid van emoties. Ik kan dat in het 21e eeuwse artikel niet terugvinden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Revivals

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:Een ander belangrijk element is de zicht- en hoorbaarheid van emoties. Ik kan dat in het 21e eeuwse artikel niet terugvinden.
Mijn zienswijze is dat de emoties en de uiting daarvan een menselijke reactie zijn op de krachtige werking van Gods Geest in het hart, en niet het werk van Gods Geest als zodanig.

Fanatici die emoties en uitingen benadrukken, houden zich bezig met de oppervlakte, en niet met de wortel van de zaak.

Een tweede gevolgtrekking is dat je niet aan de emoties als zodanig kan beoordelen of het een werk van God is. Je zult naar de vrucht moeten kijken.

Verder is ook de tegenstander druk bezig bij een opwekking om surrogaat te vermengen met het echte. Het devies is dan om het onkruid met het tarwe op te laten groeien.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie