Bevinding (geloofsbeleving)

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:
Thea schreef:Het is inderdaad de bevinding van Gods volk, wordt dan gezegd.
Dat wordt gezegd, maar u hebt het misschien nooit gehoord? Als Gods kind ertussenuit valt, en hij mag er iets van zeggen, dan kun je niet anders dan geloven dat dit de waarheid is, want als de mens er niet tussen zit legt dat beslag.
Ik vind het maar een apart verhaal.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

KDD schreef:
-DIA- schreef:
Thea schreef:Het is inderdaad de bevinding van Gods volk, wordt dan gezegd.
Dat wordt gezegd, maar u hebt het misschien nooit gehoord? Als Gods kind ertussenuit valt, en hij mag er iets van zeggen, dan kun je niet anders dan geloven dat dit de waarheid is, want als de mens er niet tussen zit legt dat beslag.
Ik vind het maar een apart verhaal.
Bedoelt u wat ds. Catsburg zegt? Dat vinden dan bij alle predikers die deze bevindelijke weg preken. Ik denk ook dat het dit is, wat heel veel tegenstand zo niet aversie oproept.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door KDD »

-DIA- schreef: Een man, die door God in een afsnijdende weg was geleidt. Hij las Rom. 8: "Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn. Hij sprong op! Hij kon nog nog zalig worden! wat een blijdschap, het kon nog! Dat kon hij niet voor zichzelf houden, en fietste meteen naar een ander kind van God. Hij kon nog zalig worden! Zo is er dan geen verdoemenis... Hij had het geloofd! Dat was Gods Woord!
Dat andere kind van God was wat langer op de weg: Ja, dat is groot jongen, maar... er staat nog iets achter: voor degenen die in Christus Jezus zijn.
En met de blijdschap die hij had toen hij naar dat kind van God reed, met zo'n groot gemis moest hij terug. Wat gebeurde hier? Hij moest er zelf helemaal buiten vallen.
Dit. Het klopt niet.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Zeker @ Dia, heb ik dit horen vertellen. Ik zeg ook niet, dat het niet zo is, maar misschien leer je het zo, omdat het zo wordt geleerd in de kerk.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Ik ben een boek aan het lezen, van iemand uit Pakistan, (een moslim) die bekeerd is. Deze persoon vertelt alleen aan de hand van bijbelteksten die deze persoon 'krijgt',. De zekerheid ligt in het leven met de dagelijkse omgang met Gods woord.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

KDD schreef:
-DIA- schreef: Een man, die door God in een afsnijdende weg was geleidt. Hij las Rom. 8: "Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn. Hij sprong op! Hij kon nog nog zalig worden! wat een blijdschap, het kon nog! Dat kon hij niet voor zichzelf houden, en fietste meteen naar een ander kind van God. Hij kon nog zalig worden! Zo is er dan geen verdoemenis... Hij had het geloofd! Dat was Gods Woord!
Dat andere kind van God was wat langer op de weg: Ja, dat is groot jongen, maar... er staat nog iets achter: voor degenen die in Christus Jezus zijn.
En met de blijdschap die hij had toen hij naar dat kind van God reed, met zo'n groot gemis moest hij terug. Wat gebeurde hier? Hij moest er zelf helemaal buiten vallen.
Dit. Het klopt niet.
Het is heel kort weergegeven. Wat denkt u wat niet klopt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door -DIA- »

Thea schreef:Ik ben een boek aan het lezen, van iemand uit Pakistan, (een moslim) die bekeerd is. Deze persoon vertelt alleen aan de hand van bijbelteksten die deze persoon 'krijgt',. De zekerheid ligt in het leven met de dagelijkse omgang met Gods woord.
De Bijbelteksten zijn vanzelf waar. Maar kunnen we een Bijbeltekst pakken en op onszelf toepassen? Hebben wij dat dan gedaan? Dan kunnen we vragen: Hadden de remonstranten dan toch nog een klein beetje gelijk?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Thea »

Ik zei toch, dat ze bijbelteksten kreeg? Zelfs al voordat ze een bijbel ooit had gezien. Dat is dan wel een extra- ordinaire bekering, maar als God een tekst aan je ziel toepast, weet je wel het verschil met het 'gewoon' lezen van de bijbel.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:
KDD schreef:
-DIA- schreef: Een man, die door God in een afsnijdende weg was geleidt. Hij las Rom. 8: "Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn. Hij sprong op! Hij kon nog nog zalig worden! wat een blijdschap, het kon nog! Dat kon hij niet voor zichzelf houden, en fietste meteen naar een ander kind van God. Hij kon nog zalig worden! Zo is er dan geen verdoemenis... Hij had het geloofd! Dat was Gods Woord!
Dat andere kind van God was wat langer op de weg: Ja, dat is groot jongen, maar... er staat nog iets achter: voor degenen die in Christus Jezus zijn.
En met de blijdschap die hij had toen hij naar dat kind van God reed, met zo'n groot gemis moest hij terug. Wat gebeurde hier? Hij moest er zelf helemaal buiten vallen.
Dit. Het klopt niet.
Het is heel kort weergegeven. Wat denkt u wat niet klopt?
Als het waar is wordt dat niet zomaar weggenomen. Hij was niet buitengezet, “… en fietste meteen naar een ander kind van God.” Het komt mij over als een zelfgemaakte bevinding.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Maanenschijn »

-DIA- schreef:
KDD schreef:
-DIA- schreef: Een man, die door God in een afsnijdende weg was geleidt. Hij las Rom. 8: "Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn. Hij sprong op! Hij kon nog nog zalig worden! wat een blijdschap, het kon nog! Dat kon hij niet voor zichzelf houden, en fietste meteen naar een ander kind van God. Hij kon nog zalig worden! Zo is er dan geen verdoemenis... Hij had het geloofd! Dat was Gods Woord!
Dat andere kind van God was wat langer op de weg: Ja, dat is groot jongen, maar... er staat nog iets achter: voor degenen die in Christus Jezus zijn.
En met de blijdschap die hij had toen hij naar dat kind van God reed, met zo'n groot gemis moest hij terug. Wat gebeurde hier? Hij moest er zelf helemaal buiten vallen.
Dit. Het klopt niet.
Het is heel kort weergegeven. Wat denkt u wat niet klopt?
Het geloof dat er voor hem zaligheid mogelijk was door en in Christus Jezus is eeuwig voldoende. Door per ommegaande naar huis gestuurd te worden met de enkele boodschap: ‘voor degene die in Christus Jezus zijn’, heeft dat de goede man direct weer in de woestijn geplaatst. Ik meen dat op deze wijze de Heilige Geest, die de blijdschap in het hart heeft gewerkt, weer uitgeblust wordt op een niet pastorale wijze. Zou het verder geleide kind van God dan geen gelijk hebben? Jawel. Heimwee hebben naar de Christus is het hebben van de Christus niet. En die opwas naar dat laatste moet zeker worden uitgezien. Maar wel op een Bijbelse en pastorale wijze, zodat wedergeboorte en doorgaande bekering/heiliging niet wordt vermengd.

Ik denk dat @KDD dit mogelijk bedoelt?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Een man, die door God in een afsnijdende weg was geleidt. Hij las Rom. 8: "Zo is er dan geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn. Hij sprong op! Hij kon nog nog zalig worden! wat een blijdschap, het kon nog! Dat kon hij niet voor zichzelf houden, en fietste meteen naar een ander kind van God. Hij kon nog zalig worden! Zo is er dan geen verdoemenis... Hij had het geloofd! Dat was Gods Woord!
Het is inderdaad niet genoeg om te weten dat het nog kán. Daar heb ik het ook niet over.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door KDD »

Twee dingen:

- als de Heere verlossing schenkt dan zinkt een mens weg in de verwondering en dan fiets hij niet gelijk als een bekeerde naar een ander om het te vertellen.
- als de Heere verlossing schenkt dan kan dat ook niet zomaar weggenomen zijn.

Sorry, maar ik houd niet van die oppervlakkige bevindings verhalen. En zo komt het bij mij over.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Posthoorn »

KDD schreef:Twee dingen:

- als de Heere verlossing schenkt dan zinkt een mens weg in de verwondering en dan fiets hij niet gelijk als een bekeerde naar een ander om het te vertellen.
- als de Heere verlossing schenkt dan kan dat ook niet zomaar weggenomen zijn.

Sorry, maar ik houd niet van die oppervlakkige bevindings verhalen. En zo komt het bij mij over.
Het wás ook nog geen verlossing. Maar het is geen oppervlakkig bevindingsverhaal. Hoe kom je daar nu bij?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door Maanenschijn »

Posthoorn schreef: Het wás ook nog geen verlossing. Maar het is geen oppervlakkig bevindingsverhaal. Hoe kom je daar nu bij?
Wat was het dan wel?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Bevinding (geloofsbeleving)

Bericht door refomart »

Maanenschijn schreef:Maar er blijven nog enkele vervolgvragen op en staan, voor mij.

De vraag was: Moeten allen het recht leren toevallen?

2. Als het een nee zou zijn: is deze vrijspraak onder het recht Gods dan aan te merken als een nadere weldaad? Iets waar we naar moeten staan in de weg van de heiligmaking? Ter versterking van het geloof en ter ere van de Heere?
Dat sprake is van grote verwarring klopt. Deels is dat een gevolg van het feit dat de door Dia geplaatste bijdragen reacties zijn op concrete vragen. De context daarvan kennen we niet. Maar het betekent wel dat er een aantal zaken door elkaar gaan lopen.

In antwoord op de eerste vraag: ja! God doet nooit afstand van Zijn recht en zal er ook nooit buiten handelen. Zou God van zijn recht afstand doen dan is er geen grond meer voor het lijden en de verzoening door Christus Jezus.
In reactie op het tweede: Nee, het is geen nadere weldaad, laat staan een vrijspraak. Het is een vrucht van Gods gewone weg van handelen. Een stukje tekst waarin dit duidelijk tot uitdrukking komt en dat ik eerder plaatste is via de link te vinden.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 5#p1081041

Gods recht toevallen, buigen onder Gods recht is dus de vrucht van ellendekennis. De waarachtige ellendekennis rechtvaardigt God in Zijn doen en vonnis. Dit is het oorspronkelijke vonnis bij de schepping. Eten van de verboden vrucht is de dood. In de weg van ellendekennis gaat de zondaar enerzijds God in het recht stellen dat dit vonnis geheel juist is en anderzijds wordt de zondaar van alles wat hijzelf aan recht, aan werk wil inbrengen verlost. Het wordt voor de zondaar een onmogelijkheid.

Hoe dit te benoemen? De één zal spreken van de donder van de wet, een ander van de ontdekkende liefde Gods en een derde zal wijzen op de werking van de Heilige Geest. En ze hebben alle drie gelijk!
Maar hier te spreken van rechtvaardigmaking, van groei in geloof en heiligmaking is onjuist. Bij aanvang volgt dat hierna. In de voortgang zal er zeker verdieping volgen.

In de voortgang zijn tal van voorbeelden beschikbaar. Maar al die voorbeelden zijn wel persoonlijk en in een bepaalde tijd. Wel zal in al die voorbeelden dezelfde grond terugkomen. De grote vraag is of die grond voldoende wordt onderkent en begrepen.
Plaats reactie